Ny HBO serie: Valley Of Tears

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Besvar
Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Ny HBO serie: Valley Of Tears

Indlæg af Oscar123 » 13. dec 2020, 22:02

Har netop set en ny israelsk serie på HBO ved navn ”Valley Of Tears”. Seriens setting er ved optakten til - og udbruddet af - Yom Kippur Krigen i oktober 1973, hvor store syriske og ægyptiske styrker angreb Israel under dække af den jødiske helligdag Yom Kippur.

Serien er ikke en historisk gennemgang af krigen men derimod en dramatisering, der følger et antal forskellige soldater i den israelske hær i den nordlige del af Israel og deres forskellige parallelle historier, der efterhånden smelter sammen til én.

Selvom der i tiden op til angrebet var adskillige efterretningsmæssige varsler om det forstående angreb blev disse ikke taget seriøst og de israelske forsvarstyrker var derfor ganske uforberedte på det massive angreb. Og det stillede de berørte fremskudte enheder i meget vanskelige - og i flere tilfælde ganske håbløse – situationer. De få og spredte styrker fik trods alle odds dog stablet et forsvar på benene, som fik bremset de angribende syrere så meget, at det gav tid til mobilisering, hvorefter israelerne fik presset syrerene tilbage. Og det i en sådan grad, at israelerne nåede helt frem til ca. 40 km fra Damaskus inden internationalt pres fik stoppet krigen.

Serien er israelsk produceret og man skulle tro, at den ville være et selvsmagende israelsk helte-epos. Serien hylder (naturligvis) heltene, men den er ikke uden kraftig israelsk selvransagelse. Der stilles således et kraftigt spørgsmålstegn ved den israelske politik op til Yom Kippur krigen. De angribende syrere fremstår således ikke som rene ”bastards” (jo, nogle er..) – men som nogle, der faktisk også har en retfærdig sag.

Kampscenerne i serien er ganske blodige og udmærket skruet sammen. Våben og udstyr synes også (for det meste) at stemme med perioden. Selv de forfærdelige frisurer fra den tid er godt gengivet. Personligt blev jeg dog irriteret over et par ganske tåbelige taktiske dispositioner (så tåbelige, at de godt kunne have fundet sted..?!?) – men disse skæmmer trods alt ikke det overordnede indtryk af ikke serien.

Serien er ikke blot et ”krigs-drama” men også en emotionel skildring af en række personer, som man efterhånden som serien skrider frem får et forhold til. Og uden at røbe for meget kommer det ikke til at gå godt for dem alle…

HBO serien "Valley Of Tears" er ganske interessant og kan anbefales.

Har indsat et par stemningsbilleder nedenfor. Traileren kan ses her: https://www.imdb.com/video/vi903201049? ... _=tt_ov_vi

:razz:
Oscar123
1.jpg
1.jpg (36.16 KiB) Vist 2734 gange
2.jpg
2.jpg (55.07 KiB) Vist 2734 gange
3.jpg
3.jpg (53.69 KiB) Vist 2734 gange
4.jpg
4.jpg (81.07 KiB) Vist 2734 gange
5.jpg
5.jpg (31.42 KiB) Vist 2734 gange
On scene - but unseen

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Ny HBO serie: Valley Of Tears

Indlæg af Epae » 1. feb 2021, 09:05

Nu fik jeg taget mig sammen til at starte på denne serie - må sku tage hatten af, det har de sku gjort godt!
Den serie kan i vhert fald godt anbefales! :thumbup:
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 641
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 63 times
Been thanked: 81 times

Re: Ny HBO serie: Valley Of Tears

Indlæg af Cpt » 1. feb 2021, 12:08

Jeg er også i gang med den efter ar have læst dette opslag, jeg er godt underholdt indtil videre :thumbup:

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Ny HBO serie: Valley Of Tears

Indlæg af Marius » 1. feb 2021, 12:24

Kan anbefale (lidt tørre, men gratis) ebooks af Dani Asher om Yom Kippur krigen.
Fx.
Syrians at the Border, Dani Asher

Download linket hvor jeg har min fra virker ikke mere, men den kan ofte findes på mere eller mindre suspekte free ebook sites.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

FWK
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 191
Tilmeldt: 17. apr 2011, 14:09
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 9 times
Been thanked: 17 times

Re: Ny HBO serie: Valley Of Tears

Indlæg af FWK » 1. feb 2021, 13:16

Jeg er også svært glad for den. Flere af mine israelske kollegaer har også hyldet den.

Der er en scene hvor 3 kampvogne nedkæmper hvad det ligner uendelige mængder fjendtlige kampvogne fra en bakketop. Det virkende lidt voldsomt men hvad ved jeg - måske var det bare et virkeligt “turkey shoot”.

Besvar