Efterforskningen - TV2 serie om U-bådssagen

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Besvar
Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Efterforskningen - TV2 serie om U-bådssagen

Indlæg af Lassescout » 28. sep 2020, 22:32

Har netop set de to første afsnit af serien om efterforskningen af U-bådssagen.

Hovedpersonen er drabschef Jens Møller, og vi slipper ikke for krimiverdenens mest forslidte kliché: Familiens frustration over at farmand passer sit arbejde. Her er det hans voksne datter der breaker nyheden om, at hun har haft held med sit forehavende om at blive med rogn. Jens Møller er naturligvis ukoncentreret fordi han befinder sig i startfasen af Danmarks mest omtalte forbrydelse de seneste 200 år, og så bliver datteren tøzesur.

Er det sådan at være politimand i virkeligheden? Kan familien virkelig ikke fatte at man af og til lige må blive lidt længere på arbejde end normalt?

Derudover undrer det mig at serien afbilder politiet som rådvilde og famlende. Som jeg husker sagen, blev jeg ofte imponeret af hvor effektivt, målrettet og hurtigt politiet fik resultater.

Så jeg er egentlig ikke voldsomt imponeret af serien. Det kunne være sjovt at vide om den er tættere på virkeligheden end mine sparsomt funderede indtryk af den.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Efterforskningen - TV2 serie om U-bådssagen

Indlæg af Kenned » 29. sep 2020, 09:22

Jeg har ikke set serien - men vil gerne kommentere på

"Er det sådan at være politimand i virkeligheden? Kan familien virkelig ikke fatte at man af og til lige må blive lidt længere på arbejde end normalt?"

Du har jo allerede selv taget stilling i politimandens favør det er ret tydeligt :blink: Men her er mine $0,02:

Verden er fyldt med ca. 7 mia. mennesker som hver har deres opfattelse af hvad der er det vigtigste i verden(og bemærk at alle i princippet har ret). Jeg er ikke spor forundret over at en politibetjent kan føle at hans arbejde er det vigtigste (også når han har fri), men jeg er så heller ikke forundret over at hans datter synes at hendes kommende barn burde være det vigtigste lige nu.

Med venlig hilsen
Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Chopper3
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 26. sep 2020, 09:43
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 9 times

Re: Efterforskningen - TV2 serie om U-bådssagen

Indlæg af Chopper3 » 3. okt 2020, 10:56

Som jeg læste i Jyllandsposten..
Den serie skulle nok være blevet på tegnebrættet :blink:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Efterforskningen - TV2 serie om U-bådssagen

Indlæg af Lassescout » 4. okt 2020, 11:55

Arrh, det ved jeg nu ikke om jeg synes.

Serien klarer meget godt og empatisk at beskrive håbet, bekymringen og fortvivlelsen hos journalistens forældre. Den beskriver også meget godt den brede vifte af muligheder politiet var nødt til at regne op i starten, lige fra et bestialsk drab til en happening hvor ingen var kommet til skade. Den afholder sig også indtil videre fra at svælge i de makabre detaljer eller drabsmandens psyke.

Men jeg synes den gentager nogle forslidte klicheer som nemt kunne være undgået.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Efterforskningen - TV2 serie om U-bådssagen

Indlæg af Lassescout » 12. okt 2020, 17:27

Update ( spoiler alert):


4. afsnit handlede stort set udelukkende om udfordringerne med at finde noget der er smidt i vandet. "Far har travlt" -delen blev nedtonet. Alt i alt synes jeg serien bliver bedre nu.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Efterforskningen - TV2 serie om U-bådssagen

Indlæg af Dansken » 13. okt 2020, 10:21

Jeg synes ikke vi skal spilde vores tid og opmærksomhed på den lille nar. Glem ham. Han fortjener ikke opmærksomhed med en film. Lad ham sidde i sin mørke celle og pille sig i navlen til han rådner op.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Efterforskningen - TV2 serie om U-bådssagen

Indlæg af Lassescout » 13. okt 2020, 11:26

Enig.

Jeg tror ikke engang der er en skuespiller med i serien der spiller gerningsmanden. Det må være et bevidst valg. Fokus er på politiets opklaringsarbejde og offerets forældre.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Efterforskningen - TV2 serie om U-bådssagen

Indlæg af Fast Fumble » 13. okt 2020, 13:24

Dansken skrev:
13. okt 2020, 10:21
Jeg synes ikke vi skal spilde vores tid og opmærksomhed på den lille nar. Glem ham. Han fortjener ikke opmærksomhed med en film. Lad ham sidde i sin mørke celle og pille sig i navlen til han rådner op.
Og det er jo præcis det der er seriens tilgang.
Den fokuserer KUN på opklaringsarbejdet og på de efterladte. På den måde er den overraskende etisk solid.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Efterforskningen - TV2 serie om U-bådssagen

Indlæg af PSindrup » 13. okt 2020, 14:12

Lassescout skrev:
13. okt 2020, 11:26
Enig.

Jeg tror ikke engang der er en skuespiller med i serien der spiller gerningsmanden. Det må være et bevidst valg. Fokus er på politiets opklaringsarbejde og offerets forældre.
Ja det er jo netop et helt bevidst valg.

PM skal ikke kunne sole sig I at blive filmatiseret - det bliver han netop ikke - men filmen fokuserer udelukkende på opklaringsarbejdet.
Og det syntes jeg at filmen gør aldeles fremragende og sobert.

Peter

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Efterforskningen - TV2 serie om U-bådssagen

Indlæg af Ras.Killing » 22. okt 2020, 12:31

Fast Fumble skrev:
13. okt 2020, 13:24
Dansken skrev:
13. okt 2020, 10:21
Jeg synes ikke vi skal spilde vores tid og opmærksomhed på den lille nar. Glem ham. Han fortjener ikke opmærksomhed med en film. Lad ham sidde i sin mørke celle og pille sig i navlen til han rådner op.
Og det er jo præcis det der er seriens tilgang.
Den fokuserer KUN på opklaringsarbejdet og på de efterladte. På den måde er den overraskende etisk solid.
Og hvis man bider mærke i det, så bliver han ikke én eneste gang nævn med navn, kun som sigtede, tiltalte osv. osv.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Efterforskningen - TV2 serie om U-bådssagen

Indlæg af PSindrup » 22. okt 2020, 12:50

Ras.Killing skrev:
22. okt 2020, 12:31
Fast Fumble skrev:
13. okt 2020, 13:24
Dansken skrev:
13. okt 2020, 10:21
Jeg synes ikke vi skal spilde vores tid og opmærksomhed på den lille nar. Glem ham. Han fortjener ikke opmærksomhed med en film. Lad ham sidde i sin mørke celle og pille sig i navlen til han rådner op.
Og det er jo præcis det der er seriens tilgang.
Den fokuserer KUN på opklaringsarbejdet og på de efterladte. På den måde er den overraskende etisk solid.
Og hvis man bider mærke i det, så bliver han ikke én eneste gang nævn med navn, kun som sigtede, tiltalte osv. osv.
Præcis!
Og det er med 100% sikkerhed heller ikke noget tilfælde.
(På samme måde som Kim Walls kæreste har svoret at han aldrig nogensinde vil udtale Peter Madsens navn)

Jeg kunne godt mistænke at PMs flugtforsøg kan skyldes frustrationer over at han ikke føler at han får den opmærksomhed som han havde håbet på I den fremragende dramadokumentar.

Peter

Besvar