First framelock folder.

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
TJuhler
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 226
Tilmeldt: 12. jul 2010, 22:40
Interesser: Buer, pistoler, skarpe ting.
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 3 times
Been thanked: 50 times

First framelock folder.

Indlæg af TJuhler » 2. aug 2013, 15:18

skal af G-10
frame af rustfri stål 4mm.
klinge af bohler Carbon steel.
lidt blod, sved og tårer...


Like?

http://www.youtube.com/watch?v=NeG7RdwJBLA

Thomas
Vedhæftede filer
IMG_3866 NVF.jpg
IMG_3866 NVF.jpg (95.96 KiB) Vist 7033 gange
IMG_3867 NVF.jpg
IMG_3867 NVF.jpg (98.58 KiB) Vist 7033 gange
IMG_3869 NVF.jpg
IMG_3869 NVF.jpg (98.59 KiB) Vist 7033 gange
IMG_3871 NVF.jpg
IMG_3871 NVF.jpg (96.28 KiB) Vist 7033 gange

Brugeravatar
Slettegaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 171
Tilmeldt: 9. feb 2008, 17:14
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 3 times

Re: First framelock folder.

Indlæg af Slettegaard » 2. aug 2013, 22:17

Den ser fin ud, men Øhh enhåndsbetjent?

TJuhler
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 226
Tilmeldt: 12. jul 2010, 22:40
Interesser: Buer, pistoler, skarpe ting.
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 3 times
Been thanked: 50 times

Re: First framelock folder.

Indlæg af TJuhler » 2. aug 2013, 22:29

Der er ingen thumb stud, ingen thumb holes, ikke auto..

Dette lille "trick" kan man lave med 90% af alle lommeknive..


Så efter min bedste overbevisning er den ikke ulovlig i DK.

Men ja, du har egenligt ret.. Ved det sku ikk....


Fjerner gerne opslag hvis i mener det strider mod forum regler.


Thomas

Brugeravatar
Slettegaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 171
Tilmeldt: 9. feb 2008, 17:14
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 3 times

Re: First framelock folder.

Indlæg af Slettegaard » 2. aug 2013, 22:39

Nej jeg er også i tvivl, defor jeg satte spørgsmålstegn efter enhåndsbetjent. Faktisk kunne min Buck kniv også åbnes med en hånd da jeg købte den, på trods af den er med neglerille og det hele, kunne dog stramme en skrue lidt så det nu er nødvendigt at bruge 2 hænder. Men igen, en lækker kniv du har lavet, flot arbejde.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: First framelock folder.

Indlæg af Elbæk » 3. aug 2013, 12:57

Den er ikke enhåndsbetjent. Den kan muligvis, med lidt øvelse, åbnes med én hånd (ligesom 80-90% af alle andre foldeknive), men det gør den ikke enhåndsbetjent. En enhåndsbetjent kniv er en kniv som, intentionelt, er fremstillet til at være det og udstyret med et hjælpemiddel dertil. Jeg gad godt se en dommer som vil dømme anderledes.

Hele sagen med Gerber Gator (eksemplet alle elsker at hive frem) var - såfremt den danske importør havde haft nosser nok til at tage den i retten, frem for at slå hælene sammen og makke ret overfor politiet - givetvis endt anderledes end det nuværende, totalt uacceptable, forbud (det er selvfølgelig bare min egen vurdering).

Vi skal passe på at vi ikke ødelægger det for os selv, med al den råben "ulv"! Ordensmagten læser også med her - og hvis de får indtryk af at vi, som repræsenterende et bredt udsnit af Danmarks jægere, skytter, våbensamlere, outdoor mennesker generelt, etc, accepterer en strammere tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent, så bliver det sådan!
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Coldsteel
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 547
Tilmeldt: 23. nov 2008, 00:45
Interesser: Knive
Geografisk sted: på fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 44 times

Re: First framelock folder.

Indlæg af Coldsteel » 3. aug 2013, 13:33

Elbæk skrev:Den er ikke enhåndsbetjent. Den kan muligvis, med lidt øvelse, åbnes med én hånd (ligesom 80-90% af alle andre foldeknive), men det gør den ikke enhåndsbetjent. En enhåndsbetjent kniv er en kniv som, intentionelt, er fremstillet til at være det og udstyret med et hjælpemiddel dertil. Jeg gad godt se en dommer som vil dømme anderledes.

Hele sagen med Gerber Gator (eksemplet alle elsker at hive frem) var - såfremt den danske importør havde haft nosser nok til at tage den i retten, frem for at slå hælene sammen og makke ret overfor politiet - givetvis endt anderledes end det nuværende, totalt uacceptable, forbud (det er selvfølgelig bare min egen vurdering).

Vi skal passe på at vi ikke ødelægger det for os selv, med al den råben "ulv"! Ordensmagten læser også med her - og hvis de får indtryk af at vi, som repræsenterende et bredt udsnit af Danmarks jægere, skytter, våbensamlere, outdoor mennesker generelt, etc, accepterer en strammere tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent, så bliver det sådan!

Kunne ikke være mere enig!


Og fuck en lækker kniv! godt klaret det er helt sikkert svære end man tror at få det hele til at spille max med med sådan en kniv der.

Hvis bare jeg havde udstyret ville jeg også forsøge mig :cry:

Brugeravatar
Slettegaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 171
Tilmeldt: 9. feb 2008, 17:14
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 3 times

Re: First framelock folder.

Indlæg af Slettegaard » 3. aug 2013, 13:45

Elbæk skrev:Den er ikke enhåndsbetjent. Den kan muligvis, med lidt øvelse, åbnes med én hånd (ligesom 80-90% af alle andre foldeknive), men det gør den ikke enhåndsbetjent. En enhåndsbetjent kniv er en kniv som, intentionelt, er fremstillet til at være det og udstyret med et hjælpemiddel dertil. Jeg gad godt se en dommer som vil dømme anderledes.

Hele sagen med Gerber Gator (eksemplet alle elsker at hive frem) var - såfremt den danske importør havde haft nosser nok til at tage den i retten, frem for at slå hælene sammen og makke ret overfor politiet - givetvis endt anderledes end det nuværende, totalt uacceptable, forbud (det er selvfølgelig bare min egen vurdering).

Vi skal passe på at vi ikke ødelægger det for os selv, med al den råben "ulv"! Ordensmagten læser også med her - og hvis de får indtryk af at vi, som repræsenterende et bredt udsnit af Danmarks jægere, skytter, våbensamlere, outdoor mennesker generelt, etc, accepterer en strammere tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent, så bliver det sådan!
Enten er den lovlig eller også er den ikke, du mener først at det er op til domstolen at bedømme dette , og nu du bange for at politiet læser med?

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: First framelock folder.

Indlæg af Elbæk » 3. aug 2013, 13:47

Slettegaard skrev:
Elbæk skrev:Den er ikke enhåndsbetjent. Den kan muligvis, med lidt øvelse, åbnes med én hånd (ligesom 80-90% af alle andre foldeknive), men det gør den ikke enhåndsbetjent. En enhåndsbetjent kniv er en kniv som, intentionelt, er fremstillet til at være det og udstyret med et hjælpemiddel dertil. Jeg gad godt se en dommer som vil dømme anderledes.

Hele sagen med Gerber Gator (eksemplet alle elsker at hive frem) var - såfremt den danske importør havde haft nosser nok til at tage den i retten, frem for at slå hælene sammen og makke ret overfor politiet - givetvis endt anderledes end det nuværende, totalt uacceptable, forbud (det er selvfølgelig bare min egen vurdering).

Vi skal passe på at vi ikke ødelægger det for os selv, med al den råben "ulv"! Ordensmagten læser også med her - og hvis de får indtryk af at vi, som repræsenterende et bredt udsnit af Danmarks jægere, skytter, våbensamlere, outdoor mennesker generelt, etc, accepterer en strammere tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent, så bliver det sådan!
Enten er den lovlig eller også er den ikke, du mener først at det er op til domstolen at bedømme dette , og nu du bange for at politiet læser med?
Der er vist noget du ikke har forstået vedr. gængs dansk retspraksis... Politiet rejser de sigtelser de kan - ud fra deres (ofte meget stramme) tolkning af loven, hvorefter domstolene vurderer om disse sigtelser kan føre til en dom. Lovligheden af en Gerber Gator har aldrig været prøvet i retten, fordi den danske importør har valgt at bøje sig for politiets vurdering, frem for at få prøvet spørgsmålet juridisk.

Det er, desuden, et faktum at der er flere betjente på dette forum - herunder mindst én som sidder som våbensagkyndig i en større politikreds...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

TJuhler
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 226
Tilmeldt: 12. jul 2010, 22:40
Interesser: Buer, pistoler, skarpe ting.
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 3 times
Been thanked: 50 times

Re: First framelock folder.

Indlæg af TJuhler » 3. aug 2013, 13:58

Damn der bliver gået til den omkring lovgivning.

I min verden er den ikke enhåndsbetjent, af de grunde jeg har skrevet tidligere..

og Coldsteel.. Du har garanteret værktøjet til det...

Mit værksted er som følger:

Vinkelsliber med skæreskive, + flapdisk.
båndsliber fra harald nyborg til 349.-
skruetvinge.
Boremaskine.
Hammer.
skruetrækker
Matalklump som ambolt.
og shitload af sandpapir fra Biltema :O)
og ENDNU mere shitloads af tålmodighed.


Thomas

Brugeravatar
Slettegaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 171
Tilmeldt: 9. feb 2008, 17:14
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 3 times

Re: First framelock folder.

Indlæg af Slettegaard » 3. aug 2013, 14:05

Elbæk skrev:
Slettegaard skrev:
Elbæk skrev:Den er ikke enhåndsbetjent. Den kan muligvis, med lidt øvelse, åbnes med én hånd (ligesom 80-90% af alle andre foldeknive), men det gør den ikke enhåndsbetjent. En enhåndsbetjent kniv er en kniv som, intentionelt, er fremstillet til at være det og udstyret med et hjælpemiddel dertil. Jeg gad godt se en dommer som vil dømme anderledes.

Hele sagen med Gerber Gator (eksemplet alle elsker at hive frem) var - såfremt den danske importør havde haft nosser nok til at tage den i retten, frem for at slå hælene sammen og makke ret overfor politiet - givetvis endt anderledes end det nuværende, totalt uacceptable, forbud (det er selvfølgelig bare min egen vurdering).

Vi skal passe på at vi ikke ødelægger det for os selv, med al den råben "ulv"! Ordensmagten læser også med her - og hvis de får indtryk af at vi, som repræsenterende et bredt udsnit af Danmarks jægere, skytter, våbensamlere, outdoor mennesker generelt, etc, accepterer en strammere tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent, så bliver det sådan!
Enten er den lovlig eller også er den ikke, du mener først at det er op til domstolen at bedømme dette , og nu du bange for at politiet læser med?
Der er vist noget du ikke har forstået vedr. gængs dansk retspraksis... Politiet rejser de sigtelser de kan - ud fra deres (ofte meget stramme) tolkning af loven, hvorefter domstolene vurderer om disse sigtelser kan føre til en dom. Lovligheden af en Gerber Gator har aldrig været prøvet i retten, fordi den danske importør har valgt at bøje sig for politiets vurdering, frem for at få prøvet spørgsmålet juridisk.

Det er, desuden, et faktum at der er flere betjente på dette forum - herunder mindst én som sidder som våbensagkyndig i en større politikreds...
Jamen det da fint der er betjente der læser med og det vil da være godt om en sag blev prøvet for retten så man nøjagtigt ved hvordan reglerne skal tolkes. Men helt ærligt, der skal vel være plads til at diskutere tingene, syntes faktisk ikke jeg råber ulven kommer

Coldsteel
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 547
Tilmeldt: 23. nov 2008, 00:45
Interesser: Knive
Geografisk sted: på fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 44 times

Re: First framelock folder.

Indlæg af Coldsteel » 3. aug 2013, 15:47

TJuhler skrev:Damn der bliver gået til den omkring lovgivning.

I min verden er den ikke enhåndsbetjent, af de grunde jeg har skrevet tidligere..

og Coldsteel.. Du har garanteret værktøjet til det...

Mit værksted er som følger:

Vinkelsliber med skæreskive, + flapdisk.
båndsliber fra harald nyborg til 349.-
skruetvinge.
Boremaskine.
Hammer.
skruetrækker
Matalklump som ambolt.
og shitload af sandpapir fra Biltema :O)
og ENDNU mere shitloads af tålmodighed.


Thomas
Cool jamen Så vil jeg sku forsøge.

TJuhler
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 226
Tilmeldt: 12. jul 2010, 22:40
Interesser: Buer, pistoler, skarpe ting.
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 3 times
Been thanked: 50 times

Re: First framelock folder.

Indlæg af TJuhler » 3. aug 2013, 16:03

Coldsteel.

Til jern og metal handleren efter en stump rustfrit til rammen.

Til klingen syntes JEG (min udmyge menning), at du skal købe dig et ordenligt stykke sandvik, eller bohler stål. 3-4-5 mm alt efter dit temperament. Det er ikke vanvittig dyrt, OG det er super nemt at hjemmehærde.

Skæfte: et stykke træ, eller en G10 skal, måske micarta, eller en malerpind (har lige lavet en friction folder af en malerpind ;))

En pivot til klingen og måske en nylon spacer... Skriv evt en PM hvis du mangler små dimser...


Og ellers GI GAS!!!

Og skriv hvis du har spørgsmål :)


Thomas

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: First framelock folder.

Indlæg af Scrapper » 4. aug 2013, 13:51

Fed kniv du har gået lavet dig der!
En framelock givet bare et super solidt "feel".

Tillykke med resultatet.

Håber ikke din tråd bliver overskygget af spørgsmålet om den er enhåndsbetjent.
Der er INTET der indikerer, at den skulle være enhåndsbetjent.

Coldsteel
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 547
Tilmeldt: 23. nov 2008, 00:45
Interesser: Knive
Geografisk sted: på fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 44 times

Re: First framelock folder.

Indlæg af Coldsteel » 6. aug 2013, 14:17

TJuhler skrev:Coldsteel.

Til jern og metal handleren efter en stump rustfrit til rammen.

Til klingen syntes JEG (min udmyge menning), at du skal købe dig et ordenligt stykke sandvik, eller bohler stål. 3-4-5 mm alt efter dit temperament. Det er ikke vanvittig dyrt, OG det er super nemt at hjemmehærde.

Skæfte: et stykke træ, eller en G10 skal, måske micarta, eller en malerpind (har lige lavet en friction folder af en malerpind ;))

En pivot til klingen og måske en nylon spacer... Skriv evt en PM hvis du mangler små dimser...


Og ellers GI GAS!!!

Og skriv hvis du har spørgsmål :)


Thomas
Tak for rådene!

Besvar