Khukuri, model Irak

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
khukuri
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 36
Tilmeldt: 9. jun 2006, 07:28
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Gunnut's Khukuri

Indlæg af khukuri » 27. jun 2006, 18:32

Hej igen, Gunnut.

Så har billedet været tværs over Nepal til forskellige af mine samarbejdspartnere som må siges at være eksperter, også i historiske knive.

Mærket på skeden er ganske rigtigt fra Third Auxillary Rifles, men denne enhed havde jeg personligt en del bøvl med at finde data om.

De sidst indkomne oplysninger går på at Third Auxillary Rifles var et midlertidigt oprettet regiment som kun var en samlet enhed mens de blev trænet. Efter to års træning blev regimentet delt op i følgende grupperinger :

9th Gurkha Rifles, stationeret/udlånt til den indiske hær som et tactical response team i en kort periode. Nu en del af det engelske QOG (Queen's Own Gurkha guards).

Nepals bjergpoliti (eksisterer nu som del af en anden enhed)

Mærket bruges ikke længere men bliver siddende på knivene uanset.

Kniven er -som jeg "gættede" på- hjemmesløjd fra en landsby i det vestlige nepal som på et tidspunkt erstattede en standard-kniv som blev udleveret, sikkert fordi brugeren havde vænnet sig til denne kniv fra han var meget ung mand, og fordi at holde den udleverede kniv i ny stand så den kunne gemmes som souvenir efter hjemsendelse.

Nogen datering bliver gætværk, for der er intet på kniven der binder til nogen særlig tidsperiode, men det er anslået at kniven er produceret på et tidspunkt mellem midten af 60'erne eller midten af 70'erne. Det var i slutningen af dette tidsrum at Third Auxillary Rifles blev oprettet midlertidigt.

Hvad den anslåede værdi angår, så kommer det vel næppe som en overraskelse at i Nepal ville kniven være ca 100-300 kr værd, og det ovenikøbet generøst sat.

Her i vesten er værdien jo ikke fastsat efter de normer de bruger i Nepal, da kniven uanset hvad er et kuriosum for os. Hvis en samler skulle ønske at byde på denne kniv vil jeg anslå en cirka værdi på mellem 1500 og 3000, mest pga dens historie. Klingens patina giver den også et godt indtryk og en polering af klingen ville sikkert nedsætte værdien med op til 300 kr

Jeg synes at det er en spændende kniv, især pga den udprægede landbystil. Den tredie kniv som i daglig tale kaldes Churi i nepal, anses i Nepal som værende u-autentisk, men jeg synes det giver kniven en personlig karakter. Man kan forestille sig en bruger som har været vant til at bruge denne kniv fra han var stor teenager. Det er tydeligvis ikke den oprindelige ejer du har fået kniven af, da de fleste hellere vil miste sin arm end at give sin kniv fra sig, uanset standen. Det anses som både vanære over for en selv men også ens forfædre. Derfor går jeg ud fra at kniven er givet som venskabsgave af en hårdt såret soldat til en anden som måske har forsøgt at redde vedkommende under kamp.

Alt dette er naturligvis udelukkende spekulationer fra min side, og bundlinien er at det er en speciel kniv som jeg vil råde dig til at holde fast i, både pga den sentimentale værdi og evt. pga "ånder" som stadig bebor kniven og skænker dig sejr i kamp, iflg nepalesisk / Gorkhali tradition.

Jeg håber disse oplysninger er til hjælp, for jeg tror ikke vi kommer oprindelsen nærmere.

Jeg kan krydre lidt med informationer om hvilke knivtyper der i dag bruges i nævnte enheder. QOG får udleveret Service No.1, og Dress modellen og Det nepalesiske politi (incl det før uafhængige bjergpoliti) har udleveret Police modellen (til galla) og Panawal dotted til dagligt brug. Prøv i øvrigt at sammenligne din kniv med Panawal Dotted. Visse ligheder er der da.

Det er blevet understreget at man her i forum ikke ønsker at jeg linker mere til min webshop, men hvis du finder adressen så prøv at kigge på de pågældende typer.



<</\>>

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 28. jun 2006, 21:27

;.;<

Dit indlæg vil blive printet ud og gemt sammen med kniven, således Emil (når en gang han arver den) kan læse lidt om kniven.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Gnome
Banned
Banned
Indlæg: 78
Tilmeldt: 11. mar 2006, 09:18
Interesser: PRS skydning
Geografisk sted: Syd/Vestjylland
Geografisk sted: Nørre Nebel

Indlæg af Gnome » 28. jun 2006, 22:11

Allan din nørd :D

Men der er ikke så meget andet at sige end ;.;<
Good, bad, i´m the guy with the gun.

Brugeravatar
khukuri
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 36
Tilmeldt: 9. jun 2006, 07:28
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

hej Gunnut..

Indlæg af khukuri » 28. jun 2006, 22:53

Det var så lidt..

Jeg TROR dog at du bør give messing-forholken en lille tur med brasso og et par vatpinde for det ir der er ved at danne sig kan løsne forholken fra træhåndtaget med tiden.. så selv om det giver "patina" så giv den lige lidt shine.. og evt en tynd hinde af olie på klingen, især hvis den skal gemmes væk


Bare et godt råd.. så er der måske noget at arve engang om mange år.

Besvar