Antikvar melder udsolgt af bøger som ikke er velsete

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Antikvar melder udsolgt af bøger som ikke er velsete

Indlæg af Ølgaard » 24. jun 2020, 12:32

Jeg var hos et par antikvar boghandlere og søgte lidt gamle børnebøger, spurgte til Lille Sorte Sambo, som var min og mine børns foretrukne bog.

De grinede, og sagde de havde haft mange på hylderne men de var udsolgt, samme var Pippi hvor der stå hendes far er negerhøvding og faktisk alle gamle bøger hvor der er rettet i de nye, de kunne sælge alt hvad der kom af den slags, faktisk bedre end andre bøger var svaret, SHU-BI-DUA,s sang med de varme lande er noget lort, krænker nu også nogen så jeg i aften TV, og den er 40 år gammel, hvad er det næste, Kim Larsen, Bamse, John Mogensen ??

Fahrenheit 451 kommer mig pludseligt ihu.

:razz: :razz:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Antikvar melder udsolgt af bøger som ikke er velsete

Indlæg af PSindrup » 24. jun 2020, 12:52

Ølgaard skrev:
24. jun 2020, 12:32
Jeg var hos et par antikvar boghandlere og søgte lidt gamle børnebøger, spurgte til Lille Sorte Sambo, som var min og mine børns foretrukne bog.

De grinede, og sagde de havde haft mange på hylderne men de var udsolgt, samme var Pippi hvor der stå hendes far er negerhøvding og faktisk alle gamle bøger hvor der er rettet i de nye, de kunne sælge alt hvad der kom af den slags, faktisk bedre end andre bøger var svaret, SHU-BI-DUA,s sang med de varme lande er noget lort, krænker nu også nogen så jeg i aften TV, og den er 40 år gammel, hvad er det næste, Kim Larsen, Bamse, John Mogensen ??

Fahrenheit 451 kommer mig pludseligt ihu.

:razz: :razz:
At komme ihu er også en herligt antikvarisk udtryk :giggle:

Peter

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Antikvar melder udsolgt af bøger som ikke er velsete

Indlæg af Flugteren » 24. jun 2020, 12:53

Ølgaard skrev:
24. jun 2020, 12:32
Jeg var hos et par antikvar boghandlere og søgte lidt gamle børnebøger, spurgte til Lille Sorte Sambo, som var min og mine børns foretrukne bog.

De grinede, og sagde de havde haft mange på hylderne men de var udsolgt, samme var Pippi hvor der stå hendes far er negerhøvding og faktisk alle gamle bøger hvor der er rettet i de nye, de kunne sælge alt hvad der kom af den slags, faktisk bedre end andre bøger var svaret, SHU-BI-DUA,s sang med de varme lande er noget lort, krænker nu også nogen så jeg i aften TV, og den er 40 år gammel, hvad er det næste, Kim Larsen, Bamse, John Mogensen ??

Fahrenheit 451 kommer mig pludseligt ihu.

:razz: :razz:
Jeg har stadig min originale Lille Sorte Sambo fra da jeg var fire år gammel tilbage i 2002, og da vi hørte for nogle år siden, at de ville udgive en korrigeret version af bogen købte vi straks nogle flere eksemplarer af den gamle udgave. :rock:

Min barndom er der sgu ingen, der skal tage fra mig. Og når jeg engang selv får børn vil jeg udelukkende læse højt fra den gamle udgave. :biggrin:

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Antikvar melder udsolgt af bøger som ikke er velsete

Indlæg af Dansken » 24. jun 2020, 13:10

Min "Lille Sorte Sambo" bog er 60 år gammel :smile:

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Antikvar melder udsolgt af bøger som ikke er velsete

Indlæg af 458hunter » 24. jun 2020, 14:36

Forstår slet ikke hele formålet? Hvis man fjerner alle de ting, så har det da den modsatte effekt. At nye generationer ikke kan se hvordan det var engang og hvorfor vi skal gøre det bedre i fremtiden..

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Antikvar melder udsolgt af bøger som ikke er velsete

Indlæg af Flugteren » 24. jun 2020, 15:08

Chrstn_Olsen skrev:
24. jun 2020, 14:36
Forstår slet ikke hele formålet? Hvis man fjerner alle de ting, så har det da den modsatte effekt. At nye generationer ikke kan se hvordan det var engang og hvorfor vi skal gøre det bedre i fremtiden..
Der er for mange mennesker, der ikke har noget som helst reelt at tage sig til, så de har brug for at skabe ravage i nogle ting. Især Millenials (født mellem 1981-1995, og fokus på dem født omkring 1990), som har fået at vide, at de er noget så perfekte, at de kan blive til alting og at verden ligger for deres fødder.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Antikvar melder udsolgt af bøger som ikke er velsete

Indlæg af FrederikF » 24. jun 2020, 16:27

Jeg er enig i at det føles ganske latterligt at hysteriske (ofte kridhvide) typer har det stramt med gamle sange og bøger.
Min far voksede op i et hjem med bøger, sange og politiske holdninger der var skyld i at han ikke fik en karriere i forsvaret. Der er magt og følelser i den slags.

Men, hvis jeg nu var sort, eller kvinde, eller..., og dagligt oplevede at skulle “overpræstere” for at være i liga med de hvide halvgamle mænd, så ville jeg måske også have det stramt med bøger, sange og lignende der fortæller de (hvide) børn at det er ok at skildre negre som vilde, kvinder som børnemaskiner, og religiøse som idioter.
Uanset hvordan jeg her i dag sidder og har det med disse ting som halvgammel halvfed ateistisk hvid heteroseksuel mand.
Just saying
Jeg er ærlig talt lidt usikker på hvad jeg skal mene.
(Omend pyramiderne gerne må blive stående for min skyld)

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Antikvar melder udsolgt af bøger som ikke er velsete

Indlæg af HappyNanoq » 24. jun 2020, 17:34

Tendensen var der allerede sidste år, da jeg var i LÆSEHESTEN.

Spøjst det også ses andre steder.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1390
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 195 times

Re: Antikvar melder udsolgt af bøger som ikke er velsete

Indlæg af F U B A R » 24. jun 2020, 20:22

Tror min bog de små synger skal findes frem igen
Mvh
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Antikvar melder udsolgt af bøger som ikke er velsete

Indlæg af Raptor357 » 24. jun 2020, 20:23

F U B A R skrev:
24. jun 2020, 20:22
Tror min bog de små synger skal findes frem igen
Mvh
Den er faktisk ganske "kedelig" ikke meget de kan have fusket der.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1390
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 195 times

Re: Antikvar melder udsolgt af bøger som ikke er velsete

Indlæg af F U B A R » 24. jun 2020, 21:30

Nu kender du jo ej min alder :smile:
Så måske den er “ok”
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Antikvar melder udsolgt af bøger som ikke er velsete

Indlæg af Raptor357 » 24. jun 2020, 22:34

F U B A R skrev:
24. jun 2020, 21:30
Nu kender du jo ej min alder :smile:
Så måske den er “ok”
Jeg behøver ikke at kende din alder. :twisted:
Jeg har en første udgave liggende, men i 25 ende oplag, så i de første hulens mange år blev den blot genoptrykt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Antikvar melder udsolgt af bøger som ikke er velsete

Indlæg af Dansken » 24. jun 2020, 22:45

money.png
money.png (120.95 KiB) Vist 10258 gange

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Antikvar melder udsolgt af bøger som ikke er velsete

Indlæg af Bionørden » 25. jun 2020, 04:22

Jeg ærgrer mig da over, at min udgave af "De små synger" vandrede til genbrug med et ton (nå ja så et par taskevogne fulde) af børnebøger, den skulle jeg have beholdt!
"I Niggerland bananen gror" (tekst: Henrik H. Lund) er da en sang om børnearbejde i U-landene (hov, det må det heller ikke hedde!), og jeg er da ikke død af at høre den (eller min søn). Eller af "Lille Sorte Sambo"- eller af at Pippi Langstrømpe.

Det sjoveste er, at Pippi vakte rigtig megen forargelse i sin tid for, børn skulle holde kæft og adlyde de voksne, de skulle i hvertfald ikke stille spørgsmål til autoriteterne, og handle som de selv ville. Astrid Lindgren fik mange tæsk af diverse "kloge hoveder".

I Norge var "Ole-Aleksander får en lillesøster" (Af Anne Cath. Vestly) nærmest ved at blive brændt på bålet- for som alle ved, kommer små børn med storken!

I øvrigt har vi bogcensur på de danske biblioteker: Du kan låne "Mein Kampf"- men ikke Sven Hazel. Min bror købte en del bøger af Hazel, og jeg læste dem, og jeg ville så gerne læse flere, jeg har vel været en 12-13 år, og bibliotekaren, jeg spurte, så ud som om, jeg havde fremmanet den skinbarlige Satan med horn og klove og svovldunst. :evil: :mob: "Den slags bøger, har vi sandelig ikke!" I dag kan man fortsat ikke låne Hazel.

Nu har jeg altid læst meget, og meget meget forskelligt, i mit hjem var der ikke censur på litteratur. Om man læste knaldromaner (Bill & Ben)- eller "rigtig" litteratur (Johannes V. Jensen), og jeg har heller ikke sagt noget til, at min søn fx læste "Satans Bibel" (jeg havde selv læst den år før!). Hvordan kan man lære at kende skidt fra kanel, hvis man ikke ved, hvad, der er, hvad?!

Derimod kan jeg nu godt forstå, at folk, der oplever hverdagsracisme og misogyny- kan blive meget trætte af det! Og måske mere tyndhudede.

PS: Iøvrigt kunne jeg mægtig godt lide de der lakridser, der hed "Negerpenge", de skiftede så navn til "Dukados"- nu med en mexikaner på posen... (Den ene slags racisme afløste den anden... :10: ) Også "Zulu" er udgået.

Mvh
Tine

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Antikvar melder udsolgt af bøger som ikke er velsete

Indlæg af DB89 » 25. jun 2020, 06:36

Bionørden skrev:
25. jun 2020, 04:22
...
I øvrigt har vi bogcensur på de danske biblioteker: Du kan låne "Mein Kampf"- men ikke Sven Hazel. Min bror købte en del bøger af Hazel, og jeg læste dem, og jeg ville så gerne læse flere, jeg har vel været en 12-13 år, og bibliotekaren, jeg spurte, så ud som om, jeg havde fremmanet den skinbarlige Satan med horn og klove og svovldunst. :evil: :mob: "Den slags bøger, har vi sandelig ikke!" I dag kan man fortsat ikke låne Hazel.
...

Mvh
Tine
Du kan da bare få bestilt bøgerne hjem fra et andet bibilotek, mere censur er der heller ikke... https://bibliotek.dk/da/search/work?sea ... ge#content

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Antikvar melder udsolgt af bøger som ikke er velsete

Indlæg af ReneKJ » 25. jun 2020, 06:42

Mit bibliotek ligger nu inde med en Sven Hazel bog.
Ganske vist kun i to eksemplarer, men på den anden side er ingen af dem udlånt.
Og de tilbyder en anden af hans bøger som online lydbog.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Antikvar melder udsolgt af bøger som ikke er velsete

Indlæg af Bofhenator » 25. jun 2020, 07:00

Bionørden skrev:
25. jun 2020, 04:22
...
I øvrigt har vi bogcensur på de danske biblioteker: Du kan låne "Mein Kampf"- men ikke Sven Hazel. Min bror købte en del bøger af Hazel, og jeg læste dem, og jeg ville så gerne læse flere, jeg har vel været en 12-13 år, og bibliotekaren, jeg spurte, så ud som om, jeg havde fremmanet den skinbarlige Satan med horn og klove og svovldunst. :evil: :mob: "Den slags bøger, har vi sandelig ikke!" I dag kan man fortsat ikke låne Hazel.

...
Sludder, der er masser af Hazel på bibliotekerne.

Edit: der var nogen der var hurtigere :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Antikvar melder udsolgt af bøger som ikke er velsete

Indlæg af Bionørden » 29. jun 2020, 03:39

Tak for svar!

Nu er det så nogle år siden, jeg rent fysisk har lånt bøger på biblioteket, men mit lokale havde ikke Hazel. Man kan låne dem som lydbøger nu, det er korrekt. Jeg har prøvet, at låne "De fordømtes legion" via Ereolen som lydbog. Jeg faldt i søvn i første afsnit. :giggle:

Jeg vil altså hellere LÆSE.
Man kan forresten også kun låne "Det røde kobbel"- af Svend Fleuron. På Ereolen. Jeg fik kortsluttet mit lokale bib for flere år siden, da jeg bestilte og lånte næsten alle S. Fleurons bøger. Jeg fik faktisk en reprimande om, at jeg burde bestille fra samme bibliotek! :banned: Mit bibliotek brugte for mange penge på bestillinger, det år.Men: Der var intet bibliotek, der havde dem allesammen! Der er stadig nogle, jeg aldrig har læst. Jeg fandt dog den med kattekillingerne på en obskur bogreol på nettet, men.

I øvrigt er Ereolen meget irriterende: De skifter hele tiden ud på, hvad man kan låne- af samme forfatter. Og udgår bogen, kan man muligvis låne lydbogen. Men aldrig alle bøger.

Margit Søderholm- er kun som begrænset lydbog. Og man kan ikke låne MUMITROLDENE.

Nå, jeg har lige lånt en Agatha Christie novellesamling på Ereolen Global. I den første novelle bliver kinesere omtalt som chinks. Det burde nok ikke gå- i dag. :thumbdown: Hvordan undslap den? :clap:

Mvh
Tine- der er tonsvis af gamle bøger- jeg gerne vil genlæse- men de kan ikke købes antikvarisk.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Antikvar melder udsolgt af bøger som ikke er velsete

Indlæg af ReneKJ » 29. jun 2020, 09:00

Bionørden skrev:
29. jun 2020, 03:39

Tine- der er tonsvis af gamle bøger- jeg gerne vil genlæse- men de kan ikke købes antikvarisk.
Det er vel ikke så mærkeligt. Bøger der er værd at læse bliver slidt :smile:

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Antikvar melder udsolgt af bøger som ikke er velsete

Indlæg af Cpt » 29. jun 2020, 20:47

Jeg kendte slet ikke forfatteren Sven Hazel før I nævnte ham her (indrømmet jeg er ikke den største læsehest, men nyder da en god bog med jævne mellemrum) er hans bøger anbefalelsesværdige i Jeres optik?

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1390
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 195 times

Re: Antikvar melder udsolgt af bøger som ikke er velsete

Indlæg af F U B A R » 29. jun 2020, 20:52

Gode historier
Men tror en person velbefaret i historien ville kunne finde en del unøjagtigheder efter hvad jeg hørt
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Antikvar melder udsolgt af bøger som ikke er velsete

Indlæg af Peter » 29. jun 2020, 20:57

Jeg har læst alle hans bøger; han er dog en Münchhausen, men underholdende - det er de!

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Antikvar melder udsolgt af bøger som ikke er velsete

Indlæg af Bionørden » 29. jun 2020, 23:16

Hazel bør læses som den rene fiktion, det er. Hvis man kan lide at læse om Anden Verdenskrig fra den modsatte side, og har har hang til voldsomme drengerøvsfantasier/soldaterminder, så er de jo underholdende nok! Bemærk- at personerne er plagiater af "Intet nyt fra Vestfronten" (Men Remarques bøger er OGSÅ ren fiktion, han sad i Schweiz under hele Anden Verdenskrig, så hans bøger om at være flygtning- er fiktion. Men "Den sorte Obelisk"- er nok fortsat den sjoveste! :razz: )

Den første Hazel læner sig også kraftigt op ad Remarque. Men, når det går op for éen, at han og hans kammerater, nærmest har kæmpet på SAMTLIGE fronter, så bliver det lidt mærkeligt. :giggle: Stalingrad anyone?

Prøv dem, og se, hvad du synes!

Mvh
Tine- bognørd
Som lige har læst en bog om Neanderthalere (populær videnskabelig), og er ved at læse Hercule Poirot noveller-
og "Mesterdetektiven Blomkvist. :giggle: Ja, ja. Jeg har oså engang læst telefonbogen: ÅÅÅÅBBBBCEST- gjorde det!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Antikvar melder udsolgt af bøger som ikke er velsete

Indlæg af Lassescout » 30. jun 2020, 07:09

Vi har lige ryddet gevaldigt op i reolerne herhjemme. I mit baghovede er det ellers nærmest helligbrøde at smide bøger væk, men jeg kunne nærmest ikke være på kontoret/laderummet mere. Det var mest paperback krimier der røg ud. "Godnat- og sov godt" blev beholdt :giggle: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Mister.30-06
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 205
Tilmeldt: 23. okt 2009, 09:24
Interesser: Riffeljagt - Buejagt
Geografisk sted: Knäred SE - København Ø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Re: Antikvar melder udsolgt af bøger som ikke er velsete

Indlæg af Mister.30-06 » 30. jun 2020, 10:40

F U B A R skrev:
24. jun 2020, 20:22
Tror min bog de små synger skal findes frem igen
Mvh
Ved ikke om denne er med i de små synger, men den ligger stadig på Youtube https://www.youtube.com/watch?v=LDrzKBM73yc
If it ain't broken, don't fix it

SAKO 75 .30-06 Spr
Winchester XPR .308 Win
Marlin RZ .22LR
Hausken JD224
Stalon RC

Besvar