Bære/anvende tilladelse til blankvåben...

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Bære/anvende tilladelse til blankvåben...

Indlæg af kt8 » 7. mar 2006, 12:49

Jeg mener at ha læst, at man kan få en bære/anvende tilladelse til blankvåben, hvis du f.eks. dyrker noget samuraisport eller ting i den stil.
Hvis man har en sådan, burde man vel være fritaget fra forbudene i knivloven?
Kan nogen af eller bekræfte om en sådan tilladelse findes?

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14343
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Bære/anvende tilladelse til blankvåben...

Indlæg af Lycon » 7. mar 2006, 13:17

kt8 skrev:Jeg mener at ha læst, at man kan få en bære/anvende tilladelse til blankvåben, hvis du f.eks. dyrker noget samuraisport eller ting i den stil.
Hvis man har en sådan, burde man vel være fritaget fra forbudene i knivloven?
Kan nogen af eller bekræfte om en sådan tilladelse findes?
Det gør der, men igen er den med alle mulige forbehold og uanvendelig til det formål som du sikkert påtænker.

Det burde være en formsag for en ustraffet at få en bæretilladelse til kniv, uden nogen for for begrænsninger eller hensyntagen til anerkendelsesværdige formål. Det skal være personen der godkendes ikke kniven eller formålet.

Men det sker aldrig i Danmark!

Lyc/
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Bære/anvende tilladelse til blankvåben...

Indlæg af HePe » 7. mar 2006, 18:16

kt8 skrev:Jeg mener at ha læst, at man kan få en bære/anvende tilladelse til blankvåben, hvis du f.eks. dyrker noget samuraisport eller ting i den stil.
Kan nogen af eller bekræfte om en sådan tilladelse findes?
Der kan gives tilladelse til at erhverve, besidde, bære og anvende et blankvåben – se våbencirkulærets § 12, stk. 1 i denne tråd: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?t=3771

Endvidere henvises til Justitsministeriets cirkulæreskrivelse af 23/5 1997 om tilladelse til Iaito-sværd og Katana-sværd for seriøse Iaido-foreninger eller aktive medlemmer af en sådan forening – se retsinformation: http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/C19971126610-REGL

Generelt skal både personen, våbnets anvendelse og i nogle tilfælde også våbnet godkendes, før der gives tilladelse til at erhverve, besidde, bære og anvende et våben.

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Indlæg af kt8 » 8. mar 2006, 00:48

Tak for linket..Jeg har i forvejen blankvåbenstilladelse, men jeg kan se at man åbentbart skal dyrke Iaido for at blive godkendt til en bære/anvendetilladelse, og denne ville ikke gælde min lidt for lange lommekniv.

Besvar