Tilladelse til knive, dolke, daggers mm.

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
Stephan
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 59
Tilmeldt: 12. dec 2004, 01:12
Interesser: Riffeljagt, fældefangst
Geografisk sted: Sydfyn
Geografisk sted: Sydfyn

Tilladelse til knive, dolke, daggers mm.

Indlæg af Stephan » 22. dec 2004, 18:57

Jeg har efterhaanden en del forskellige knive og dolke udfoert til forskellige formaal :neutral: . Jeg har nu ladet mig fortaelle, at det ville vaere en rigtig god ide at faa en blankvaaben/samler tilladelse.
Hvordan er proceduren omkring dette? Gaar jeg bare ned og soeger om tilladelse eller skal onkel blaa se hvilke knive det drejer sig om foerst?
Jeg er jo ikke interesseret i at miste nogle af dem pga. en eller anden paragraf angaaende blankvaaben.
I det her land maa man jo snart ikke snitte i en pind uden fuldmagt... :roll:
"Because only dead fish goes with the stream"

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 22. dec 2004, 19:09

Nope! Du går ned og siger du vil til at samle på knive, bajonetter osv. Så udfylder du et skema og får tilladelsen tilsendt. Det koster gratis
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 428
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Indlæg af Andreas E. » 22. dec 2004, 19:56

Hej Stephan!

Jeg har fået en tilladelse i forbindelse med min knivvirksomhed, og det var meget nemt.
Gik bare ned på stationen og udfyldte et skema.
De skal lige "tjekke ens fortid" først, men det går som regel rimelig hurtigt :)

Har dog ladet mig fortælle, at den ikke har så stor betydning endda, men når man kan få den gratis, er der jo ingen grund til andet.

Kniven du har afbilledet, hvad er det for en?
Bruger du den til affangning?

Brugeravatar
Stephan
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 59
Tilmeldt: 12. dec 2004, 01:12
Interesser: Riffeljagt, fældefangst
Geografisk sted: Sydfyn
Geografisk sted: Sydfyn

Indlæg af Stephan » 22. dec 2004, 19:57

Perfekt! Takker.
<-:
(og iovrigt: fandens god site det her. Vil bestemt anbefale det til vennerne!)
"Because only dead fish goes with the stream"

Brugeravatar
Stephan
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 59
Tilmeldt: 12. dec 2004, 01:12
Interesser: Riffeljagt, fældefangst
Geografisk sted: Sydfyn
Geografisk sted: Sydfyn

Indlæg af Stephan » 22. dec 2004, 20:07

Kniven er en Camillus- Vaabenfabrikant fra 1896, New York. Handtaget er lavet af canvas der er haardtpresset. Kniven er som det ses "full tang". Skeden er ikke noget kunstvaerk, men den muliggoer at man kan baere den paa alle leder og kanter (paa siden, upside down, Inside Waiste Band(IWB)altsaa skjult) Den er af Kydex saa rengoering bliver 100% indvendig og udvendig.
Jeg saa den kopieret af en dansk knivmager osse.
Jeg har den med paa jagt til evt. affangning. og saa kan jeg godt bare li' at have den... :cool:
Senest rettet af Stephan 22. dec 2004, 21:13, rettet i alt 1 gang.
"Because only dead fish goes with the stream"

Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 428
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Indlæg af Andreas E. » 22. dec 2004, 20:17

Hej Stephan!

Den er da vildt lækker!
Har ikke lavet sa mange af den slags knive.
Det ku' være det var en idé :)

Min private knivsamling består af:

-En hjemmelavet dolk med damaceret blad og mammuttand.
-En med samme udformning men med blad i RWL-34.
-En stor "rambo-kniv" til groft skovarbejde.
-En foldekniv til affangning.
-En fiskekniv med smalt blad til filetering.

De er selvfølgelig alle hjemmelavede :D :eek: :razz:

Hvilke knive har du ellers?

Brugeravatar
Penetrator
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 204
Tilmeldt: 1. nov 2004, 01:08
Interesser: musik & skydning
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Indlæg af Penetrator » 22. dec 2004, 21:12

ja, det er nemt og få en blankvåbentilladelse,men der skal næsten ikke noget til før de indragere den igen som de har gjort med min pga 5 gamle strygere jeg havde. ens straffeattest bliver heller ikke slettet efter 5/10 år som den skal,nå først man står der, er det for altid.selvfølgelig vil det altid står der hvis man har lavet grov vold, røverier,eller drab, det er klart. men det er latterligt at selv små ting stadig står der og forhindre job's og ligende.
jubii, så det blevet luftgevejr igen :)

Brugeravatar
Stephan
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 59
Tilmeldt: 12. dec 2004, 01:12
Interesser: Riffeljagt, fældefangst
Geografisk sted: Sydfyn
Geografisk sted: Sydfyn

Indlæg af Stephan » 22. dec 2004, 21:23

Flere smaa foldeknive fra CKRT (Colombia River Knifes and Tools) model KISS (Keep It Super Simple) nogle med Tanto klinge.
En Browning Lockback med klinge,opbraekkerblad og lille bensav. Laekker finish i trae/komposit materiale. Klinge i "Surgical Steel".
Tjaa, mange andre, men husker ikke lige specifikt data paa dem... :)
Jeg har set de knive du laver...Laekkert haandvaerk i topklasse!
"Because only dead fish goes with the stream"

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Indlæg af Niels » 22. dec 2004, 21:51

Penetrator skrev:ja, det er nemt og få en blankvåbentilladelse,men der skal næsten ikke noget til før de indragere den igen som de har gjort med min pga 5 gamle strygere jeg havde. ens straffeattest bliver heller ikke slettet efter 5/10 år som den skal,nå først man står der, er det for altid.selvfølgelig vil det altid står der hvis man har lavet grov vold, røverier,eller drab, det er klart. men det er latterligt at selv små ting stadig står der og forhindre job's og ligende.
Du har jo en "offentlig" og en "privat" straffeattest.

Den "offentlige" er den du kan få en udskrift af, og den er blank efter 5 år.

Politiet derimod, de opbevarer oplysningerne i længere tid, og det er den "private".
Ting der står på den "private" mister betydningen efter 10 år, men det er klart at er der drab og voldtægter indblandet, så vil det naturligvis have en effekt også efter 10 år.

Iøvrigt kan du jo klage over de afgørelser der bliver truffet i din politikreds omkring tilladelser osv. til justitsministeriet hvis du mener at de vurderer forkert.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 22. dec 2004, 22:27

Stephan, hvis du sender din adresse i en PB til mig så vil jeg gerne sende dig et keyboard med æøå gratis <-:
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Indlæg af Niels » 22. dec 2004, 22:33

The Dane skrev:Stephan, hvis du sender din adresse i en PB til mig så vil jeg gerne sende dig et keyboard med æøå gratis <-:
:mrgreen:
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Stephan
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 59
Tilmeldt: 12. dec 2004, 01:12
Interesser: Riffeljagt, fældefangst
Geografisk sted: Sydfyn
Geografisk sted: Sydfyn

Indlæg af Stephan » 22. dec 2004, 23:15

Dane: Ville sq da vaere fint om du kunne sende det til mig. Er jo offshore i Egypten og at faa reservedele herud hurtigere end 5 maaneder er op til Allah. De bavianer traekkes jeg med i en hel maaned ad gangen...Nu har jeg vaeret her i at aar og er blevet helt skrap til at dressere aber :lol:
Irreteres osse over mit spasser key board.
:evil:
-Kan i leve med det til d. 31.12?? ;-)
"Because only dead fish goes with the stream"

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 22. dec 2004, 23:18

:twisted: Tænkte nok der var en god årsag. Du skal være meget velkommen tilbage til gode gamle Danmark <**>|
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Penetrator
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 204
Tilmeldt: 1. nov 2004, 01:08
Interesser: musik & skydning
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Indlæg af Penetrator » 23. dec 2004, 01:37

Niels skrev:
Penetrator skrev:ja, det er nemt og få en blankvåbentilladelse,men der skal næsten ikke noget til før de indragere den igen som de har gjort med min pga 5 gamle strygere jeg havde. ens straffeattest bliver heller ikke slettet efter 5/10 år som den skal,nå først man står der, er det for altid.selvfølgelig vil det altid står der hvis man har lavet grov vold, røverier,eller drab, det er klart. men det er latterligt at selv små ting stadig står der og forhindre job's og ligende.
Du har jo en "offentlig" og en "privat" straffeattest.

Den "offentlige" er den du kan få en udskrift af, og den er blank efter 5 år.

Politiet derimod, de opbevarer oplysningerne i længere tid, og det er den "private".
Ting der står på den "private" mister betydningen efter 10 år, men det er klart at er der drab og voldtægter indblandet, så vil det naturligvis have en effekt også efter 10 år.

Iøvrigt kan du jo klage over de afgørelser der bliver truffet i din politikreds omkring tilladelser osv. til justitsministeriet hvis du mener at de vurderer forkert.

tak for infoen niels, jeg vidste ikke der var 2 slags, men man bliver klogere :) , hmm så går der sku lige en 7 år endnu inden mit er væk fra den private, øv
jubii, så det blevet luftgevejr igen :)

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 23. dec 2004, 12:18

Andreas E.
Bruger du den til affangning?
<=>

Prøv lige at sætte din "cursor" op på billedet, uden at klikke og læs titlen på billedet. Kniven er efter min mening slet ikke anvendelig til affangning. OK den er for øvrigt heller ikke den bedste til CQB (ikke CQC, som billedet er døbt). Den kan bruges da den er en smule tveægget, men for at være helt brugbar bør det vøre en daggert type kniv.

Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 428
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Indlæg af Andreas E. » 23. dec 2004, 12:42

gunnut skrev:Andreas E.
Bruger du den til affangning?
<=>

Prøv lige at sætte din "cursor" op på billedet, uden at klikke og læs titlen på billedet. Kniven er efter min mening slet ikke anvendelig til affangning. OK den er for øvrigt heller ikke den bedste til CQB (ikke CQC, som billedet er døbt). Den kan bruges da den er en smule tveægget, men for at være helt brugbar bør det vøre en daggert type kniv.
Jeg synes ikke, at kniven behøver af være tveægget for at være anvendelig til affangning.
Jeg bruger selv en alm. dolk til det, og har ikke haft problemer.
Mange tror, at man skal bruge et meget langt og tyndt blad for at en affangning overhovedet kan lade sig gøre, men hvis man kender placeringen af stikket, er en berøring af rygmarven ofte nok til at lamme dyret. Der er altså ingen grund til at trænge helt ind til hjernen for at aflive.
Således kan ovenstående kniv altså sagtens bruges til affangning!

Men det kommer helt an på hvad man er vandt til.
Jeg synes ikke jeg kan bruge en tveægget affangningskniv til andet en det, og da jeg ikke render ind i at skulle aflive så tit, er det for mig lidt ligeyldigt.
Kan godt se, at det f.eks til schweisshundeførere, er til god hjælp.

God jul :)

TC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 1. feb 2004, 00:18
Interesser: ....
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlæg af TC » 23. dec 2004, 15:05

gunnut skrev:Andreas E.
Bruger du den til affangning?
<=>

Prøv lige at sætte din "cursor" op på billedet, uden at klikke og læs titlen på billedet. Kniven er efter min mening slet ikke anvendelig til affangning. OK den er for øvrigt heller ikke den bedste til CQB (ikke CQC, som billedet er døbt). Den kan bruges da den er en smule tveægget, men for at være helt brugbar bør det vøre en daggert type kniv.
Stærkt uenig!

lige præcis denne type kniv er særdeles velegnet til CQC (Close Quarter Combat, Gunnut ;-) ) - meget mere så end en daggert.

En daggert er typisk smal og tveægget. Det gør den velegnet til at stikke dyr med, men ikke ret meget andet.

Den gamle Fairbairn-Sykes Commando Dagger F.eks, er bestemt charmerende at se på, men en elendig kampkniv. Spidsen er så smal at den bøjer eller knækker hvis man rammer en knap, bælte, knogle eller andet, og det runde håndtag gør at kniven "vrider" sig i hånden ved hård kontakt enten mod æggen eller spidsen. Desuden ligger al tyngden i håndtaget hvilket gør den uegnet til at hugge/skære med.

En god CQB/CQC kniv bør have et bredt kraftigt blad, gerne lidt næsetung, ca. 20 cm lang fra hilten, en falsk æg ned til midt på ryggen, fingerguard så fingrene ikke glider ud over æggen når man støder med kniven og frem for alt et fladt, bredt greb der sikrer at kniven ikke "vrider" sig i hånden.

Bare min ikke-så-ydmyge mening.
Always outnumbered - never outmanned.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 23. dec 2004, 15:36

Andreas E
Jeg synes ikke, at kniven behøver af være tveægget for at være anvendelig til affangning.
Jeg bruger selv en alm. dolk til det, og har ikke haft problemer.
Mange tror, at man skal bruge et meget langt og tyndt blad for at en affangning overhovedet kan lade sig gøre, men hvis man kender placeringen af stikket, er en berøring af rygmarven ofte nok til at lamme dyret. Der er altså ingen grund til at trænge helt ind til hjernen for at aflive.
Således kan ovenstående kniv altså sagtens bruges til affangning!

Men det kommer helt an på hvad man er vandt til.
Jeg synes ikke jeg kan bruge en tveægget affangningskniv til andet en det, og da jeg ikke render ind i at skulle aflive så tit, er det for mig lidt ligeyldigt.
Kan godt se, at det f.eks til schweisshundeførere, er til god hjælp.
Øh nej hvorfor bruge en daggert (tveægget) kniv til at "stikke" et dyr med. Det gør jeg heller ikke selv. Jeg talte om CQB. Du ved "stikke" en menneske.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 23. dec 2004, 15:56

TC
Stærkt uenig!

lige præcis denne type kniv er særdeles velegnet til CQC (Close Quarter Combat, Gunnut ) - meget mere så end en daggert.

En daggert er typisk smal og tveægget. Det gør den velegnet til at stikke dyr med, men ikke ret meget andet.
Uenighed er ofte fremmende for en god diskussion. Måske kunne vi alle lære noget af hinanden.

Nu er den kniv jeg er trænet til CQB (Close Quarter Batle) med, ikke en Fairbairn-Sykes Commando Dagger. Og jeg ville aldrig vælge en Fairban-Sykes. Ok den har den "fordel" den let knækker inde i kroppen (ikke nødvendigvis en ulempe)....lidt en joke.

En kraftig daggert som fx. Gerber er efter min mening langt at foretrække frem for kniven vist tidligere i dette indlæg. Ok den viste kniv er (igen kun min egen mening, basseret på min personlige erfaring) mere egnet til CQB end affangning af vildt. Og lige for en god ordens skyld taler jeg naturligvis ikke om kniven her under men kniven på billedet i starten af dette indlæg.

Nå men som jeg plejer at skrive til andre: "Money talks bull shit walks" så "take a look":
Vedhæftede filer
GerberCQB.jpg
Flere &quot;enheder&quot; har erfaret at en kniv som denne er særdeles egnet til CQB.
GerberCQB.jpg (27.54 KiB) Vist 17771 gange

TC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 1. feb 2004, 00:18
Interesser: ....
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlæg af TC » 23. dec 2004, 16:46

Personligt foretrækker jeg noget i denne stil:

Billede

Jeg synes at daggere/stiletter er for lette til at parere med og helt ubrugelige til at hugge med.

Alternativ til denne type kniv ville for mit vedkommende være en kukri som f.eks denne:

Billede
Always outnumbered - never outmanned.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 23. dec 2004, 17:22

Med hensyn til "Sniper Chilli" ser den ok ud, men inden man har den i hånden er det ikke til at udtale sig om. Ok der er ikke meget parer"bøjle".

M.h.t. CQB (for folk, som ender i krig), er kniven absolut sidste alternativ. Derfor er det ikke så meget "hugge" våben man har brug for (for tunge, fylder for meget og er uhandy), med mindre man er i junglen, men så er det mere et stykke værktøj end et våben.

Daggerten er ultimativ, da den kan bruges i mangel af fx. lyddæmpet våben. Altså når man taler om at neutraliserer fx. en vagtpost (ikke en "hand to hand" situation). En daggert er dog også meget anvendelig til "hand to hand" (altså hvor modstanderen har erkendt "dig").

En Sniper Chilli (og mange lignende knive) ser fede ud og de fleste ligger også godt i hånden, men meget af det, er netop "at se sej/fed ud". Jeg føler den virklige verden ofte er anderledes. En CQB kniv skal være "anvendelig" til formålet.....!

Nå men for nogle år siden fik jeg da en ægte Gurka kniv. Faktisk fik jeg den af en Gurka General (noget med Mellemøsten etc.). Og ja den vil være super at hugge med, men hvad hjælper de, nå man har en Gerber daggert stikkende ud af halsen {--}

PS Vis nu ikke flere knive, da det er ved at være for koldt at gå ud og tage billeder.

:lol:
Vedhæftede filer
Gurka.jpg
Gurka.jpg (20.18 KiB) Vist 17733 gange
Senest rettet af Gunnut 23. dec 2004, 18:06, rettet i alt 4 gange.

TC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 1. feb 2004, 00:18
Interesser: ....
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlæg af TC » 23. dec 2004, 17:34

Hmmm... vi må nok enes om at være uenige.

Men for en god ordens skyld vil jeg lige nævne at jeg ALDRIG har valgt en kniv ud fra udseende alene. Knive er værktøj, og kan jeg ikke behandle dem som sådan, vil jeg ikke eje dem.

God jul!
Always outnumbered - never outmanned.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 23. dec 2004, 17:43

TC
Men for en god ordens skyld vil jeg lige nævne at jeg ALDRIG har valgt en kniv ud fra udseende alene.
Nej, samme her, men det gør altså ikke noget at en kniv, eller en skyder også ser godt ud

;-)

Selv

^^/

PS Hvordan har du for øvrigt sat billederne ind på den måde du har? Har du bare "kopieret" og valgt "sat ind". Det kan godt være jeg tror jeg ved noget om knive, CQB etc. men jeg ved "shit" om PC'et etc. So how about a piece of advice?

Brugeravatar
CatmanDK
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 704
Tilmeldt: 23. aug 2004, 00:20
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Indlæg af CatmanDK » 23. dec 2004, 18:02

Hvaaa Gungut, det hak er er i starten af bladet på din kniv, er det til at åbne øl med ? :???:

Mvh.
CatmanDK
Only kill what you eat...

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 23. dec 2004, 18:15

CatmanDK
Hvaaa Gungut, det hak er er i starten af bladet på din kniv, er det til at åbne øl med ?
:lol:

No clue??? Bare fordi jeg har fået kniven er det ikke ensbetydende med jeg kan bruge den. Har faktisk ingen ide om, hvorledes den bruges. Ok jeg kan godt fornemme (når jeg holder den i hånden) at den er god at hugge med. Den må også være meget anvendelig som værktøj. Men måske er hakket beregnet til afisolering af kabler. Mange militære våben har lignende hak, i f.m. kniven bruges som værktøj. Blandt andet til sprængningstjeneste. Her skal lednnger jo ofte afisoleres.

For øvrigt er laaaaangt de fleste militære knive ikke våben, men et stykke værktøj. Vi (det danske forsvar) bruger ikke bajonetter mere. Disse er afløst af en kniv, som er et stykke værktøj. Denne skal blandt andet kunne bruges til at åbne fx. en AMM kasse på et splitsekund ect. Her er den "nye" Glock kniv velegnet. Kan også bruges til CQB, men ville nok aldrig blive "første valg", hvis man på forhånd var klar over man ville få brug for en kniv i en CQB situation. Pis nu må jeg ud i kulden og tage endnu et billede.

PS Hakket på parerbøjlen på Glock kniven er ideel til at åbne øl med (men det er altså ikke derfor forsvaret har valgt den).

:neutral:
Vedhæftede filer
Glock.jpg
Glock.jpg (20.74 KiB) Vist 17655 gange
Senest rettet af Gunnut 23. dec 2004, 18:25, rettet i alt 2 gange.

Besvar