Bustet for besidelse af kniv :(:(:(

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Slettet bruger

Bustet for besidelse af kniv :(:(:(

Indlæg af Slettet bruger » 21. apr 2005, 20:03

Jeg er lige blevet bustet for at have en 6 cm. foldekniv. Det troede jeg var lovligt, men den var åbentbart "enhånds betjent", så det er brud på våbenloven, 3000,- tak. :evil: . Det får altså en til at blive rimlig sure på pigs, selv om det ikk er deres skyld

Og det værste var at det kun blev opdaget, fordi en af mine idiotiske venner tog noget lige foran et video kamera :evil: Den idiot.

Men nu er mit spørgsmål: Hvilke knive er det tilladt at bære, og hvor kan jeg evt. skaffe dem?

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14341
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Bustet for besidelse af kniv :(:(:(

Indlæg af Lycon » 21. apr 2005, 20:12

Emil.zkygge skrev:Og det værste var at det kun blev opdaget, fordi en af mine idiotiske venner tog noget lige foran et video kamera :evil: Den idiot.
Ahheemm.. skal det forståes sådan at du syntes han var en idiot fordi han stjal foran et videokamera, eller generelt fordi han stjal?

Lyc/ ::-;<
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 21. apr 2005, 20:22

Fordi han stjal da. Og så især fordi han stjal foran et video kamera. Det er skida ikke for smart.altså at stjæle. Foran et video kamera... ehh you get my point.

Brugeravatar
Vmax
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 2. feb 2004, 06:08
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time

Indlæg af Vmax » 21. apr 2005, 21:04

Hvad var det for et mærke/model kniv som du blev taget med ?

Du kan i øvrigt bruge søgefunktionen på siden og derved få svar på dit spørgsmål i tidligere tråde.

Nic

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 21. apr 2005, 21:15

Det var en Gerber købt i USA. Den så rimlig fed ud, med et titanium håntag, som var lavet på en sådan måde (svært at forklare) så man kunne se bladet, nå den var lukket.

Ligner meget denne: http://www.gerberblades.com/products/vi ... model=8444

byf43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. aug 2004, 13:51
Interesser: WWII
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 2 times

Indlæg af byf43 » 21. apr 2005, 21:20

Får du en anmærkning i din straffeattest?

Brugeravatar
Hustler
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 82
Tilmeldt: 17. mar 2005, 23:36
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Hustler » 21. apr 2005, 21:26

Dit problem i dette tilfælde er så den såkaldte "thumb stud", altså den lille dims på bladet, der gør at man kan åbne kniven med een hånd.

Du skal også være opmærksom på, at foldeknive ikke længere må have en bladlås, der kan låse bladet fast i åben tilstand.

Det gælder selvfølgelig kun for knive som du besidder på offentligt sted, uden noget "anerkendelsesværdigt formål", såsom jagt, fiskeri, spejder og lignende.

Altså: foldekniv, max. 7 cm blad, ingen mulighed for åbning af bladet med een hånd og ingen bladlås.

Brugeravatar
Leadbyte
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 6. apr 2005, 15:35
Interesser: Sortkrudt, Nimbus,
Geografisk sted: København
Has thanked: 29 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Leadbyte » 21. apr 2005, 21:29

byf43 skrev:Får du en anmærkning i din straffeattest?
Hvis han er heldig, ryger det 'kun' i den hemmelige straffeattest, altså ikke i den som evnt. arbejdsgivere får at se.
Murphy var optimist.

Brugeravatar
Vmax
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 2. feb 2004, 06:08
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time

Indlæg af Vmax » 21. apr 2005, 21:33

Ja det er en lækker kniv.

Jeg synes at din ven er tarvelig, idet han begår butikstyveri (formoder jeg at det var), mens du er med.
Du risikerer selv at få en sigtelse på halsen, hvis man mener at du har holdt vagt, dækket for ham eller afledt ekspedientens opmærksomhed.
Det er ikke nemt i dag at få et arbejde med en plettet straffeattest.

Nic

Brugeravatar
Leadbyte
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 6. apr 2005, 15:35
Interesser: Sortkrudt, Nimbus,
Geografisk sted: København
Has thanked: 29 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Leadbyte » 21. apr 2005, 21:39

er det ulovlige ikke kun den tommelfinger dims? + naturligvis det at ha' den på sig uden et 'anerkendt' formål

mener jeg talte med en knivhandler som havde købt nogle lignende knive hjem fra USA, de blev nappet i tolden, hvorefter han fik lov til at sende dem tilbage til fabrikanten, som han så forklarede at den tommelfingerdims var ulovlig i danmark og at han gerne ville have knivene, men at de altså måtte skrue dimserne ud.

det gjorde de så, og han fik knivene hjem, men opdagede at de havde lagt dimserne i en pose i kassen, og da han ikke havde noget at bruge dem til, gav han dem til køberne, med besked om hvad det var, og at de altså ikke måtte skrue dem i :;_=)
Murphy var optimist.

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 21. apr 2005, 21:42

Tæller det ikke som bødestraf så dem bliver fjernet fra straffe attesten efter 2 år? Er også mindre årig så ved ikke om det har en indvirken på sagen?

Hved i hvor stor bøde straffen for butiks tyveri er nå man er mindre årig?

Brugeravatar
Vmax
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 2. feb 2004, 06:08
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time

Indlæg af Vmax » 21. apr 2005, 22:01

Man bliver ikke straffet hvis man er under 15 år, sagen bliver i stedet overdraget til de sociale myndigheder i kommunen.
Hvis man er over 15 år skal man betale en møde.
Jeg er ikke så stiv i bødetaksterne, men beløbets størrelse afhænger af varens værdi.
Jeg er sikker på at du kan få svar på dine spørgsmål hos dit lokale politi.

Nic

byf43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. aug 2004, 13:51
Interesser: WWII
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 2 times

Indlæg af byf43 » 21. apr 2005, 22:37

I den "hemmelige" straffeattest.....? Men det betyder vel stadig at en evt. våbentilladelse vil blive taget fra een?

Alt det for en lommekniv....Vi er sgu godt på vej mod en Hollywood'sk dystopi science fiction film.

I stedet for at straffe for BRUGEN af et objekt, så straffer man for objektet i sig selv. :???:

Brugeravatar
Leadbyte
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 6. apr 2005, 15:35
Interesser: Sortkrudt, Nimbus,
Geografisk sted: København
Has thanked: 29 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Leadbyte » 22. apr 2005, 00:05

byf43 skrev:I den "hemmelige" straffeattest.....? Men det betyder vel stadig at en evt. våbentilladelse vil blive taget fra een?
ja det går jeg ud fra
byf43 skrev: I stedet for at straffe for BRUGEN af et objekt, så straffer man for objektet i sig selv. :???:
Heh ja, det er snart til at blive <>\: af
man kan iøvrigt også straffes for spirituskørsel selv om man bare har lagt sig til at sove branderten ud på bagsædet, og bilen ikke har bevæget sig en mm.
Murphy var optimist.

Brugeravatar
ASER
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 167
Tilmeldt: 19. dec 2004, 03:28
Geografisk sted: København

Indlæg af ASER » 22. apr 2005, 02:29

Leadbyte skrev
man kan iøvrigt også straffes for spirituskørsel selv om man bare har lagt sig til at sove branderten ud på bagsædet, og bilen ikke har bevæget sig en mm.
Det kræver vel at man befinder sig på offentlig vej eller lign.

hvis man har været ude og jinge, og derefter kokser ud i bilen mens den fks. holder i en indkørsel, så er der vel ikke noget at komme efter...

eller hvis man er taget på safari, til de indre uudforskede dele af dansk jylland, og efter en sundowner eller ti omkring lejrbålet, overnatter i bilen på en astfalteret skovrydning langs hjulsporet, så er der vel heller ikke noget de indfødte krigere kan gøre ved det....


Jeg har dog hørt at man i Sverige kan blive knaldet for spritkørsel, hvis man drikker efter man har kørt.... ::-;< eks: man kommer hjem stiller bilen i indkørslen, træder ind i sit hjem, får lidt til sækken og en til hvert ben mens man slapper af i lænestolen. En halv time senere kommer the boys in blue så forbi, og mærker på køleren at den er varm, hvorefter de banker på døren, som bliver åbnet af den (med en promille på 0.3) nu stanghamrende stive hr. Jönson.... bilen er varm, du er beruset 2+2=5 du har kørt spritkørsel, du er anholdt ::-;<

se det er sgu til at ::-;<< sig over
Hvad jeg har lært, kan jeg ikke mere huske. Den smule, jeg endnu ved, har jeg gættet mig til. - Nicolas Chamford

Brugeravatar
ASER
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 167
Tilmeldt: 19. dec 2004, 03:28
Geografisk sted: København

Indlæg af ASER » 22. apr 2005, 02:33

det var vist en smule ::;)(
Hvad jeg har lært, kan jeg ikke mere huske. Den smule, jeg endnu ved, har jeg gættet mig til. - Nicolas Chamford

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 22. apr 2005, 04:26

Hvis jeg husker rigtigt.. så koster de kun 29.99$ eller 34.99$ i USA.

Så den i Walmart i South Carolina.. fik lov at se nogle stykker.
Brød mig ikke om den, da man kunne få sine små pølsefingre snittet, når man foldede kniven sammen.


Rettelse../tilføjelse..

Fik bare et par Kabar-knive med hjem og en jungleknife.. =o)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Bullit
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 318
Tilmeldt: 11. feb 2005, 14:34
Geografisk sted: Vordingborg

Indlæg af Bullit » 22. apr 2005, 07:57

ASER skrev:Leadbyte skrev
man kan iøvrigt også straffes for spirituskørsel selv om man bare har lagt sig til at sove branderten ud på bagsædet, og bilen ikke har bevæget sig en mm.
Det kræver vel at man befinder sig på offentlig vej eller lign.
Mener, at domstolspraksis er noget i retning af : 'Områder, hvor færdelsloven finder anvendelse' eller noget i den stil. Altså, hvis bilen befinder sig på et areal, hvor de almindelige færdelselsregler iøvrigt er gældende.

Hvis oplysningerne om de svenske tilstande er korrekte, så har jeg ikke meget tiltro til det svenske retssystem på dette område. Det afgørende må da være om det kan bevises, at den pågældende selv har kørt bil i spirituspåvirket tilstand. Hvad nu, hvis det var sønnike, der havde lånt farmands bil, og farmand blot havde hygget sig derhjemme? Hvis spiritusindtagelsen er sket efter kørsel og der er klarhed om dette, bør dette være straffrit. Ellers bliver det alt for vilkårligt.

Nå, dette var vist desværre lidt mere ::;)( i denne tråd! :roll:

- men ku' ikk' la' være! :roll:

Mvh
Bullit
-iøvrigt mener jeg, at alle burde
donere mindst kr. 50.- til NVF :)
Husk at leve mens du gør det-
Husk at elske mens du tør det.
-Piet Hein

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 22. apr 2005, 18:16

Blev 15 9 dage før jeg blev bustet! Så kan godt straffes! Sådan noget ******* *** da! Arg sådan noget pisser mig af :evil:

Brugeravatar
bshansen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 105
Tilmeldt: 25. feb 2005, 07:57
Geografisk sted: Dixie
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Indlæg af bshansen » 27. apr 2005, 08:35

Gæst(!),
Helt enig, vores knivlov og generelle våbenlov stinker! Men da det nu er vilkårene vi lever under og du spørger hvilke knive der er lovlige, så er her et forslag:

Se denne tråd: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?t=1740
Desuden Victorinox og Venger (Schweizerknive) med en klinge under 7 cm. der ikke kan låses.

Generelt er det en god ide at tage et kig i jagt, fiskeri og evt. værktøjsforretninger - og husk målebåndet!
bshansen

Brugeravatar
Sako75
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 980
Tilmeldt: 18. okt 2004, 21:28
Interesser: Jagt,dykning, skydning etc
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Sako75 » 27. apr 2005, 10:08

Hvad er det lige man skal vade rundt med en sådanne kniv for på åben gade???

Sako75 :eek:
"The only way of discovering the limits of the possible is to venture a little way past them into the impossible."

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 27. apr 2005, 10:20

Jeg synes f.eks. det er meget rart at kunne skære et stykke snor over, åbne en pakke eller skrælle en appelsin, også når jeg ikke er på min bopæl. Det er grunden til at jeg normal har en lommekniv på mig.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Sako75
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 980
Tilmeldt: 18. okt 2004, 21:28
Interesser: Jagt,dykning, skydning etc
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Sako75 » 27. apr 2005, 11:05

Er helt enig med dig i den del af det Mapzter, men syntes ikke lige valget af model har så god til at rende rundt med, der kan da efterhånden ikke være nogen tvivl om at man ikke må have en der kan åbnes med een hånd.

Sako75 :eek:
"The only way of discovering the limits of the possible is to venture a little way past them into the impossible."

Brugeravatar
Bullit
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 318
Tilmeldt: 11. feb 2005, 14:34
Geografisk sted: Vordingborg

Indlæg af Bullit » 27. apr 2005, 11:42

Sako75 skrev:......... der kan da efterhånden ikke være nogen tvivl om at man ikke må have en der kan åbnes med een hånd.

Sako75 :eek:
Hvem afgør om kniven kan åbnes med en hånd?

Kan det slås efter et eller andet sted - eller findes der f.eks en 'positivliste' eller lignende.

Mvh
Bullit
- iøvrigt mener jeg, at alle burde
donere mindst kr. 50,- til NVF :)
Husk at leve mens du gør det-
Husk at elske mens du tør det.
-Piet Hein

Brugeravatar
bshansen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 105
Tilmeldt: 25. feb 2005, 07:57
Geografisk sted: Dixie
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Indlæg af bshansen » 27. apr 2005, 12:17

Bullit,
Jeg tror ikke der som sådan er nogen "positivliste", men våbenloven angiver noget med "at den i normal tilstand, ikke må kunne åbnes med én hånd"
Det giver i praksis enorme muligheder for fortolkning og især misfortolkning, alt efter den enkelte politimands humør dén dag!
Jeg henholder mig dog til at hvis klingen ikke er udstyret med et åbningshul (som Spyderco), en thumbstud eller en såkaldt "flipper" (fremspring på klingens ricasso), så er kniven ikke enhåndsbetjent.

Mange "almindelige" knive uden ovennævnte "åbningshjælpere" som Buck, Puma, Gerber Gator serien, etc. kan godt lirkes op med én hånd, men om pullertiet klassificerer dem som enhåndsbetjente på det grundlag, ved jeg ikke!

Personligt holder jeg mig til en almindelig Victorinox Recruit eller gartnerkniven omtalt i et andet indlæg når jeg færdes i byen! Jeg gider simpelthen ikke blive knaldet for 3.000,- og få en plettet straffeattest! Min kniv er et værktøj og ikke et våben! For that.....I have other implements! <-:
bshansen

Besvar