Ny serie: Vigil

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Besvar
Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Ny serie: Vigil

Indlæg af Oscar123 » 24. okt 2021, 11:00

Hvad får man hvis man kombinerer et godt krimi-drama, undervandsbåde, et godt produktionshold samt glimrende skuespillere..? Man får den britiske TV-serie Vigil.

Historien er centreret om et mistænkeligt dødsfald ombord på den strategiske missilubåd (SSBN) HMS VIGIL, der er på patrulje ”et eller andet sted” nordvest for Skotland. Af hensyn til ”rigets sikkerhed” kan ubåden ikke afbryde patruljen (”strategic nuclear deterrent”). I stedet går Royal Navy meget modvilligt med til at få fløjet en erfaren kriminalkommissær ud til ubåden for at undersøge sagen. Hun møder ganske megen modstand ombord og stort set ingen blandt officerer og besætning er samarbejdsvillige. Samtidig kører et parallelt undersøgelsesforløb i land bl.a. på ubådsbasen i Skotland samt en lokal ”anti-atomvåben” fredslejr tæt ved. Også her møder politiet megen ”træghed” blandt flåden, MI5 samt fredsvagterne.

De valgte skuespillere gør det alle ganske udmærket og flere af dem er velkendte i seriesammenhæng. Rollelisten omfatter bl.a. Suranne Jones (kendt fra Doctor Foster og Gentleman Jack), Rose Leslie (kendt fra Game of Thrones), Shaun Evans (kendt fra Unge Morse) samt flere andre.

Jeg er selv uddannet i britiske ubåde fra den pågældende base i Skotland og selvom det er (ganske) mange år siden kan jeg se, at serien har ramt tonen og stemningen i det britiske ubådsvæsen ganske godt. Og de britiske officerers selvtilstrækkelighed og arrogance har tydeligvis ikke ændret sig over årene… :giggle:

Serien har været vist på BBC og vises pt. på hhv. norsk og svensk TV (hvor jeg selv ser den). Derudover kommer den givet snart på en af streamingtjenesterne herhjemme.

Jeg har endnu kun set de første to afsnit – men den tegner godt og jeg er absolut klar til de næste afsnit. Kan faktisk slet ikke vente… :wall:

:razz:
Oscar123


youtu.be/3XRW0kfI2As

youtu.be/eWV-j_9FAw4
On scene - but unseen

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ny serie: Vigil

Indlæg af ReneKJ » 24. okt 2021, 11:30

Oscar123 skrev:
24. okt 2021, 11:00
Historien er centreret om et mistænkeligt dødsfald ombord på den strategiske missilubåd (SSBN) HMS VIGIL, der er på patrulje ”et eller andet sted” nordvest for Skotland. Af hensyn til ”rigets sikkerhed” kan ubåden ikke afbryde patruljen (”strategic nuclear deterrent”). I stedet går Royal Navy meget modvilligt med til at få fløjet en erfaren kriminalkommissær ud til ubåden for at undersøge sagen.
Nu ved jeg godt det bare er film, men har militæret ikke deres eget politi til at efterforske den slags?

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Ny serie: Vigil

Indlæg af Oscar123 » 24. okt 2021, 11:49

ReneKJ skrev:
24. okt 2021, 11:30
Nu ved jeg godt det bare er film, men har militæret ikke deres eget politi til at efterforske den slags?
Det er korrekt at det britiske forsvar har et eget politkorps - Ministry of Defence Police (MDP) https://www.mod.police.uk/

Selvom MDP har generel politimyndighed er deres opgaver primært fokuseret på områder, der har med national sikkerhed at gøre. Hovedopgaverne fordeler sig på følgende fem områder:
1) Armed security at defence sites
2) Investigation into organised crime and terrorism operations
3) Uniformed policing
4) Development and implementation of defence policing policy
5) International law enforcement.

Efterforskning af kriminelle forhold på militære områder er en gråzone. Generelt kan dog siges, at mindre kriminelle forhold klares af MDP mens større og grovere sager overlades til det civile politi. Og her kan der naturligvis opstå ”jurisdiktionsudfordringer” mellem det militære system og det civile politi – som det også tydeligt fremgår i serien.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Ny serie: Vigil

Indlæg af Oscar123 » 7. nov 2021, 18:23

Blot til info.

Serien Vigil vises på DR1. Første afsnit i aften søndag d. 7/11 kl. 2000 - med genudsendelse torsdag d. 11/11 kl. 2345.

Kan anbefales. :thumbup:


:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
7TCU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 2. sep 2005, 10:28
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 90 times

Re: Ny serie: Vigil

Indlæg af 7TCU » 7. nov 2021, 20:49

Oh, yes :popkorn:
Gibbs Rule #9: Never go anywhere without a knife

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Ny serie: Vigil

Indlæg af Lars M. L. » 9. dec 2021, 21:25

Har lige set alle 6 afsnit. Kan anbefales :thumbup:
Dbh Lars

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Ny serie: Vigil

Indlæg af 458hunter » 9. dec 2021, 23:13

Syntes også den var fin.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Ny serie: Vigil

Indlæg af Oscar123 » 10. dec 2021, 08:59

Under dagens gennemtrawling af diverse medier – herunder The Sun, der er en af de absolut værste tabloidaviser (det er derfor at jeg læser den… :giggle: ) – faldt jeg over denne artikel om en død gast på den strategiske ubådsbase Faslane: https://www.thesun.co.uk/news/16997005/ ... d-nuclear/

Den omtalte base Faslane Naval Base er den samme base som i serien bliver kaldt Dunloch - måske inspireret af Loch Lomond, der ligger ganske tæt ved...

Måske Royal Navy skulle tilkalde DCI Amy Silva for at undersøge sagen… :???:

:razz:
Oscar123
.
1.jpg
1.jpg (73.96 KiB) Vist 2661 gange
On scene - but unseen

Altmuligmand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 110
Tilmeldt: 28. jun 2021, 21:25
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 28 times

Re: Ny serie: Vigil

Indlæg af Altmuligmand » 10. dec 2021, 10:07

Ja vi kender jo plottet så de kan spare en del tid og arrestere skurken med det samme.
Ellers spændende serie. Men hvordan med realiteterne omkring scenerne. Feks så tænker jeg på da hun ender i torpedorøret. Er det realistisk at overleve en sådan tur?

Og tak til oscar123 for at dele faktuel viden herinde :bowdown: :respekt:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Ny serie: Vigil

Indlæg af Oscar123 » 10. dec 2021, 15:44

Altmuligmand skrev:
10. dec 2021, 10:07
Ja vi kender jo plottet så de kan spare en del tid og arrestere skurken med det samme.
Ellers spændende serie. Men hvordan med realiteterne omkring scenerne. Feks så tænker jeg på da hun ender i torpedorøret. Er det realistisk at overleve en sådan tur?

Og tak til oscar123 for at dele faktuel viden herinde :bowdown: :respekt:
Hvis man tager de fagligt kritiske briller på kan man sagtens finde et antal "issues” i serien. Men disse issues kunne jeg sagtens leve med og var selv godt underholdt af serien, som man jo skal huske er ren fiktion (eller hur…?!?).

Skal man endelig være faglig krakiler er nogle af disse issues følgende (spoiler alert...!!):

1. En SSBN på skarp patrulje vil altid have sine torpedorør ladt op og klar til ganske hurtigt skudafgivelse. Disse enheder er strategiske enheder, der skal tilsikre nationens overlevelse ved at være i stand til en nuklear ”Second Strike” - og de er således ”altid i krig” (som chefen jo også slår helt fast i serien).
De britiske SSBN’er er altid ”så klar” og på så højt beredskab, at vagtcheferne har et sæt stående og klare ordrer om (meget) hurtig handling i selvforsvar. En af disse er, at hvis visse konkrete parametre (..!!) på nære kontakter er til stede skal vagtchefen ”fire a weapon and call the captain” (hvis han da ikke allerede er i kommandorummet).

2. Selv med præmissen om at et torpedorør skulle være tomt går man ikke bare hen og åbner bunddækslet. En sådan handling er en styret proces, idet man derved går på ”kalkuleret kompromis” med sikkerheden. Alle skroggennemføringer er lavet med en 2-faktor sikkerhed – dvs. med en ydre og en indre sikkerhed. På torpedorørene består 2-faktor sikkerheden af mundingsdæksel/bovport (ud mod havet) og bunddækslet (ind mod båden). Åbnes den ene er der kun den anden til at holde havet ude. Og man vil aldrig kunne åbne et dæksel på et torpedorør uden at kommandorummet er vidende om det.

3. Man kan ”sagtens” ligge i et torpedorør. Torpedorørene har en indvendig diameter på omkring 0,7 m. Hvis torpedorørene bliver vandfyldte – men ikke tryksatte – kan man godt overleve i et rør såfremt man har mulighed for at få luft. Det var måske liiiige tight nok i serien...

4. Situationen med lækagen er helt fin til at skabe den rette krisestemning i serien – men den er ganske urealistisk. Får man først ”åbnet til havet” med de viste rørdimensioner vil der meget hurtigt komme rigtig meget vand ind på den aktuelle vanddybde. Og selv med en ubåd på godt 15.000 tons vil man (meget) hurtigt få så meget vand ind, at ubåden ikke vil kunne flyde selv med hovedballasttankene blæst. Her burde chefen - den taktiske situation til trods - straks have fået ubåden op i periskopdybde for at mindske vandtrykket - og dermed indstrømningen - mens skaden blev udbedret.

5. En anden kriseskabende situation i serien var den manglende radiokommunikation grundet en defekt radiobøje. Denne er heller ikke realistisk, idet en ubåd har flere kommunikationsmuligheder, bl.a. modtagelse af radiosignaler ved meget lavfrekvent ”broadcast”. Og sådanne radiosignaler kan modtages ned til ”ganske pæne” vanddybder. Det er kun hvis en ubåd selv skal transmittere signaler, at man er nødt til at have antenner oppe over vandoverfladen.

Alle de ovennævnte issues til trods synes jeg stadig at serien var ganske fin og jeg følte mig som nævnt godt underholdt. :smile:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Ny serie: Vigil S2

Indlæg af Oscar123 » 2. mar 2024, 17:14

For de, der syntes om den britiske TV-serie Vigil om et mistænkeligt dødsfald ombord på den strategiske missilubåd HMS VIGIL kommer nu en opfølger (Sæson 2). Det lykkedes med møje DCI Amy Silva at opklare sagen på ubåden. Men nu er hun på den igen... :neutral:

Settingen i Sæson 2 er kravlet i land men er stadig i det militære miljø. En afprøvning af en armeret drone går gruelig galt med ofre blandt britisk personel samt samt gæster fra Mellemøsten. Sagen bliver hurtig (meget) politisk og DCI Amy Silva må træde varsomt...

Serien kommer på DR1 i aften (lørdag d. 2. marts 2024).

Link til den officielle trailer er indsat nedenfor.

:razz:
Oscar123



youtu.be/annrNnZqjmE
On scene - but unseen

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Ny serie: Vigil S2

Indlæg af Lycon » 2. mar 2024, 17:35

Oscar123 skrev:
2. mar 2024, 17:14
For de, der syntes om den britiske TV-serie Vigil om et mistænkeligt dødsfald ombord på den strategiske missilubåd HMS VIGIL kommer nu en opfølger (Sæson 2). Det lykkedes med møje DCI Amy Silva at opklare sagen på ubåden. Men nu er hun på den igen... :neutral:
Kan den ses uafhængig af den første? Det er vel blot persongalleriet man lige skal lære at kende, eller hvad tror du?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Ny serie: Vigil S2

Indlæg af Oscar123 » 2. mar 2024, 17:49

Lycon skrev:
2. mar 2024, 17:35
Kan den ses uafhængig af den første? Det er vel blot persongalleriet man lige skal lære at kende, eller hvad tror du?
Ja, det vil jeg bestemt tro.

Der synes at være tale om to helt forskellige scenarier. Hvor den første sæson foregik i Navy-regi er denne sæson i rent Army/Air Force-regi.

Hvad angår persongalleriet synes kun de tre centrale politifolk fra Sæson 1 at være med igen: DCI Amy Silva (Suranna Jones), DS Kirsten Longacre (Leslie Rose) og DSU Colin Robertson (Gary Lewis).


:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Ny serie: Vigil

Indlæg af Senserazer » 7. mar 2024, 08:30

Jeg er lige gået i gang med sæson 2. Sæson 1 var ganske underholdende :thumbup:

Fik allerede i første afsnit et godt grin da en generalmajor påstod at Storbritannien ikke fængsler journalister :rolf: Konteksten vil jeg ikke spoile.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Besvar