Amboina

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 428
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Amboina

Indlæg af Andreas E. » 9. dec 2004, 21:01

For ikke at gøre den anden tråd om knive alt for lang, starter jeg nu en ny.
Ville bare lige dele min nyeste kniv med jer.
Denne gang har den amboina i skæftet, og som det ses har det også rigtig meget spil i veddet.
Kniven er monteret med damasceret blad af Brian Sørensen.
Billede
Billede

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 9. dec 2004, 21:29

Hej Andreas.
Hvad er din erfaring med damacerede klinger og brug?
Jeg finder at de efter vedvarende brug bliver mere og mere franskbrødsknive!
Stålet har forskellige legeringer derfor spillet i smedningen men også forskellen i sliddet! Hvert 1-2 år skal hele æggen slibes 1-2mm tilbage og en helt ny slibes frem. (erfaring fra jagtknive!) Been there, done that (didnt bought the t-shirt!)
En kanon klinge smedet med rigtigt godt ægstål er min klare favorit til brug men damascering har helt klart sin påfugleeffekt( ;-) )
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 9. dec 2004, 21:51

Hej,

Det er rigtigt nok at damacerede klinger ikke holder skarpheden længe, fordi de simplethen ikke kan hærdes nok op ad Rockwell C skalaen. De kan så være til gengæld stærkere og lettere at slibe op igen end hel ståls klingerne.

Uden at fornærme nogen, håber jeg ? Så er damaserede klinger ikke det bedste at bruge til rigtige brugsknive. Her bør man kun bruge hel ståls klinger eller laminerede klinger.

Hilsen
Frank

Brugeravatar
SKB500
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 25. okt 2004, 02:01
Geografisk sted: Jylland.
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Knivstål

Indlæg af SKB500 » 9. dec 2004, 22:53

Forekommer mig at ATS 34 stål er godt , ser mange klinger i den stålkvalitet på jobbet, (Bodycote Hærderi)
"The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing." Einstein.

Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 428
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Indlæg af Andreas E. » 10. dec 2004, 07:20

Ja damasceret stål er mange gange mere for synets skyld, men hårdheden kommer lidt meget an på smedens kvalifikationer mht. hærdning. Med damascerede klinger fra Brian Sørensen har jeg aldrig oplevet noget dårligt reslutat. Damasceringsmetoden blev jo opfundet i vikingetiden, og da var et damasceret sværd et helstålssværd lang overlegent, fordi de enkelte lag stabiliserer hinanden.
Min erfaring er dog, at ikke alle damasceringmetoder egner sig til knivstål uden der bliver lagt ægstål ind.
F.eks kakkeldamascering.

Jeg kan personligt bedst lide at arbejde med stål typer som 12c27sandvik, RWL-34, Øberg og ATS-34.

Min egen kniv er da også fuldtange af RWL-34!

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 10. dec 2004, 09:47

Hej Andreas,

Har du nogensinde prøvet at bruge CPM stålene fra Crucible Steel ? Jeg tænker på CPM S30V eller det rigtige hårde CPM 420V stål.
Grunden til at jeg spørger er, at jeg har selv tænkt mig at lave nogle knive ud af disse 2 stål typer. CPM stålene kan i grove træk sammenlignes med RWL-34, som også er et pulverstål - men jeg husker ikke om de laves helt på samme måde.

CPM S30V stål skulle være det mest "hotte" rusttræg stål der findes på markedet lige nu. Stålet har den bedste allround sammensætning for at sikre styrke, æg holdbarhed og rustbestandighed.
CMP 420V har jeg valgt fordi, for det første at det ikke let at finde rusttræg stål i virkelig tykke størrelser (jeg har været heldigt at finde nogle stykker i den tykkelse jeg skal bruge) og for det andet er jeg ude efter den meget høje slidbestandighed som dette stål giver - men desvære bliver stålet til gengæld ikke nemt at slibe op igen når det bliver sløvt. Faktisk skulle disse knive også havde været i CPM S30V stål, men tykkelsen svigter her igen.

Angående damascerede klinger. Ja, det er rigtigt nok med at sværd kan laves stærkere end helståls klinger (de kan tåle højere slagpåvirkninger end helståls klingerne uden at knække), MEN et korrekt hærdet sværd af helstål kan faktisk kappe et damascerede sværd over på grund af de bløde områder i klingen. De bløde områder giver ingen beskyttelse/modstand imod en hård hærdet klinge, når den trænger ind.

Hilsen
Frank

Besvar