Knive og Rustfrit stål

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Torben Ohms
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1547
Tilmeldt: 24. feb 2004, 11:42
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Vestjylland
Been thanked: 38 times
Kontakt:

Knive og Rustfrit stål

Indlæg af Torben Ohms » 28. apr 2005, 22:53

Det er almindelig kendt at rustfrit stål ikke er velegnet til knive, men hvorfor.
Årsagen ligger i legeringen og ikke i hårheden,
En rustfri kniv kan blive meget skarp men ikke ret længe, der sker det når materialet rejses i en skarp æg opstår der en galvanisk virkning ( batterivirkning ) på grund af legeringselementerne Jern, Krom og Nikkel denne sammensætning af metaller bevirker at materialets joner ligger og bytter plads over den skarpe æg og derved sker der en afrunding af æggen og kniven bliver sløv helt uden andre påvirkninger.

De rusttræge ståltyper indeholder fra ca. 10 - 18 % krom men ingen eller meget lidt nikkel
og kan typisk hærdes til hårheder på 56 - 63 HRc.

Blandt de almindelige ståltyper der bruges af Danske knivmagere kan nævnes.
RWL-34, 12c27, Sverke 21, Rigor
Der findes mange flere ståltyper som er velegnet, i virkeligheden kan alle de typer der benævnes Koldarbejdsstål bruges. :)
Ohms

plet
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 399
Tilmeldt: 30. jul 2004, 19:35
Geografisk sted: Århus

Indlæg af plet » 28. apr 2005, 23:45

Det vil altså sige, at en rustfri kniv bliver sløv helt af sig selv hjemme i skuffen???

Som dreng snakkede vi tit om Vangedal knive. De kan vist fåes endnu.
Og jeg kan huske at de nye rustfri modeller var skuffende dårlige.

Tænk, så ved man det. Tak for det Ohms.
mod havet kæmper selv tåber forgæves

Jesper Godvin
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 11. mar 2004, 22:56
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Jesper Godvin » 29. apr 2005, 08:23

Erling Vangedal fremstillede den kendte spejderdolk i mange år. Designet var/er udmærket, men hans rustfrie knive var/er meget svære at holde skarpe.

JGH

Woodchuck
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 8. nov 2005, 11:12
Geografisk sted: Sønderjylland

Indlæg af Woodchuck » 8. nov 2005, 16:47

Rustfrit stål er for så vidt udmærket til knive. Det gælder bare om at købe det rigtige f.eks. 12c27, det samme som i Brusletto's knive, som er absolut udmærkede. :) S30V skulle også være udmærket. Stålet i de velkendte schweizerknive er også fortrinlig godt, min er stadig skarp og jeg har ikke slebet den i flere uger.

Men generelt er jeg enig i at til 'fixed blades' er det kulstofstål (carbon) der skal til. Har selv bestilt et custom blad til knivbygning. Det kommer til at koste 330 kr og 20 kr. til porto, så det er alligevel ikke helt billigt. Til de mere tekniske kan jeg sige at klingen bliver i 'O1 tool steel' som englænderne kalder det. Slibningen bliver den velkendte almindelige eller skandinaviske slibning.

Har selv en Vangedal kniv også, spejdermodellen. Og ja, den er utrolig svær at holde skarp. Desuden er den slebet helt flad, dvs. med en meget lille æg, hvilket ikke er ærlig velegnet til snitning og træarbejde. Til gengæld er den fin til madlavning. :cool:

Michael
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jun 2005, 21:06
Geografisk sted: Kalundborg Danmark

Indlæg af Michael » 8. nov 2005, 17:23

Rustfritstål er i vore dage noget helt andet end for bare 30 år tilbage.
De rigtige rustfrie ståltyper fungere virkeligt fint til knive.
Personligt kan jeg have knive liggende i flere år, som stadig er barberbladsskrpe. Det vil sige så skarpe at man må spørge sig selv om det er formålstjæneligt at slibe en kniv så skarp, hvis man ikke ligefrem skal barbere sig med den.
Jeg ville aldrig, i vore dage, vælge en kniv i kulstål. Det er godt til knive, ingen tvivl om det. Men fordelene ved rustfritstål er så store, hvis det skal være en brugskniv. Skal det det <-: .
xx

Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Indlæg af Andreas E. » 8. nov 2005, 17:54

Woodchuck skrev:Rustfrit stål er for så vidt udmærket til knive. Det gælder bare om at købe det rigtige f.eks. 12c27, det samme som i Brusletto's knive, som er absolut udmærkede. :)
12c27 er et rusttrægt stål og ikke rustfrit. Jeg kender ikke den nærmere forskel m.h.t indhold m.v. men jeg bruger næsten kun selv RWL-34 og nogen gange 12c27, da det er lidt billigere. Kulstofstålet kan jo blive helt vanvittig skarpt, men til gengæld korroderer det meget lettere end de rusttræge typer.
Ham der laver mine klinger siger,udover at man ikke kan holde rustfrit stål skarpt, så er det simpelthen for hårdt at forarbejde. Så det er der ingen fordele i:)

Michael
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jun 2005, 21:06
Geografisk sted: Kalundborg Danmark

Indlæg af Michael » 8. nov 2005, 18:37

Andreas E. skrev:
Woodchuck skrev: :)

Kulstofstålet kan jo blive helt vanvittig skarpt, men til gengæld korroderer det meget lettere end de rusttræge typer.
Ham der laver mine klinger siger,udover at man ikke kan holde rustfrit stål skarpt, så er det simpelthen for hårdt at forarbejde. Så det er der ingen fordele i:)
Kulstofstål er ikke rustfrit, tvært imod, det ruster medens man kikker den anden vej.
Dem der laver håndsmedede klinger har ikke en chance for at arbejde i de gode rustfrie stål.
Skal man have en god brugskniv, er man henvist til at købe en fabriksfremstillet rustfri klinge eller Kniv i rigtig god kvalitet. De kan holde skæret lige så længe som noget andet stål.
Jeg vil anbefale klinger fra Carl Linder i Solingen Germany.
Det er bare om at finde importøren, nu da Niels Smidth Der havde firmaet Elgkniven ikke er i blandt os mere. :,.>(/
xx

Woodchuck
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 8. nov 2005, 11:12
Geografisk sted: Sønderjylland

Indlæg af Woodchuck » 8. nov 2005, 18:43

For at undgå at carbonstål ruster, skal man bare holde klingen tør og smøre den med madolie en gang imellem. Bare et lille let lag. :)

Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Indlæg af Andreas E. » 8. nov 2005, 19:07

Michael skrev:
Andreas E. skrev:
Woodchuck skrev: :)

Kulstofstålet kan jo blive helt vanvittig skarpt, men til gengæld korroderer det meget lettere end de rusttræge typer.
Ham der laver mine klinger siger,udover at man ikke kan holde rustfrit stål skarpt, så er det simpelthen for hårdt at forarbejde. Så det er der ingen fordele i:)
Kulstofstål er ikke rustfrit, tvært imod, det ruster medens man kikker den anden vej.
Dem der laver håndsmedede klinger har ikke en chance for at arbejde i de gode rustfrie stål.
Skal man have en god brugskniv, er man henvist til at købe en fabriksfremstillet rustfri klinge eller Kniv i rigtig god kvalitet. De kan holde skæret lige så længe som noget andet stål.
Jeg vil anbefale klinger fra Carl Linder i Solingen Germany.
Det er bare om at finde importøren, nu da Niels Smidth Der havde firmaet Elgkniven ikke er i blandt os mere. :,.>(/
Du misforstår mig :???:
Kom vidst til at få teksten til at stå lidt rodet.
Mente at 12c27 og RWL-34 er rusttrægt:)

For øvrigt: Er Niels Smidt ikke længere i blandt os?

Michael
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jun 2005, 21:06
Geografisk sted: Kalundborg Danmark

Indlæg af Michael » 8. nov 2005, 19:22

Andreas E. skrev:
Michael skrev:
Andreas E. skrev:
Woodchuck skrev: :)

Kulstofstålet kan jo blive helt vanvittig skarpt, men til gengæld korroderer det meget lettere end de rusttræge typer.
Ham der laver mine klinger siger,udover at man ikke kan holde rustfrit stål skarpt, så er det simpelthen for hårdt at forarbejde. Så det er der ingen fordele i:)
Kulstofstål er ikke rustfrit, tvært imod, det ruster medens man kikker den anden vej.
Dem der laver håndsmedede klinger har ikke en chance for at arbejde i de gode rustfrie stål.
Skal man have en god brugskniv, er man henvist til at købe en fabriksfremstillet rustfri klinge eller Kniv i rigtig god kvalitet. De kan holde skæret lige så længe som noget andet stål.
Jeg vil anbefale klinger fra Carl Linder i Solingen Germany.
Det er bare om at finde importøren, nu da Niels Smidth Der havde firmaet Elgkniven ikke er i blandt os mere. :,.>(/
Du misforstår mig :???:
Kom vidst til at få teksten til at stå lidt rodet.
Mente at 12c27 og RWL-34 er rusttrægt:)

For øvrigt: Er Niels Smidt ikke længere i blandt os?
Jeg har ladet mig fortælle fra pålidlig kilde, at han ikke er.
Jeg håber ikke jeg er igang med at formidle noget der ikke er sandt.
Det ville dog være meget ønskværdigt, hvis han stadig var i blandt os.
Men hans skurvogne, oppe fra odden er blevet solgt osv. :,.>(/
xx

Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Indlæg af Andreas E. » 8. nov 2005, 19:24

Synes også det lyder lidt mærkeligt, og han var til knivseminar for få måneder siden i Roskilde.
Men det kan jo gå stærk :,.>(/

Michael
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jun 2005, 21:06
Geografisk sted: Kalundborg Danmark

Indlæg af Michael » 8. nov 2005, 19:36

Andreas E. skrev:Synes også det lyder lidt mærkeligt, og han var til knivseminar for få måneder siden i Roskilde.
Men det kan jo gå stærk :,.>(/
Hvis det er rigtigt det du kan berette her. Så er det jeg fortæller da slet ikke rigtigt. Det er jeg forfærdelig ked af, altså ikke at Nils stadig er her,Tvært i mod. :eek:
Så har jeg en høne at plukke, med ham der har fortalt mig det. >>::/
Det er ca otte år siden jeg sidst var oppe og besøge ham. :razz:
xx

Michael
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jun 2005, 21:06
Geografisk sted: Kalundborg Danmark

Indlæg af Michael » 8. nov 2005, 20:04

Efter nærmere undersøgelser på nettet, kan jeg se du heldigvis har ret i det med Niels. :eek:
Jeg bude selv følgelig have undersøgt sagen grundigere inden jeg skrev det jeg skrev.
Jeg er meget ked af, at være kommet med en så urigtig oplysning. :oops:
Det er jo ikke alt man hører, der behøver at være sandt. :evil:

Nils er en af de aller dygtiste knivmagere jeg har mødt.

Elgkniven
v. Niels Smith
Viggo Eriksensvej 40
DK-4583 Sjællands odde
Tlf: 59 32 15 11

Elgkniven er et en-mands foretagende, men til gengæld er det en af de kendte og drevne knivmagere, der står bag: Niels Schmidt. Hos Niels kan man også finde næsten alt til faget, og han er importør af de kendte Linder-klinger fra Tyskland. Specielt hvis man er på jagt efter de mere eksklusive og "eksotiske" ting, er det ofte en god ide at kontakte Elgkniven: narhval- og hvalrostand, masurbirk af virkelig høj kvalitet, hvalkæbe, mammuttand og lignende.Varerne er normalt af høj kvalitet, så man kan roligt handle pr. post. Sender gerne et katalog med posten, og er oftest til stede ved alle større knivtræf, både her i landet og i resten af norden.

Han har også klinger til tre forskellige Grøndlandske Uluer.
De kan være et fortrinligt værktøj ved bearbejdning af skind.
xx

Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Indlæg af Andreas E. » 8. nov 2005, 20:39

Nå okay. Det var da godt:)
Har også tit handlet hos ham, men han bor bare lidt langt væk fra mig. Men når jeg møder ham på knivtræf og ved andre lejligheder, så bliver der handlet. Jeg foretrækker at bruge Naturgalleriet i Holte da han også har de fleste ting, og hvis han ikke har en bestemt ting, så kan den altid bestilles hjem:)

Brugeravatar
Axel
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29. apr 2004, 22:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Knive og Rustfrit stål

Indlæg af Axel » 21. jan 2014, 08:10

Jeg var her på siden for at finde noget info omkring bedste stål som knivblade.. Blev noget forbavset over at læse de indlæg..Brugere der har haft knive liggende i årevis om som stadig er skarpe som jeg ved ikke hvad! og som bare holder sig så skarpe..
Jeg tror faktisk ikke at de nogensinde har haft en skarp kniv i hånden..
Jeg selv er snedker.. Har været det i 35år. Har med skarpe værktøjer i hånden vær dag.
Der findes overhoved ikke skærende værktøj i rustfri...I vores branche snakker vi ikke om hvor længe skæret kan holde... Det eneste det går ud på er hvor skarpt det kan blive.. Om så det skal slibes efter 2 min.. er uden betydning bare det er SUPERT skarpt..
Det ville jo være noget nemmere hvis de havde foreks. Stemmejern i rustfri.. Så skulle de ikke ligge der i kassen og ruste..
Før i tiden Lavede foreks Bahco udemærkede stemmejern og høvljern.. Nu kan de ikke bruges til andet ind spartler eller majsler.. Før hed det Eskiltuna.. De var gode.. Men nu er der kun de Japanske tilbage.. DE kan blive skarpe.. Nå men jeg ville bare gerne have nogle forslag til en fabriksfremstillet kniv med noget ordentligt stål..Tak

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Knive og Rustfrit stål

Indlæg af Martensit » 22. jan 2014, 10:54

Axel skrev:Jeg var her på siden for at finde noget info omkring bedste stål som knivblade.. Blev noget forbavset over at læse de indlæg..Brugere der har haft knive liggende i årevis om som stadig er skarpe som jeg ved ikke hvad! og som bare holder sig så skarpe..
Jeg tror faktisk ikke at de nogensinde har haft en skarp kniv i hånden..
Jeg selv er snedker.. Har været det i 35år. Har med skarpe værktøjer i hånden vær dag.
Der findes overhoved ikke skærende værktøj i rustfri...I vores branche snakker vi ikke om hvor længe skæret kan holde... Det eneste det går ud på er hvor skarpt det kan blive.. Om så det skal slibes efter 2 min.. er uden betydning bare det er SUPERT skarpt..
Det ville jo være noget nemmere hvis de havde foreks. Stemmejern i rustfri.. Så skulle de ikke ligge der i kassen og ruste..
Før i tiden Lavede foreks Bahco udemærkede stemmejern og høvljern.. Nu kan de ikke bruges til andet ind spartler eller majsler.. Før hed det Eskiltuna.. De var gode.. Men nu er der kun de Japanske tilbage.. DE kan blive skarpe.. Nå men jeg ville bare gerne have nogle forslag til en fabriksfremstillet kniv med noget ordentligt stål..Tak
Der findes masser af gode knive lavet af rusttrægt stål. Det kan sagtens blive skarpt, og holde skæret længe. Spørgsmålet er hvor meget vedligehold du vil have. Jeg har lavet knive til nogen der er meget på fjeld ture i Norge, både sommer og vinter. De er mægtig glade for rusttræge ståltyper, da dette betyder mindre vedligehold når man er på farten i 14 dage.

Jeg tror, ud fra dine kriterier, at det der passer dig bedst er en mora eller hultafors kniv. Der kan du selv vælge om de skal være 12c27 rusttræg eller om de skal være af noget der kan ruste.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Knive og Rustfrit stål

Indlæg af Raptor357 » 22. jan 2014, 11:43

Axel skrev:Jeg var her på siden for at finde noget info omkring bedste stål som knivblade.. Blev noget forbavset over at læse de indlæg..Brugere der har haft knive liggende i årevis om som stadig er skarpe som jeg ved ikke hvad! og som bare holder sig så skarpe..
Jeg tror faktisk ikke at de nogensinde har haft en skarp kniv i hånden..
Jeg selv er snedker.. Har været det i 35år. Har med skarpe værktøjer i hånden vær dag.
Der findes overhoved ikke skærende værktøj i rustfri...I vores branche snakker vi ikke om hvor længe skæret kan holde... Det eneste det går ud på er hvor skarpt det kan blive.. Om så det skal slibes efter 2 min.. er uden betydning bare det er SUPERT skarpt..
Det ville jo være noget nemmere hvis de havde foreks. Stemmejern i rustfri.. Så skulle de ikke ligge der i kassen og ruste..
Før i tiden Lavede foreks Bahco udemærkede stemmejern og høvljern.. Nu kan de ikke bruges til andet ind spartler eller majsler.. Før hed det Eskiltuna.. De var gode.. Men nu er der kun de Japanske tilbage.. DE kan blive skarpe.. Nå men jeg ville bare gerne have nogle forslag til en fabriksfremstillet kniv med noget ordentligt stål..Tak
Jeg har et sæt kirschen stemmejern med træ håndtag (1101 hk), købte det for 4-5 år siden, ikke brugt meget og nøj hvor er de "skarpe". De ruster ikke noget videre for mig, er stadig skarpe efter mange års liggen på lager.
Hvad er de lavet af ?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

RoyalDuck
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 30. dec 2011, 19:25
Interesser: riffelskydning, våbenteknik
Geografisk sted: Dronningens København
Has thanked: 16 times
Been thanked: 14 times

Re: Knive og Rustfrit stål

Indlæg af RoyalDuck » 22. jan 2014, 16:29

ca. 0.9 kulstofstål - det hele ligger i hærdningen - - - -
og grunden til de ikke ruster er enten at du har olieret dem godt inden du pakkede dem væk,
og/eller at du bor tørt :smile:

Besvar