Fairbairn-Sykes Fighting Knife

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Fairbairn-Sykes Fighting Knife

Indlæg af Elbæk » 2. nov 2013, 15:56

Billede

Billede

Fairbairn-Sykes MKIII Fighting Knife, den berømte commando kampkniv fra anden verdenskrig – fremstillet af J Nowill & Sons, Sheffield, England. Den sidste af de originale producenter fra anden verdenskrig, som stadig laver denne kniv.

Capt. W.E. Fairbairn "All-In Fighting 1942". Den britiske hærs kampmanual fra 1942 og frem til i dag (blev trykt og anvendt i USA under titlen "Get Tough") – fotografisk genoptryk fra Paladin Press.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: Fairbairn-Sykes Fighting Knife

Indlæg af 308 W » 2. nov 2013, 17:11

Lækker kniv til grise eller combat :lol:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Fairbairn-Sykes Fighting Knife

Indlæg af Elbæk » 2. nov 2013, 19:46

Jeg har altid holdt meget af F-S kniven, men ikke af de mange rædderlige kopier der findes på markedet.

Dén her er ordentligt lavet - og har ikke kostet en tiendedel af hvad en original går for.

Manualen er købt for at "lege" lidt med Fairbairns kampsystem med nogle af de andre fra WWIITommies - det er længe siden jeg har leget med kamp (og dengang var det middelalder), men lysten har meldt sige igen, så nu må jeg se om jeg stadig kan lidt :fun:

Jeg har en original S-F MKIII på vej fra en lille antikvitetshandel i Frankrig - den glæder jeg mig til at få.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Fairbairn-Sykes Fighting Knife

Indlæg af Scrapper » 5. nov 2013, 12:58

Fedt med noget historisk islæt!

Jeg havde sådan en mellem fingrene for nogen tid siden, og det er en drabelig sag.
Men som jeg forstår det, så var det en ret skrøbelig kniv, når det kom til alt andet end at stikke huller i fjenden.

Så når du skal ud og lege med den, må du passe på, ikke at vride den når du nedlægger en fjende... :fight: :biggrin:

Du må endelig lægge billeder op af originalen når du får den.

RoyalDuck
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 30. dec 2011, 19:25
Interesser: riffelskydning, våbenteknik
Geografisk sted: Dronningens København
Has thanked: 16 times
Been thanked: 14 times

Re: Fairbairn-Sykes Fighting Knife

Indlæg af RoyalDuck » 5. nov 2013, 16:04

ja, sådan en sender sit helt eget, liiidt dystre signal - -
Billede
Klinge i O1 (uhb Arne) og hæfte, guard & knop i fosfateret uhb Impax
Billede
Beads & ribs -
Billede

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Fairbairn-Sykes Fighting Knife

Indlæg af Lycon » 5. nov 2013, 16:26

Og lige et billede af den originale Mk.II. Denne var udleveret til SOE agent P. C. Hansen i 1942. Der er ikke meget tacti-cool over det forniklede skæfte.
Vedhæftede filer
NewPicture001.jpg
NewPicture001.jpg (33.7 KiB) Vist 12199 gange
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

RoyalDuck
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 30. dec 2011, 19:25
Interesser: riffelskydning, våbenteknik
Geografisk sted: Dronningens København
Has thanked: 16 times
Been thanked: 14 times

Re: Fairbairn-Sykes Fighting Knife

Indlæg af RoyalDuck » 5. nov 2013, 16:41

Nej, krigs-tids brunering på messing holder ikke evigt
Fedt at se den ægte vare, og så med ætset logo :blink:
Har guarden oprindelig været S formet?

RoyalDuck
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 30. dec 2011, 19:25
Interesser: riffelskydning, våbenteknik
Geografisk sted: Dronningens København
Has thanked: 16 times
Been thanked: 14 times

Re: Fairbairn-Sykes Fighting Knife

Indlæg af RoyalDuck » 5. nov 2013, 17:00

Mener at Mk.1 havde en 75mm s-formet guard. Af praktiske
hensyn gik man så ned i bredde (50mm) men med både lige og buede guard's

Brugeravatar
JBM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 347
Tilmeldt: 6. aug 2008, 12:00
Geografisk sted: København S
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Re: Fairbairn-Sykes Fighting Knife

Indlæg af JBM » 5. nov 2013, 21:30

Den første FS kniv havde S-formet parerplade. Jeg kan ikke ligge billede op men søg på det. Det var også Wilkinson Sword der lavede de første, dem vi i dag kender som barberbladsfabrikanten.
Quis custodiet ipsos custodes?

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Fairbairn-Sykes Fighting Knife

Indlæg af Elbæk » 6. nov 2013, 09:40

F-S fighting knife er fremstillet med ét formål - og det er ikke at smøre madder :blink: Men, om jeg vil kalde dem skrøbelige? Ikke rigtig... I konstruktion, dimensioner og design er de stort set identiske med høj- og senmiddelalderlige kampdaggerter. En klinge med diamantformet tværsnit er, som udgangspunkt, overordentligt stærk - når man anvender den til at stikke med (og rode rundt mellem lamellerne i en pladerustning).

Alle S-F MKI og de første MKII var forniklede - fordi W.E. Fairbairn mente at en lysreflekterende coating ville give en effekt af en "lynende" kniv, hvilket (ifølge hans, i min bog helt korrekte, idéer om at en kamp kæmpes lige meget på det psykiske som på det fysiske plan) ville virke skræmmende på ens modstander. Af åbenlyse årsager gik man dog ret hurtigt over til et mere diskret sort finish, navnlig efter forespørgsel fra airborne enheder, som ikke var interesserede i at have en "refleks" hængende, når de sprang om natten over fjendtligt område.

MKI var oprindeligt designet med S-formet parerstang, men for at forsimple produktionen gik man ret hurtigt over til et lige design. MKI er generelt meget sjældne - men eksemplarer med S-formet parerstang er i særdeleshed. MKI blev fremstillet udelukkende hos Wilkinson Sword Company.

MKII er fremstillet med et væld af forskellige skæfter og klinger. Men altid med lige parerstang. MKII er ikke, på samme måde som MKI og MKIII, ét distinkt design med få variationer, snarere er "MKII" en paraplybetegnelse for et væld af store og små variatoner over et grundlæggende design. Forklaringen på disse mange variationer er at MKII blev fremstillet på et væld af forskellige engelske knivfabrikker - og at hver fabrik, for at forsimple produktionen og sætte produktionshastigheden i vejret, havde lov til at variere designet så det passede med deres respektive produktionsapparater. Den MKII Lycon viser er en tidlig MKII, med al sandsynlighed fremstillet hos Wilkinson Sword Company. Den MKII RoyalDuck viser kan jeg ikke umiddelbart sætte producent på.

MKIII, som for mange er den arketypiske commando dagger, er - ligesom MKII - fremstillet på et væld af fabrikker, men her stillede man noget højere krav til ensartethed i design. Nogle (tidlige?) MKIII har drejede skæfter i stål eller messing/kobber, men de fleste har støbte skæfter i letmetal eller messing/kobber.
MKIII blev fremstillet udelukkende i sort finish - og daggerten var i brug indtil engang i 80'erne (jeg mener at have læst 1983 - men hæng mig ikke op på det).
MKIII var sparsomt stemplet - og blev endda fremstillet i "sterile" udgaver til SOE agenter og modstandsfolk. De fleste "sterile" MKIII man kan finde i dag er dog fakes. Den jeg har på vej er en "steril" MKIII - men her ved jeg at den er ægte, for jeg har haft kontakt til familien (enken) efter ham som har båret den; en britisk født jødisk SOE kaptajn (senere Intelligence Corps) - og med amerikanerne ved landgangen på Gold Beach som efterretningsofficer (efter sigende var han den første allierede soldat til at sætte sine ben i Rouen efter D-Dag). Han var student på Sorbonne da krigen brød ud, flygtede til Spanien, hvor han blev interneret - men blev hjulpet fri af nogle amerikanske kontakter og fik, vha. et falsk pas, held til at flygte til London, hvor han meldte sig til SOE. Hans navn er, efter overenskomst med familien, ikke til offentliggørelse - da han, i sit senere liv, bestred en del offentlige tillidsposter både i England og Frankrig.
Der fremstilles uendelige kopier af MKIII i dag - og de fleste er noget skod. Men, J Nowill & Sons i Sheffield laver en rigtig hæderlig "war specs" udgave (som helt bevidst er en lille smule anderledes end originalerne, for at undgå at de får en tur med stålbørste og sandpapir og sælges som originaler) - og ellers er Macdonald Armouries stedet hvor man skal henvende sig for ordentlige replika MKI, II og III.

Edit: Stavefejl
Senest rettet af Elbæk 6. nov 2013, 19:01, rettet i alt 2 gange.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Fairbairn-Sykes Fighting Knife

Indlæg af Scrapper » 6. nov 2013, 15:16

Spændende historie, og fedt at du får dig et stykke kniv, som været aktion.
Og spændende, at dens ejermand kan spores!

Med skrøbelig mente jeg, at den tynde tange er, ja tynd. Men det er måske blot teoretisk, at den er svag der.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Fairbairn-Sykes Fighting Knife

Indlæg af Elbæk » 6. nov 2013, 18:51

Scrapper skrev:Spændende historie, og fedt at du får dig et stykke kniv, som været aktion.
Og spændende, at dens ejermand kan spores!

Med skrøbelig mente jeg, at den tynde tange er, ja tynd. Men det er måske blot teoretisk, at den er svag der.
Det krævede også nogle timers detektivarbejde ud fra de sparsomme oplysninger sælger indledningsvis gav - og en vis portion svineheld. Men jeg lærte også at man skal træde yderst varsomt med den slags efterforskninger...

Til at stikke med er tangen på de få adskilte F-S fighting knife, jeg har set billeder af, rigeligt robust. Der var dog også her en del variationer, navlig ved MKII - men jeg har faktisk aldrig hørt om en F-S som skulle være knækket i kamp, det må dog selvfølgelig være sket - men almindeligt lader det ikke til at have været. Hovedårsagen til dette må, i min optik, være at hvor man ikke stillede de store krav til finish (navnlig ikke med de sene MKII og MKIII), så stillede man meget høje krav til stålkvalitet og hærdning. Nogle af de helt helt sene MKIII er så grove i udførsel og finish, at de næsten ligner billige kinesiske souvenir brevknive med sandstøbte skæfter, men den funktionelle kvalitet og holdbarheden er der intet galt med.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Fairbairn-Sykes Fighting Knife

Indlæg af Rixen » 6. nov 2013, 19:18

Billede


Den her dukkede tilfældigvis op på imgur.com.

Det skulle angiveligt være fra 1942.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Fairbairn-Sykes Fighting Knife

Indlæg af Elbæk » 6. nov 2013, 20:02

Et klassisk billede :)

Her er et andet:

Billede
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Fairbairn-Sykes Fighting Knife

Indlæg af Scrapper » 6. nov 2013, 20:07

Det er ligefør, at man skal/skulle være meget forsigtig med den arm der griber om fjenden.
Det ligner, at kniven kunne fløjte lige gennem halsen, og ind i ens egen arm.

Dog må hensigten være, at stikke ind og ned under kravebenet...

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Fairbairn-Sykes Fighting Knife

Indlæg af Elbæk » 6. nov 2013, 20:30

Enten stikker man skråt nedad, lige over kravebenet og skærer arterien til hjertet over - eller også stikker man "vandret" ind og vrider kniven ud gennem arterie, luftrør, spiserør og strube.

Det første er langt det nemmeste (men stadig ikke "nemt"), men det tager tid for ofret at dø og han kan nå vriste sig løs og skrige - det andet kræver en del styrke og træning, men har den fordel at det ofret dør meget hurtigt og at han ikke kan skrige.

Når man skærer halsen over på en person, kan det ikke betale sig at forsøge at "file" gennem spiserøret og luftrøret udefra - det tager alt for lang tid og klingen har en tendens til at smutte på brusken i spiserøret. Ofret vil have alt for gode chancer for både at skrige og vriste sig fri.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Fairbairn-Sykes Fighting Knife

Indlæg af Rixen » 6. nov 2013, 20:46

Det er lidt skræmmende, at du har så indgående kendskab til emnet :hmm:

RoyalDuck
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 30. dec 2011, 19:25
Interesser: riffelskydning, våbenteknik
Geografisk sted: Dronningens København
Has thanked: 16 times
Been thanked: 14 times

Re: Fairbairn-Sykes Fighting Knife

Indlæg af RoyalDuck » 6. nov 2013, 21:00

det "skrøbelige" image er formodentligt givet F-S'en af amerikanerne, alt der ikke
ka' brække en ammo kasse op af en "mekanisk udfordret, med 2 venstrehænder, basse" vil
de kalde "skrøbelig" :biggrin:
Men - der er nu nok noget om det - de "sene" versioner - dem der har 4-kantet, rombe profil
helt inde ved guarden ER i sagens natur belastede - der er ikke meget gods i angelen inde
under guarden.
Mk 1 havde en regulær ricasso, og ingen problemer strukturmæssigt, Mk2 (og min version)
har 6 kantet tværsnit helt inde ved guarden - det gir' lidt mere gods i angelen (men besværliggør
slibning samt montage af klingen :blink: det ka' være grunden til at det blev sparet væk - -)

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Fairbairn-Sykes Fighting Knife

Indlæg af Elbæk » 6. nov 2013, 21:51

Rixen skrev:Det er lidt skræmmende, at du har så indgående kendskab til emnet :hmm:
Jeg har undervist i WMA (western martial arts) med speciale i tysk langsværd. Det lyder så fint at sige at man har "undervist", jeg har altid anset mig selv for blot at være en elev, af den slags som tilfældigvis lærer bedst ved at lære fra mig. Der var og er langt bedre WMA kæmpere i Danmark end jeg nogensinde var, selv da jeg var i min absolutte topform - men det er sjovt at vide af et par af dem har lært deres basisteknikker hos mig. En af mine "elever" var en tidligere engelsk faldskærmssoldat - han kunne fortælle et og andet om knivkamp :blink:

Desuden er jeg, netop i tiden, ved at lege med Fairbairn's All-In Fighting system - jeg har tilbudt at lave en workshop i den WWII re-enactment forening jeg er medlem af. All-In systemet er genialt! Det er ekstremt simpelt at gå til, teknikkerne er enkle og udviklet så de kan læres og anvendes af alle uanset erfaring og fysisk formåen - og systemet lægger ikke op til bælter, gradueringer, sjove hatte, etc. Man gennemgår alle de beskrevne teknikker så man kender dem alle sammen, vælger ca. ti, fordelt på forskellige områder, som passer til ens fysiske formåen og psykiske mindset - disse ti teknikker gennemtrænes til de sidder på rygraden. BUM! Sådan laver man en effektiv nærkampsmaskine ud af en småfed mælkemand fra London (eller en meget fed falleret arkæolog fra Horsens), på blot et par ugers intensiv træning.
All-In minder overraskende (eller måske egentlig ikke så overraskende) om middelalderlig nærkamp; simple teknikker, effektive bevægelser, sammensmeltning af defensive og offensive teknikker og ét mål; at slå modstanderen ihjel. Her er ikke tale om "bløde" selvforsvarsteknikker, men om rene drabsteknikker - noget jeg altid indskærper folk når jeg lærer fra mig.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Fairbairn-Sykes Fighting Knife

Indlæg af Lycon » 6. nov 2013, 22:01

Elbæk skrev: Den MKII Lycon viser er en tidlig MKII, med al sandsynlighed fremstillet hos Wilkinson Sword Company.
Ooohh yes :blink:
NewPicture002.jpg
NewPicture002.jpg (24.9 KiB) Vist 11956 gange
Elbæk skrev:Enten stikker man skråt nedad, lige over kravebenet og skærer arterien til hjertet over - eller også stikker man "vandret" ind og vrider kniven ud gennem arterie, luftrør, spiserør og strube.
Det første er langt det nemmeste (men stadig ikke "nemt"), men det tager tid for ofret at dø og han kan nå vriste sig løs og skrige - det andet kræver en del styrke og træning, men har den fordel at det ofret dør meget hurtigt og at han ikke kan skrige.
Når man skærer halsen over på en person, kan det ikke betale sig at forsøge at "file" gennem spiserøret og luftrøret udefra - det tager alt for lang tid og klingen har en tendens til at smutte på brusken i spiserøret. Ofret vil have alt for gode chancer for både at skrige og vriste sig fri.
Anders Lassen snuppede et par stykker med kniv, og det gav ham mareridt og plagede ham efterfølgende.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Fairbairn-Sykes Fighting Knife

Indlæg af Elbæk » 6. nov 2013, 22:16

Lycon skrev:
Elbæk skrev: Den MKII Lycon viser er en tidlig MKII, med al sandsynlighed fremstillet hos Wilkinson Sword Company.
Ooohh yes :blink:
NewPicture002.jpg
Elbæk skrev:Enten stikker man skråt nedad, lige over kravebenet og skærer arterien til hjertet over - eller også stikker man "vandret" ind og vrider kniven ud gennem arterie, luftrør, spiserør og strube.
Det første er langt det nemmeste (men stadig ikke "nemt"), men det tager tid for ofret at dø og han kan nå vriste sig løs og skrige - det andet kræver en del styrke og træning, men har den fordel at det ofret dør meget hurtigt og at han ikke kan skrige.
Når man skærer halsen over på en person, kan det ikke betale sig at forsøge at "file" gennem spiserøret og luftrøret udefra - det tager alt for lang tid og klingen har en tendens til at smutte på brusken i spiserøret. Ofret vil have alt for gode chancer for både at skrige og vriste sig fri.
Anders Lassen snuppede et par stykker med kniv, og det gav ham mareridt og plagede ham efterfølgende.
Det må også være en pænt grænseoverskridende oplevelse!

Jeg har oplevet hvordan en WMA kæmper reagerer, når det har været bare tæt på at at være tæt på at det gik rigtig galt; en kampinstruktør, fra en svensk gruppe, snappede under et kampshow, måske fordi jeg havde rykket ham rundt de foregående otte kampshows på det marked, foran hans elever (og jeg var med som gæst og var helt sikkert "dårligste kæmper" i den danske gruppe). Det kunne hans stolthed, på trods af at jeg havde tilbudt ham, at han kunne få lov til at vinde hvis han ville, ikke tåle - så lige pludselig, midt i et kampshow, gik han over til fuldt tempo og fuld kontakt. Jeg modtog en panserhandske i tænderne, gik i knæ - og nåede lige at registrere sværdet som kom ned med fuld fart mod min upansrede nakke, jeg nåede at flytte mig så klingen deflekterede på min (allerede dengang gigtplagede) skulder - og så gik jeg ud som et lys. Da jeg vågnede var jeg ikke i ret godt humør, min skulder gjorde olmt ondt og mine tænder knasede fælt - men jeg havde det bedre end svenskeren; han var gået i noget som mindede om chok. Da han endelig "kom til sig selv" flygtede han fra området - og da jeg fandt ham på en parkeringsplads uden for markedsområdet kunne han stort set ikke tale sammenhængende, ej heller kunne han forklare hvad der skete og han insisterede på at jeg skulle slå ham ned (det gjorde jeg så ikke). Han stoppede med at kæmpe derefter - og trak sig helt fra re-enactment miljøet. At opleve dén side af sig selv, selv når det ikke går værre end det gjorde dér, må være en meget skræmmende oplevelse...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Fairbairn-Sykes Fighting Knife

Indlæg af Scrapper » 7. nov 2013, 08:55

Sikken en redelighed!
Det kunne godt være, han skulle have taget sig en stesolid inden den sidste kamp...

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Fairbairn-Sykes Fighting Knife

Indlæg af Elbæk » 7. nov 2013, 09:31

Scrapper skrev:Sikken en redelighed!
Det kunne godt være, han skulle have taget sig en stesolid inden den sidste kamp...
Tja, det er længe siden nu... Jeg mødte et par af hans tidl. elever på et marked året efter - de fortalte at han helt havde trukket sig fra WMA og re-enactment. Det er synd for ham - men han tabte så meget ansigt overfor sine egne elever, at det havde været fuldstændig umuligt for ham at fortsætte med at undervise dem. Hans ønske om at vinde deres respekt og beundring ved at vinde et kampshow (som han selv havde insisteret på skulle foregå som frikamp, under de sædvanlige regler for kampshows), blev i virkeligheden det som gjorde at de mistede respekten for ham.
Måske skulle jeg have set det selv og bare ladet ham vinde - frem for at give ham valget...

Han begik en klassisk fejl; at tage sig ego med ind i en kamparena, hvor formålet var at underholde publikum. En vis mængde ego er sundt når man sparrer under træningsforhold, hvis begge parter er med på det - men under et kampshow, hvor en stor del af ens opmærksomhed ligger på at udføre et underholdende og sikkerhedsmæssigt forsvarligt show, så er det overordentligt farligt når ens modstander lige pludselig går i "sparring mode" og skruer tempoet helt op og begynder at anvende teknikker som, af både sikkerheds- og showmæssige årsager, er banlyst fra kampshows.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Fairbairn-Sykes Fighting Knife

Indlæg af Elbæk » 8. nov 2013, 09:39

Så modtager man kniven - og så har sælger kraftedemig ikke pakket den ordentlig, så da jeg modtog kniven var spidsen gået gennem siden af skeden!

Jeg er grædefærdig lige nu...

Den skede har overlevet siden anden verdenskrig - kun for at blive ødelagt af utilstrækkelig indpakning!!
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: Fairbairn-Sykes Fighting Knife

Indlæg af 308 W » 8. nov 2013, 09:54

Av :shock: :|

Besvar