Blod rille, blad måling med mere....

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
CatmanDK
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 704
Tilmeldt: 23. aug 2004, 00:20
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Blod rille, blad måling med mere....

Indlæg af CatmanDK » 9. maj 2005, 13:58

Er en kniv med blod rille lovlig i danmark ?

Mvh.
CatmanDK
Senest rettet af CatmanDK 10. maj 2005, 07:00, rettet i alt 1 gang.
Only kill what you eat...

Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Indlæg af Andreas E. » 9. maj 2005, 14:19

Hej catman!

Det er såmænd lovligt nok, men hva vil du bruge det til?
For mig at se, er det kun en god ting at have en udfræsning på siden af bladet, hvis man skal bruge bladet til at kløve brænde og andet træ med. Så er mindst muligt af bladet nemlig i kontakt med træet og friktionen bliver dermed meget nedsat, hvilket i sidste ende gør at det bliver nemmere.

Brugeravatar
bshansen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 105
Tilmeldt: 25. feb 2005, 07:57
Geografisk sted: Dixie
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Blod rille

Indlæg af bshansen » 9. maj 2005, 14:29

CatmanDK skrev:Er en kniv med blod rille lovlig i danmark ?

Mvh.
CatmanDK
Ved ikke om den er lovlig, men "blodrillen" er egentlig en såkaldt "fuller" der traditionelt er blevet brugt på både sværd og knive for at nedbringe vægten af klingen uden at svække den - og ikke for at gøre den mere dødbringende!
Efter sigende (jeg har heldigvis ingen personlige erfaringer i den retning!) skulle en fuller ikke have nogen nævneværdig effekt på diverse kropsvæskers udstrøming! :mrgreen:
Men en veludført fuller på en daggertklinge eller et sværd er flot at se på!
bshansen

Brugeravatar
CatmanDK
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 704
Tilmeldt: 23. aug 2004, 00:20
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Indlæg af CatmanDK » 9. maj 2005, 14:35

Kom bare til at snakke om det, og så kendte jeg jo lige stedet hvor man kunne spørge ... :mad:

tak for svarne...

Mvh.
CatmanDK
Only kill what you eat...

Brugeravatar
CatmanDK
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 704
Tilmeldt: 23. aug 2004, 00:20
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Indlæg af CatmanDK » 10. maj 2005, 07:05

Ja så kom vi til at diskutere et sprøgsmål til..... og i stedet for at afgøre det på den Finske "måde" <>\: kommer det så lige her.

Hvordan måler man bladelængten, er det hele bladet eller kun skærets længte >>_:

Mvh.
CatmanDK
Only kill what you eat...

Brugeravatar
Takleberry
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 140
Tilmeldt: 2. sep 2004, 11:27
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordøst fyn
Been thanked: 1 time

Indlæg af Takleberry » 10. maj 2005, 07:15

Mht. måling af bladets/klingens længde, så måler man fra spidsen og ind til det punkt på klingen, hvor den har " et markant fremspring, som forhindrer yderligere indføring i et legeme ".

Dvs. har du en god gammeldags spejderdolk, så måler du fra spidsen og ind til parer-stangen (Det tror jeg nok det hedder - det er den fætter som sidder på tværs mellem klingen/grebet og forhindrer uheldige mennesker i at skære sig <-: )
På en foldekniv som min HMAK måler man fra spidsen og til skæftets begyndelse, da der ikke er nogen "markante fremspring" inden...

Hvorfor man har fundet på det her må guderne vide :!: Jeg mener dog der ligger en dom fra Højesteret som fastlægger denne "præcedens" men jeg kan desværre ikke lige finde den. {*-*}

Mvh

Power
"Recoil is like cheap scotch whisky, drink enough of it and you get to like it"

Brugeravatar
Leadbyte
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 6. apr 2005, 15:35
Interesser: Sortkrudt, Nimbus,
Geografisk sted: København
Has thanked: 29 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Leadbyte » 10. maj 2005, 11:42

Power skrev:Dvs. har du en god gammeldags spejderdolk, så måler du fra spidsen og ind til parer-stangen
Vil det sige, at hvis du har en kniv hvor der ikke er skær på de(n) første cm ind mod 'håndtaget' så tæller det med?

Altså, hvis du har en kniv der har et 15 cm langt blad, men der kun er skær på den yderste cm (bare for at overdrive), så er den ulovlig?

Hmmmmm..!
Murphy var optimist.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14341
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 10. maj 2005, 14:07

Leadbyte skrev: Altså, hvis du har en kniv der har et 15 cm langt blad, men der kun er skær på den yderste cm (bare for at overdrive), så er den ulovlig.
Korrekt det er et spørgsmål for hvor dybt man kan stikke med den. Noget med at der på en gennemsnits person er 10 cm til hjertet, og så kan det ikke nåes hvis kniven ikke er længere end 7cm.

Lyc/
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
CatmanDK
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 704
Tilmeldt: 23. aug 2004, 00:20
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Indlæg af CatmanDK » 10. maj 2005, 17:25

Lycon skrev:
Leadbyte skrev: Altså, hvis du har en kniv der har et 15 cm langt blad, men der kun er skær på den yderste cm (bare for at overdrive), så er den ulovlig.
Korrekt det er et spørgsmål for hvor dybt man kan stikke med den. Noget med at der på en gennemsnits person er 10 cm til hjertet, og så kan det ikke nåes hvis kniven ikke er længere end 7cm.

Lyc/
Gør ikke så meget den kun er 7cm faktisk skal men så vidt jeg ved ikke bruge mere end et par cm, så har man onduleret halspulsåren....

Mvh.
CatmanDK
Only kill what you eat...

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 10. maj 2005, 23:06

Power skrev: På en foldekniv som min HMAK måler man fra spidsen og til skæftets begyndelse, da der ikke er nogen "markante fremspring" inden...
Nu har jeg ikke lige min udleverede "Kniv-komma-folde" ved hånden, men mener HMAK faktisk valgte en foldekniv (den nye "røde") med en klinge på over 7 cm. for at nedsætte "tyveri". Altså kniven vil ikke være lovlig civilt, fordi klingen måler mere end 7 cm. Altså ud over at bryde loven ved at stjæle kniven fra forsvaret ved hjemsendelse, ville man også bryde loven civilt, ved at eje en ulovlig kniv (hvis den bæres på offentlige stedet, bla, bla, bla). Jeg kan tage fejl, men jeg ved det var med i sagsbehandlingen.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 11. maj 2005, 02:40

gunnut skrev:Nu har jeg ikke lige min udleverede "Kniv-komma-folde" ved hånden, men mener HMAK faktisk valgte en foldekniv (den nye "røde") med en klinge på over 7 cm. for at nedsætte "tyveri".
Den nye røde har en klinge på ca. 8,7 cm. Jeg kan ikke lige finde min gamle grønne, men bladet var en del kortere.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 11. maj 2005, 06:28

mapzter skrev:
gunnut skrev:Nu har jeg ikke lige min udleverede "Kniv-komma-folde" ved hånden, men mener HMAK faktisk valgte en foldekniv (den nye "røde") med en klinge på over 7 cm. for at nedsætte "tyveri".
Den nye røde har en klinge på ca. 8,7 cm. Jeg kan ikke lige finde min gamle grønne, men bladet var en del kortere.
Excatly! Tak for målingen. Denne længde (over 7 cm.) er altså "politisk".
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Besvar