Et spørgsmål om fortolkning

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
bshansen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 105
Tilmeldt: 25. feb 2005, 07:57
Geografisk sted: Dixie
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Et spørgsmål om fortolkning

Indlæg af bshansen » 22. jul 2005, 13:35

Med al den snak om terror og stikprøve undersøgelser af tasker, kommer jeg til at tænke på hvad der ville ske hvis "nogen" undersøgte min rygsæk! Ikke fordi jeg frygter udbredte politiundersøgelser på Nord Falster, men bare rent principielt!
Jeg har som regel altid en "lovlig" dolk (i dag en Fällkniven F1. ca. 9 cm. klinge) liggende i en lynlåslukket lomme i et af rummene i min rygsæk.
Gad vide om politiet vil knalde mig for at "bære kniv på offentligt tilgængeligt sted"? Det er jo ikke fordi jeg lige kan komme til den hurtigt!
Umiddelbart skulle man vel mene det er tilladt at transportere sin i øvrigt lovlige dolk rundt?

Hvad siger I andre?
bshansen

Brugeravatar
Erik the Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 992
Tilmeldt: 12. maj 2005, 09:27
Geografisk sted: Jylland, Danmark
Been thanked: 1 time

Re: Et spørgsmål om fortolkning

Indlæg af Erik the Viking » 22. jul 2005, 15:08

bshansen skrev:Med al den snak om terror og stikprøve undersøgelser af tasker, kommer jeg til at tænke på hvad der ville ske hvis "nogen" undersøgte min rygsæk! Ikke fordi jeg frygter udbredte politiundersøgelser på Nord Falster, men bare rent principielt!
Jeg har som regel altid en "lovlig" dolk (i dag en Fällkniven F1. ca. 9 cm. klinge) liggende i en lynlåslukket lomme i et af rummene i min rygsæk.
Gad vide om politiet vil knalde mig for at "bære kniv på offentligt tilgængeligt sted"? Det er jo ikke fordi jeg lige kan komme til den hurtigt!
Umiddelbart skulle man vel mene det er tilladt at transportere sin i øvrigt lovlige dolk rundt?

Hvad siger I andre?
Jeg vil tro at hvis kniven har et lovligt formål (jagt, fiskeri etc.) og du kan dokumentere at du er på vej til dette, og det skønnes at din vej gennem offentlig rum er en rimelig afstikker eller genvej (kæft det lyder åndsvagt!) så er du nok på sikker grund.
Men hvis du på nogen måde irriterer Politiet finder de nok en måde at knalde dig på alligevel, det er så flydende et område at man ikke kan vide sig sikker.
Personlig ville jeg kun bære en sådan kniv på mig sammen med jagt eller fiskegrejer eller lignende udstyr der giver kniven et legitimt formål - slet ikke i en almindelig rygsæk på offentlig sted.

Var der ikke fornylig en gæst her, der var blevet nappet med en hurtig åbne kniv i forbindelse med en "kammerats" tyveri foran kamera? - tror ikke han fortalte hvad udfaldet blev..
Erik the Viking
"..Samtidig bør alle luftvåben ind under SKV ordningen, sådan at vi får bugt med dette "plinkeri"" (citat Arne)

Brugeravatar
kim olsen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 30. jan 2005, 01:59
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af kim olsen » 24. jul 2005, 14:26

hvis du fremviser et jagttegn, og i øvrigt ikke har den i lommen eller i din jakke, vil politiet ikke sige noget til det.

Dem der bliver "knaldet" for at bære kniv, er typisk unge mennekser, der har den på et let tilgængeligt sted.

hvis kniven i øvrigt er fuldt lovlig er der ikke meget at komme efter.
Igitur qui desiderat pacem, praeparet bellum

Legends dont die, they reload

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Re: Et spørgsmål om fortolkning

Indlæg af The Dane » 24. jul 2005, 15:17

Erik the Viking skrev: Var der ikke fornylig en gæst her, der var blevet nappet med en hurtig åbne kniv i forbindelse med en "kammerats" tyveri foran kamera? - tror ikke han fortalte hvad udfaldet blev..
Og han var netop som nævnt af kim olsen mindreårig og derfor ikke medlem her mere. Men det er utvivlsomt en medvirkende årsag til at der blev en sag ud af det, altså at han var mindreårig ikke at han blev hældt ud herfra!
Kan man anskueliggøre at hensigterne er reelle så er ordensmagten også til at tale med.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
bshansen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 105
Tilmeldt: 25. feb 2005, 07:57
Geografisk sted: Dixie
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Indlæg af bshansen » 24. jul 2005, 23:39

Tak gutter!
Jeg er på ingen måde nogen ung mand(!) længere og tror da heller ikke umiddelbart jeg ligner en ballademager! :mrgreen:
Når jeg endelig har min rygsæk med mig rundt i byen, er kniven begravet så langt nede at det ville være hurtigere at finde den nærmeste isenkræmmer og købe en, end finde min egen! <-:
Men én ting er jo at jeg regner mig selv for en ret uskadelig og rolig fyr, noget andet er hvis politiet mener jeg ligner en potentiel terrorist og synes det er noget skidt der ligger en (lovlig) kniv i min håndbaggage! :roll:
bshansen

Brugeravatar
Pindsvin
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 77
Tilmeldt: 28. jun 2004, 16:03
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Pindsvin » 25. jul 2005, 00:34

Ja Ja

Men pas nu på med rygsækken...med al det der sker ude i verden vare det ikke længe før vores egen Lene kommer med max mål på rygsække og angiver hvor man må gå med hvilke modeller....

Husk på det er i Danmark vi er......her behøver reglerne ikke have mening
MVH.
Pindgrisen
--------------------------------------
Professionals are predictable, it's the amateurs that are dangerous

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 25. jul 2005, 01:08

Tror nu det varer længe før Politiet bliver nervøse over oversize rygsække, mistænkelig udseende - og derfor for en sikkerhedsskyld giver 5 varselsskud i nakken af folk.

Så meget tiltro har jeg da til det danske politi =o)

Dem jeg har mødt, snakket med og ellers hilst på, har alle haft et afslappet forhold til det.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
bshansen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 105
Tilmeldt: 25. feb 2005, 07:57
Geografisk sted: Dixie
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Indlæg af bshansen » 28. jul 2005, 10:23

Happy;
Håber du har ret!:)
bshansen

Brugeravatar
Stesk II JDR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 95
Tilmeldt: 15. aug 2005, 11:31
Geografisk sted: sønderjylland

Indlæg af Stesk II JDR » 16. aug 2005, 13:02

Så længe den er lovlig under eller til 9cm (tror jeg det var) må du gerne gå frit rundt med den uden at bruge den til et eller andet erhverv hvis det er en almindelig lommekniv. det er kun hvis den overstiger, op til 12 cm at den kan haves lovligt med til et erhverv. endelig sige til hvis der er noget jeg har misset ved den let forstålige våbenlov :lol: :lol:
Whoever appeals to the law against his fellow man is either a fool or a coward. Whoever cannot take care of himself without that law is both.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 16. aug 2005, 13:26

Stesk II JDR skrev:Så længe den er lovlig under eller til 9cm (tror jeg det var) må du gerne gå frit rundt med den uden at bruge den til et eller andet erhverv hvis det er en almindelig lommekniv.
:;:# Det er 7 centimeter.

Lyc/ :cool:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Stesk II JDR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 95
Tilmeldt: 15. aug 2005, 11:31
Geografisk sted: sønderjylland

Indlæg af Stesk II JDR » 16. aug 2005, 15:08

ja det tænkte jeg nok :roll:
Whoever appeals to the law against his fellow man is either a fool or a coward. Whoever cannot take care of himself without that law is both.

Montøren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 94
Tilmeldt: 6. sep 2005, 12:22
Geografisk sted: Lystrup
Has thanked: 37 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af Montøren » 11. sep 2005, 17:22

Pindsvin skrev:Ja Ja

Men pas nu på med rygsækken...med al det der sker ude i verden vare det ikke længe før vores egen Lene kommer med max mål på rygsække og angiver hvor man må gå med hvilke modeller....

Husk på det er i Danmark vi er......her behøver reglerne ikke have mening

Så længe du ikke glemmer den på en banegård ;-)
Hellere komme galt af sted end slet ikke komme af sted

Besvar