Lovligt at sende blankvåben med posten?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Indlæg af kt8 » 4. apr 2006, 01:31

Kribjar skrev:Jeg har i dag haft ringet til justitsministeriet hvor jeg talte med en herre fra våbenkontoret. Han kunne fortælle mig følgende:

Man må IKKE overdrage blankvåben til nogen der ikke har blankvåbentilladelse. Så postbuddet må altså ikke bringe blankvåben ud til/for dig hvis ikke han har en blankvåbentilladelse.

I praksis betyder det at man ikke må sende blankvåben med posten.

Som jeg forstod den flinke mand fra justitsministeriet, kan fragtfirmaer -og også Postdanmark for den sags skyld- godt søge om at få en overordnet tilladelse til at bringe blankvåben ud -men mon dog at de gider have besværet med det??

:,.>(/
Selvfølgelig må posten bringe det ud, skal fragtmanden der kører med våben og ammunition måske også have jagttegn?
Postbudet er ikke en privatperson, men en del af postvæsenet!
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
Kribjar
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 1. apr 2006, 10:38
Geografisk sted: Somewhere out west...

Indlæg af Kribjar » 4. apr 2006, 07:41

kt8 skrev: Selvfølgelig må posten bringe det ud, skal fragtmanden der kører med våben og ammunition måske også have jagttegn?
Postbudet er ikke en privatperson, men en del af postvæsenet!
Tro mig, fragtmanden der bringer våben/ammunition ud skal dæleme have en speciel tilladelse for at køre med det grej.

Ifølge justitsministeriet må posten/fragtmanden ikke bringe blankvåben ud med mindre de/eller deres firma har en tilladelse til at bære rundt på varer af den art.

Har postvæsenet det? Jeg tror det næppe.

Brugeravatar
Stesk II JDR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 95
Tilmeldt: 15. aug 2005, 11:31
Geografisk sted: sønderjylland

Indlæg af Stesk II JDR » 4. apr 2006, 12:52

mit korte svar ::--;< det var dog det værste gang #¤%***##" <>\: ^¨¨****%%¤¤¤?!!**%% <-> for pokker!!! bureaukratiiiiiiiiii <>\: ::--;<
Whoever appeals to the law against his fellow man is either a fool or a coward. Whoever cannot take care of himself without that law is both.

Brugeravatar
Vigilante
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 19. dec 2004, 00:29
Interesser: Genladning, langdistance
Geografisk sted: Odense
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 36 times
Been thanked: 23 times

Tilladelsese

Indlæg af Vigilante » 4. apr 2006, 14:38

Mon de også skal have en sådan tilladelse, hvis man køber en Global-kniv over Nettet?
"There are rules, goddamnit!" (Walter, The Big Lebowski)

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Tilladelsese

Indlæg af Gunnut » 4. apr 2006, 14:42

Vigilante skrev:Mon de også skal have en sådan tilladelse, hvis man køber en Global-kniv over Nettet?
:;_()
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Tilladelsese

Indlæg af HePe » 5. apr 2006, 23:20

Gunnut skrev:
Vigilante skrev:Mon de også skal have en sådan tilladelse, hvis man køber en Global-kniv over Nettet?
:;_()
Det er et godt spørgsmål, fordi der er dolke og knive, med en klinge over 12 cm, som ikke kræver en blankvåbentilladelse. Det gælder dolke og knive som anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri eller sportsdykning, hvis de er udformet til det.

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Tilladelsese

Indlæg af PeptoBizmo » 5. apr 2006, 23:25

HePe skrev:Det er et godt spørgsmål, fordi der er dolke og knive, med en klinge over 12 cm, som ikke kræver en blankvåbentilladelse. Det gælder dolke og knive som anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri eller sportsdykning, hvis de er udformet til det.
Det er vel kun hvis de bliver anvendt til det de er udformet til. Og det kan man jo ikke sige de gør under levering.
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Commander
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 30. okt 2004, 11:57
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Commander » 17. apr 2006, 09:42

hej, indenfor Danmarks grænser er det jo muligt stort set at sende hvad som helst med posten, da man jo ikke skal angive hvad der er i pakken. Hvis man pakker forsvarligt og på en måde, så man ikke kan identificere indholdet, er det jo ikke noget problem. Selvfølgelig skal man sørge for at se købers Blankvåbentilladelse før man sender.
Fra udlandet til DK sker der det, at pakken går til Toldpostkontoret. Derefter skal man have en indførselstilladelse fra politiet (kan udfyldes på Internettet). Den sendes til Toldpostkontoret, som så behandler og efterfølgende frigiver (med moms, told og hvad der ellers kan løbe på).
Her i DK har vi nu engang nogle love, og hvorfor ikke bare efterleve dem, så går det hele meget nemmere.
Til de, der synes at alle love er begrænsninger: ja, men lovene er jo lavet fordi der er behov for en lovgivning på området. Og sådan har det været siden Jyske Lov!
mvh
Commander

Brugeravatar
Sako75
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 980
Tilmeldt: 18. okt 2004, 21:28
Interesser: Jagt,dykning, skydning etc
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Sako75 » 17. apr 2006, 11:03

Man må vel sådanset sende hvad man vil med posten, både ammo og skydevåben, så mon ikke også blankvåben er lovligt at sende med posten :lol:
"The only way of discovering the limits of the possible is to venture a little way past them into the impossible."

Brugeravatar
khukuri
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 36
Tilmeldt: 9. jun 2006, 07:28
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Jeg vil også lige give mit besyv med..

Indlæg af khukuri » 9. jun 2006, 08:13

Nu sælger jeg blankvåben til daglig og kan oplyse følgende:

Rent lovmæssigt er en kniv eller et sværd der er pakket grundigt ind ikke et våben, men en "Forsendelse". Hovedreglen er at det ikke må kunne ses at pakken indeholder en kniv, samt at kniven ikke skal kunne trækkes umiddelbart. glem alt om knive i plasticfolie, boblekuverter osv. Samtidig skal kniven ikke kunne "rasle rundt" i pakken, dvs den skal være fikseret med fyldstof eller bobleplastic/bølgepap.

Salg : For at købe en kniv eller et sværd skal man indsende enten en mail med en scannet kopi af våbentilladelse eller en fysisk fotokopi med posten. Når sælgeren har modtaget en kopi af tilladelsen har han ryggen fri og kan sende varen. I tilfælde af en forfalsket tilladelse er det køberen der har begået dokumentfalsk og overtrædelse af våbenloven, og dermed ligger ansvaret ved køberen.

Den danske våbenlov kan virke meget restriktiv på os som behandler knive med respekt, og det er jo synd at nogle få klaphatte skal ødelægge det for os andre. I en perfekt verden skulle man kunne bære en personlig brugskniv uden problemer. Hele problematikken med våbenlov-stramningen går jo ud på at 2 generationer af unge mennesker nu er vokset op uden at have lært at tage ansvar for deres handlinger og istedet for at lade denne ansvarlige holdning komme frem ved at forældre lærer deres afkom at deres handlinger har konsekvenser, så vælger man at sige "knive er farlige.. væk med dem. Kun spejdere i korte bukser som går rundt laaangt ude i skoven må bære kniv". Det er en panikhandling fra politisk side, som udelukkende er sket for at gøre den kniv-forskrækkede befolkning tilfredse. Man strammer en lov så den generer tusindvis af fredelige mennesker som bærer deres flotte personlige knive med stolthed og respekt og så håber man på at et par løjsere med bundesliga-hår ikke kommer ind på et diskotek med en bajonet skjult i militærstøvlen.

Mit bud på en ny våbenlov er : Blankvåben under 20 cm bladlængde kan bæres frit, men straffen for ulovlig brug af kniven skal straffes MEGET hårdere, både store bøder og fængselsstraffe. Lad lovbryderne betale prisen, og lad os andre slippe.

De blankvåben jeg sælger er håndsmedede gurkha knive fra nepal og har bladlængder mellem 10 og 89 cm. Mange af mine kunder er samlere, men også hjemmeslagtere, jægere og fiskere er begyndt at købe og bruge khukuri'er da knivene er perfekte til det formål. Vi her i norden skal bare lige vænne os til de nepalesiske knives form som jo kan opfattes som lidt "eksotisk"

En af mine kunder, en hjemmeslagter, fortæller at det ligefrem er blevet et tilløbsstykke når han skal dele en grissebasse på langs i to halvdele, da han gør det med en Panawal Khukuri med en bladlængde på 46 cm. Hvorfor stå med en batteridrevet rundsav og file løs når det kan gøres med ET hug. Panawal khukuri'en bruges desuden til khasi maara ofringer i nepal hvor vandbøfler og geder halshugges med ET rent hug. Denne slagter afliver dog med boltpistol da han tror han får problemer hvis han bruger den nepalesiske metode :shock:

Tak for opmærksomheden, og i er alle velkomne på vores knivforum, http://www.khukuri.dk/forum hvor der er et link til vores live chat. Når i har registreret jer i forum er i automatisk registreret i chatten som er indbygget i forum.

I er meget velkomne til at reklamere for nyheder herfra NVF på vores forum og i vores chatrum.

Mvh,
Khukuri.dk

Besvar