Min mening omkring knivloven

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Radioactive_Man
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 84
Tilmeldt: 7. aug 2014, 12:58
Interesser: Skyde- og blankvåben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Min mening omkring knivloven

Indlæg af Radioactive_Man » 25. aug 2014, 22:07

Den tyske våbenlov håndterer det således:

I visse byzoner (f.eks. Reeperbahn i Hamborg) er ikke engang lidt for spidse tandstikkere tilladt. Forbuddet er skiltet tydeligt på lygtepælene. Områderne svarer til vores visitationszoner, men skiltningen gør, at man kan holde sig væk, hvis man ikke gider klappes på lommerne.

Til EDC må man have enhver foldekniv der er under 12 cm og ikke er både enhåndsbetjent og låsbar. Begrebet enhåndsbetjent fortolkes således, at der skal være hul, thumbstud, flipper eller lignende (altså kniven skal være ikke blot være konstrueret, så den kan enhåndsbetjenes, der skal være designet til enhåndsbetjening for at blive betragtet som enhåndsbetjent).

Springknive, butterflyknive, push daggers og andet i den stil er forbudt at besidde, ligesom herhjemme (med en eller anden underlig undtagelse for meget små springknive, disse må dog ikke bæres).

Den lov kunne jeg godt tænke mig, at vi tog en kopi af. Det er sikkert ikke perfekt, men det sparer en masse bøvl og gråzoner.

Coldsteel
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 547
Tilmeldt: 23. nov 2008, 00:45
Interesser: Knive
Geografisk sted: på fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 44 times

Re: Min mening omkring knivloven

Indlæg af Coldsteel » 25. aug 2014, 22:13

Radioactive_Man skrev:Den tyske våbenlov håndterer det således:

I visse byzoner (f.eks. Reeperbahn i Hamborg) er ikke engang lidt for spidse tandstikkere tilladt. Forbuddet er skiltet tydeligt på lygtepælene. Områderne svarer til vores visitationszoner, men skiltningen gør, at man kan holde sig væk, hvis man ikke gider klappes på lommerne.

Til EDC må man have enhver foldekniv der er under 12 cm og ikke er både enhåndsbetjent og låsbar. Begrebet enhåndsbetjent fortolkes således, at der skal være hul, thumbstud, flipper eller lignende (altså kniven skal være ikke blot være konstrueret, så den kan enhåndsbetjenes, der skal være designet til enhåndsbetjening for at blive betragtet som enhåndsbetjent).

Springknive, butterflyknive, push daggers og andet i den stil er forbudt at besidde, ligesom herhjemme (med en eller anden underlig undtagelse for meget små springknive, disse må dog ikke bæres).

Den lov kunne jeg godt tænke mig, at vi tog en kopi af. Det er sikkert ikke perfekt, men det sparer en masse bøvl og gråzoner.
Jeg synes der skal være en lov om at folk skal have lov til at tænke selv. og folk der begår ulovligheder er jo ligeglad med loven så for dem "gælder" den jo alligevel ikke.

og så skulle man måske sætte ind tidligere i barndommen og sørge for vi for mindsket mængden af voldspsykopater/svigtede børn osv

Coldsteel
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 547
Tilmeldt: 23. nov 2008, 00:45
Interesser: Knive
Geografisk sted: på fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 44 times

Re: Min mening omkring knivloven

Indlæg af Coldsteel » 25. aug 2014, 22:17

Radioactive_Man skrev:Den tyske våbenlov håndterer det således:

I visse byzoner (f.eks. Reeperbahn i Hamborg) er ikke engang lidt for spidse tandstikkere tilladt. Forbuddet er skiltet tydeligt på lygtepælene. Områderne svarer til vores visitationszoner, men skiltningen gør, at man kan holde sig væk, hvis man ikke gider klappes på lommerne.

Til EDC må man have enhver foldekniv der er under 12 cm og ikke er både enhåndsbetjent og låsbar. Begrebet enhåndsbetjent fortolkes således, at der skal være hul, thumbstud, flipper eller lignende (altså kniven skal være ikke blot være konstrueret, så den kan enhåndsbetjenes, der skal være designet til enhåndsbetjening for at blive betragtet som enhåndsbetjent).

Springknive, butterflyknive, push daggers og andet i den stil er forbudt at besidde, ligesom herhjemme (med en eller anden underlig undtagelse for meget små springknive, disse må dog ikke bæres).

Den lov kunne jeg godt tænke mig, at vi tog en kopi af. Det er sikkert ikke perfekt, men det sparer en masse bøvl og gråzoner.
Deres knivlov er så hvidt jeg husker også blevet strammet med tiden, så der går nok ikke længe inde de har det som os, det kunne jeg hvertfald godt frygte.

Radioactive_Man
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 84
Tilmeldt: 7. aug 2014, 12:58
Interesser: Skyde- og blankvåben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Min mening omkring knivloven

Indlæg af Radioactive_Man » 25. aug 2014, 22:23

Coldsteel skrev: Deres knivlov er så hvidt jeg husker også blevet strammet med tiden, så der går nok ikke længe inde de har det som os, det kunne jeg hvertfald godt frygte.
Ovenstående er den strammede version. Førhen var enhåndsknive med lås ok til EDC. Man kunne også gå med fast blad under 12 cm, men om dette stadig gælder, ved jeg ikke. Og om man i praksis slap af sted med det i byzoner ved jeg heller ikke.
Coldsteel skrev: og så skulle man måske sætte ind tidligere i barndommen og sørge for vi for mindsket mængden af voldspsykopater/svigtede børn osv
Det er for dyrt. Det er nemmere med symbolpolitik. ;)

Coldsteel
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 547
Tilmeldt: 23. nov 2008, 00:45
Interesser: Knive
Geografisk sted: på fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 44 times

Re: Min mening omkring knivloven

Indlæg af Coldsteel » 25. aug 2014, 22:46

Radioactive_Man skrev:
Coldsteel skrev: Deres knivlov er så hvidt jeg husker også blevet strammet med tiden, så der går nok ikke længe inde de har det som os, det kunne jeg hvertfald godt frygte.
Ovenstående er den strammede version. Førhen var enhåndsknive med lås ok til EDC. Man kunne også gå med fast blad under 12 cm, men om dette stadig gælder, ved jeg ikke. Og om man i praksis slap af sted med det i byzoner ved jeg heller ikke.
Coldsteel skrev: og så skulle man måske sætte ind tidligere i barndommen og sørge for vi for mindsket mængden af voldspsykopater/svigtede børn osv
Det er for dyrt. Det er nemmere med symbolpolitik. ;)

Ja det var også den der lov jeg frygter bliver strammet igen, det er jo igen dem der vælger at stikke med en kniv som jo sætter dagsordenen og de er jo som bekendt ligeglad med loven.


Og ja der er helt sikkert flere stemmer i at sige strengere straffe og strammere love ind at sige lad og sætte ind over for de sociale problemer og forbedre integrationen.

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 267
Tilmeldt: 20. apr 2013, 18:34
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 22 times

Re: Min mening omkring knivloven

Indlæg af Starling » 26. aug 2014, 14:21

Radioactive_Man skrev:Den tyske våbenlov håndterer det således:

I visse byzoner (f.eks. Reeperbahn i Hamborg) er ikke engang lidt for spidse tandstikkere tilladt. Forbuddet er skiltet tydeligt på lygtepælene. Områderne svarer til vores visitationszoner, men skiltningen gør, at man kan holde sig væk, hvis man ikke gider klappes på lommerne.

Til EDC må man have enhver foldekniv der er under 12 cm og ikke er både enhåndsbetjent og låsbar. Begrebet enhåndsbetjent fortolkes således, at der skal være hul, thumbstud, flipper eller lignende (altså kniven skal være ikke blot være konstrueret, så den kan enhåndsbetjenes, der skal være designet til enhåndsbetjening for at blive betragtet som enhåndsbetjent).

Springknive, butterflyknive, push daggers og andet i den stil er forbudt at besidde, ligesom herhjemme (med en eller anden underlig undtagelse for meget små springknive, disse må dog ikke bæres).

Den lov kunne jeg godt tænke mig, at vi tog en kopi af. Det er sikkert ikke perfekt, men det sparer en masse bøvl og gråzoner.

Springknive er lovlige at købe, sælge og besidde i Tyskland. Dog må de kun være i hjemmet eller på en arbejdsplads, hvis det er nødvendigt for arbejdet kan udføres (fx teater og film).

Knivsbladet må højest være 8.5 cm langt, og knivsbladet skal springe ud fra siden af grebet.
Så "Out Of The Front" springknive er bandlyst.

Hvis man skulle interessere sig for springknive (hvad man ikke må !) så sælger Böker, Linder og Herbertz dem.
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Min mening omkring knivloven

Indlæg af Martensit » 26. aug 2014, 16:47

Radioactive_Man skrev:
Coldsteel skrev: Deres knivlov er så hvidt jeg husker også blevet strammet med tiden, så der går nok ikke længe inde de har det som os, det kunne jeg hvertfald godt frygte.
Ovenstående er den strammede version. Førhen var enhåndsknive med lås ok til EDC. Man kunne også gå med fast blad under 12 cm, men om dette stadig gælder, ved jeg ikke. Og om man i praksis slap af sted med det i byzoner ved jeg heller ikke.
Coldsteel skrev: og så skulle man måske sætte ind tidligere i barndommen og sørge for vi for mindsket mængden af voldspsykopater/svigtede børn osv
Det er for dyrt. Det er nemmere med symbolpolitik. ;)

Medmindre Tysken har strammet deres knivlov i løbet af det sidste år, så må du stadigvæk gerne gå med en kniv der er op til 12cm lang. Det er op til den enkelte politibetjent ved en evt. visitation at tage stilling til om den er ok. Dvs, at hvis der står noget i stil med mega-death-stealth-ninja-black-serrated-tanto på klingen, så får du nok med bødeblokken (op til 70.000€ såvidt jeg husker)
Starling skrev:
Springknive er lovlige at købe, sælge og besidde i Tyskland. Dog må de kun være i hjemmet eller på en arbejdsplads, hvis det er nødvendigt for arbejdet kan udføres (fx teater og film).

Knivsbladet må højest være 8.5 cm langt, og knivsbladet skal springe ud fra siden af grebet.
Så "Out Of The Front" springknive er bandlyst.

Hvis man skulle interessere sig for springknive (hvad man ikke må !) så sælger Böker, Linder og Herbertz dem.
Der er også nogen regler for hvor bred klingen skal være i forhold til skæftet, hvilket mere eller mindre effektivt sætter en stopper for stilet-lignende knive der kun kan bruges til at "skubbe" til folk.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Min mening omkring knivloven

Indlæg af Martensit » 26. aug 2014, 16:59

Radioactive_Man skrev:
Refraktorius skrev: Men du lever i et demokrati, og det betyder, at når en lovligt valgt regering beslutter noget, så gælder det også for dig, uanset om du kan lide det eller ej.
:???:
Lige præcis her rammer du ned i et af de største problemer med loven: vores lovligt valgte regering skrev en lov, som på mange punkter ikke er klar, og justitsministeriet laver så yderligere regler indenfor lovens rammer, som heller ikke er klare, entydige og forståelige. Og selv når man spørger f.eks. politiet direkte, har de altid fire forskellige meninger om sagen og vil ikke nedfælde noget som helst på skrift.

Eksempel 1 fra $4, stk. 2, 1):
"Justitsministeren kan udstede regler om forbud mod at indføre, ved overdragelse at erhverve, at besidde, bære eller anvende, at overdrage eller at overlade andre besiddelsen af [...] Skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm"

Justitsministeriet/politiet befinder så, at man gerne må bruge en jagtkniv på over 12 cm til jagt, hvis den er udformet til jagt, men der er ikke helt klart (i hvert fald ikke for mig), hvornår en kniv er en jagtkniv og hvornår den er et yderst farligt og ulovligt stikvåben. De fleste betjente vil nok mene, at en neutralt udseende Peltonen M07 med 12.5 cm blad er acceptabel som jagtkniv, og at en 40 cm machete ikke er, men hvad med den her (17 cm): http://www.blades-uk.com/large_pic.php?product_id=2873 (at den så ikke er egnet til jagt er noget helt andet).

Eksempel 2 fra samme sted i lovteksten:
Forbud mod "enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at de i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd"

Hvad nu hvis betjenten kan folde den ud med en hånd, og jeg ikke kan. Eller omvendt. Der står ikke, at kniven skal være beregnet til en-hånds-betjening, der står blot at det skal være muligt at folde den ud med en hånd i normal stand. I praksis går politiet efter de knive, som er nemme at åbne (Gerber Gator-sagen) og de færreste betjente vil nok øffe over en Opinel, men så er der gråzonen med linerlock-knive med stram pivot osv.

Jeg er helt med på, at jeg er en pedantisk, regelridende skiderik, men jeg føler mig berøvet for enhver form for retssikkerhed, når man begynder at lave tåbelige love, som almindelige dødelige ikke kan fortolke. Det er ret klart, hvornår en kniv har en bestemt bladlængde, og om den har en lås, men når man begynder at snakke om, hvordan kniven potentielt kan betjenes og med hvilket formål den er produceret, så får man en masse gråzoner, som skaber en masse problemer for ellers lovlydige borgere.
Problemet er jo, at der sidder politikere og politifolk og laver den slags love, og noget det ser farligt ud, og vi kan alle "forholde" os til knive, det har man nemt ved at forbyde. Faktum er, at politikere ikke har prøvet at blive rullet ind i tovværk eller have et problem på en klatrevæg eller en fjeldside, hvor enhåndsbetjente foldeknive er et livsnødvendigt værktøj.

For at gøre det rigtig grinagtigt, så har vi for tiden en situation i Danmark, hvor politisk handling effektivt kan redde menneskeliv. MRSA er en alvorlig trussel mod sundheden, på et hospital eller plejehjem vil det kunne have alvorlige konsekvenser hvis den kom i omløb.
Istedet for at gribe knoglen og ringe til de førende mikrobiologer her i landet og spørge hvordan man bedst kommer det til livs, så sidder de og fedter i det, og snakker mere med landbrugets interesseorganisationer, end med dem der kan fortælle at dette her kommer til at koste liv.

Sat på spidsen: Italiensk rygsæksturist bliver dræbt med kniv, fordi han ikke betaler for sine stoffer hos en dealer på et gadehjørne. Ikke længe efter er våbenloven strammet, og det har hjulpet absolut ingenting.
Landbruget bruger for meget antibiotika, det har effektivt skabt et selektionsmiljø der fører til fremavling af nogle meget resistente stammer af gule stafylokokker. Sundhedsmyndighederne råber vagt i gevær, BT sælger aviser, og politikerne siger: Vi ser tiden an.

Det vi har brug for er ikke en ny regering, eller en revision af våbenloven, vi har brug for en revision af valgsystemet. Genindførsel af Enkeltmandskredse, eller hvad det nu er de kaldes, så vi får politikere der varetager deres lokalbefolknings interesser på et nationalt plan, frem for skolepiger med halvfærdige universitetsuddannelser.
Føj for pokker, jeg er krigerisk i dag - Martensit Out.

Radioactive_Man
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 84
Tilmeldt: 7. aug 2014, 12:58
Interesser: Skyde- og blankvåben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Min mening omkring knivloven

Indlæg af Radioactive_Man » 26. aug 2014, 17:14

Martensit skrev: Sat på spidsen: Italiensk rygsæksturist bliver dræbt med kniv, fordi han ikke betaler for sine stoffer hos en dealer på et gadehjørne.
Jeg havde faktisk aldrig hørt, at det var derfor han blev dræbt. Så kriminel idiot dolker lidt mindre kriminel - og efter alt at dømme ikke specielt kvik - idiot med fast blad, og min foldekniv bliver forbudt. Hvor smukt. Hvor poetisk. Hvor dødssygt.
Martensit skrev: skolepiger med halvfærdige universitetsuddannelser.
Smukt udtryk, som jeg vil genbruge. Spørgsmålet er, om der er for mange akademikere i Folketinget, eller om der bare for mange halvfærdige akademikere, der ikke har evnerne til at blive færdige.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Min mening omkring knivloven

Indlæg af Martensit » 26. aug 2014, 19:30

Radioactive_Man skrev:
Martensit skrev: Sat på spidsen: Italiensk rygsæksturist bliver dræbt med kniv, fordi han ikke betaler for sine stoffer hos en dealer på et gadehjørne.
Jeg havde faktisk aldrig hørt, at det var derfor han blev dræbt. Så kriminel idiot dolker lidt mindre kriminel - og efter alt at dømme ikke specielt kvik - idiot med fast blad, og min foldekniv bliver forbudt. Hvor smukt. Hvor poetisk. Hvor dødssygt.
Martensit skrev: skolepiger med halvfærdige universitetsuddannelser.
Smukt udtryk, som jeg vil genbruge. Spørgsmålet er, om der er for mange akademikere i Folketinget, eller om der bare for mange halvfærdige akademikere, der ikke har evnerne til at blive færdige.
Nogen vil påstå at jeg er selv på vej til at blive akademiker, jeg læser ihvertfald på universitetet i Århus, så jeg er måske forudindtaget?
Problemet, som jeg ser det er, at der er rigtig mange unge "karrierepolitikere". Folk med visioner og teorier lige fra skolebænken, der ikke har taget turen forbi det virkelige liv udenfor universitetsparken eller Chrisitansborgs mure. Samtidig er de kun informeret om hvordan verden hænger sammen af folk med kontoruddannelser og andre akademiske uddannelser fjernt fra den virkelige verden.
Jeg synes det er skrækkeligt, at man som Jurist skal studere i 5 år, og derefter have en overbygning af en art på 3 år, får at være advokat. Så har man "optjent" retten til at tage vare på enkelte individer og sager. Som læge skal man studere 6 år på universitetet, 1 år i turnus, og derefter 4-5 års speciallæge uddannelse, igen, så har man "optjent" retten til at tage vare på patienter.
Begge er discipliner hvor det drejer sig om emner der påvirker en mindre gruppe af mennesker. Familie+pårørende til en person der har brug for en i det pågældende speciales hjælp, eller man har klokket i det og det går ud over nogen flere, hvis der er tale om fejlbehandling. et sted mellem 8 og 12 års uddannelse, og ikke noget der virkelig trækker ringe i vandet.
Så kommer Astrid Krarup eller Morten Østergaard lallende og laver en eller anden hovsa-løsning der påvirker hele befolkningen.

Det er det jeg siger, jeg er lidt krigerisk i dag. Og har vist formået en "thread-drift" af format.
Jeg har før ærgret mig over hvordan det hele hænger sammen, jeg har ringet til ministerier, skrevet til politiske ordførere, det er som at slå i en dyne. Det eneste der nok ville hjælpe, ville være en ændring af valgsystemet, så alle de små partyskinker fra fredagsbaren på Statskundskab kun kan blive valgt ind i folketinget, hvis de bor i en lille by og har et almindeligt arbejde. Tillagsmandater er noget fanden har skabt.

Forresten kan du jo glæde dig over, at det kun er enhåndsbetjente foldeknive der er forbudt, en kniv konstrueret efter stanley-knivs princippet kan de ikke røre, den kan nemlig ikke "foldes". Problemet med den nuværende lovgivning opstod også først, da man strøg kravet om at det skulle være en "hurtigt åbnene" foldekniv :puke:

Radioactive_Man
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 84
Tilmeldt: 7. aug 2014, 12:58
Interesser: Skyde- og blankvåben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Min mening omkring knivloven

Indlæg af Radioactive_Man » 26. aug 2014, 19:41

Martensit skrev: Nogen vil påstå at jeg er selv på vej til at blive akademiker, jeg læser ihvertfald på universitetet i Århus, så jeg er måske forudindtaget?
Nogen (herunder mig selv) vil påstå, at jeg allerede er det. Det har altid været populært at sige, at der er for mange akademikere i Folketinget, men de 55% dækker også over folk, der er halvfærdige og halvstuderede.
Martensit skrev: Forresten kan du jo glæde dig over, at det kun er enhåndsbetjente foldeknive der er forbudt, en kniv konstrueret efter stanley-knivs princippet kan de ikke røre, den kan nemlig ikke "foldes". Problemet med den nuværende lovgivning opstod også først, da man strøg kravet om at det skulle være en "hurtigt åbnene" foldekniv :puke:
En eller anden bør lave en kniv, hvor man manuelt skubber et blad, som dem vi ellers kender fra foldeknive, ud af fronten. Så er det ikke en foldekniv, og den kan bruges til anerkendelsesværdigt formål, men ikke EDC. Der skal selvfølgelig også være en slags linerlock eller noget bag bladet. Nogen frivillige?

RoyalDuck
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 30. dec 2011, 19:25
Interesser: riffelskydning, våbenteknik
Geografisk sted: Dronningens København
Has thanked: 16 times
Been thanked: 14 times

Re: Min mening omkring knivloven

Indlæg af RoyalDuck » 26. aug 2014, 20:21

Radioactive_Man skrev:
Martensit skrev: Nogen vil påstå at jeg er selv på vej til at blive akademiker, jeg læser ihvertfald på universitetet i Århus, så jeg er måske forudindtaget?
Nogen (herunder mig selv) vil påstå, at jeg allerede er det. Det har altid været populært at sige, at der er for mange akademikere i Folketinget, men de 55% dækker også over folk, der er halvfærdige og halvstuderede.
Martensit skrev: Forresten kan du jo glæde dig over, at det kun er enhåndsbetjente foldeknive der er forbudt, en kniv konstrueret efter stanley-knivs princippet kan de ikke røre, den kan nemlig ikke "foldes". Problemet med den nuværende lovgivning opstod også først, da man strøg kravet om at det skulle være en "hurtigt åbnene" foldekniv :puke:
En eller anden bør lave en kniv, hvor man manuelt skubber et blad, som dem vi ellers kender fra foldeknive, ud af fronten. Så er det ikke en foldekniv, og den kan bruges til anerkendelsesværdigt formål, men ikke EDC. Der skal selvfølgelig også være en slags linerlock eller noget bag bladet. Nogen frivillige?
heh - Faldknive er altså nævnt i våbenloven (Bundeswehr Fallmesser/Kappmesser er en "out the front" med blokering og har været no-no ihvertfald siden midt 80'erne) men hvordan man juridisk skelner mellem den, og en godt "løs" olfa hobbykniv er et andet spørgsmål -

Radioactive_Man
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 84
Tilmeldt: 7. aug 2014, 12:58
Interesser: Skyde- og blankvåben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Min mening omkring knivloven

Indlæg af Radioactive_Man » 26. aug 2014, 22:09

RoyalDuck skrev: heh - Faldknive er altså nævnt i våbenloven (Bundeswehr Fallmesser/Kappmesser er en "out the front" med blokering og har været no-no ihvertfald siden midt 80'erne) men hvordan man juridisk skelner mellem den, og en godt "løs" olfa hobbykniv er et andet spørgsmål -
Klingen skal ikke falde på plads af sig selv, den skal skubbes ud ligesom på en hobbykniv. Men jeg er sikker på at min fine idé viser sig at være forbudt. :mad:

Edit: Og nu er jeg vist ved at være OT.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Min mening omkring knivloven

Indlæg af Marius » 10. nov 2014, 22:00

Knivloven virker ikke, den politimæssige indsats virker ikke, den præventive indsats virker ikke - betyder dette at man ruller lovgivningen tilbage? Nej da.

2012
Det Kriminalpræventive Råd målretter kampagne mod 'en lille gruppe unge' mellem 15 - 26 år.
En stigning i antallet af overtrædelser af knivloven er ikke ensbetydende med mange knive i nattelivet
http://www.dkr.dk/pas-p%C3%A5-myter-i-knivdebatten


2013
Selvom man allerede har målrettet kampagner og fortsat taler om 'en lille gruppe', så er det svært at finde et mønster (når gerningsmændene er unge mænd mellem 16 og 24 år....)
Gerningsmændene er primært unge mænd i alderen 16-24 år, og cirka 70 procent af de sigtede er danske statsborgere. En ikke ubetydelig del af de registrerede tilfælde kan henføres til bandemiljøet, men det er svært at udpege en bestemt gruppe ud fra undersøgelsen, lyder det fra politiet.
http://www.b.dk/nationalt/politiet-oege ... e-knivvold


2014
Knivvolden stiger fortsat og Det Kriminalpræventive Råd laver ny rekord i uld-i-mund om stigningen.
Det Kriminalpræventive Råd hæfter sig ved, at selv om dobbelt så mange bliver dømt for at gå med kniv, så er stigning i knivvold mindre.
http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/27702261
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Min mening omkring knivloven

Indlæg af Scout » 11. nov 2014, 12:40

Martensit skrev: Sat på spidsen: Italiensk rygsæksturist bliver dræbt med kniv, fordi han ikke betaler for sine stoffer hos en dealer på et gadehjørne. Ikke længe efter er våbenloven strammet, og det har hjulpet absolut ingenting.
Landbruget bruger for meget antibiotika, det har effektivt skabt et selektionsmiljø der fører til fremavling af nogle meget resistente stammer af gule stafylokokker. Sundhedsmyndighederne råber vagt i gevær, BT sælger aviser, og politikerne siger: Vi ser tiden an.
Jeg kan tilføje, at jeg har set kniven, italieneren blev stukket ned med.

En lille latterlig almindelig billig foldekniv.

Igen, så nytter det jo ikke noget i panik/som betinget refleks oven på fyrens død at ulovliggøre noget værktøj og forhindre os lovlydelige borgere i at benytte det nyttige værktøj.

Køkkenknive, skruetrækkere og som nævnt almindelige små billige knive kan slå ihjel. Hvis folk vil slå ihjel, så gør det det med det de har for hånden.

Mit mantra har længe været: Straf ikke værktøjet ved at gøre det ulovligt med knivloven - straf BRUGEN af det som idioter bruger til at slå andre ihjel med.

Hvad angår det politiske billede, som flere har omtalt, så har jeg ikke mange illusioner tilbage.

Hele det politiske 'spektrum' er koncentreret og der er reelt ikke nogen/mange valgmulighed (-er), da alle er en samling taburetklæbere, der af en eller anden grund kun har deres egne ben som prioritet og lader til at være flintrede ligeglade med i den vanvittige retning landet går.

Jeg finder det naivt, at tale om at der er demokrati i landet. Men som andre siger, man kan jo bare skride. Status quo ser ikke ud til at kunne ændres som sagerne står nu.

Foruroligende, som landet har udviklet sig. Der bliver ikke mere hyggeligt i fremtiden.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Min mening omkring knivloven

Indlæg af LapuaMagnum » 11. nov 2014, 13:05

Scout skrev:
Martensit skrev: Sat på spidsen: Italiensk rygsæksturist bliver dræbt med kniv, fordi han ikke betaler for sine stoffer hos en dealer på et gadehjørne. Ikke længe efter er våbenloven strammet, og det har hjulpet absolut ingenting.
Landbruget bruger for meget antibiotika, det har effektivt skabt et selektionsmiljø der fører til fremavling af nogle meget resistente stammer af gule stafylokokker. Sundhedsmyndighederne råber vagt i gevær, BT sælger aviser, og politikerne siger: Vi ser tiden an.
Jeg kan tilføje, at jeg har set kniven, italieneren blev stukket ned med.

En lille latterlig almindelig billig foldekniv.

Igen, så nytter det jo ikke noget i panik/som betinget refleks oven på fyrens død at ulovliggøre noget værktøj og forhindre os lovlydelige borgere i at benytte det nyttige værktøj.

Køkkenknive, skruetrækkere og som nævnt almindelige små billige knive kan slå ihjel. Hvis folk vil slå ihjel, så gør det det med det de har for hånden.

Mit mantra har længe været: Straf ikke værktøjet ved at gøre det ulovligt med knivloven - straf BRUGEN af det som idioter bruger til at slå andre ihjel med.

Hvad angår det politiske billede, som flere har omtalt, så har jeg ikke mange illusioner tilbage.

Hele det politiske 'spektrum' er koncentreret og der er reelt ikke nogen/mange valgmulighed (-er), da alle er en samling taburetklæbere, der af en eller anden grund kun har deres egne ben som prioritet og lader til at være flintrede ligeglade med i den vanvittige retning landet går.

Jeg finder det naivt, at tale om at der er demokrati i landet. Men som andre siger, man kan jo bare skride. Status quo ser ikke ud til at kunne ændres som sagerne står nu.

Foruroligende, som landet har udviklet sig. Der bliver ikke mere hyggeligt i fremtiden.
Jeg har endnu heller ikke set en kniv agere på egen hånd, heldigvis og tror kun det er i film det kan lade sig gøre. Kniven er jo ikke farlig før den lander i hændne på en tosse. Mine hænder eksempelvis er lige så farlige som en kniv men de er ikke forbudt endnu :biggrin:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Min mening omkring knivloven

Indlæg af Scout » 11. nov 2014, 13:13

Nemlig.

:smile: Jeg har for øvrigt hørt, at der er en film om dine hænder; "Farligere end politiet tillader" hedder den vist på dansk :fun:

Besvar