Tanto - hvad synes du om knivtypen?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Tanto - hvad synes du om knivtypen?

Indlæg af Scout » 2. aug 2014, 10:36

Inspireret af en anden tråd, så kunne det være sjovt at få et par meninger og måske oven i købet billeder af den kontroversielle klingeform.

Her lidt om tantoen fra mit tidligere indlæg andet steds;
Bladformen introduceret af Cold Steel i Vesten som værende en tanto og eksploderede i popularitet. Bob Lum havde dog nok brugt klingeformen før CS.
Den kendes i dag som den 'amerikanske tanto'-form på klingen. Spidsen på denne type kniv (hvis lavet rigtigt) er uhyggelig stærk.
Paradoksalt nok er den eneste udbredte japanske knivtype med denne bladform en ålekniv, der som navnet antyder, bruges til forarbejdning af ål. Kniven hedder 'Unagisaki.'
Den japanske tantoform på klinger derimod ses på billedet her under.
Endvidere link med japanske typer af klingespidser
http://www.ksky.ne.jp/~sumie99/styles.html
Som det ses findes der faktisk en type japansk sværdspids, der minder om den amerikanske tantoform, men ganske få af disse sværd har overlevet med formen på spidsen intakt. Der er i dag flere forskellige former på tantoer grundet deres popularitet, men den typiske amerikanske tanto-klingeform ændres tit på grund af brug/slibning, som før nævnt.
Begge tanto-klingedesign har hver deres fanbase og der diskuteres ivrigt for og imod hvilken af de to tanto-typer, der er bedst egnet til helt bestemte formål, som jeg ikke behøver gå ind på her.

Under fotoet med den japanske traditionelle tantoklinge-form er de typer tantoer, som jeg selv har.

Jeg har Kobun, Recon Tanto Carbon V, Master Tanto San Mai (der startede tantobølgen i Vesten), Magnum Tanto San Mai II.

Som nævnt tidligere, så er en af mine yndlings-tantoer en Scheppmann Dual Taper Tanto (nederst).

Hvad er DU til? Kan du lide tantotypen eller bryder du dig ikke om den? Har du en/flere tantoer? Er du til faste klinger eller til foldeknive? Billeder? En mening? :smile:
Vedhæftede filer
Japanskinspireret tantoklinge.jpg
Japanskinspireret tantoklinge.jpg (24.37 KiB) Vist 7541 gange
IMG_0485.jpg
IMG_0485.jpg (49.81 KiB) Vist 7541 gange
IMG_0490.jpg
IMG_0490.jpg (28.47 KiB) Vist 7541 gange
IMG_0492.jpg
IMG_0492.jpg (32.96 KiB) Vist 7541 gange
IMG_0493.jpg
IMG_0493.jpg (28.14 KiB) Vist 7541 gange
IMG_0494.jpg
IMG_0494.jpg (28.78 KiB) Vist 7541 gange
IMG_0496.jpg
IMG_0496.jpg (32.53 KiB) Vist 7541 gange
IMG_0497.jpg
IMG_0497.jpg (32.31 KiB) Vist 7541 gange
IMG_0502.jpg
IMG_0502.jpg (28.59 KiB) Vist 7541 gange
Scheppmann%20Dual%20Taper%20Tanto.jpg
Scheppmann%20Dual%20Taper%20Tanto.jpg (36.01 KiB) Vist 7541 gange

Coldsteel
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 547
Tilmeldt: 23. nov 2008, 00:45
Interesser: Knive
Geografisk sted: på fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 44 times

Re: Tanto - hvad synes du om knivtypen?

Indlæg af Coldsteel » 2. aug 2014, 12:06

Jeg kan godt lide den amerikanske tanto, kobun fra CS, den er god når jeg arbejder, den kan i en håndevending bruges som majsel.

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 267
Tilmeldt: 20. apr 2013, 18:34
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 22 times

Re: Tanto - hvad synes du om knivtypen?

Indlæg af Starling » 2. aug 2014, 12:11

Jeg kan vældig godt lide en kniv med tanto blad. De er imidlertid svære at få fat på her i landet i foldeknivs form, da de fleste foldeknive med tantoblad er enhåndsknive, og de må jo ikke sælges her i dette lille land :wall:

Jeg har en dolk, og den er fra Eickhorn i Tyskland. Kampfmesser 2000 hedder den eller bare KM 2000, som der står på knivbladet.
Tyslands forsvar (Bundeswehr) anvender denne herlige dolk, og jeg købte den direkte fra firmaet Eickhorn i Solingen - det tog i øvrigt lang tid før at de tog sig sammen til at levere den.

Man kan også købe den hos http://www.linder.de

Jo, tantoblade er lækkert nok. Men Cold Steels knive er som bekendt ret dyre desværre.
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 267
Tilmeldt: 20. apr 2013, 18:34
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 22 times

Re: Tanto - hvad synes du om knivtypen?

Indlæg af Starling » 2. aug 2014, 12:23

3287_0.jpg
3287_0.jpg (8.49 KiB) Vist 7505 gange
Her er så lige et billede af Kampfmesser 2000 eller KM2000 :smile:
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Tanto - hvad synes du om knivtypen?

Indlæg af Scout » 2. aug 2014, 12:26

Den der KM2000 jeg set beskrevet på nettet. En meget speciel kniv. Så vidt jeg husker, så kommer den med flere forskellige former på spidsen afhængig af model.

Godt billede.

Gider du fortælle os lidt om dit indtryk af kniven?

Hvordan den ligger i hånden/ergonomi, balance, egenskaber i brug evt.

Speciel kniv - dem kan der ikke være mange af i DK.

LÆKKERT at se og høre om en kniv som er sjælden og lidt ud over det sædvanlige. Fedt, at du fik den bestilt.

Ja, enhåndsåbningen begrænser udbredelsen af tantofoldere i DK en del desværre.



Hey, måske en knivmager burde lave en 24/7 lovlig tantofolder til det danske marked!!



CS tantoer koster penge, ja. Jeg har dog fået alle mine til yderst rimelige priser, hvad enten de er købt fabriksnye eller af andre knivfanatikere.

Især min Master Tanto fik jeg til en god pris fra en super flink knivsamler. Han smed oven i købet to speciallavede superkvali-skeder oven i handlen efter vi havde handlet og snakket knive, til vi var gasblå i hovedet :fun:

Skederne er af kraftig kydex og fyren havde aldrig brugt sin kniv eller skederne og det har jeg heller ikke, så det er spritnyt og simpelthen for lækkert grej. Den ene er en IWBskede

Jeg kan ikke nænne at komme af med den originale tanto.

Kvali-skederne er bare en bonus.
Vedhæftede filer
IMG_0506.jpg
IMG_0506.jpg (28.98 KiB) Vist 7503 gange
IMG_0507.jpg
IMG_0507.jpg (29.6 KiB) Vist 7503 gange
IMG_0508.jpg
IMG_0508.jpg (24.4 KiB) Vist 7503 gange
IMG_0509.jpg
IMG_0509.jpg (26.15 KiB) Vist 7503 gange

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 267
Tilmeldt: 20. apr 2013, 18:34
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 22 times

Re: Tanto - hvad synes du om knivtypen?

Indlæg af Starling » 2. aug 2014, 12:42

Ja, det er jo en kampkniv så den er vel mest beregnet til at soldater stikker hinanden ned !

For os i det civile liv er det afgjort et samlerstykke, som gør glæde i samlingen. Den er ikke specielt skarp, med den er lavet solidt og med tysk grundighed. Heldigvis ikke lavet "Made in China", men altså i Solingen med tyske traditioner. Den ligger godt i hånden, og der er en del forhandlere i udlandet der udbyder den til salg. Der er flere varianter, men denne her skulle være originalen.

Men gå ind på www.linder.de - og bestil den hjem. Du vil ikke fortryde dit køb :biggrin:
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Tanto - hvad synes du om knivtypen?

Indlæg af Scout » 2. aug 2014, 13:13

Tak, jeg er dækket ind på tantofronten :mrgreen:

Hvis jeg skal have en ny tanto, så skal det nok være den der Scheppmann dual taper tanto.....eller storebroderen til min Magnum Tanto II. Den der hedder Magnum Tanto IX.....eller også Magnum Tanto XII....eller begge de to sidstnævnte, så jeg har tre næsten ens længere vestlige tantoer :biggrin:

....eller...eller...eller....aaargh! :fun:

I hvert fald en enkelt eller to tantoer mere i CS 'Magnum-familien,' så jeg har tre, der mere er i samme stil med ens tsuba ville være lækkert.

Så kan jeg få ryddet den der Kobun af vejen. Den har naget mig årevis, for den er billigt øjebæ ved siden af de andre tantoer i 'Magnumfamilien,' der alle er kvaliknive.
Tror ikke jeg gav mere end 100-150 kroner for en spritny Kobun for år tilbage.
Vedhæftede filer
13MBXII_1.jpg
13MBXII_1.jpg (15.54 KiB) Vist 7494 gange

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Tanto - hvad synes du om knivtypen?

Indlæg af Scrapper » 3. aug 2014, 23:52

Jeg har selv 2 tanto knive.
Hhv. en Benchmade Nimravus Tanto, som jeg købte for 10 år siden. Har aldrig brugt den, da den formål ikke er fredeligt.
2012-04-27 20.23.36.jpg
2012-04-27 20.23.36.jpg (99.57 KiB) Vist 7397 gange
Den anden jeg har, er en Taliwhacker Le, som kan bruges til et mere bredt formål. Swamprat er fabrikatet.
2013-06-05 05.43.04.jpg
2013-06-05 05.43.04.jpg (98.19 KiB) Vist 7397 gange
Den har en virkelig lækker tanto-spids!
Kniven er oprindeligt lavet til de amerikanske styrker, som rykkede ind i Afghanitan i 2001, og er primært ment som et våben. Den oprindelige udgave var i øvrigt tykkere. Denne er 4,5 mm tyk.

TJuhler
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 226
Tilmeldt: 12. jul 2010, 22:40
Interesser: Buer, pistoler, skarpe ting.
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 3 times
Been thanked: 50 times

Re: Tanto - hvad synes du om knivtypen?

Indlæg af TJuhler » 4. aug 2014, 00:12

ELSKER Tanto formen, syntes den er fantastisk "ren" i sin form. Udstråler noget, ja, ved sku ikk, kan ikke forklare det. Kan bare godt lidt den..

Men men men... JEG syntes den er en BITCH at udslibe selv. Det er sindsygt svært at slibe den i hånden, har prøvet et par gange, og en del ligger i rode bunken.

Sidste forsøg ville jeg også prøve at lave hamon på.. En gammel savklinge, blødgøre, slibe, smurte pejsemørtel på, hærde, slibe og en tur i jern klorid.. Hamon blev ikke SUPER tydelig, men den blev SYYYGT hård i æggen!!!

Men skal helt sikkert igang med en i fremtiden. Har planer om 5mm kulstofklinge af diamant Savklinge, og Chisel Grind, så den kun er slebet på en side.. Derefter en gang Acid stonevash, og brunering.. Og lidt g10... Ja, i mit hovede er den for fed.. Lad os se hvad det ender med ;)



Thomas
Vedhæftede filer
Tanto 1.jpg
Tanto 1.jpg (60.24 KiB) Vist 7391 gange
Senest rettet af TJuhler 4. aug 2014, 19:43, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Tanto - hvad synes du om knivtypen?

Indlæg af Langenge » 4. aug 2014, 00:17

Scout skrev:Inspireret af en anden tråd, så kunne det være sjovt at få et par meninger og måske oven i købet billeder af den kontroversielle klingeform.
Hvad er DU til? Kan du lide tantotypen eller bryder du dig ikke om den? Har du en/flere tantoer? Er du til faste klinger eller til foldeknive? Billeder? En mening? :smile:
Når du nu spørger så direkte.
Nej, jeg bryder mig ikke om faconen. Synes det ligner en pæn kniv, hvor nogen er kommet til at knække spidsen af, men ikke har kunnet nænne at smide kniven ud.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Tanto - hvad synes du om knivtypen?

Indlæg af Scout » 4. aug 2014, 10:31

Jamen, det er helt i orden :thumbup: Der er mange som ikke kan lide tantoformen.
Som du også kan se i nogle af indlæggene, så er det heller ikke alle tantoer, der er lige nyttige til en tur i skoven.
ALLE er velkommen til at ytre deres mening for eller imod tantoer.
......og det ligner ski noget, hvor spidsen er brækket af! :fun:

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Tanto - hvad synes du om knivtypen?

Indlæg af Scout » 4. aug 2014, 10:35

Scrapper skrev:
Den anden jeg har, er en Taliwhacker Le, som kan bruges til et mere bredt formål. Swamprat er fabrikatet.
Mere bredt formål - ja, det tyder navnet helt klart på :fun: :giggle:

.....men jeg forstår, hvad du mener bare ved at kigge på bladformen. Den er helt sikkert mere alsidig end tantoklingen på din Nimravus.

Dejlig kniv fra Swamprat der. De laver dejligt kontante knive.

Bortset fra det, så havde jeg en Nimravus med konventionel klingeform. En SUPERdejlig kniv.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Tanto - hvad synes du om knivtypen?

Indlæg af Scout » 4. aug 2014, 10:42

TJuhler skrev:ELSKER Tanto formen, syntes den er fantastisk "ren" i sin form. Udstråler noget, ja, ved sku ikk, kan ikke forklare det. Kan bare godt lidt den..

Men men men... JEG syntes den er en BITCH at udslibe selv. Det er sindsygt svært at slibe den i hånden, har prøvet et par gange, og en del ligger i rode bunken.

Sidste forsøg ville jeg også prøve at lave hamon på.. En gammel savklinge, blødgøre, slibe, smurte pejsemørtel på, hærde, slibe og en tur i jern klorid.. Hamon blev ikke SUPER tydelig, men den blev SYYYGT hård i æggen!!!

Men skal helt sikkert igang med en i fremtiden. Har planer om 5mm kulstofklinge af HSS Savklinge, og Chisel Grind, så den kun er slebet på en side.. Derefter en gang Acid stonevash, og brunering.. Og lidt g10... Ja, i mit hovede er den for fed.. Lad os se hvad det ender med ;)



Thomas

Ja, der er noget over formen. 'Ren' var ordet, jeg selv ville bruge.

Ironisk, når man tænker på, at det faktisk er en amerikansk relancering i nyere tid.
Men okay, jeg synes nu også at den japanske tantoform er smuk. Den er bare langt mere spids og ikke så markant i linjerne som den amerikanske tanto.

Ja, de kan være lede at slibe. Man ser det jo også ved, at det skarpe 'tantohjørne' ofte slibes blødere afhængig af bruger.

Lyder som et spændende tantoprojekt, du har gang i. Det ser vi frem til.

Fedt billede. Minder mig om, at jeg har en lille Ramey titaniumtanto et sted. Kunne være at jeg lige skulle finde den frem...

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2775
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Tanto - hvad synes du om knivtypen?

Indlæg af Krung » 4. aug 2014, 10:45

Meh.

Jeg har en americanized tanto af 440A ... jeg fik aldrig brugt den nok til at opleve hvor slapt det stål er.

Jeg lavede en (sceletonized) selv af 12C27, som jeg fik brugt lidt mere. Det eneste gode ved den var spidsen kan holde til at jeg gentagne gange taber den vandret 10 meter og ind i et træ.

Jeg synes geometrien lider under at det er 1 og kun 1 sted, der bliver slidt, når man skærer tomater, mad og andet under lejerlivsforetagelser.

Jeg har en Hultafors "stemmejernskniv", som må være tantoens styrke i koncentreret form. Den var marginalt praktisk når man bygger træhuse nord for Stockholm, men så er et stemmejern alligevel bedre.

Amerikansk tanto er hverken fugl eller fisk. Hvis du kun kan slæbe en kniv og du skal kunne begge dele, så kan den måske have sin berettigelse.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2226
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 462 times
Been thanked: 351 times

Re: Tanto - hvad synes du om knivtypen?

Indlæg af Kenned » 4. aug 2014, 15:09

Jeg elsker formen, men synes egentlig kun den er pæn på en klassisk tanto. På diverse kampknive synes jeg ikke den er pæn.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

RoyalDuck
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 30. dec 2011, 19:25
Interesser: riffelskydning, våbenteknik
Geografisk sted: Dronningens København
Has thanked: 16 times
Been thanked: 14 times

Re: Tanto - hvad synes du om knivtypen?

Indlæg af RoyalDuck » 4. aug 2014, 17:22

TJuhler skrev:ELSKER Tanto formen, syntes den er fantastisk "ren" i sin form. Udstråler noget, ja, ved sku ikk, kan ikke forklare det. Kan bare godt lidt den..

Men men men... JEG syntes den er en BITCH at udslibe selv. Det er sindsygt svært at slibe den i hånden, har prøvet et par gange, og en del ligger i rode bunken.

Sidste forsøg ville jeg også prøve at lave hamon på.. En gammel savklinge, blødgøre, slibe, smurte pejsemørtel på, hærde, slibe og en tur i jern klorid.. Hamon blev ikke SUPER tydelig, men den blev SYYYGT hård i æggen!!!

Men skal helt sikkert igang med en i fremtiden. Har planer om 5mm kulstofklinge af HSS Savklinge, og Chisel Grind, så den kun er slebet på en side.. Derefter en gang Acid stonevash, og brunering.. Og lidt g10... Ja, i mit hovede er den for fed.. Lad os se hvad det ender med ;)



Thomas
Hæ, hvordan vil du egentlig lave en kulstofklinge af HSS materiale ? DET lyder faneme spændende :blink:

TJuhler
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 226
Tilmeldt: 12. jul 2010, 22:40
Interesser: Buer, pistoler, skarpe ting.
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 3 times
Been thanked: 50 times

Re: Tanto - hvad synes du om knivtypen?

Indlæg af TJuhler » 4. aug 2014, 19:43

RoyalDuck: Ja, mener selvfølgelig en Diamant klinge... My bad

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Tanto - hvad synes du om knivtypen?

Indlæg af Scrapper » 4. aug 2014, 22:21

Scout skrev:
Scrapper skrev:
Den anden jeg har, er en Taliwhacker Le, som kan bruges til et mere bredt formål. Swamprat er fabrikatet.
Mere bredt formål - ja, det tyder navnet helt klart på :fun: :giggle:

.....men jeg forstår, hvad du mener bare ved at kigge på bladformen. Den er helt sikkert mere alsidig end tantoklingen på din Nimravus.

Dejlig kniv fra Swamprat der. De laver dejligt kontante knive.

Bortset fra det, så havde jeg en Nimravus med konventionel klingeform. En SUPERdejlig kniv.
Ja okay, måske ikke det mest fredeligt kaldenavn :mrgreen:

Nimravus'en ligger rigtigt nok fantastisk i hånden, og er en meget hurtig kniv i hånden.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Tanto - hvad synes du om knivtypen?

Indlæg af Scout » 4. aug 2014, 23:01

:biggrin:



Ja, super dejlig kniv. Jeg er normalt ikke til for mange fordybninger til fingrene i skæftet, men min Nimravus havde formidabel ergonomi med en finger-fordybning. Formoder, at den med tantoklinge har det samme greb. Benchmade laver nogle ret lækre knive.

Ratata
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 306
Tilmeldt: 12. mar 2011, 23:24
Interesser: mc kørsel
Geografisk sted: sydsjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 27 times

Re: Tanto - hvad synes du om knivtypen?

Indlæg af Ratata » 6. aug 2014, 20:36

Scout som vi snakkede om i det andet indlæg så er tanto ikke noget for mig. Men jeg tilhører også gruppen der bruger kniven til at åbne og pelse bambi, og knap så meget bushcraft. Til det formål har jeg en enzo trapper der for mig er en pæn enkel og lækker kniv. Jeg er mere til de lidt mere svungne linjer i en alm nordisk kniv som enzoen eller min gamle Helle kniv.
Sendt fra verdens navle Herlufmagle

Brugeravatar
Wetke
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 23. apr 2009, 08:28
Interesser: Pistolskydning, 22er plinking
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 81 times
Been thanked: 49 times

Re: Tanto - hvad synes du om knivtypen?

Indlæg af Wetke » 26. aug 2014, 18:47

image.jpg
image.jpg (66.37 KiB) Vist 7104 gange
Michael Stein har lavet denne simple, men efter min mening lækre tanto til mig. Jeg kan godt lide mikset mellem traditionel stil og tacticool.
Paracordgreb behandlet med epoxy - tror jeg.
Kydexskeden monteres således at klingen har samme retning som bæltet.
Kniven er dejlig skarp også efter brug. Tekniske data må Stein selv levere.

Wetke
Rigeligt med smør

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Tanto - hvad synes du om knivtypen?

Indlæg af Scout » 26. aug 2014, 18:59

https://www.youtube.com/watch?v=fqCrJc2b9kw


Den er SØD! Tillykke!
Unægteligt ikke 'amerikansk tantoform' - og slet ikke traditionelt japansk for den sags skyld.
Men tag ikke fejl; efter min mening er den kniv du har der så bare det mere funktionel til danske forhold.
Kan du nænne, at bruge den til noget? (det håber jeg, for det fortjener kniven).

Fortæl os lidt mere om ståltype og greb - ser ud som læder. Er det bare viklet om eller er set forseglet oven i hatten?

Igen; lækker kniv.

Brugeravatar
Skumme
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 305
Tilmeldt: 11. aug 2008, 14:38
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Tanto - hvad synes du om knivtypen?

Indlæg af Skumme » 26. aug 2014, 19:22

Hejsa.
klingen på tantoen er uhb20c der er differential hærdet og coated med kg gunkote.
skæftet er 550 paracord der er forseglet med epoxy. Uden på et par skaller af kydex.
Dejligt at se den bliver brugt.
der er set lidt i retning af James Williams hissatsu da jeg designede den.
Mvh
Michael

Brugeravatar
Wetke
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 23. apr 2009, 08:28
Interesser: Pistolskydning, 22er plinking
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 81 times
Been thanked: 49 times

Re: Tanto - hvad synes du om knivtypen?

Indlæg af Wetke » 26. aug 2014, 20:08

Scout skrev: Kan du nænne, at bruge den til noget? (det håber jeg, for det fortjener kniven).
Indtil videre har den åbnet kasser, testet projektilhårdhed og skåret kage. Men den skal bestemt med på tur.
Tak for roserne - de er hermed givet videre til Stein. Tror vist jeg skylder kage.

Wetke
Rigeligt med smør

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Tanto - hvad synes du om knivtypen?

Indlæg af Scout » 26. aug 2014, 20:22

Det er en start :biggrin:
Ser frem til flere rapporter om dit brug af kniven i fremtiden. Interessant kniv.

Besvar