Stål typer? 4xx? HRC?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
kim olsen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 30. jan 2005, 01:59
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Stål typer? 4xx? HRC?

Indlæg af kim olsen » 23. maj 2005, 02:34

jeg har lagt mærke til at sider som eks. http://www.bladesofsteel.dk benytter betegnelsen rustfri stål, 440, 420, 402 og en variant med j.

mit spørgsmål lyder meget enkelt; hvad er forskellen? og hvordan læses"tabellen" ?

nu vi er i gang.. så ses betegnelsen HRC 60 og 40 ligeledes... igen: hvordan skal tabellen læses og hvad er forskellen?


håber ikke jeg er for besvær(d)lig <</\>>
Igitur qui desiderat pacem, praeparet bellum

Legends dont die, they reload

Brugeravatar
bshansen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 105
Tilmeldt: 25. feb 2005, 07:57
Geografisk sted: Dixie
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Indlæg af bshansen » 23. maj 2005, 09:31

Hej Kim

Meget forenklet kan man sige at "rustfrit stål" ikke eksisterer, men nærmere er "rusttrægt stål", i hvert fald i forbindelse med stål til knive.

De forskellige ståltyper kræver en længere udredning, men meget generaliseret er 420, 420J, 440 og 440A IKKE egnet til knive der skal bruges til noget! 440C er derimod fremragende hvis det er varmebehandlet korrekt.
Jeg var inde på BladesOfSteel og typisk er deres produkter i 420J eller 440A. Det er natpotteblik ifølge min ikke så ydmyge mening! :mrgreen:

HRC er Rockwell hardness, altså hvor hårdt stålet er hærdet. Typisk ligger stål til brugsknive fra 56 til 60, alt efter ståltype og anvendelse.
Normalt vil store knive, svær og økser være hærdet lidt mindre og små klinger der ikke skal tåle slag og hug, være hærdet lidt kraftigere.

Sådan efter min helt personlige mening, får du mest for pengene hvis du køber knive i ordenligt stål som 440C, RWL-34, ATS-34, 154CM, S30V, VG-10, mfl. De koster lidt mere, men holder!
bshansen

Brugeravatar
kim olsen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 30. jan 2005, 01:59
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af kim olsen » 23. maj 2005, 14:32

mange tak for det hurtige og fyldestgørende svar.

grunden til mit spørgsmål er jeg har fået flere henvendelser fra folk der gerne vil købe et sværd som eks mit katana (hrc 60), men ikke vil betale den smule det koster (kontra et custom made fra japan).

jeg var meget skeptisk, og jeg kan se at min formodning var korrekt
(gud hvor jeg elsker at få bekræftiget at jeg har ret :eek: <-: )
Igitur qui desiderat pacem, praeparet bellum

Legends dont die, they reload

Besvar