Nak & æd

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Nak & æd

Indlæg af PSindrup » 17. jul 2020, 10:40

Jeg syntes at Nak & Æd er et fantastisk program der bringer jagtens mange aspekter ind i danskernes dagligstuer på en helt fantastisk måde.

Når det så er sagt, så blev jeg meget overrasket (forarget) i det seneste program hvor de (for 4. gang) var på jagt efter en sikahjort.

Man følger holdet hvor de spotter en sikahjort på lang afstand, og hvor værten opfordrer Jørgen til at skyde til den, men han afstår fordi han mener at afstanden er for lang (respekt for det!)

Senere i programmet spotter de endnu en Hjort indenfor skudafstand, men den står med fronten til. Man sidder og kikker på hjorten (igennem kameramandens “linse”) og venter på at hjorten vil begynde at gå, og dermed vende siden til.

Pludselig falder skuddet og hjorten faldet død om på stedet

Da jeg tog jagttegn - for ikke så mange år siden - lærte vi at den eneste måde man forsvarligt og jagtetisk kunne nedlægge et stykke klovbærende vildt var ved et bladskud, hvor vildtet stod med siden til.

Er det jagtetisk ok at nedlægge vildt på den måde?

Peter

PS: Jeg ved udemærket at emnet er kontroversielt, men jeg er selv meget splittet.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Flugteren » 17. jul 2020, 10:49

Det er et meget debatteret emne. Man anbefaler bladskud, fordi træf i den region giver største “målareal” for skytten, størst chance for at ramme noget vitalt (hjerte/lungeregionen) og ved gennemskue er der god sandsynlighed for schweiss.

Er det jagtetisk at nedlægge et dyr ved nakkeskud/hovedskud? Det kommer vel an på skyttens evner. Jeg selv ville aldrig turde tage et skud på nakken/hovedet, medmindre det var et fangstskud på klods hold. Men nogle kan og gør på mere alm. jagtafstande og dyret dør som regel i skuddet. Det er bare ikke noget for mig.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Raptor357 » 17. jul 2020, 10:56

Jeg har ikke set programmet, men det er etisk ok, når man er sikker på sit skud.
Jeg skyder gerne dyret forfra, men det er et svært skud kontra et bladskud, som imo er et meget nemt skud.
Hvis jeg har en meget god skydestilling skyder jeg gerne dyret i panden forfra, det er et bedre skud end et hjerte skud.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3582
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Agamemnon » 17. jul 2020, 10:58

PSindrup skrev:
17. jul 2020, 10:40
Pludselig falder skuddet og hjorten faldet død om på stedet
PSindrup skrev:
17. jul 2020, 10:40
Er det jagtetisk ok at nedlægge vildt på den måde?
Udfra beskrivelsen alene og uden at have set det, så ja.

Hvis skuddet er øjeblikkeligt dræbende og skytten kan levere det med konsistens (heri medtaget at alle skudsituationer er forskellige), så mener jeg ikke at ethvert etisk skud absolut skal være et bladskud.

Alle skytters forudsætninger er forskellige, herunder deres skydefærdigheder, evne til at bedømme afstande og vurdere situationen generelt.

Hvad der måtte være et sikkert skud for én kan være voldsomt chancebetonet for en anden.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Nak & æd

Indlæg af PSindrup » 17. jul 2020, 11:17

Raptor357 skrev:
17. jul 2020, 10:56
Jeg har ikke set programmet, men det er etisk ok, når man er sikker på sit skud.
Jeg skyder gerne dyret forfra, men det er et svært skud kontra et bladskud, som imo er et meget nemt skud.
Hvis jeg har en meget god skydestilling skyder jeg gerne dyret i panden forfra, det er et bedre skud end et hjerte skud.
De snakkede i programmet om skader på lever, hjerte og nyre, så jeg tvivler meget på at det var et skud til panden af dyret.

Er det OK at skyde dyret på bringen?

Peter

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Thors24 » 17. jul 2020, 11:18

Det var et fint skud. Jeg havde ikke selv skudt, men Jørgen er så vidt jeg kan bedømme, en ret habil skytte. Dyret står bomstille i situationen og er død i knaldet.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Nak & æd

Indlæg af PSindrup » 17. jul 2020, 11:23

Thors24 skrev:
17. jul 2020, 11:18
Det var et fint skud. Jeg havde ikke selv skudt, men Jørgen er så vidt jeg kan bedømme, en ret habil skytte. Dyret står bomstille i situationen og er død i knaldet.
Kan du vurderer hvor på kroppen han skyder dyret?

For mig at se skyder han det IKKE I panden/hovedet.

Peter

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Nak & æd

Indlæg af Bofhenator » 17. jul 2020, 11:35

PSindrup skrev:
17. jul 2020, 11:23
Thors24 skrev:
17. jul 2020, 11:18
Det var et fint skud. Jeg havde ikke selv skudt, men Jørgen er så vidt jeg kan bedømme, en ret habil skytte. Dyret står bomstille i situationen og er død i knaldet.
Kan du vurderer hvor på kroppen han skyder dyret?

For mig at se skyder han det IKKE I panden/hovedet.

Peter
Nederste del af halsen, han nævner senere i programmet at han skød halshvirvlerne over på den.

Et fint skud på kort afstand. Og det ser ud til at være på ret kort afstand.

Jeg har selv taget halsskud på råvildt, men på den nederste del af halsen hvor der er ikke er så meget bevægelse på halsen som oppe ved hovedet.

Det var også et skud jeg ville have taget.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Sortseer » 17. jul 2020, 11:43

PSindrup skrev:
17. jul 2020, 11:17

Er det OK at skyde dyret på bringen?
Jeg skyder gerne på bringen. Har nedlagt krondyr, dåvildt og råvildt på denne måde, og sættes kuglen lidt højt, er der "knald og fald" hver gang uden skade på tarme og vom.

Ræve fortrækker jeg nedlagt med bringeskud. Det er uhyre effektiv, målområdet er relativt stort, og hvis kalibreret ikke er for stort, er der sjældent gennemskud.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Raptor357 » 17. jul 2020, 12:12

PSindrup skrev:
17. jul 2020, 11:17
Raptor357 skrev:
17. jul 2020, 10:56
Jeg har ikke set programmet, men det er etisk ok, når man er sikker på sit skud.
Jeg skyder gerne dyret forfra, men det er et svært skud kontra et bladskud, som imo er et meget nemt skud.
Hvis jeg har en meget god skydestilling skyder jeg gerne dyret i panden forfra, det er et bedre skud end et hjerte skud.
De snakkede i programmet om skader på lever, hjerte og nyre, så jeg tvivler meget på at det var et skud til panden af dyret.

Er det OK at skyde dyret på bringen?

Peter
Det er ok at skyde hvis man er sikker på at ramme noget vitalt så dyret dør med det samme. Bringen er et fint sted, et skud i panden er bare mere det jeg gør.
Jeg har aldrig lavet et halsskud, og jeg kan kun forestille mig at gøre det bag fra. Det er et meget usikkert skud hvis man ikke ved nøjagtigt hvor hvirvlerne er.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Marinerevolver
This member is
This member is
Indlæg: 534
Tilmeldt: 29. jul 2008, 16:58
Interesser: Danske Marinevåben+tilbehør
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 90 times
Been thanked: 176 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Marinerevolver » 17. jul 2020, 14:33

Et velafgivet skud på bringen er altid dræbene, afstanden til hjorten var ca 40-50meter,
og med fast anlæg på den svære gren er det ok og afgive et skud, på jægersprog den hørte ikke knaldet.
Fin hjort. Marinerevolver :razz:

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Nak & æd

Indlæg af T-REX » 17. jul 2020, 14:39

Raptor357 skrev:
17. jul 2020, 12:12

Det er ok at skyde hvis man er sikker på at ramme noget vitalt så dyret dør med det samme. Bringen er et fint sted, et skud i panden er bare mere det jeg gør.
Jeg har aldrig lavet et halsskud, og jeg kan kun forestille mig at gøre det bag fra. Det er et meget usikkert skud hvis man ikke ved nøjagtigt hvor hvirvlerne er.
Så længe du ikke prøver et pandeskud, mod en Moskusokse. :oops:
En kammerat gjorde det, med en 300 Win Mag og spidsskarp, på ca. 30 meters afstand. Moskussen virrede lidt irriteret med hovedet, og græssede videre.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Flugteren » 17. jul 2020, 14:48

JRexA skrev:
17. jul 2020, 14:39
Raptor357 skrev:
17. jul 2020, 12:12

Det er ok at skyde hvis man er sikker på at ramme noget vitalt så dyret dør med det samme. Bringen er et fint sted, et skud i panden er bare mere det jeg gør.
Jeg har aldrig lavet et halsskud, og jeg kan kun forestille mig at gøre det bag fra. Det er et meget usikkert skud hvis man ikke ved nøjagtigt hvor hvirvlerne er.
Så længe du ikke prøver et pandeskud, mod en Moskusokse. :oops:
En kammerat gjorde det, med en 300 Win Mag og spidsskarp, på ca. 30 meters afstand. Moskussen virrede lidt irriteret med hovedet, og græssede videre.
.300 Winnie i FMJ og hovedskud på klods hold, uden at dyret var synderligt påvirket? Det lyder næsten for godt til at være sandt.

Jeg siger ikke, at det ikke er sandt...men den lyder bare langt ude. :giggle:

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Nak & æd

Indlæg af BentxBetjent » 17. jul 2020, 15:37

Det er meget afhængig af vinklen.
Flere på tuben drejer en 45 acp 180 gr. Rundt i et stykke pvc rør.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Sila0079 » 17. jul 2020, 16:12

Generalisering inden for netop hvilket skud der er jagtetisk eller ej, er nok noget af det der kan skurre mig aller mest imod hårrene inden for jagtens verden. Det gode eksempel: "Det er aldrig forsvarligt at skyde et stykke råvildt på over 100 meter". Og så kommer det ofte fra en person med et setup der måske har en egenspredning på 5cm, hvortil han på en god dag ligger et par centimeter, og i den skydestilling han vælger; en pind som skydestok - nok nærmere 5-10 centimeter. Så har han fået 5 snaps til morgenmaden, og står og ryster i bukserne, fordi de andre jægere har drillet ham med den buk han missede skuddet til sidste gang. Og således misser han skuddet til en stillestående buk på 50 meters afstand, og er således forstærket i sin formaning over for den yngre jæger, om at et skud over 100 meter aldrig er berettiget.

Ovenstående er et tænkt scenarie, men reprænsentativt for hvad jeg somme tider støder på.

Det eneste der er jagtetisk, er at man kun afgiver skud, hvis man er meget sikker på at ramme der hvor man sigter, med en stor grad af nøjagtighed. Om den er i halsen på 300 meter, med alle beregninger og korrektioner lavet, bipod og rearbag og en præcis riffel, eller om det er med skydestok og til bladet på 25 meters afstand, er for så vidt lige godt, hvis de 2 personer har lige stor erfaring for og overbevisning om at de kan få dyret til at dø i knaldet eller kort efter.

Det er ikke en uge siden jeg så og hørte naboen ramme fuldstændig ved siden af en buk der stor stille i lang tid, på ca 100 meter, fra hochsitz. Jeg så dyret liste væk, og 10 min senere igen, hvor den gik helt upåvirket rundt, så jeg gik over for at fortælle at han ikke behøvede tilkalde en Schweisshundefører. Det viste sig at det var hans 85 årige far der havde afgivet skuddet, efter at have bøvlet med at sidde ordentligt i hochsitzen. Den slags er langt mere udbredt, men får langt mindre opmærksomhed, end nørden som har lagt tusindevis af kroner og timer på at arbejde sig ud på længere skudafstande, uden at nå ud over egne evner. Selvom han, som i mit eget tilfælde, aldrig har ramt ved siden af et dyr med riffel, eller lavet et dårligt skud for den sags skyld, skal han nok høste sin andel af skæve blikke. Jeg synes at det er en skam at der er så mange fordomme og så megen konformitet inden for jagtens verden - man kommer nærmest til at ønske at der var et register over alle jægeres præstationer i form af antal gode/dårlige skud (selvfølgelig ren fantasi), så resultaterne kunne få lov at tale for sig selv, uden at blive overdøvet af fordommene.
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Kortmentyk » 17. jul 2020, 16:13

Flugteren skrev:
17. jul 2020, 14:48
JRexA skrev:
17. jul 2020, 14:39
Raptor357 skrev:
17. jul 2020, 12:12

Det er ok at skyde hvis man er sikker på at ramme noget vitalt så dyret dør med det samme. Bringen er et fint sted, et skud i panden er bare mere det jeg gør.
Jeg har aldrig lavet et halsskud, og jeg kan kun forestille mig at gøre det bag fra. Det er et meget usikkert skud hvis man ikke ved nøjagtigt hvor hvirvlerne er.
Så længe du ikke prøver et pandeskud, mod en Moskusokse. :oops:
En kammerat gjorde det, med en 300 Win Mag og spidsskarp, på ca. 30 meters afstand. Moskussen virrede lidt irriteret med hovedet, og græssede videre.
.300 Winnie i FMJ og hovedskud på klods hold, uden at dyret var synderligt påvirket? Det lyder næsten for godt til at være sandt.

Jeg siger ikke, at det ikke er sandt...men den lyder bare langt ude. :giggle:
Ja, jeg kender en der har prøvet at skyde en vildsvineorne (I hegn)
med en 22 LR i panden. Det virkede ikke og det slog bare lidt gnister da kuglen ramte..... Bob Bob Bob :rolf: skide være med om det er sandt, bare det er sjovt....

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Nak & æd

Indlæg af LJ » 17. jul 2020, 16:45

Sila0079 skrev:
17. jul 2020, 16:12
Generalisering inden for netop hvilket skud der er jagtetisk eller ej, er nok noget af det der kan skurre mig aller mest imod hårrene inden for jagtens verden. Det gode eksempel: "Det er aldrig forsvarligt at skyde et stykke råvildt på over 100 meter". Og så kommer det ofte fra en person med et setup der måske har en egenspredning på 5cm, hvortil han på en god dag ligger et par centimeter, og i den skydestilling han vælger; en pind som skydestok - nok nærmere 5-10 centimeter. Så har han fået 5 snaps til morgenmaden, og står og ryster i bukserne, fordi de andre jægere har drillet ham med den buk han missede skuddet til sidste gang. Og således misser han skuddet til en stillestående buk på 50 meters afstand, og er således forstærket i sin formaning over for den yngre jæger, om at et skud over 100 meter aldrig er berettiget.

Ovenstående er et tænkt scenarie, men reprænsentativt for hvad jeg somme tider støder på.

Det eneste der er jagtetisk, er at man kun afgiver skud, hvis man er meget sikker på at ramme der hvor man sigter, med en stor grad af nøjagtighed. Om den er i halsen på 300 meter, med alle beregninger og korrektioner lavet, bipod og rearbag og en præcis riffel, eller om det er med skydestok og til bladet på 25 meters afstand, er for så vidt lige godt, hvis de 2 personer har lige stor erfaring for og overbevisning om at de kan få dyret til at dø i knaldet eller kort efter.

Det er ikke en uge siden jeg så og hørte naboen ramme fuldstændig ved siden af en buk der stor stille i lang tid, på ca 100 meter, fra hochsitz. Jeg så dyret liste væk, og 10 min senere igen, hvor den gik helt upåvirket rundt, så jeg gik over for at fortælle at han ikke behøvede tilkalde en Schweisshundefører. Det viste sig at det var hans 85 årige far der havde afgivet skuddet, efter at have bøvlet med at sidde ordentligt i hochsitzen. Den slags er langt mere udbredt, men får langt mindre opmærksomhed, end nørden som har lagt tusindevis af kroner og timer på at arbejde sig ud på længere skudafstande, uden at nå ud over egne evner. Selvom han, som i mit eget tilfælde, aldrig har ramt ved siden af et dyr med riffel, eller lavet et dårligt skud for den sags skyld, skal han nok høste sin andel af skæve blikke. Jeg synes at det er en skam at der er så mange fordomme og så megen konformitet inden for jagtens verden - man kommer nærmest til at ønske at der var et register over alle jægeres præstationer i form af antal gode/dårlige skud (selvfølgelig ren fantasi), så resultaterne kunne få lov at tale for sig selv, uden at blive overdøvet af fordommene.
:goodpost:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Raptor357 » 17. jul 2020, 17:23

Man kan sige at enhver jæger har sit eget usikkerheds budget.
Våben, skydebaneformåen, nervøsitet, bukkefeber, vejret, skydestilling osv.
Jeg har selv præsteret et ringe skud på jagt, en dum fejl med olie i piben. Dyret døde dog efter 5m.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Kleth » 17. jul 2020, 17:37

:goodpost:
Når man ikke selv havde kikkerten for øjet og ikke kender skyttens formåen og begrænsninger; så vil jeg ikke kommentere på skuddet (eller fravalg af skudchancen).

Jeg kender skytter der kan tage et skud på afstande jeg ikke ville anbefale ret mange, men de træner noget mere end mange andre :thumbup: og jeg kender skytter der skyder glimrende, men som kun vil skyde “bladskud” på op til 50m :razz:
Kender skytten sin egen formåen og begrænsninger, så er det op til ham som har kikkerten for øjet.

Der er så lige nogle som IMHO tager lidt for mange “chanceskud” set ud fra antallet af skud per leveret dyr og jeg kan blive lidt besk når nogen kommenterer på, når jeg har fravalgt skudchancer enten p.g.a. sikkerhed eller fordi at jeg var bange for ikke at ramme f.eks. Til et dyr i bevægelse eller et spidskud på længere afstande.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Marinerevolver
This member is
This member is
Indlæg: 534
Tilmeldt: 29. jul 2008, 16:58
Interesser: Danske Marinevåben+tilbehør
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 90 times
Been thanked: 176 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Marinerevolver » 17. jul 2020, 18:43

Min tidligere jagtkammerat (kaptajn i HMAK) nu afdød, sagde altid et ikke afgivet skud,
er aldrig et dårligt skud.
og hvor havde han dog ret. :razz: :razz:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Lassescout » 17. jul 2020, 19:17

Hvis man gider at se de første sæsoner af serien, så var Skouboe meget usikker, og derfor også meget tilbageholdende med at skyde for 10 år siden.

Siden da har han lært en masse, dels på kursus hos DJ, dels selvfølgelig af de mange mange situationer han har klaret på jagterne. I de seneste sæsoner synes jeg han præsterer meget stabil og overbevisende skydning. Jeg synes stadig han er god til at afstå fra at skyde når chancen er for ringe.

Jeg har stor tillid til hans dømmekraft hvad det angår.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Nak & æd

Indlæg af T-REX » 17. jul 2020, 19:33

Flugteren skrev:
17. jul 2020, 14:48

.300 Winnie i FMJ og hovedskud på klods hold, uden at dyret var synderligt påvirket? Det lyder næsten for godt til at være sandt.

Jeg siger ikke, at det ikke er sandt...men den lyder bare langt ude. :giggle:
2 x 400 kg Moskusokser, der løber 50-60 km/t mod hinanden(kollisionshastighed 100-120 km/t), det er et BRAG, der vil noget, og det holder pandebrasken til. :giggle:
Omregnet til joule, er det et brag, i omegnen af 444.445 Joule (eller omkring 222.000 joule, pr Okse) [Ok. Overfladen er en del større, end en kugle] :oops:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Raptor357 » 17. jul 2020, 19:42

JRexA skrev:
17. jul 2020, 19:33
Flugteren skrev:
17. jul 2020, 14:48

.300 Winnie i FMJ og hovedskud på klods hold, uden at dyret var synderligt påvirket? Det lyder næsten for godt til at være sandt.

Jeg siger ikke, at det ikke er sandt...men den lyder bare langt ude. :giggle:
2 x 400 kg Moskusokser, der løber 50-60 km/t mod hinanden(kollisionshastighed 100-120 km/t), det er et BRAG, der vil noget, og det holder pandebrasken til. :giggle:
Omregnet til joule, er det et brag, i omegnen af 444.445 Joule (eller omkring 222.000 joule, pr Okse) [Ok. Overfladen er en del større, end en kugle] :oops:
Jeg har nogle stærke FMJ kaldet Hornady DGS i 500gr, beregnet til ultimativ pennetration på vildt, dem skal man heller ikke stole på kan lave hul i panden på en bøffel. Så jeg tror på det.
En .300 win mag med 180gr barnes tsx laver markant mere hul i stål end en 500gr dgs fra en .458 lott
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Bjarne41 » 17. jul 2020, 23:33

Raptor357 skrev:
17. jul 2020, 19:42
JRexA skrev:
17. jul 2020, 19:33
Flugteren skrev:
17. jul 2020, 14:48

.300 Winnie i FMJ og hovedskud på klods hold, uden at dyret var synderligt påvirket? Det lyder næsten for godt til at være sandt.

Jeg siger ikke, at det ikke er sandt...men den lyder bare langt ude. :giggle:
2 x 400 kg Moskusokser, der løber 50-60 km/t mod hinanden(kollisionshastighed 100-120 km/t), det er et BRAG, der vil noget, og det holder pandebrasken til. :giggle:
Omregnet til joule, er det et brag, i omegnen af 444.445 Joule (eller omkring 222.000 joule, pr Okse) [Ok. Overfladen er en del større, end en kugle] :oops:
Jeg har nogle stærke FMJ kaldet Hornady DGS i 500gr, beregnet til ultimativ pennetration på vildt, dem skal man heller ikke stole på kan lave hul i panden på en bøffel. Så jeg tror på det.
En .300 win mag med 180gr barnes tsx laver markant mere hul i stål end en 500gr dgs fra en .458 lott
De 500 grain DGS laver nogle gevaldige huller i panden på kvæg i Danmark, har jeg konstateret - også på tyre omkring 700-800 kg. Ikke mindst når der er omkring 112 grain krudt bag på projektilet. Der bliver ikke kun hul - der bliver direkte gennemtræk :smile:
Har dog ikke testet en 300. win mag på tilsvarende dyr - det betragtes vel også bare som et stikkende lille insekt

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Nak & æd

Indlæg af TheDarkSide » 17. jul 2020, 23:36

Raptor357 skrev:
17. jul 2020, 12:12
PSindrup skrev:
17. jul 2020, 11:17
Raptor357 skrev:
17. jul 2020, 10:56
Jeg har ikke set programmet, men det er etisk ok, når man er sikker på sit skud.
Jeg skyder gerne dyret forfra, men det er et svært skud kontra et bladskud, som imo er et meget nemt skud.
Hvis jeg har en meget god skydestilling skyder jeg gerne dyret i panden forfra, det er et bedre skud end et hjerte skud.
De snakkede i programmet om skader på lever, hjerte og nyre, så jeg tvivler meget på at det var et skud til panden af dyret.

Er det OK at skyde dyret på bringen?

Peter
Det er ok at skyde hvis man er sikker på at ramme noget vitalt så dyret dør med det samme. Bringen er et fint sted, et skud i panden er bare mere det jeg gør.
Jeg har aldrig lavet et halsskud, og jeg kan kun forestille mig at gøre det bag fra. Det er et meget usikkert skud hvis man ikke ved nøjagtigt hvor hvirvlerne er.
Hovedskud og halsskud bør kun tages enten i rent spidsskud eller rent bagskud - aldrig i sideskud. Det er nemt at finde centerlinjen på halsen når dyret står i spidsskud eller bagskud. Man kan ikke komme til at skyde luft- og spiserør over uden også at ramme nakkehvirvler. Ligeledes kan man heller ikke skyde næsen eller kæben i stykker uden også at ramme hjernen. Særligt ved hovedskud lige forfra eller lige bagfra er der lille risiko for anskydning, da man enten træffer så dyret forender momentant eller også så rammer man slet ikke. Særligt ved halsskud på større hjortevildt er der lidt mere kød på siden at halsen, som man kan ramme uden at slå dyret ihjel.

Besvar