"Rambo"-kniv

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

"Rambo"-kniv

Indlæg af Andreas E. » 30. dec 2004, 22:54

Da jeg skal til at lave en stor "Rambo"-kniv, vil jeg lige høre jeres erfaringer her på forummet.

Er der nogen af jer, som har en sådan og hvilken længde på bladet er mest hensigtsmæssig?

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14343
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: "Rambo"-kniv

Indlæg af Lycon » 30. dec 2004, 23:18

Andreas E. skrev: Er der nogen af jer, som har en sådan og hvilken længde på bladet er mest hensigtsmæssig?
Afhænger det ikke hvad den skal bruges til?

Lycon :cool:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Indlæg af Andreas E. » 30. dec 2004, 23:24

Jo det gør det jo nok :neutral:

Jeg vil have en kniv med et stort blad, så der er lidt vægt bag til hugge med osv.
Har selv tegnet et blad på 17,5 cm.

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 4. jan 2005, 15:14

xxxx
Senest rettet af Slettet bruger 24. jan 2005, 10:33, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Indlæg af Niels » 4. jan 2005, 18:17

FrankT skrev:
Andreas E. skrev:Jo det gør det jo nok :neutral:

Jeg vil have en kniv med et stort blad, så der er lidt vægt bag til hugge med osv.
Har selv tegnet et blad på 17,5 cm.
Hej,

Hør, kalder du den længde for en Rambo kniv ? Jeg vil faktisk sige det er næsten en standard længde for enhver arbejdskniv, efter min standard. Jeg har faktisk tænkt mig at lave nogle håndlavede kniv på den længde ud af CPM S30V stål. Jeg venter i øjeblikket på at stålet skal komme ind ad døren, så jeg kan komme igang med de knive.

Næh, jeg vil nu sige at rigtige Rambo knive (nu en ret dum betegnelse efter min mening) skal have en længde på 22 til 25 cm. længde sådan at de har både længde og vægt bagved sig sådan at man kan hugge med dem. Jeg føler at knive på ca. 18 cm. i bladlængde er lige i underkanten af en kniv der skal kunne bruges til at hugge med. Faktisk her, har jeg også tænkt mig at lave nogle prototyper med bladlængde på ca. 25 cm. (rigtige overlevelse knive), når jeg engang får stålet ind ad døren.

Hilsen
Frank
Hvis ikke du har en blankvåben tilladelse, kan jeg kun anbefale dig at få den på plads inden du skal til at forklare een eller anden meget lidt forstående herre om det anerkendelsesværdige formål du har dem liggende til.
Ikke at der er noget galt i det du vil gøre, jeg mener bare det er uendeligt meget nemmere at undgå problemer med et enkelt stykke papir, fremfor at bekæmpe dem hvis og når de opstår.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 4. jan 2005, 18:45

xxxx
Senest rettet af Slettet bruger 24. jan 2005, 10:34, rettet i alt 1 gang.

Clausen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 191
Tilmeldt: 1. nov 2004, 20:25
Interesser: Jagt, Våben, ladning, Vildmark
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time

Indlæg af Clausen » 4. jan 2005, 19:15

Hej
Er det ikke bare nok med et jagttegn eller er der en begrænsning her? Jeg har altid troet det bare gik ind under jagtkniv eller har jeg misforstået det?
Mvh Per :mrgreen:

Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Indlæg af Andreas E. » 4. jan 2005, 19:31

Hej Clausen!

Du kan for så vidt sagtens have en en jagtkniv med en klinge på maks. 42 cm, som du bruger til at gå på jagt med.

Der hvor blankvåbentilladelsen spiller en væsentlig rolle er, hvis man f.eks er samler eller laver knive som jeg selv, og tager rundt og udstiller.
Jeg fik et tip om, at tilladelsen var god for knivmagere, engang jeg var en på udstilling.
Jeg hørte skrækkelige historier om en knivmager der havde fået taget hele kollektionen mens han transporterede dem til at udstilling.

Det ville jeg helst ikke komme ud for, og det er jo ikke noget problem at få tilladelsen.
Koster ingenting, og går (forholdsvis) hurtigt <-:

Besvar