Yahya Hassan er død

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Yahya Hassan er død

Indlæg af PSindrup » 1. maj 2020, 09:25

Kode1303 skrev:
1. maj 2020, 08:41
At Yahya Hassan overhovedet blev digter og satte sig op mod sin etniske baggrund, hvor han løftede sløret(!) for, blandt andet, deres asociale tilgang til velfærdssamfundet, er en bedrift i sig selv. Dermed satte han sig selv i livsfare.

Jeg har lige læst nogle af hans digte igennem, og de emmer jo af frustration over en forskruet barndom i et forskruet miljø. Ellers husker jeg ham ærlig talt mest som en, der havde en provokerende form, når han læste sine digte op og i det hele taget. Og som den, der slap med med et år og ni måneders fængsel efter at have affyret en pistol og ramt en anden person i det offentlige rum.

Æret være hans minde.
Men I litterære kredse blev han jo modtaget som den nye messias (pun intended) :giggle:

Der er ikke noget at sige til at han blev lagt for had I de kredse han oprindeligt kom fra, for han var helt uden filter.

Hans talent er vist indiskutabelt, men som med så mange andre kunstnere var hans hjerne også seriøst fucked-up.

Peter

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2116
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Yahya Hassan er død

Indlæg af Greyberd63 » 1. maj 2020, 09:30

Skaði skrev:
1. maj 2020, 08:50
Kode1303 skrev:
1. maj 2020, 08:41
At Yahya Hassan overhovedet blev digter og satte sig op mod sit etniske baggrund, hvor han løftede sløret(!) for, blandt andet, deres asociale tilgang til velfærdssamfundet, er en bedrift i sig selv. Dermed satte han sig selv i livsfare.
Enig. Ud fra hvem det var han fik sig som fjende, må han have gjort et eller andet rigtigt.
Kritik af dette miljø, især fra en der er opvokset i det, er ikke populært i miljø'et, og kan medføre alvorlige konsekvenser.
Var han en forstyrret sjæl til at starte med, det tror jeg, men presset fra det eneste miljø han kender, som burde have støttet ham, men som ikke ville anerkende at havde ret, har nok medvirket til hans tiltagende underlighed.

Mvh
Grey

Brugeravatar
P.K.Hansen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 8. sep 2005, 14:23
Interesser: Luftvåben, blankvåben.
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 64 times

Re: Yahya Hassan er død

Indlæg af P.K.Hansen » 1. maj 2020, 10:37

Trist i den alder.
Ikke min kop te, og det opbud af politi der var nødvendigt fordi han skulle læse digte på biblioteket var grotesk.
Så mangler vi lige Stram Kurs, så er der frigivet en del politi til vigtigere ting :biggrin:

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Yahya Hassan er død

Indlæg af LJ » 1. maj 2020, 10:47

P.K.Hansen skrev:
1. maj 2020, 10:37
Trist i den alder.
Ikke min kop te, og det opbud af politi der var nødvendigt fordi han skulle læse digte på biblioteket var grotesk.
Så mangler vi lige Stram Kurs, så er der frigivet en del politi til vigtigere ting :biggrin:
Ikke enig.
Så længe det er nødvendigt at politiet er til stede, for at henholdsvis en digter og en politiker kan ytre deres meninger frit, er det en vigtig opgave der skal prioriteres højt.
Om man er enig i budskaberne er helt sekundært.

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 87 times
Been thanked: 150 times

Re: Yahya Hassan er død

Indlæg af Kode1303 » 1. maj 2020, 11:08

Hvem var der sagde noget i retning af, at "Jeg er komplet uenig med ham, men jeg vil kæmpe til det yderste for, at han kan få lov til at ytre sin holdning".?
Make mine a carbine.

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Yahya Hassan er død

Indlæg af Aratan » 1. maj 2020, 11:22

Kode1303 skrev:
1. maj 2020, 11:08
Hvem var der sagde noget i retning af, at "Jeg er komplet uenig med ham, men jeg vil kæmpe til det yderste for, at han kan få lov til at ytre sin holdning".?
Det tilskrives som regel Voltaire, men det er øjensynlig forkert:

https://jyllands-posten.dk/debat/blogs/ ... -Voltaire/
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Yahya Hassan er død

Indlæg af Marius » 1. maj 2020, 15:22

P.K.Hansen skrev:
1. maj 2020, 10:37
Trist i den alder.
Ikke min kop te, og det opbud af politi der var nødvendigt fordi han skulle læse digte på biblioteket var grotesk.
Så mangler vi lige Stram Kurs, så er der frigivet en del politi til vigtigere ting :biggrin:
Der er heldigvis aldrig nogen der tænker over HVORFOR det er blevet nødvendigt med politiopbud ved en digtoplæsning eller et politisk arrangement.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

NKlausen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 16. sep 2019, 10:24
Interesser: Jagt, Flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 10 times

Re: Yahya Hassan er død

Indlæg af NKlausen » 1. maj 2020, 16:35

Marius skrev:
1. maj 2020, 15:22
P.K.Hansen skrev:
1. maj 2020, 10:37
Trist i den alder.
Ikke min kop te, og det opbud af politi der var nødvendigt fordi han skulle læse digte på biblioteket var grotesk.
Så mangler vi lige Stram Kurs, så er der frigivet en del politi til vigtigere ting :biggrin:
Der er heldigvis aldrig nogen der tænker over HVORFOR det er blevet nødvendigt med politiopbud ved en digtoplæsning eller et politisk arrangement.
nej det er jo nemmere bare at skylde skylden på en gut som jo bare "kan tie stille". Det ville virkeligt være en skam hvis man rent faktisk skulle gå efter problemets kerne, det kan vi ikke have

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3334 times
Been thanked: 414 times

Re: Yahya Hassan er død

Indlæg af Kalthoff » 1. maj 2020, 16:42

Marius skrev:
1. maj 2020, 15:22
Der er heldigvis aldrig nogen der tænker over HVORFOR det er blevet nødvendigt med politiopbud ved en digtoplæsning eller et politisk arrangement.
Der er mange der tænker over det.

Der er mange der har en klar ide om HVORFOR.

Men der er få der taler højt om det i offentligheden og slet ingen her på NVF.

Tavsheden skyldes dels en bestemt paragraf i straffeloven og dels en traktat opkaldt efter en by i Marokko.

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Yahya Hassan er død

Indlæg af Taxen » 1. maj 2020, 17:01

I alle lovprisningerne skal vi da ikke glemme et langt smukt synderegister. Med vold og skydevåben, som toppen af karrieren.
Taxen

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Yahya Hassan er død

Indlæg af ReneKJ » 1. maj 2020, 17:07

LJ skrev:
1. maj 2020, 10:47
P.K.Hansen skrev:
1. maj 2020, 10:37
Trist i den alder.
Ikke min kop te, og det opbud af politi der var nødvendigt fordi han skulle læse digte på biblioteket var grotesk.
Så mangler vi lige Stram Kurs, så er der frigivet en del politi til vigtigere ting :biggrin:
Ikke enig.
Så længe det er nødvendigt at politiet er til stede, for at henholdsvis en digter og en politiker kan ytre deres meninger frit, er det en vigtig opgave der skal prioriteres højt.
Om man er enig i budskaberne er helt sekundært.
Der er også en anden side af sagen: Hvis politiet begynder at vurdere hvem der er "værdig" til at blive beskyttet når de ytrer sig, så er vi på vej mod indirekte censur.
Hvis man siger noget staten ikke kan lide at høre så er man et fredløs og et acceptabelt mål, mens dem der har de rigtige og statsautoriserede meninger bliver beskyttet.

Og det ønsker vi vel ikke?

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Yahya Hassan er død

Indlæg af LJ » 1. maj 2020, 17:12

ReneKJ skrev:
1. maj 2020, 17:07
LJ skrev:
1. maj 2020, 10:47
P.K.Hansen skrev:
1. maj 2020, 10:37
Trist i den alder.
Ikke min kop te, og det opbud af politi der var nødvendigt fordi han skulle læse digte på biblioteket var grotesk.
Så mangler vi lige Stram Kurs, så er der frigivet en del politi til vigtigere ting :biggrin:
Ikke enig.
Så længe det er nødvendigt at politiet er til stede, for at henholdsvis en digter og en politiker kan ytre deres meninger frit, er det en vigtig opgave der skal prioriteres højt.
Om man er enig i budskaberne er helt sekundært.
Der er også en anden side af sagen: Hvis politiet begynder at vurdere hvem der er "værdig" til at blive beskyttet når de ytrer sig, så er vi på vej mod indirekte censur.
Hvis man siger noget staten ikke kan lide at høre så er man et fredløs og et acceptabelt mål, mens dem der har de rigtige og statsautoriserede meninger bliver beskyttet.

Og det ønsker vi vel ikke?
Fuldstændig enig :thumbup:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Yahya Hassan er død

Indlæg af Raptor357 » 1. maj 2020, 17:17

Kalthoff skrev:
1. maj 2020, 16:42
Marius skrev:
1. maj 2020, 15:22
Der er heldigvis aldrig nogen der tænker over HVORFOR det er blevet nødvendigt med politiopbud ved en digtoplæsning eller et politisk arrangement.
Der er mange der tænker over det.

Der er mange der har en klar ide om HVORFOR.

Men der er få der taler højt om det i offentligheden og slet ingen her på NVF.

Tavsheden skyldes dels en bestemt paragraf i straffeloven og dels en traktat opkaldt efter en by i Marokko.
Det er for dyrt at tale højt og gøre noget ved det, for hvad skal man gøre, det er endnu et dilemma. Det er en hel kultur der skal ændres.
Skal man smide alle dem der ikke kan holde ud at andre har en anden holdning end dem i fængsel ? hvad hjælper det, udover midlertidigt mens de er låst inde?

Så til dødsfaldet
For tidligt Ja
Dygtig forfatter, digter og filosof ja
Modig Ja, rigtigt meget.

Ledningerne var byttet alvorligt om i hovedet på den mand, må han få fred nu.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Yahya Hassan er død

Indlæg af Bjarne41 » 1. maj 2020, 18:48

PSindrup skrev:
1. maj 2020, 09:20
BentxBetjent skrev:
1. maj 2020, 08:42
PSindrup skrev:
1. maj 2020, 07:51


Han var en vandvittig dygtig forfatter, det er hævet over enhver tvivl.

Peter
Vandvittig... :what: Stavenørd..
Æv :oops:

Peter
De ældre er altid efter de unge :neutral:
Tja, Yahya Hassan havde nok et talent, men forstod sandelig at kaste det hele bort i småbrændbart ....... og har så valgt livet fra

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 87 times
Been thanked: 150 times

Re: Yahya Hassan er død

Indlæg af Kode1303 » 1. maj 2020, 18:58

Kalthoff skrev:
1. maj 2020, 16:42
Marius skrev:
1. maj 2020, 15:22
Der er heldigvis aldrig nogen der tænker over HVORFOR det er blevet nødvendigt med politiopbud ved en digtoplæsning eller et politisk arrangement.
Der er mange der tænker over det.

Der er mange der har en klar ide om HVORFOR.

Men der er få der taler højt om det i offentligheden og slet ingen her på NVF.

Tavsheden skyldes dels en bestemt paragraf i straffeloven og dels en traktat opkaldt efter en by i Marokko.

Jeg griber lige fat om 'elefanten i rummet'. Jeg mener ikke, det er off topic, for jeg tænker, det sikkert er en medvirkende faktor til, hvorfor Yahya Hassan nu er død.

Er der langt større problemer med negativ social kontrol blandt muslimer end hos andre etniske grupper? Ja, det er der!
Lever man i et patriarkalsk miljø, hvor skam og ære fylder utroligt meget og bliver udskammet af alle omkring sig, så er livet svært, hvis man er homoseksuel, ikke vil giftes med den, ens forældre har valgt, gerne vil have en dansk kæreste, gerne vil færdes frit. Og ud over udskamningen, er vold i hjemmet udbredt.
Yahya Hassan selv bevidnede (og mange andre har antydet), at der er et muslimsk parallelsamfund, hvor man ikke ønsker integration og gerne snyder for at leve på overførselsindkomst. Og mange ønsker endda sharialoven indført i Danmark.

Der er altså et kæmpe problem i de muslimske miljøer - det er et faktum. Jeg synes, det er tragisk, at dette problem skal ødelægge livet for så mange unge, som Yahya Hassan og nogle af de elever, jeg selv har haft. Jeg er vred over, at hele dette problem kræver så mange ressourcer. Men jeg mener også - og det vil jeg gerne understrege! - at vi skal holde os for gode til selv at blive primitive i vores retorik og i vores løsningsforslag, når det gælder dette problem! Hvis jeg havde løsningen, var jeg ikke skolelærer, så havde jeg nok vundet en eller anden pris, men jeg mener, det er vigtigt, at vi anerkender problemerne og har en saglig debat om det. Skal hele banden sendes hjem? nej, selvfølgelig ikke. Skal vi som borgere i Danmark acceptere disse forhold? Nej selvfølgelig ikke! Det er en ekstremt hård nød at knække, og jeg er rigtig bange for, at der på et tidspunkt sker noget rigtig slemt, hvis tilstrækkeligt mange mennesker en dag bare får nok.
Make mine a carbine.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Yahya Hassan er død

Indlæg af LJ » 1. maj 2020, 19:23

Kode1303 skrev:
1. maj 2020, 18:58
Kalthoff skrev:
1. maj 2020, 16:42
Marius skrev:
1. maj 2020, 15:22
Der er heldigvis aldrig nogen der tænker over HVORFOR det er blevet nødvendigt med politiopbud ved en digtoplæsning eller et politisk arrangement.
Der er mange der tænker over det.

Der er mange der har en klar ide om HVORFOR.

Men der er få der taler højt om det i offentligheden og slet ingen her på NVF.

Tavsheden skyldes dels en bestemt paragraf i straffeloven og dels en traktat opkaldt efter en by i Marokko.

Jeg griber lige fat om 'elefanten i rummet'. Jeg mener ikke, det er off topic, for jeg tænker, det sikkert er en medvirkende faktor til, hvorfor Yahya Hassan nu er død.

Er der langt større problemer med negativ social kontrol blandt muslimer end hos andre etniske grupper? Ja, det er der!
Lever man i et patriarkalsk miljø, hvor skam og ære fylder utroligt meget og bliver udskammet af alle omkring sig, så er livet svært, hvis man er homoseksuel, ikke vil giftes med den, ens forældre har valgt, gerne vil have en dansk kæreste, gerne vil færdes frit. Og ud over udskamningen, er vold i hjemmet udbredt.
Yahya Hassan selv bevidnede (og mange andre har antydet), at der er et muslimsk parallelsamfund, hvor man ikke ønsker integration og gerne snyder for at leve på overførselsindkomst. Og mange ønsker endda sharialoven indført i Danmark.

Der er altså et kæmpe problem i de muslimske miljøer - det er et faktum. Jeg synes, det er tragisk, at dette problem skal ødelægge livet for så mange unge, som Yahya Hassan og nogle af de elever, jeg selv har haft. Jeg er vred over, at hele dette problem kræver så mange ressourcer. Men jeg mener også - og det vil jeg gerne understrege! - at vi skal holde os for gode til selv at blive primitive i vores retorik og i vores løsningsforslag, når det gælder dette problem! Hvis jeg havde løsningen, var jeg ikke skolelærer, så havde jeg nok vundet en eller anden pris, men jeg mener, det er vigtigt, at vi anerkender problemerne og har en saglig debat om det. Skal hele banden sendes hjem? nej, selvfølgelig ikke. Skal vi som borgere i Danmark acceptere disse forhold? Nej selvfølgelig ikke! Det er en ekstremt hård nød at knække, og jeg er rigtig bange for, at der på et tidspunkt sker noget rigtig slemt, hvis tilstrækkeligt mange mennesker en dag bare får nok.
Absolut fornuftige betragtninger. :smile:

Besvar