Hårdeste køkkenknive til få penge?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2788
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Hårdeste køkkenknive til få penge?

Indlæg af Krung » 21. feb 2014, 10:02

Jeg var for nyligt forbi KBHs kødby og fik en nedslående snak med en medarbejder i en køkkenudstyrsbutik:

Jeg har en del (spejder-)knive i D2, AUS8, 12C27 og andre kendte ståltyper, så jeg bilder mig ind at jeg er bekendt med hårdhed. Når man så står derhjemme med en køkkenkniv fra Fiskars eller dem fra Føtex/Bilka guldmærkehelvedet, så bliver man lidt træt af hvor hurtigt de bliver sløve. Bevars, de tager 0 minutter at slibe op igen, men det afslører jo nærmest at de er for bløde.

Jeg snakkede så med ekspedienten i kødbyen om ikke man kunne få nogle knive der var hårdere UDEN at slippe så mange penge som de japanske knive koster. De er helt sikkert hårde nok, men deres laminering gider jeg ikke betale for, for den er jo overvejende kosmetisk.

Ekspedienten snakkede så om knive som var smedet frem for udstandsede. Ja, det er sikkert bedre knive, men smedningen i sig selv giver ikke garanti for meget højere hårdhed, kun bedre struktur/grain størrelse. Jeg er helt ok med udstandsede knive i denne sammenhæng.

Mit spørgsmål er om ikke der findes en knivserie, som er hårdere end normalen, men som ikke kost 3 gange så meget? Jeg har svært ved at forestille mig at der ikke skulle være en grim industriserie med plastik håndtag eller lignende, som er hårdere end normalen men som man kan betale sig fra, hvis man skal skifte hele beholdningen. Man kan jo altid skifte håndtaget, hvis man bliver glad for dem.

Nogle bud?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 762
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Hårdeste køkkenknive til få penge?

Indlæg af High Standard » 21. feb 2014, 10:46

Hej Krung
Jeg er på ingen måde ekspert, men har for nogle år siden investeret i Global knive til køkkenet. De holder længe og selvom de koster mere, synes jeg de er det værd. I øvrigt er der nu kommet en ny serie fra Global, hvilket formentlig betyder at de gamle kommer på tilbud, og så er det pludselig til at have med at gøre.

Hilsen

High Standard

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Hårdeste køkkenknive til få penge?

Indlæg af Scrapper » 21. feb 2014, 11:41

Jeg vil anbefale dig af se på Zwilling "Viersterne" eller F. Dick...
Jeg kører med Zwillings, som performer super godt.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Hårdeste køkkenknive til få penge?

Indlæg af Raptor357 » 21. feb 2014, 12:30

Den hårdeste kniv til få penge må være keramisk, næste en japansk kniv i 3 lag, en center klinge der er ultra hård og to lidt blødere lamineringer der gør kniven mere fleksibel uden at knække. og så komme de bare derud af. Jeg har en rådvad kniv der bliver afsindigt skarpt, og den holder skæret ganske godt, når man passer på den. den jeg har tror jeg er forgængeren for denne http://www.grydeguru.dk/raadvad-norr-sa ... -16cm.html
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hårdeste køkkenknive til få penge?

Indlæg af Kleth » 21. feb 2014, 12:35

Zwilling knive :biggrin:
Eneste problem jeg oplever med dem, er at æggen nemt splintrer hvis de rammer noget hårdt og de kan blive afsindig skarpe.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Hårdeste køkkenknive til få penge?

Indlæg af Centurion » 21. feb 2014, 12:53

gå ind på HWL.DK.
Markér ude til venstre for Knive og strygestål.
På den nye side (også ude til venstre)vælger du hårdhed (langt nede på siden)
Så er der en del at vælge imellem.
"In case of panic: don't panic"

Casperfc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 20. feb 2012, 14:26
Interesser: pistol skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 11 times

Re: Hårdeste køkkenknive til få penge?

Indlæg af Casperfc » 21. feb 2014, 13:05

Jeg fik af vide hos hwl at man fik bedre kniv for pengene ved f.dick kontra global og zwilling. Så jeg valgte og købe f.dick. Jeg har haft dem 8-9 år nu og jeg har ikke fortrudt. De kan endda tåle lidt tæsk.
Man kan helt sikkert få bedre knive men jeg syntes der er rimelig god value for money hos f.dick.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2788
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Hårdeste køkkenknive til få penge?

Indlæg af Krung » 21. feb 2014, 16:02

Tak for input.

Globalknivene havde jeg i hånden for en del år siden, da jeg sleb dem for bekendte. De er pæne, men stålet imponerede ikke og jeg synes ikke ergonomien er for fed. Jeg har ikke kigget på dem siden, så det kan være jeg går glip af noget nu, hvis de har ændret noget.

Zwilling og specielt F. Dick fik jeg anbefalet i butikken. De eksempler var noget af det jeg fik præsenteret som smedet. De er nok noget af det bedre, men jeg har vist en af hver, som er gode, men heller ikke imponerende (i forbindelse med det jeg går efter).

Det keramiske knive er jo super hårde, men jeg er sgu bange for at de knækker. De japanske knive er lige i øjet, bare dyrerer end jeg bryder mig om. Så hellere bruge lidt flere penge på skydebanen.

Jeg er nok bare for nærig og derfor umulig at gøre tilfreds. Det undrer mig meget at der ikke er nogen i industrien, der har brug for hårde knive.

Jeg var inde på HWL.dk og kiggede lidt på hårdheden. Det var kun urteknive til under 500 kr stykket i en hårdhed jeg efterspørger. Mine økser er lige så hårde i stålet som langt de fleste af de knive og der er immervæk en forskel på hvordan de skal bruges. Jeg har ikke noget i mod at passe på mine knive.

Er der ikke nogen, der importerer billige japanske hverdagsknive? Jeg kan ikke forestille mig at ALLE japanere betaler 4000 kr for deres knive i køkkenet.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Hårdeste køkkenknive til få penge?

Indlæg af Rixen » 21. feb 2014, 16:09

Du skal ikke være bange for at knække en keramisk kniv.
Jeg kasserede min gamle, fordi jeg ikke havde det rigtige udstyr til at slibe sådan en på.

- Den skulle selvfølgelig lige testes først. Jeg smadrede den ned i kanten af køkkenvasken gentagende gange, og der skete intet. Det var først da jeg VIRKELIG ville smadre den, at jeg havde held til det.

De er stærkere end man umiddelbart skulle tro.


Med det sagt ville jeg gå i en bue udenom Global. Det er udmærket stål, men så heller ikke mere. Håndtagene ligger af helvede til i hånden, og de sorte dutter falder af med tiden.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Hårdeste køkkenknive til få penge?

Indlæg af Martensit » 21. feb 2014, 16:41

Når de siger de er smedet, så er det sænksmedet. Det betyder bare, at fabrikanten ikke behøver købe stål i lange bånd, men kan have det som lidt større stykker.
Båndstål er valset ud, og det med om kornene er på en måde eller en anden måde er mig bekendt en myte.

Hvis du kan leve med at de ikke er rustfri er Robert Herder / Windmühlemesser rigtig lækre knive at arbejde med.

http://www.edenwebshops.co.uk/en/ct/rob ... knives.htm

Eller Eden webshops eget mærke, i VG10

http://www.edenwebshops.co.uk/en/ct/ede ... c-vg10.htm

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hårdeste køkkenknive til få penge?

Indlæg af HappyNanoq » 21. feb 2014, 16:43

Jeg har også tidligere haft "Global"-knive som jeg har været ok tilfreds med - de kan hvad de skal og har en rimelig holdbarhed i skæret.
Så har jeg haft de billigere "A-Z/Bilka" knive i de billige knivblokke-sæt man køber når man er studerende, og de holder ca til at smøre Nutella på et franskbrød.

Har også nogle gamle forslebne slagte-knive fra Friedrich Dick som egentlig også holder skæret rigtig godt, men alle er af sådan en årgang at skæret er skarpt S-formet fordi det har fået umindeligt mange ture på strygestålet (som jeg heller ikke magter at styre uden at skære arme og ben af) og derfor ikke bruger.

Så alt i alt havde jeg et sammensurium af knive, lige fra de billige som holder skæret elendigt, men som jeg selv har haft som nye og kan slibe op fordi jeg bruger slibesten fremfor strygestål - til nogle gode forslebne knive som skærer fint, men som jeg ikke magter at skærpe.


Så selvom det kan virke som en stor post - så sprang jeg efter lidt forespørgsler her på NVF, og med anbefalingen om Yaxell, på et næsten komplet sæt Yaxell MON (3-lags lamineret).


Nu mangler jeg bare at tage mig sammen til at smide alle de gamle knive af høvled til - for jeg må indrømme at jeg har haft så stor glæde ved at bruge de nye allerede, at jeg slet ikke kan komme i tanke om ét eneste formål hvor jeg hellere vil bruge en af de gamle. Nogle er givet væk, men mangler lige at smide resten ud.

Hov, nej, det passer ikke - jeg har stadig en gammel kartoffelskræller kniv (ikke af "høvl"typen) som jeg bruger når jeg skal åbne pistacienødder.
Der tør jeg altså ikke bruge en Yaxell af bar skræk for at uforvarende komme til at begå selvmord.



Så hvis man i det mindste kigger på de laminerede (ikke damascus), eks Yaxell MON-serien, så kan man altså godt slippe afsted med kun at købe 2, måske 3 knive og bruge dem som universelle knive.

Dermed får man bare nogle VIRKELIG gode knive, men knive der så er mere "all-round".

Jeg bruger mest den lille urtekniv (til fine udskæringer - og faktisk ikke urter), den lille "Santoku"-kniv til det der er meget all-round og en lille kokkekniv hvis det primært er kødudskæringer - deri er nok 80% af mit behov dækket, og det er ren dovenskab at jeg kun sjældent benytter de 6 ekstra knive hvor de faktisk ville være bedre til formålet, men jeg gider bare ikke vaske flere op, når de 3 favoritter kan klare opgaven. :oops:

De har dog alle været i brug, alt efter hvilken kniv jeg har valgt fra start - jeg er bare en klovn til ikke at tage ekstra knive i brug undervejs.


Så jeg kan i hvert fald anbefale at man giver de billigere LAMINEREDE japanske et kig - og måske prøver at se hvor få man egentlig kan slippe afsted med i det daglige.

Så giv det eventuelt en tanke, at begrænse hvor mange knive du egentlig har behov for - og brug budgettet på at købe nogle bedre men udvalgte knive i suverænt stål som du bliver LAAAAAAAANGT gladere for i længden.


Der er altså INTET tabt i det - fremfor at købe et Global-sæt hvor der er 4 knive ud af sættet på 6 som du heller aldrig bruger.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Klinse
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 21. maj 2007, 21:00
Geografisk sted: Marstal

Re: Hårdeste køkkenknive til få penge?

Indlæg af Klinse » 21. feb 2014, 18:06

Vil lige sige ,at bruge en slibesten og et strygestål ikke kan sammenlignes ,et strygestål er magnet hvor man trækker æggen op så den ligger ens ,en sløv kniv kan ikke gøres skarp på et strygestål ,et strygestål er bruges til at holde kniven skarp på i længere tid ,når en kniv er nyslebet stryger man den på strygestålet hvor kniven holdes i en vinkel på ca 20 grader ,man stryger typisk to gange på hver side uden at trykke hårdt ,jo mere slidt kniven bliver jo mere rejser man den op ,samt stryger den flere gange ,en slibesten er til at slibe en sløv kniv op på .
Mange af de strygestål der bliver solgt i detailbutikker er alt for ringe ,de er grove i overfladen og intet værd .
Et strygestål holdes magnettisk ved at tage slibeaffald af slibning af knive og køre op og ned af strygestålet .
sæbe er heller ikke godt for strygestål

Brugeravatar
Grejs76
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 730
Tilmeldt: 19. okt 2010, 17:27
Interesser: DK lovlige EDC knive
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 33 times

Re: Hårdeste køkkenknive til få penge?

Indlæg af Grejs76 » 21. feb 2014, 20:31

Rent udseende mæssigt synes jeg, at Böker Saga serien, som er designet af Jesper Voxnæs, er super flotte.

Jeg har ikke selv nogen af dem og kender derfor ikke stålets kvalitet. Det er 440C. De fås i satin finish og i Stone washed.

Nedenstående sæt står til € 389,- på Bökers hjemmeside. De kan sikkert findes billigere andetsteds.


Selv har jeg tre forskellige slags Zwilling knive i skuffen. Stålet hedder Friodur. Til mit brug virker de godt. Stryger dem på strygestålet for at vedligeholde skæret.

Mikael.
image.jpg
image.jpg (25.18 KiB) Vist 10009 gange
Jeg går sgu med den kniv

RoyalDuck
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 30. dec 2011, 19:25
Interesser: riffelskydning, våbenteknik
Geografisk sted: Dronningens København
Has thanked: 16 times
Been thanked: 14 times

Re: Hårdeste køkkenknive til få penge?

Indlæg af RoyalDuck » 21. feb 2014, 20:46

Klinse skrev:Vil lige sige ,at bruge en slibesten og et strygestål ikke kan sammenlignes ,et strygestål er magnet hvor man trækker æggen op så den ligger ens ,en sløv kniv kan ikke gøres skarp på et strygestål ,et strygestål er bruges til at holde kniven skarp på i længere tid ,når en kniv er nyslebet stryger man den på strygestålet hvor kniven holdes i en vinkel på ca 20 grader ,man stryger typisk to gange på hver side uden at trykke hårdt ,jo mere slidt kniven bliver jo mere rejser man den op ,samt stryger den flere gange ,en slibesten er til at slibe en sløv kniv op på .
Mange af de strygestål der bliver solgt i detailbutikker er alt for ringe ,de er grove i overfladen og intet værd .
Et strygestål holdes magnettisk ved at tage slibeaffald af slibning af knive og køre op og ned af strygestålet .
sæbe er heller ikke godt for strygestål
første april ??? magnetisk ? :numberone:

Klinse
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 21. maj 2007, 21:00
Geografisk sted: Marstal

Re: Hårdeste køkkenknive til få penge?

Indlæg af Klinse » 21. feb 2014, 21:04

Det er ikke første april, det er i hvertfald hvad jeg har lært og fået at vide gennem mit arbejde som slagter
Et strygestål sliber ikke kniven, men stålets magnetisme
retter de mikroskopiske små hak og grater, der fremkommer
under brugen.«

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Hårdeste køkkenknive til få penge?

Indlæg af Raptor357 » 21. feb 2014, 21:40

et strygestål er typisk magnetisk, men det er ikke en magnet og kan ikke suge metal til sig da det ikke er en magnet.
Jeg har et keramisk strygestål, det er godt, men det sliber også, det rejser ikke bare ægen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Hårdeste køkkenknive til få penge?

Indlæg af Martensit » 21. feb 2014, 22:52

Jeg tror den der med magnetismen er noget mange slagtere får at vide. Jeg kender også et par pensionerede slagter der sværger til "magnetiske" strygestål. Det er ligesom energiarmbånd og akkupunkturplaster, det virker bedre når man tror på det.
De klassiske strygestål er fine til knive med lav hårdhed, men de duer ikke til knive med høj rockwell hårdhed, det er derfor "slibestave" af keramisk materiale, eller med diamantbelægning er blevet så populære. De er fantastiske til at hold knive skarpe med, og smadre æggen, hvis ikke man ved hvad der foregår.

Hvad angår Bökers Saga serie, så er det ikke nogen man skal købe uden at have haft dem i hånden først. Jeg har selv stået med hele serien i en knivforretning i Tyskland, og indehaveren lagde ikke skjul på, at den eneste grund til at han havde dem var, at Böker havde pålagt ham at dem skulle han have, hvis han ville have lov til at sælge andet fra deres sortiment. Det kæmpe hul der er i skæftet er et vældig godt gemmested for alskens mikrobiologiske ubehageligheder, og jeg syntes heller ikke ergonomien var noget for mig, jeg kan se at den måske passer nogen, men bestemt ikke mig. Ihvertfald får de efter min mening baghjul af knivene fra Robert Herder og fra F.Dick.

aammat
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 15. nov 2012, 11:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nuuk
Been thanked: 9 times

Re: Hårdeste køkkenknive til få penge?

Indlæg af aammat » 22. feb 2014, 19:39

Jeg købte nogle Sabatier Diamond knive til Kæresten for 7 år siden og må sige jeg er imponeret over hvor gode de er til prisen, de bliver brugt dagligt af voksne og børn så jo de skal lige en tur forbi strygestålet 3-5 gange årligt.. Jeg kan ikke lige finde hvilket hårdhed de har så hvis det er dit sammenligningsgrundlag så kan jeg oplyse at de er blødere end mine Hattori køkkenknive og mine Fallkniven knive, men de koster også væsentligt mere..
Så brugervenlighed vs pris så vinder Sabatier knivene, jeg købte mine hos http://www.thegoodstuffshop.dk/group.asp?group=45

Kappen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 27. mar 2013, 18:33
Interesser: Flugtskydning, Jagt, Audio
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Hårdeste køkkenknive til få penge?

Indlæg af Kappen » 22. feb 2014, 19:47

Jeg har både F dick og Tojiro dp pro 32 lag. Begge super gode. Men Tojiro er væsentligt hårdere og klingen synger nærmest når jeg bruger strygestålet på dem.

De er også en del skarpere end mine f dick. Lige da jeg fik Tojiroen var den skræmmende skarp. At skære en gulerod over var som at skære blød smør. Helt så skarpe er de ikke længere. Tror at de skal sendes til slibning.

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Hårdeste køkkenknive til få penge?

Indlæg af Rixen » 22. feb 2014, 22:46

Kappen skrev:Jeg har både F dick og Tojiro dp pro 32 lag. Begge super gode. Men Tojiro er væsentligt hårdere og klingen synger nærmest når jeg bruger strygestålet på dem.

De er også en del skarpere end mine f dick. Lige da jeg fik Tojiroen var den skræmmende skarp. At skære en gulerod over var som at skære blød smør. Helt så skarpe er de ikke længere. Tror at de skal sendes til slibning.

Pas på med hvem du lader slibe dine fine knive. De professionelle firmaer, giver den lidt rigeligt gas på slibemaskinerne.

Find hellere en hobby skærper, med en god våbsliber, og erfaring i at bruge den.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2788
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Hårdeste køkkenknive til få penge?

Indlæg af Krung » 23. feb 2014, 18:40

De er meget Info her :smile:

Eden virker som et rigtigt godt bud. VG10 har et godt rygte hos mig pga. Fallkniven.

Bøkers er pæne og hullet må man kunne fylde ud med sort epoxy. 440C er acceptabelt. Ikke toppen, men det er endnu ikke lykkedes mig at slide en af de knive op endnu.

Tojiro er lige i øjet, de er bare så meget andet grej at bruge penge på også. Jeg håber stadigvæk at finde noget industrielt hvor jeg kan skifte håndtaget ud med noget lækkert træ.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Hårdeste køkkenknive til få penge?

Indlæg af Martensit » 23. feb 2014, 19:48

Rixen skrev:
Kappen skrev:Jeg har både F dick og Tojiro dp pro 32 lag. Begge super gode. Men Tojiro er væsentligt hårdere og klingen synger nærmest når jeg bruger strygestålet på dem.

De er også en del skarpere end mine f dick. Lige da jeg fik Tojiroen var den skræmmende skarp. At skære en gulerod over var som at skære blød smør. Helt så skarpe er de ikke længere. Tror at de skal sendes til slibning.

Pas på med hvem du lader slibe dine fine knive. De professionelle firmaer, giver den lidt rigeligt gas på slibemaskinerne.

Find hellere en hobby skærper, med en god våbsliber, og erfaring i at bruge den.

Mighty Sharp plejer at være gode til at ordne fine knive. HW Larsen plejer at være gode når man vil have dem skrottet.

Brugeravatar
Bob Lee Swagger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 94
Tilmeldt: 1. mar 2008, 14:27
Interesser: Våben, genladning og jagt
Geografisk sted: StorKøbenhavn

Re: Hårdeste køkkenknive til få penge?

Indlæg af Bob Lee Swagger » 23. feb 2014, 20:02

Nu sliber jeg knive som erhverv.... og jeg vil bare sige at jeg sliber utroligt mange japanske damacerede knive i disse tider, og langt de fleste bærer præg af at æg'en er for hård til universel køkken brug
de "chipper" simpelthen, altså der brækker små stykker af kernestålet.....

jeg siger altid til mine kunder at den rigtige kniv til jobbet er alfa og omega, du kan ikke forvente at fordi du køber en japansk kniv til 2500,- at den så holder længere end en tysk kvalitets kniv til 500,-

kik evt. på dem som lever af, at bruge knive hele dagen lang.... slagtere kokke osv. hvad anvender de?

magnet-strygestål, den har jeg godt nok hørt mange gange nu.... :numberone:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hårdeste køkkenknive til få penge?

Indlæg af HappyNanoq » 23. feb 2014, 20:44

Man kommer langt med disse tre.:

Yaxell 3lags lamineret Universalkniv :
http://www.thegoodstuffshop.dk/product. ... duct=26981

Yaxell 3lags lamineret Santoku :
http://www.thegoodstuffshop.dk/product. ... duct=26986

Yaxell 3lags lamineret Kokkekniv.:
http://www.thegoodstuffshop.dk/product. ... duct=26987

Alle med VG10-stål i midten af de 3 lag.

Skrev selv til dem og spurgte om de kunne levere til Grønland, og hvordan nu med momsen m.v. - og fik et godt tilbud oveni, så de er til at handle lidt med. :)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2788
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Hårdeste køkkenknive til få penge?

Indlæg af Krung » 23. feb 2014, 21:06

Good stuff shop (eller naturgalleriet som det hed den gang) kan jeg kun anbefale. Jeg kom der meget da jeg boede i Lyngby. Det undrer mig ikke at du fik et godt tilbud. Nu er det jagtforeningens foretrukne leverandør.

Jeg tror gerne at de japanske knive er for hårde til den almindelig omgang med knive, som man ser i de fleste køkkener. Min grund til at tro at jeg er anderledes, er at jeg endnu ikke har chippet min D2 kniv. Det stål får om noget på puklen for at chippe. Den kniv har heller ikke haft det for nemt, for den splitter nemt træ til brænde.

Jeg er dog heller ikke helt så naiv at tro jeg klarer frisag hver gang, så nogle *billige* hårde knive, hvor man ikke græder snot, når de så endelig chipper, var mit håb.

Ja, der er nok en pointe i at når industrien ikke bruger de hårde knive, så er de måske ikke nødvendige. Jeg troede bare ikke jeg havde fundet stedet hvor industrien handler.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Besvar