Sisu finsk film fra 2022, omhandler en finsk ex soldat, der finder guld i Lapland under WW2

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Besvar
Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Sisu finsk film fra 2022, omhandler en finsk ex soldat, der finder guld i Lapland under WW2

Indlæg af Greyberd63 » 12. maj 2023, 18:08

IMDb 7,4

Filmens instruktør har udtalt at han var inspireret af First Blod, den første Rambo film, jeg syntes også at kunne se elementer af Mel Gibson fra The Patriot i filmen

Sisu er et begreb ret specielt for Finland
Sisu is a term which dates back hundreds of years and is described as being integral to understanding Finnish culture. It is a term for going beyond one's mental or physical capacity, and is a central part of the country's culture and collective discourse.
When an ex-soldier who discovers gold in the Lapland wilderness tries to take the loot into the city, Nazi soldiers led by a brutal SS officer battle him.
Der tales engelsk i filmen, lidt synd, da der ikke er meget dialog, derfor kunne man have nøjes med tekstning, hovedpersonen, er af den tavse type.
Der er urealistiske elementer i filmen, men klart seværdig.

Har ikke fundet den på streaming, men den går i biograferne.

https://www.kino.dk/film/s/si/sisu

mvh
grey

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Sisu finsk film fra 2022, omhandler en finsk ex soldat, der finder guld i Lapland under WW2

Indlæg af Lassescout » 30. maj 2023, 10:39

Dejligt at få udvidet sin horisont.

Jeg troede at en Sisu var en 6-hjulet PMV fra Finland, men nu ser jeg, at det både er en lastbilproducent (som bla.a. producerer PMV´en) og et begreb i finsk kultur.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar