Cox og Haddock

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Fragezeichen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 10. aug 2011, 18:31
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 2 times

Cox og Haddock

Indlæg af Fragezeichen » 28. jul 2012, 18:29

Jeg kan undre mig lidt over at man ikke her i Danmark kan købe Jens Ansøs fremragende kniv Cox.
Jeg købte den hos en forhandler i Tyskland, og er utroligt glad for denne lille kniv, der jo lovligt kan bæres her i landet.
Nu mangler jeg så at købe Haddock, som jeg kan købe online hos fx http://www.boker.de eller http://www.heinnie.com

Men det kan undre at når vi her i landet har flere fremragende knivmagere, at vi så ikke ser deres produkter hos forhandlerne.
Nu er det selvfølgelig ikke min opgave at reklamere for Cox, men jeg er sgu begejstret for dette mesterværk.
Nu mangler jeg så Haddock.
Vedhæftede filer
aaaaa1111tt.jpg
aaaaa1111tt.jpg (13.02 KiB) Vist 7645 gange
Liberal våbenlovgivning er frihed.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Cox og Haddock

Indlæg af Scrapper » 28. jul 2012, 18:48

Helt enig. Fantastisk lille kniv, som man med ro i sindet kan slæbe rundt på.
Men ja, det kan undre, at den ikke forhandles herhjemme.

Det kan handle om pris, da den er dyr for en lille bitte kniv.
Men jeg har engang snakket med en forhandler om det, eller bare om Böker generelt, og de skulle vist være lidt besværlige at have med at gøre... Ved ikke om det stemmer overens med virkeligheden.

Brugeravatar
Fragezeichen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 10. aug 2011, 18:31
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 2 times

Re: Cox og Haddock

Indlæg af Fragezeichen » 28. jul 2012, 18:58

Scrapper Fan skrev:Helt enig. Fantastisk lille kniv, som man med ro i sindet kan slæbe rundt på.
Men ja, det kan undre, at den ikke forhandles herhjemme.

Det kan handle om pris, da den er dyr for en lille bitte kniv.
Men jeg har engang snakket med en forhandler om det, eller bare om Böker generelt, og de skulle vist være lidt besværlige at have med at gøre... Ved ikke om det stemmer overens med virkeligheden.
Ja, jeg gav 172 € for min Cox, og det er jo noget af en pris. Men jeg synes at kniven virker stor. Og knivbladet er af godt stål.

Nej, Böker er ikke fremme på det danske marked. Det er helt klart Herbertz, Linder og Gerber der tager førertrøjen på her i Danmark.

Men Böker er populær i Tyskland, og findes vel i alle deres forretninger der sælger knive.

Jeg har handlet online hos böker, og jeg synes at det tager sin tid før varen bliver leveret, men måske er det bare mig der er uheldig.
Liberal våbenlovgivning er frihed.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Cox og Haddock

Indlæg af Caspian1911 » 28. jul 2012, 19:16

Jeg har også handlet online hos boker.de, og jo,det tog sin tid. jeg modtog dog en mail om, at kniven lige skulle produceres først. Efter 6 uger landede deres udgave af en schweizer-kniv i min postkasse, og det var både ventetiden og de ca 100€ værd.

Jeg vil til hver en tid købe hos Boker.de igen. Kniven er i fremragende kvalitet.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Synthesis
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11. okt 2008, 11:38
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Cox og Haddock

Indlæg af Synthesis » 29. jul 2012, 09:04

Ellers er der osse denne side: https://www.toolshop.de/index.php?language=en
"Når ét menneske lider af vrangforestillinger kalder vi det sindssyge - når mange mennesker lider af vrangforestillinger kalder vi det religion" Robert Pirsig

Brugeravatar
TheKapow
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 264
Tilmeldt: 21. jul 2009, 00:08
Interesser: edc, foldeknive, paracord
Geografisk sted: København, Vanløse
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

Re: Cox og Haddock

Indlæg af TheKapow » 29. jul 2012, 14:57

det er da lidt noget fis at sige at man ikke kan få Cox i danmark, havde du bare brugt søge funktionen, eller kigget på forummet, ville du se at fx USOL i århusgade på Østerbro er forhandler af Böker Cox, var der så sent som i går og så dem stadig i montren og de har dem mig bekendt stadig på lager. Og lur mig om der ikke er flere butikker der sælger dem, der er efterhånden en del böker forhandlere i dk.

Brugeravatar
Fragezeichen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 10. aug 2011, 18:31
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 2 times

Re: Cox og Haddock

Indlæg af Fragezeichen » 29. jul 2012, 18:28

TheKapow skrev:det er da lidt noget fis at sige at man ikke kan få Cox i danmark, havde du bare brugt søge funktionen, eller kigget på forummet, ville du se at fx USOL i århusgade på Østerbro er forhandler af Böker Cox, var der så sent som i går og så dem stadig i montren og de har dem mig bekendt stadig på lager. Og lur mig om der ikke er flere butikker der sælger dem, der er efterhånden en del böker forhandlere i dk.
Men nu fik jeg jo også Cox i Tyskland. Det kan da godt ske at der findes enkelte forhandlere i Danmark der har den, men ikke mange.

Nu har jeg kikket på USOLs hjemmeside, men de har jo ikke meget at tilbyde når det kommer til knive.
Liberal våbenlovgivning er frihed.

Brugeravatar
TheKapow
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 264
Tilmeldt: 21. jul 2009, 00:08
Interesser: edc, foldeknive, paracord
Geografisk sted: København, Vanløse
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

Re: Cox og Haddock

Indlæg af TheKapow » 29. jul 2012, 18:42

Fragezeichen skrev:
TheKapow skrev:det er da lidt noget fis at sige at man ikke kan få Cox i danmark, havde du bare brugt søge funktionen, eller kigget på forummet, ville du se at fx USOL i århusgade på Østerbro er forhandler af Böker Cox, var der så sent som i går og så dem stadig i montren og de har dem mig bekendt stadig på lager. Og lur mig om der ikke er flere butikker der sælger dem, der er efterhånden en del böker forhandlere i dk.
Men nu fik jeg jo også Cox i Tyskland. Det kan da godt ske at der findes enkelte forhandlere i Danmark der har den, men ikke mange.

Nu har jeg kikket på USOLs hjemmeside, men de har jo ikke meget at tilbyde når det kommer til knive.
Du kan ikke dømme de små butikker på deres hjemmeside. Arms Gallery og Huntershouse har pretty much heller ikke opdateret deres sider siden 1989. de har varer på deres sites, de stoppede med at sælge for over 10 år siden.

Brugeravatar
Fragezeichen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 10. aug 2011, 18:31
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 2 times

Re: Cox og Haddock

Indlæg af Fragezeichen » 29. jul 2012, 19:09

Jeg ved godt at Arms Gallery har en masse knive, og at indehaveren har en lidenskab for Cold Steel. Og priserne er efter min mening ret grove - men smag og behag.

Jeg kommer heller ikke så tit til København, så det er begrænset hvor meget at jeg handler der.
Jeg har stor respekt for Kniv-Per og www.thegoodstuffshop.dk, for det er en forretning der køre et rent løb, og overholder aftaler med kunderne.
Liberal våbenlovgivning er frihed.

Brugeravatar
TheKapow
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 264
Tilmeldt: 21. jul 2009, 00:08
Interesser: edc, foldeknive, paracord
Geografisk sted: København, Vanløse
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

Re: Cox og Haddock

Indlæg af TheKapow » 29. jul 2012, 19:47

Fragezeichen skrev:Jeg ved godt at Arms Gallery har en masse knive, og at indehaveren har en lidenskab for Cold Steel. Og priserne er efter min mening ret grove - men smag og behag.

Jeg kommer heller ikke så tit til København, så det er begrænset hvor meget at jeg handler der.
Jeg har stor respekt for Kniv-Per og http://www.thegoodstuffshop.dk, for det er en forretning der køre et rent løb, og overholder aftaler med kunderne.
agree, det mindste problem også fik jeg bare en ny kniv med det samme fra Per, og fantastisk butik, Arms Gallery syntes jeg dog som regel er spild af tid at kigge forbi, rent kundeservice mæssigt. Det samme kan siges om hunters house.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Cox og Haddock

Indlæg af Scrapper » 29. jul 2012, 20:15

Det må være for relativt kort tid siden USOL er begyndt at forhandle Cox. For et par måneder siden snakkede de bare om at få den i sortimentet.
De har ikke verdens største sortiment, men de ting de har er i orden.

Brugeravatar
Grejs76
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 730
Tilmeldt: 19. okt 2010, 17:27
Interesser: DK lovlige EDC knive
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 33 times

Re: Cox og Haddock

Indlæg af Grejs76 » 6. aug 2012, 10:09

TheKapow skrev:det er da lidt noget fis at sige at man ikke kan få Cox i danmark, havde du bare brugt søge funktionen, eller kigget på forummet, ville du se at fx USOL i århusgade på Østerbro er forhandler af Böker Cox, var der så sent som i går og så dem stadig i montren og de har dem mig bekendt stadig på lager. Og lur mig om der ikke er flere butikker der sælger dem, der er efterhånden en del böker forhandlere i dk.
Jeg har lige googlet Böker cox på danske sider, og der kom kun én dansk forhandler frem, som tilmed var en webshop.

Hvis du kender til mange der har den liggende, så synes jeg da, at du skal fortælle os andre om det. Nyttig viden.

Mikael.
Jeg går sgu med den kniv

RoyalDuck
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 30. dec 2011, 19:25
Interesser: riffelskydning, våbenteknik
Geografisk sted: Dronningens København
Has thanked: 16 times
Been thanked: 14 times

Re: Cox og Haddock

Indlæg af RoyalDuck » 7. aug 2012, 21:16

købte min i Århusgade, absolut en mulig kniv til "EDC" - men - hulslebet på ret lille kontakthjul= sart spids :thumbdown:
Billede
Billede
Victorinox'en vinder hos mig - - -- igen -

Brugeravatar
Fragezeichen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 10. aug 2011, 18:31
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 2 times

Re: Cox og Haddock

Indlæg af Fragezeichen » 8. aug 2012, 17:04

Vitorinox vil nok altid vinde når man skal have en lille lovlig kniv.
Dels er prisen lav, og så sælges Vitorinox jo snart sagt alle steder i landet.

Men Cox har den fordel at knivbladet er enormt kraftigt, og den har et nutidigt design.
Men Cox taber på den velvoksne pris.
Liberal våbenlovgivning er frihed.

RoyalDuck
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 30. dec 2011, 19:25
Interesser: riffelskydning, våbenteknik
Geografisk sted: Dronningens København
Has thanked: 16 times
Been thanked: 14 times

Re: Cox og Haddock

Indlæg af RoyalDuck » 8. aug 2012, 19:43

Fragezeichen skrev:Men Cox har den fordel at knivbladet er enormt kraftigt
heh :oops: - det er jo lige det det IKKE er - -
havde Cox'en haft plane sider, eller været slebet på et større (mindst Ø350) kontakthjul
havde jeg været enig - - 4mm ryg ER kraftigt - men når klingen er hulslebet
til under 0.6 mm så -- :blink: - - -

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Cox og Haddock

Indlæg af Scrapper » 8. aug 2012, 21:30

Lige netop den SAK viser på billedet der har jeg knækket bladet på flere gange. Ganske udmærket kniv, men den har desværre ikke samme styrke i bladet som Cox'en. Stålet i SAK kniven er simpelthen svagere en i Cox'en, som samtidig holder en bedre æg...
Jeg ville nok give Cox'en ekstra chance...

RoyalDuck
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 30. dec 2011, 19:25
Interesser: riffelskydning, våbenteknik
Geografisk sted: Dronningens København
Has thanked: 16 times
Been thanked: 14 times

Re: Cox og Haddock

Indlæg af RoyalDuck » 8. aug 2012, 23:26

Scrapper Fan skrev:men den har desværre ikke samme styrke i bladet som Cox'en. Stålet i SAK kniven er simpelthen svagere en i Cox'en, som samtidig holder en bedre æg...
beklager, scrapper fan - - der ER ikke de store forskelle når vi snakker hærdet stål (57 -59 hrc) nede i de tykkelser -
der er det skideligemeget, om det er run of the mill SAK rustfrit , Bøkers VG10 / N690, CPM30V, blue paper steel, 1095 eller whatever - -
tynde, hårde emner dør med et lille blødt "klik" - - værktøjsmager erfaring gennem 40 år :blink: - -

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Cox og Haddock

Indlæg af Scrapper » 9. aug 2012, 00:33

Tja, jeg taler bare ud fra mine erfaringer med de to knive. Cox'en holder til det jeg udsætter den for, det har SAK kniven ikke holdt til. Men samtidig, så er der ingen af de to knive, der lægger op til andet end let arbejde...

Brugeravatar
Fragezeichen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 10. aug 2011, 18:31
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 2 times

Re: Cox og Haddock

Indlæg af Fragezeichen » 12. aug 2012, 19:07

Scrapper Fan skrev:Tja, jeg taler bare ud fra mine erfaringer med de to knive. Cox'en holder til det jeg udsætter den for, det har SAK kniven ikke holdt til. Men samtidig, så er der ingen af de to knive, der lægger op til andet end let arbejde...
Næh, en foldekniv under 7 cm og uden lås kan jo ikke meget. Skal man snitte i træ kræves en dolk eller kraftig foldekniv med en lås.
Jeg synes dog at Cox er ret vellykket, og det ville være rart om flere producenter ville producere lovlige foldeknive uden lås til det danske marked. Men hvem gider interessere sig for et marked med ca 5.2 mill indbyggere ?

Nu venter vi på Spyderco, og det bliver så spændende at se hvad der kommer ud af det, og hvad den kommer til at koste. Og om den kommer før jul, så at der er noget til at lægge under juletræerne.
Liberal våbenlovgivning er frihed.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Cox og Haddock

Indlæg af Scout » 26. aug 2012, 16:56

Jeg jagtede en Böker COX gennem et stykke tid og var fuldstændig overbevist om, at det skulle være EDC kniven over alle.
Jeg var 100% positivt indstillet overfor den, så var på ingen måde parat til IKKE at kunne lide den - tværtimod.
Hvad var der ikke at kunne lide; tilsyneladende en kvalikniv og oven i købet dansk designet og fabrikeret af et ypperligt knivfirma. Hvis man samtidig kunne støtte noget dansk design, så var det jo fint. Jeg er også stor fan af både Wharncliff- og Sheepsfootblade.
Okay, den koster da en slat skejser, men alt var linet op til, at jeg skulle kunne lide kniven.

Da jeg endelig fik poterne på den, er jeg sjældent blevet mere skuffet over en kniv.
Lang og klodset. Tung på trods af titaniumdele.
Underdimensioneret 'clip' med ditto skruer.
Alt for tykt blad med (for mig) ubrugelig slibning.
Det nytter jo ikke noget at have et stærkt solidt blad i en foldekniv.
Det svageste led vil jo altid være der, hvor bladet folder uanset tykkelsen på bladet.
Visse former for hårdt arbejde er en folder bare ikke designet til i modsætning til en almindelig kniv.
Et brækjernstykt blad nytter ikke noget i en foldekniv, når kniven alligevel hverken kan eller skal bruges til det formål.

Jeg er gået tilbage til min SAK. Den er mere elegant, nemmere at have i lommen, virker fint og er langt mere PC end den tacticool COX.

Må sige at jeg slet ikke er imponeret. Den her omtalte kaninøre Spyderco til det danske marked gør mig ikke mere imponeret. For at sige det mildt.

Jeg ved ikke hvad hensigten med den Bugs Bunnykniv var, men synes bare at kompetente Spyderco helt selv skal stå for en eventuel ny Spydie til det danske marked.

Nå, det var et sidespring....
RoyalDuck skrev: heh :oops: - det er jo lige det det IKKE er - -
havde Cox'en haft plane sider, eller været slebet på et større (mindst Ø350) kontakthjul
havde jeg været enig - - 4mm ryg ER kraftigt - men når klingen er hulslebet
til under 0.6 mm så -- :blink: - - -
RoyalDuck skrev: beklager, scrapper fan - - der ER ikke de store forskelle når vi snakker hærdet stål (57 -59 hrc) nede i de tykkelser -
der er det skideligemeget, om det er run of the mill SAK rustfrit , Bøkers VG10 / N690, CPM30V, blue paper steel, 1095 eller whatever - -
tynde, hårde emner dør med et lille blødt "klik" - - værktøjsmager erfaring gennem 40 år :blink: - -
Jeg er enig med RD.

Besvar