Er dettte en souvenir Bowie kniv?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. jun 2014, 09:11
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Re: Er dettte en souvenir Bowie kniv?

Indlæg af Falco Subniger » 28. aug 2014, 18:24

Elbæk skrev: I min bog afhænger det meget af sagens faktiske forhold:
Hvem kan bedst vurdere det? En skoleledelse, som ud fra det oplyste, ikke følger egne kompetencer? Eller politiet/sociale myndigheder som må antages at efterforske sagen professionelt og ud fra det vurdere, hvordan sagen skal gribes an?

Jeg er ikke helt med på, hvad du mener konsekvensen kan blive for forældrene, med mindre de har udleveret kniven til drengen, så han kunne tage den med i skole?

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7311
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 78 times
Been thanked: 328 times

Re: Sv: er det en souvenir bowie kniv

Indlæg af Langenge » 28. aug 2014, 18:31

Knifelover skrev: Da far lå i Sønderborg i min tid som sergent der var ingen der hunsede med far vi
gravede og gravede :-).
Brugtvognsforhandler Andersens sidste forsøg på at finde selvrespekt.... I sin hjemmebar. :smile:
Tror, jeg fremover vil kalde "Knifelover" for brugtvognsforhandler Andersen :biggrin:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7311
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 78 times
Been thanked: 328 times

Re: Er dettte en souvenir Bowie kniv?

Indlæg af Langenge » 28. aug 2014, 18:38

Jeg synes, du skal forklare din ven om hvordan loven er omkring knive, og så bede din ven om at køre ud til elevens far, og aflevere kniven til elevens far. UDEN ophold!
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7311
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 78 times
Been thanked: 328 times

Re: Er dettte en souvenir Bowie kniv?

Indlæg af Langenge » 28. aug 2014, 18:41

Elbæk skrev:Jeg har ingen holdning til OP eller lærerens intentioner. Hvad jeg derimod har en holdning til er følgende to ting:

1. Kniven tilbageholdes af en civil instans som ikke har lovhjemmel dertil. Selve konfiskationen er helt efter bogen, men yderligere tilbageholdelse end absolut nødvendigt er ganske enkelt ikke inden for en skolelærer/skoleledelses beføjelser.

2. Benævnte civile instans stiller fremvisning af våbentilladelse, som krav for at ville udlevere kniven til dennes retmæssige ejere (i dette tilfælde knægtens forældre), igen uden at have lovhjemmel til dette.

Hvorledes tavshedspligt/brud på samme evt. er et issue her, ved jeg intet om. Såfremt det er, gør det blot sagen endnu mere problematisk for skolen.

Om politiet bør indblandes i en sådan sag er en helt anden diskussion. I min bog afhænger det meget af sagens faktiske forhold:

1. Drejer det sig om en ubetænksom knægt, som har haft faderens (eller sin egen) fine kniv med i skole for at vise den til kammeraterne, så mener jeg at det er direkte tåbeligt at spilde politiets tid med en så banal sag. Ikke mindst fordi at en evt. tiltale, fra politiets side, mod forældrene, nemt vil kunne ende i en situation hvor en evt. dom vil have uoverskuelige (og uproportionale) konsekvenser for familien.

2. Hvis kniven er medbragt med den intention at true/skade andre og/eller begå hærværk, så er det jo en helt anden sag - og her skal politi og sociale myndigheder naturligvis (for alles skyld) inddrages.

Endvidere bør det nævnes, at såfremt politiet inddrages i sagen på nuværende tidspunkt, så skal familiens advokat være meget dårlig til sit arbejde, såfremt han undlader at påpege de to (tre?) problematiske punkter, iht. skolens håndtering af sagen, som jeg påpeger indledningsvis ovenfor.
Jeg har givet en anerkendelse for Elbæks indlæg, men HER er vist første gang, hvor jeg ærgrer mig over ikke at kunne give flere anerkendelser for samme indlæg!
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 167 times
Been thanked: 524 times

Re: Er dettte en souvenir Bowie kniv?

Indlæg af Elbæk » 28. aug 2014, 18:42

Falco Subniger skrev:
Elbæk skrev: I min bog afhænger det meget af sagens faktiske forhold:
Hvem kan bedst vurdere det? En skoleledelse, som ud fra det oplyste, ikke følger egne kompetencer? Eller politiet/sociale myndigheder som må antages at efterforske sagen professionelt og ud fra det vurdere, hvordan sagen skal gribes an?

Jeg er ikke helt med på, hvad du mener konsekvensen kan blive for forældrene, med mindre de har udleveret kniven til drengen, så han kunne tage den med i skole?
I princippet har du helt ret, men...

Da knivens klinge overstiger 12 cm, vil politiet - såfremt en af forældrene ikke er i besiddelse af en blankevåbentilladelse - givetvis rejse tiltale for ulovlig våbenbesiddelse. Her dømmes der, på trods af lovens klare bogstav og intention (en kniv kræver ikke nødvendigvis tilladelse blot fordi klingen er over 12 cm), alt for ofte efter politiets indledende vurdering, frem for en reel vurdering af knivens karakter og formål. En dom for ulovlig våbenbesiddelse er sjældent en fordel for folks jobsituation (for slet ikke at tale om frakendelse af evt. jagttegn og våbentilladelser) - selv ved en betinget staf eller bøde.
Det bedste forældrene kan gøre, i forhold til sådan en anklage, er naturligvis at nægte sig ejerskab over kniven (altså; fastholde at de ikke ved hvor knægten har den fra), men du kan være 110% sikker på at politiet vil gøre alt hvad der står i deres magt for at påklistre ejerskab over kniven på en af forældrene - med mindre det direkte kan påvises at knægten er kommet til kniven fra anden hånd.

Politiet har, fra politisk hånd, ganske enkelt reelt set ikke længere muligheden for at "fare lempeligt" i sager hvor knive eller våben er indblandet - her er ordren fra lovgiverne; fuld skrue og alle sejl sat! Politiet er, fra politisk hånd, i praksis frataget muligheden for at foretage en reel vurdering - så må andre, i mangel af bedre, gøre det... Det er ikke ideelt, men det er i min bog en bedre løsning, såfremt at kniven ikke er medbragt af drengen med intention om at skade/true personer eller ejendom.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 133 times

Re: Er dettte en souvenir Bowie kniv?

Indlæg af Scout » 28. aug 2014, 19:07

Elbæk skrev:
1. Drejer det sig om en ubetænksom knægt, som har haft faderens (eller sin egen) fine kniv med i skole for at vise den til kammeraterne, så mener jeg at det er direkte tåbeligt at spilde politiets tid med en så banal sag. Ikke mindst fordi at en evt. tiltale, fra politiets side, mod forældrene, nemt vil kunne ende i en situation hvor en evt. dom vil have uoverskuelige (og uproportionale) konsekvenser for familien.

2. Hvis kniven er medbragt med den intention at true/skade andre og/eller begå hærværk, så er det jo en helt anden sag - og her skal politi og sociale myndigheder naturligvis (for alles skyld) inddrages.
Enig.

Uden at forfalde til nostalgi, så var det mere enkelt før i tiden, hvis en knægt tog en kniv med i skolen for at vise den til kammeraterne.
Giv knægten et anerkendende klap på lokkerne, ros ham for familiens gode smag i knive, overdrag kniven til faderen og understreg, at der naturligvis ikke foretages yderligere, men at det nødig bør gentage sig, da knægten kan risikere at blive opsnappet af det noget omklamrende system, der i hysteri kan forveksle sund snitte-interesse med en diagnose.

Naturligvis kun hvis ovenstående punkt et er tilfældet og det drejer sig om en ellers velfungerende knægt/familie.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 133 times

Re: Er dettte en souvenir Bowie kniv?

Indlæg af Scout » 28. aug 2014, 19:11

I øvrigt mener jeg, at knægtens 'straf' burde være, at skrive en stil om 'Alamo' og forsvaret af samme.

Brugeravatar
Nic
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 176
Tilmeldt: 8. dec 2011, 21:58
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Er dettte en souvenir Bowie kniv?

Indlæg af Nic » 28. aug 2014, 19:22

Elbæk skrev:Jeg har ingen holdning til OP eller lærerens intentioner. Hvad jeg derimod har en holdning til er følgende to ting:

1. Kniven tilbageholdes af en civil instans som ikke har lovhjemmel dertil. Selve konfiskationen er helt efter bogen, men yderligere tilbageholdelse end absolut nødvendigt er ganske enkelt ikke inden for en skolelærer/skoleledelses beføjelser.

2. Benævnte civile instans stiller fremvisning af våbentilladelse, som krav for at ville udlevere kniven til dennes retmæssige ejere (i dette tilfælde knægtens forældre), igen uden at have lovhjemmel til dette.

Hvorledes tavshedspligt/brud på samme evt. er et issue her, ved jeg intet om. Såfremt det er, gør det blot sagen endnu mere problematisk for skolen.

Om politiet bør indblandes i en sådan sag er en helt anden diskussion. I min bog afhænger det meget af sagens faktiske forhold:

1. Drejer det sig om en ubetænksom knægt, som har haft faderens (eller sin egen) fine kniv med i skole for at vise den til kammeraterne, så mener jeg at det er direkte tåbeligt at spilde politiets tid med en så banal sag. Ikke mindst fordi at en evt. tiltale, fra politiets side, mod forældrene, nemt vil kunne ende i en situation hvor en evt. dom vil have uoverskuelige (og uproportionale) konsekvenser for familien.

2. Hvis kniven er medbragt med den intention at true/skade andre og/eller begå hærværk, så er det jo en helt anden sag - og her skal politi og sociale myndigheder naturligvis (for alles skyld) inddrages.

Endvidere bør det nævnes, at såfremt politiet inddrages i sagen på nuværende tidspunkt, så skal familiens advokat være meget dårlig til sit arbejde, såfremt han undlader at påpege de to (tre?) problematiske punkter, iht. skolens håndtering af sagen, som jeg påpeger indledningsvis ovenfor.
Jeg har kun taget kontakt til forældre for at oplyse at jeg har kniven og hvor de kan hente den
Jeg mener nu stadig at jeg har ret til at se en tilladelse til den. Det er ikke bare en lommekniv.
Den kræver tilladelse.
Ville i se anderledes på sagen hvis det nu var en pistol.

Resten af sagen er helt op til skolen, ender det med at politiet skal blandes ind i det. So be it

Jeg aflevere kniven til dem såfrem den ikke bliver hentet

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. jun 2014, 09:11
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Re: Er dettte en souvenir Bowie kniv?

Indlæg af Falco Subniger » 28. aug 2014, 19:23

Elbæk skrev:Det er ikke ideelt, men det er i min bog en bedre løsning, såfremt at kniven ikke er medbragt af drengen med intention om at skade/true personer eller ejendom.
Men hvordan adskiller det sig fra det som OP har gjort - principielt? OP og ven har gradbøjet reglerne, hvilket du påpeger, men vil samtidig gradbøje andre regler. Er vi så ikke henne ved intentionerne, som du ikke havde en mening om? :smile:

Hvem har kompetencen til at gradbøje reglerne?

Vi har en tredeling af magten, fordi det er det bedste af de erkendte alternativer. Jeg er helt på linje med intentionen i dit indlæg, fordi lovgivningen visse steder umyndiggør voksne individer, men det er vi vel selv ude om, når vi stemmer som vi gør!?

Blankvåbentilladelsen er både gratis og nem at anskaffe. Hvis farmand har en sværd/knivsamling uden en tilladelse, så skal man måske spørge, hvorfor? Jeg mener ikke, der er et argument for ikke at sende en ansøgning afsted, så tingene er i orden.

TJuhler
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 226
Tilmeldt: 12. jul 2010, 22:40
Interesser: Buer, pistoler, skarpe ting.
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 3 times
Been thanked: 44 times

Re: Er dettte en souvenir Bowie kniv?

Indlæg af TJuhler » 28. aug 2014, 19:36

En lærer har konfiskeret en kniv, som burde været leveret tilbage efter skoletid... (og kontakt taget til forældre om hvad purken har gjort). Sket er sket....


Så lige nu har vi en tyv der har stjålet (fjernet fra skolens område, ikke længere konfiskeret, og afhændet en kniv = Læreren
Og vi har en hæler, som er i besiddelse af konfiskeret/stjålet kniv = Ejer af posten.

Thomas

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 167 times
Been thanked: 524 times

Re: Er dettte en souvenir Bowie kniv?

Indlæg af Elbæk » 28. aug 2014, 19:36

Nic skrev:
Elbæk skrev:Jeg har ingen holdning til OP eller lærerens intentioner. Hvad jeg derimod har en holdning til er følgende to ting:

1. Kniven tilbageholdes af en civil instans som ikke har lovhjemmel dertil. Selve konfiskationen er helt efter bogen, men yderligere tilbageholdelse end absolut nødvendigt er ganske enkelt ikke inden for en skolelærer/skoleledelses beføjelser.

2. Benævnte civile instans stiller fremvisning af våbentilladelse, som krav for at ville udlevere kniven til dennes retmæssige ejere (i dette tilfælde knægtens forældre), igen uden at have lovhjemmel til dette.

Hvorledes tavshedspligt/brud på samme evt. er et issue her, ved jeg intet om. Såfremt det er, gør det blot sagen endnu mere problematisk for skolen.

Om politiet bør indblandes i en sådan sag er en helt anden diskussion. I min bog afhænger det meget af sagens faktiske forhold:

1. Drejer det sig om en ubetænksom knægt, som har haft faderens (eller sin egen) fine kniv med i skole for at vise den til kammeraterne, så mener jeg at det er direkte tåbeligt at spilde politiets tid med en så banal sag. Ikke mindst fordi at en evt. tiltale, fra politiets side, mod forældrene, nemt vil kunne ende i en situation hvor en evt. dom vil have uoverskuelige (og uproportionale) konsekvenser for familien.

2. Hvis kniven er medbragt med den intention at true/skade andre og/eller begå hærværk, så er det jo en helt anden sag - og her skal politi og sociale myndigheder naturligvis (for alles skyld) inddrages.

Endvidere bør det nævnes, at såfremt politiet inddrages i sagen på nuværende tidspunkt, så skal familiens advokat være meget dårlig til sit arbejde, såfremt han undlader at påpege de to (tre?) problematiske punkter, iht. skolens håndtering af sagen, som jeg påpeger indledningsvis ovenfor.
Jeg har kun taget kontakt til forældre for at oplyse at jeg har kniven og hvor de kan hente den
Jeg mener nu stadig at jeg har ret til at se en tilladelse til den. Det er ikke bare en lommekniv.
Den kræver tilladelse.
Ville i se anderledes på sagen hvis det nu var en pistol.

Resten af sagen er helt op til skolen, ender det med at politiet skal blandes ind i det. So be it

Jeg aflevere kniven til dem såfrem den ikke bliver hentet
Hvad du mener - og hvad loven giver dig ret/pligt til, er to forskellige ting i denne sag. Det er du, for din egen skyld, nødt til at sande. At du, som en person der ikke på nogen måde er part i sagen, er i besiddelse af kniven er problematisk rent juridisk. Kniven er, lovligt, konsfiskeret fra eleven af skolen - men tilbageholdes ulovligt med et ikke lovfæstet krav om fremvisning af blankvåbentilladelse fra skolens (eller din?) side - og opbevares hos en privatperson uden juridisk tilknytning til skolen og/eller lovfæstet beføjelse dertil. Du har sat dig i en, potentielt, rigtig grim situation her (hvor dine egne tilladelser og jagttegn kan komme i "fare") - det er jeg rigtig ked af på dine vegne. Forstå at vi ikke er imod dig, men at vi faktisk prøver at hjælpe dig her. Vi våbenbrugere skal passe på hinanden (som en anden bruger her engang venligt, men bestemt, mindede mig om). Du har gjort dig til en del af en sag - igen; sikkert i bedste intention - men nu er det bedste du kan gøre for dig selv at komme ud af sagen. Din ven gjorde dig ikke en tjeneste ved at bringe kniven til dig...

Havde sagen drejet sig om en pistol ville den, forhåbentlig, have involveret en øjeblikkelig politianmeldelse fra skolens side. Mere er der vist ikke at sige om dén vinkel.

Edit: Stavning
Senest rettet af Elbæk 28. aug 2014, 20:08, rettet i alt 2 gange.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 133 times

Re: Er dettte en souvenir Bowie kniv?

Indlæg af Scout » 28. aug 2014, 19:39

Nic skrev:
Jeg har kun taget kontakt til forældre for at oplyse at jeg har kniven og hvor de kan hente den
Jeg mener nu stadig at jeg har ret til at se en tilladelse til den. Det er ikke bare en lommekniv.
Den kræver tilladelse.
Ville i se anderledes på sagen hvis det nu var en pistol.

Resten af sagen er helt op til skolen, ender det med at politiet skal blandes ind i det. So be it

Jeg aflevere kniven til dem såfrem den ikke bliver hentet
Det er ikke sikkert, at kniven kræver blankvåbentilladelse.

Om vi ville se anderledes på det, hvis det var en pistol?

Nu er det ikke en pistol, så det er sagen helt og aldeles uvedkommende.

Faktisk kunne du have argumenteret for din sag og blive taget semi-alvorligt som en bekymret person, men den mulighed har du lige forkastet, ved at blande skydevåben ind i det.

At drage en teoretisk pistol ind i sagen er simpelthen noget vrøvl.

Ikke mindst fordi du i så fald med en pistol ville have været i BETYDELIGT større problemer, end du er nu.

Tror ikke lige, at du helt havde gennemtænkt den der...

Tænk - tast - tal.
Senest rettet af Scout 28. aug 2014, 19:45, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 167 times
Been thanked: 524 times

Re: Er dettte en souvenir Bowie kniv?

Indlæg af Elbæk » 28. aug 2014, 19:42

Falco Subniger skrev:
Elbæk skrev:Det er ikke ideelt, men det er i min bog en bedre løsning, såfremt at kniven ikke er medbragt af drengen med intention om at skade/true personer eller ejendom.
Men hvordan adskiller det sig fra det som OP har gjort - principielt? OP og ven har gradbøjet reglerne, hvilket du påpeger, men vil samtidig gradbøje andre regler. Er vi så ikke henne ved intentionerne, som du ikke havde en mening om? :smile:

Hvem har kompetencen til at gradbøje reglerne?

Vi har en tredeling af magten, fordi det er det bedste af de erkendte alternativer. Jeg er helt på linje med intentionen i dit indlæg, fordi lovgivningen visse steder umyndiggør voksne individer, men det er vi vel selv ude om, når vi stemmer som vi gør!?

Blankvåbentilladelsen er både gratis og nem at anskaffe. Hvis farmand har en sværd/knivsamling uden en tilladelse, så skal man måske spørge, hvorfor? Jeg mener ikke, der er et argument for ikke at sende en ansøgning afsted, så tingene er i orden.
Jeg siger ikke at du, rent principielt, tager fejl, men jeg kan ikke give dig helt ret her alligevel. Det er ikke en sort/hvid situation - og jeg har ikke et nemt sort/hvidt svar til dig :smile:

Jeg mener at OP her, givetvis i allerbedste intention, har formået at mudre og komplicere sagen ved sin velmenende deltagelse - og muligvis inkrimineret sig selv i processen.

Jeg har solgt knive professionelt i snart 10 år (om et par måneder er det 10 år siden jeg, efter at have måttet opgive arkæologien pga. en ødelagt skulder, tøffede ind i en jagtforretning i Aarhus - overhørte at indehaverens kone klagede over at de manglede folk - og sagde; "Jeg har hørt i mangler folk, jeg har ingen erfaring udover en gammel handelsskole eksamen, kan I bruge mig?") :smile:

Jeg har ikke tavshedspligt, men vil alligevel holde mig fra konkrete eksempler (også fordi det blot vil mudre tråden yderligere), men jeg kan sige så meget; hvis I vidste hvor mange beretninger om dybt absurde og hårrejsende urimelige (selv efter det filter min indbyggede naturlige skepsis udgør og taget i øje at folk naturligvis altid pynter på deres egen version af sagen) sager vedr. knive - samt ligeså absurde og urimelige domme som følge af samme - jeg har måttet lægge ører til på blot knap 10 år, så ville I korse jer.

Jeg har, til min egen store fortrydelse, absolut ingen tiltro til politiets fornuft og objektivitet i sager vedr. knive - og kun i begrænset omfang til domstolenes. Jeg ville virkelig gerne have det, men snart 10 års erfaring med emnet meget tæt inde på kroppen, siger mig desværre noget grundlæggende andet... :utilfreds:

Derfor, er ingen skade sket, antydet eller intenderet med kniven, så ville jeg holde ordensmagten udenfor. Både fordi de, i min bog, har langt vigtigere opgaver - men, ikke mindst, også fordi min erfaring siger mig at deres eneste reaktion i sådanne sager er overreaktion...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 133 times

Re: Er dettte en souvenir Bowie kniv?

Indlæg af Scout » 28. aug 2014, 19:50

Elbæk skrev:
Jeg har solgt knive professionelt i snart 10 år (om et par måneder er det 10 år siden jeg, efter at have måttet opgive arkæologien pga. en ødelagt skulder, tøffede ind i en jagtforretning i Aarhus - overhørte at indehaverens kone klagede over at de manglede folk - og sagde; "Jeg har hørt i mangler folk, jeg har ingen erfaring udover en gammel handelsskole eksamen, kan I bruge mig?") :smile:
Åhhhh, det er så sejt, når du fortæller historier fra gamle dage!!

Fortæl noget mere! Hvad med den der med at der engang var drejeskiver(!) på telefonerne!!!

......her, snup en Werthers mere, mens jeg henter dine tøfler!



:fun: :fun: :biggrin:

(beklager, kunne ikke lade være :smile: )

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 167 times
Been thanked: 524 times

Re: Er dettte en souvenir Bowie kniv?

Indlæg af Elbæk » 28. aug 2014, 19:51

Scout skrev:
Elbæk skrev:
Jeg har solgt knive professionelt i snart 10 år (om et par måneder er det 10 år siden jeg, efter at have måttet opgive arkæologien pga. en ødelagt skulder, tøffede ind i en jagtforretning i Aarhus - overhørte at indehaverens kone klagede over at de manglede folk - og sagde; "Jeg har hørt i mangler folk, jeg har ingen erfaring udover en gammel handelsskole eksamen, kan I bruge mig?") :smile:
Åhhhh, det er så sejt, når du fortæller historier fra gamle dage!!

Fortæl noget mere! Hvad med den der med at der engang var drejeskiver(!) på telefonerne!!!

......her, snup en Werthers mere, mens jeg henter dine tøfler!



:fun: :fun: :biggrin:

(beklager, kunne ikke lade være :smile: )
:rolf:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7311
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 78 times
Been thanked: 328 times

Re: Er dettte en souvenir Bowie kniv?

Indlæg af Langenge » 28. aug 2014, 19:57

Skal vi ikke lige slå fast, at pågældende kniv IKKE er ulovlig at besidde, og IKKE kræver tilladelse, såfremt den anvendes til et anerkendt formål. Det være sig jagt, lystfiskeri, skovture m.v..
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 133 times

Re: Er dettte en souvenir Bowie kniv?

Indlæg af Scout » 28. aug 2014, 20:20

Langenge skrev:Skal vi ikke lige slå fast, at pågældende kniv IKKE er ulovlig at besidde, og IKKE kræver tilladelse, såfremt den anvendes til et anerkendt formål. Det være sig jagt, lystfiskeri, skovture m.v..
Jo og enig.
Prøvede jeg også at gøre opmærksom på i tidligere indlæg
Scout skrev: Det er ikke sikkert, at kniven kræver blankvåbentilladelse.

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. jun 2014, 09:11
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Re: Er dettte en souvenir Bowie kniv?

Indlæg af Falco Subniger » 28. aug 2014, 20:27

Langenge skrev:Skal vi ikke lige slå fast, at pågældende kniv IKKE er ulovlig at besidde, og IKKE kræver tilladelse, såfremt den anvendes til et anerkendt formål. Det være sig jagt, lystfiskeri, skovture m.v..
Det skal vi ikke slå fast, det afhænger jo som du selv skriver af situationen.

Du får feks svært ved at forsvare, at drengen var i lovligt besiddelse af kniven, mens han var i skole.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 133 times

Re: Er dettte en souvenir Bowie kniv?

Indlæg af Scout » 28. aug 2014, 20:30

Mon ikke Langenge hentyder til ejeren af kniven - sandsynligvis faderen, hvis familien følger konventionelle kønsrollemønstre.

Det var i hvert fald det, som jeg hentydede til, da jeg nævnte, at kniven ikke behøver at være tilladelseskrævende.

Knægten bliver nok svær at holde ansvarlig, hvis han er under den kriminelle lavalder....ud over at straffe ham med oven nævnte stil.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7311
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 78 times
Been thanked: 328 times

Re: Er dettte en souvenir Bowie kniv?

Indlæg af Langenge » 28. aug 2014, 20:33

Falco Subniger skrev:
Langenge skrev:Skal vi ikke lige slå fast, at pågældende kniv IKKE er ulovlig at besidde, og IKKE kræver tilladelse, såfremt den anvendes til et anerkendt formål. Det være sig jagt, lystfiskeri, skovture m.v..
Det skal vi ikke slå fast, det afhænger jo som du selv skriver af situationen.

Du får feks svært ved at forsvare, at drengen var i lovligt besiddelse af kniven, mens han var i skole.
Jeg mener ikke at drengen var i lovlig besiddelse af kniven, men jeg vil med min kommentar blot henvise til, at faderen IKKE behøver tilladelse til at besidde kniven :razz:

EDIT Scout kom vist først :smile:
Senest rettet af Langenge 28. aug 2014, 20:35, rettet i alt 1 gang.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Casperfc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 20. feb 2012, 14:26
Interesser: pistol skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time

Re: Er dettte en souvenir Bowie kniv?

Indlæg af Casperfc » 28. aug 2014, 20:34

Falco Subniger skrev:
Du får feks svært ved at forsvare, at drengen var i lovligt besiddelse af kniven, mens han var i skole.
Kan ikke se det har noget med sagen at gøre. Faren kunne jo heller ikke tage den lovligt med i netto, om han så havde blankvåbentilladelse.

Drengen måtte have den med i skole hvis de skulle beskæftige sig med et anerkendelses værdigt formål. Ja læreren skulle jo nok melde ud det ok at have kniv med den dag ;)

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. jun 2014, 09:11
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Re: Er dettte en souvenir Bowie kniv?

Indlæg af Falco Subniger » 28. aug 2014, 20:37

Scout skrev:Mon ikke Langenge hentyder til ejeren ak kniven - sandsynligvis faderen, hvis familien følger konventionelle kønsrollemønstre.

Knægten bliver nok svær at straffe....ud over oven nævnte stil.
Jo, men uden baggrundsviden om det reelle ejerforhold, så kan fanden læse biblen. Hvis du har fire domme for vold, hvor knive var involveret, ville du så kunne tage en bowie med på fisketur ved Århus Å?

Er der noget maks på, hvor mange gange man kan gå 7. klasse om? :biggrin:

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. jun 2014, 09:11
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Re: Er dettte en souvenir Bowie kniv?

Indlæg af Falco Subniger » 28. aug 2014, 20:39

Langenge skrev:
Falco Subniger skrev:Jeg mener ikke at drengen var i lovlig besiddelse af kniven, men jeg vil med min kommentar blot henvise til, at faderen IKKE behøver tilladelse til at besidde kniven
Ja, tak for uddybningen. :smile:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7311
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 78 times
Been thanked: 328 times

Re: Er dettte en souvenir Bowie kniv?

Indlæg af Langenge » 28. aug 2014, 20:40

Casperfc skrev:
Falco Subniger skrev:
Du får feks svært ved at forsvare, at drengen var i lovligt besiddelse af kniven, mens han var i skole.
Kan ikke se det har noget med sagen at gøre. Faren kunne jo heller ikke tage den lovligt med i netto, om han så havde blankvåbentilladelse.

Drengen måtte have den med i skole hvis de skulle beskæftige sig med et anerkendelses værdigt formål. Ja læreren skulle jo nok melde ud det ok at have kniv med den dag ;)
Jamen, jamen.... Hverken jeg eller andre i denne tråd forsvarer vel at drengen har haft kniven med i skole. Det skulle han da ikke have gjort. (her er lige en parentes som jeg kan udfylde senere, når jeg fortæller om MIN skoletid, og MINE lærere). Men en del af denne problematik går på, at kniven ikke blot bliver afleveret tilbage til rette ejer (faderen), som vel må forventes at have lov til at være i besiddelse af kniven.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. jun 2014, 09:11
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Re: Er dettte en souvenir Bowie kniv?

Indlæg af Falco Subniger » 28. aug 2014, 20:42

Casperfc skrev:Faren kunne jo heller ikke tage den lovligt med i netto, om han så havde blankvåbentilladelse.
Jo, hvis han køber ind i Netto inden han tager på fisketur. :smile:

Besvar