Ny film: Death and Glory in Changde

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Besvar
Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Ny film: Death and Glory in Changde

Indlæg af Oscar123 » 1. dec 2019, 16:59

Min generelle interesse for fjernøstlige krigsfilm har ledt mig til en ”ny” kinesisk krigsfilm (fra 2010) – denne gang omhandlende slaget ved Changde i Hunan provinsen i 1943, hvor en enkelt kinesisk division på ca. 8000 mand stod imod massivt pres fra en overvældende japansk styrke på godt 30.000 mand. Den kinesiske division blev næsten udslettet men formåede ikke desto mindre at binde japanerne længe nok til at kinesiske forstærkninger nåede frem og slog japanerne tilbage. Dette slag markerede et af vendepunkterne i den ”2. kinesisk-japanske krig” (1937-45).

Filmen omhandler den kinesiske 57. Divisions indsats set igennem nogle få udvalgte personer. Man kunne have troet at dette ville være endnu en kinesisk nationalistisk propagandafilm med fokus på de invaderende japaneres brutalitet. Men dette er faktisk ikke tilfældet. Udover nogle få romantiserede bi-handlinger handler filmen primært om de kinesiske soldaters mod og indsats mod en overvældende modstander. Og selvom japanerne naturligvis ses som den grumme fjende skildres de faktisk også mere nuancerede end blot som morderiske bæster.

Filmen er godt produceret med gode og effektfulde kampscener – uden at disse er overdrevne. Det er ligeledes tydeligt, at der har været stor fokus på at uniformer og våben skulle være korrekte. Det er faktisk ikke lykkedes mig at spotte nogen fejl på det område.

Filmen har generelt gode skuespillere og der er et logisk flow i fortællingen. Jeg vil nok ikke kalde Death and Glory in Changde for en ”stor” film. Den er således ikke på højde med ”Assembly” (viewtopic.php?f=39&t=60749) men man føler sig alligevel godt underholdt undervejs.

Nedenfor et par billeder fra filmen – samt et link hvor den kan findes på YouTube (med engelske undertekster)

:razz:
Oscar123

youtu.be/doU8vSOIo-w
1.jpg
1.jpg (33.82 KiB) Vist 2102 gange
2.jpg
2.jpg (41.21 KiB) Vist 2102 gange
3.jpg
3.jpg (26.28 KiB) Vist 2102 gange
4.jpg
4.jpg (38.82 KiB) Vist 2102 gange
5.jpg
5.jpg (26.49 KiB) Vist 2102 gange
On scene - but unseen

Besvar