Ny ukrainsk TV serie: ”Servant Of The People”

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Besvar
Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Ny ukrainsk TV serie: ”Servant Of The People”

Indlæg af Oscar123 » 21. maj 2022, 20:18

Jeg faldt ved et tilfælde på Netflix over serien ”Servant Of The People”, som kørte i ukrainsk TV i 3 sæsoner fra 2015 – 2019.

Det var den serie, der gjorde Volodymyr Zelenskyy kendt i Ukraine – og sandsynligvis var medvirkende til at han vandt præsidentvalget i 2019.

Kort fortalt er serien en komedie iblandet politisk satire, der handler om gymnasielærer, som er meget frustreret over regeringens korruption. Han ser sig pludselig valgt som præsident og skal helt uden politisk erfaring forsøge at styre landet og samtidig bevare sin anti-korrupte habitus.

Jeg skal skynde mig at sige, at jeg ikke selv har set serien (endnu) men jf. den internationale presse skulle serien være ganske morsom – og alligevel rammende. Og midt i komedien og satiren skulle der kunne trækkes ganske direkte linjer til situationen i dag... :shock:

Har tænkt mig selv at give den en chance… :blink:

:razz:
Oscar123
.
Servant of the People.jpg
Servant of the People.jpg (36.01 KiB) Vist 1445 gange
Senest rettet af Caspian1911 22. maj 2022, 20:45, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: 2109 rettet til 2019. Ellers bliver det en lang serie.
On scene - but unseen

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Ny ukrainsk TV serie: ”Servant Of The People”

Indlæg af Epae » 21. maj 2022, 20:24

Ja så også lige at den var kommet på Netflix. Skal da ses på et tidspunkt for lige at finde ud af om det er så godt som man nemt kunne få fornemmelsen af nu hvor krigen har gjort ham til et velkendt og respekteret ansigt.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: Ny ukrainsk TV serie: ”Servant Of The People”

Indlæg af InMySights » 22. maj 2022, 20:28

Jeg ser den når jeg er selv hjemme. Den er sjov og har flere lag men er også en smule plat på den østeuropæiske måde og også ind i mellem langtrukken.
Men seværdig
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Ny ukrainsk TV serie: ”Servant Of The People”

Indlæg af Oscar123 » 22. maj 2022, 22:23

InMySights skrev:
22. maj 2022, 20:28
Jeg ser den når jeg er selv hjemme. Den er sjov og har flere lag men er også en smule plat på den østeuropæiske måde og også ind i mellem langtrukken.
Men seværdig
Kan sagtens følge dig. :goodpost:

Har nu selv fået set det meste af 1. sæson (egentlig binge-watching... :oops: ). Og man må sige, at den ”stakkels” præsident i serien har fået sin sag for. Men han kæmper ufortrødent...

Serien er ganske interessant derhen, at den udover den umiddelbare underholdning også giver et interessant billede af den ukrainske elites karakter og handlemåder – og hvor solidt korruptionen angiveligt er (var..?) forankret i samfundets top. Der er ikke noget at sige til, at serien har fænget blandt jævne ukrainere, som har været vant til at se eliten rage til sig. Så da Zelenskyy "in real life" stillede op som præsidentkandidat var der (måske..?) en chance for at gøre noget ved det...

Serien er en fin blanding af komedie, satire og karikatur - og den er teknisk ganske velproduceret. Jeg synes, at den er interessant og anbefalelsesværdig og jeg glæder mig til de (mange) afsnit jeg endnu mangler. :giggle:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Ny ukrainsk TV serie: ”Servant Of The People”

Indlæg af Oscar123 » 1. jun 2022, 10:20

Har nu fået set hele serien. Det var en udmærket oplevelse, men…

Serien består af 3 sæsoner, hvoraf de første to (fra hhv. 2015 og 2017) hver havde 23 relativt korte afsnit på ca. 25 min. Den sidste sæson (fra 2019) består kun af tre afsnit, som dog er på knap 1 times længde.

De første to sæsoner følger udgangspunktet som en komedie iblandet satire og karikatur. Og de er ganske underholdende og ”lette” samtidig med at de dog bygger på et lag af dyb alvor fsva. det udbredte korruptionsproblem i landet.

Den sidste sæson er helt anderledes – og er i min optik ikke så god. Her er ”letheden” forsvundet og om end der stadig er elementer af komedie og satire er denne sæson markant mere ”alvorlig”. Og dette skift klares ikke så godt. Dette kan måske skyldes, at denne sæson er produceret relativ tæt op til det præsidentvalg i 2019, hvor Zelenskyy blev valgt. :neutral:

Som sagt er jeg ikke så begejstret for sæson 3. Ikke desto mindre vil jeg stadig anbefale serien, idet den udover underholdningen giver et ganske udmærket billede af ukrainerne, deres måde at tænke på samt de ganske betydelige problemer de sloges med inden krigen startede. Og den giver også et godt indtryk af Zelenskyy som person (selvom serien naturligvis er skuespil) – og hvorfor han er en type, som befolkningen kan samles om.

Se den, hvis I har mulighed for det. :thumbup:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Besvar