"Hvorfor går du med kniv?"

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
Bushcraft Bill
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 46
Tilmeldt: 5. feb 2013, 17:51
Interesser: Bushcraft + Survival and shit
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 4 times

"Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af Bushcraft Bill » 20. okt 2014, 20:07

Hej med jer :)

Jeg elsker min nye Lansky World Legal, og har tidligere båret en HSR folder på sin faste plads i min lomme. Jeg forlader sjældent mit hjem uden at have en kniv på mig, og jeg føler mig nøgen uden.

For et par dage siden viste jeg stolt min nye Lansky frem for en kammerat. De første ord ud af hans mund var "Hvorfor går du med kniv?". Og jeg må indrømme jeg tabte mælet et kort øjeblik.

Hvorfor går jeg egentlig med kniv? Det korte svar, for mig, er fordi jeg kan lide det. Simple. Og som alle andre knivlovers derude finder jeg en god EDC kniv meget brugbar :) En kniv har tusind anvendelsesmuligheder, men for en knivskræmt person ala min buddy virker disse grunde ikke altid lige rationelle, da han ser anser en kniv for et våben fremfor et værktøj. Det er jo noget fis, da jeg jo ved han er ejer af knive selv, men da hans ligger i køkkenskuffen og min i lommen er JEG jo psykopaten. Det bliver ofte nogle udvekslinger i retning af:

"Med en kniv kan jeg åbne pakker, skære snore over, åbne breve etc."
"Jo jo, men kan du ikke også det med en saks? Det har du vel ikke brug for en kniv til?"

"Med en kniv kan jeg spidse en blyant."
"Jo jo, men kan du ikke også det med en blyantspidser? Det har du vel ikke brug for en kniv til?"

Point is, med en kniv behøver jeg ikke rende rundt med en saks eller bruge tid på at finde en blyantspidser. Og skulle jeg stå i en nødsituation hvor en sele skulle skæres over, vil jeg være glad for at have en kniv på mig. Hellere have den og ikke få brug for den, end at have brug for den og ikke have den :rock:

Så hvad er DIN grund til at have en kniv på dig? :) Kunne godt bruge at få udvidet mit arsenal af snappy comebacks til de knivsky ;)

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: "Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af Rixen » 20. okt 2014, 20:20

Fordi jeg stadig må. Så det pivilegie skal udnyttes til fulde.


Og ellers er det nu bare rart at have et godt værktøj ved hånden.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: "Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af Senserazer » 20. okt 2014, 20:33

Jeg går med min Leatherman Kick fordi jeg bruger den hver eneste dag. Nogle dage tangen, andre kniven eller skruetrækkerne.
Jeg går med min pre-produktion "world legal", fordi den er pisse fed, og det er hurtigere at få bladet frem med den end lædermanden.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: "Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af Gråskæg » 20. okt 2014, 20:37

Før i tiden var en lommekniv fast tilbehør hos enhver rigtig mand, og det mener jeg bør gælde fortsat, i hvert fald når man er på jagt.

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 267
Tilmeldt: 20. apr 2013, 18:34
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 22 times

Re: "Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af Starling » 20. okt 2014, 20:51

Jeg elsker at samle på knive :smile: Men jeg går næsten aldrig med dem :smile:

Når jeg skal hen i Føtex eller Netto har jeg jo intet at bruge dem til, så jeg går knivløs rundt !

Knive har betydning i hjemmet, og i forskellige arbejdssituationer for mig. Men bare ikke på gaden.

Er jeg ude i naturen vil en kniv med lås eller en dolk være naturligt.

De små knive uden lås som lovligt må bæres, er jo intet værd på en måde. Man risikere jo bare at skidtet klapper sammen om fingrene på en ! Jeg ville da ønske at det blev lovligt at bærer knive med lås, og de kunne så stadigvæk have en kort bladlængde.
Lovlige knive kan jo heller ikke bruges til selvforsvar i en nødværge situation. Så jeg giver ikke så meget for disse knive.
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7308
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1071 times

Re: "Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af Langenge » 20. okt 2014, 21:11

Jeg har en lovlig rød lommekniv liggende fast i bilen. Til impulsiv svampejagt, piberengøring, skære et stykke snor over osv.
Jeg går ikke rundt med nogen form for kniv.
For det første ville den både veje og fylde i mit "arbejdstøj", for det andet har jeg aldrig oplevet at få brug for den, uden at min bil var i nærheden, for det tredje har jeg dårlige erfaringer med at gå rundt med "våben" i det daglige (rent personligt. Jeg har ingen problemer med at andre går rundt med knive, dolke, revolvere og deslige).
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: "Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af C-X » 20. okt 2014, 21:31

Værktøj - det er hvad den er og hvad den skal bruges til! Jeg bruger min hver eneste dag. Måtte jeg gå med en kniv med fast blad, så gjorde jeg det, hver evig eneste dag. Vægten betyder intet for mit vedkommende, hellere for meget grej end for lidt. Kompromiset er en DK lovlig folder.

Bilen har en billig SAK efterligning. Overvejer også et lille multitool, evt. uden kniv, til EDC.

Jeg er nøgen uden. Lidt ligesom at komme hjemmefra og have glemt pung, nøgler eller mobil.
Pudsigt nok, har jeg i nogle år gået rundt uden, da jeg ikke syntes ret mange EDC knive var noget bevendt.
Efter tabet af en lille fix model, af en kniv, kom jeg til at købe en Lansky WL.

Jeg har dog en anke omkring min Lansky - måske der er nogen herinde der har en løsning - clipsen er simpelthen for ringe og bliver slap. Den er strammet op af flere omgange nu, men jeg savner en permanent løsning. :help:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: "Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af Elbæk » 20. okt 2014, 22:53

Jeg "går ikke med kniv"... At "gå med kniv" er et negativt ladet udtryk, godt hjulpet på vej af medierne og vores folkevalgte. Hvis du "går med kniv" er du åbenbart farlig. Så, jeg "går ikke med kniv"!

Min kniv går heller ikke med mig...

For mig er en kniv ikke anderledes end et ur eller en mobiltelefon. Og, lige så lidt jeg skal foreklare mit valg af ur eller telefon - endsige det faktum at jeg har dem på mig - lige så lidt har nogen ret til at udbede mig en forklaring på hvorfor jeg har en gadelovlig kniv i lommen.

Skulle nogen tillægge min kniv anden praktisk eller symbolsk værdi end dens funktion som værktøj, er det helt og holdent deres problem. Ingen har ret til at forvente at jeg forklarer en adfærd/præference som hverken er ulovlig eller skadelig - og jeg har ikke i sinde så meget som at overveje at honorere en sådan forventning.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Ansoknives
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 24. feb 2005, 18:43
Interesser: Knivmageri, pistolskydning, ja
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Farre, østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Re: "Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af Ansoknives » 20. okt 2014, 23:53

Jeg har siden jeg var 5 dagligt haft en kniv i lommen altid. ( Det er rundt regnet 36 år!!) Eneste undtagelse er i lufthavnen. Kniven er en naturlig forlængelse af min arm. I løbet af en sag bruges den til tusinde ting. Deriblandt at skære. At en "lås løs" kniv klapper sammen har jeg aldrig oplevet og kan kun tillægges forkert eller tankeløs brug. I studie miljø på arkitektskolen for snart 15 år siden var jeg blandt 50-60 elever den eneste med en kniv i lommen. Alle kom til mig for at få noget skåret eller åbnet. Jeg har aldrig betragtet kniven som andet end værktøj og eneste jeg gjorde anderledes hvis jeg havde kniven med mig på værtshus eller lign var at droppe den til bunden af lommen (hvis den havde clip). Ikke så jeg havde svært ved st få fat i den men så andre ikke så den eller kunne tage den fra lommen. Opdrager mine tre sønner til at betragte kniven som værktøj og intet andet. Alle har knive. Den mindste på 2.5 dog i plastic. Ingen går med kniv efter min henvisning pga af den offentlige holdning. Men begge de store (15 og 18 år) forstår værdien af værktøjet.
Jens Ansø

Brugeravatar
Grejs76
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 730
Tilmeldt: 19. okt 2010, 17:27
Interesser: DK lovlige EDC knive
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 33 times

Re: "Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af Grejs76 » 22. okt 2014, 12:51

Sad til musik med sønnen, da en mor til et af de andre børn ikke kunn åbne sin pakke med kiks. Hev Pingo'en frem og vupti var der adgang til kiks. Stor glæde.

Hun udbryder så: "Du går med kniv!" Mit svar var, at det gør alle raske drenge. Det affødte overbærende smil rundt forældreflokken. De andre var helt cool med min kniv.

Ellers er kommentaren som regel noget med, at det gør jeg fordi jeg må, og bruger knive mange gange om dagen. Lige nu bærer jeg to. En Sod Buster jr. og en SAK.

Nogen burde lave en kampagne, hvor dansken forklares, at det faktisk er lovligt at bære kniv i hverdagen. Knivforskrækkelsen i Danmark er massiv. Jeg kan kun opfordre til, at flere danskere bærer flere knive.

Mikael.
Jeg går sgu med den kniv

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: "Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af Scout » 22. okt 2014, 15:36

Grejs76 skrev: Nogen burde lave en kampagne, hvor dansken forklares, at det faktisk er lovligt at bære kniv i hverdagen. Knivforskrækkelsen i Danmark er massiv.
Ja, folks reaktioner på en Spartan SAK i venners lag er simpelthen for latterlige.
Som jeg før har refereret; var på en kajaktur med en flok piger og drenge med pæn aldersspredning.
Blandt dem politifolk til kontornussere mv.
Ved første madpause var jeg den eneste, der havde en kniv med. En SAK.
Folk manglede knive men undrede sig samtidig over, at jeg havde en med. At de ikke selv ser det latterlige i det, kan man undre sig over.
Kun i et lille velfriseret pusse-nusse land kan man rende rundt det nødvendige værktøj og med den mentalitet, fordi der er så kort til alt.
Alligevel bruger jeg da ofte min lommekniv. Jeg kunne da f.eks ikke drømme om, at tage på kajaktur uden en kniv - det er jo netop ofte der, jeg har brug for den.
Det er lykkedes gennem massiv propaganda, at avle det at gå med en lovlig lommekniv ud af befolkningen.

Brugeravatar
Bushcraft Bill
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 46
Tilmeldt: 5. feb 2013, 17:51
Interesser: Bushcraft + Survival and shit
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 4 times

Re: "Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af Bushcraft Bill » 24. okt 2014, 13:04

Grejs76 skrev:Nogen burde lave en kampagne, hvor dansken forklares, at det faktisk er lovligt at bære kniv i hverdagen. Knivforskrækkelsen i Danmark er massiv. Jeg kan kun opfordre til, at flere danskere bærer flere knive.
HØRT!

Brugeravatar
Bushcraft Bill
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 46
Tilmeldt: 5. feb 2013, 17:51
Interesser: Bushcraft + Survival and shit
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 4 times

Re: "Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af Bushcraft Bill » 24. okt 2014, 13:06

Elbæk skrev:Skulle nogen tillægge min kniv anden praktisk eller symbolsk værdi end dens funktion som værktøj, er det helt og holdent deres problem. Ingen har ret til at forvente at jeg forklarer en adfærd/præference som hverken er ulovlig eller skadelig - og jeg har ikke i sinde så meget som at overveje at honorere en sådan forventning.
God pointe :)

Dytti
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 234
Tilmeldt: 19. feb 2012, 19:29
Interesser: Blankvåben
Geografisk sted: Sydfyn
Geografisk sted: Faaborg
Been thanked: 14 times
Kontakt:

Re: "Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af Dytti » 25. okt 2014, 08:46

Da jeg var knægt, havde alle raske drenge en dolk i bæltet.
Man kunne ikke vide hvornår man lige fik brug for at snitte et spyd, eller udføre andre praktiske drengeopgaver.

I dag har jeg ikke rigtigt noget at bruge en kniv til i min dagligdag. Så jeg går aldrig med kniv.

Men jeg må ærligt indrømme, at når jeg ser alle de lækre lommeknive der findes i dag, så får jeg af og til tanken om at købe en kniv - Bare for at have den i lommen.

Men så kan jeg også næsten blive helt febrilsk ved tanken om, at jeg måske lige skal ind på et værtshus og have en bajer - Og der så er nogen
der finder ud af, at "jeg går med kniv"

Som Grejs skrev tidligere: "Knivforskrækkelsen er massiv i Danmark"

Jeg tror dælme at jeg vil overveje at lave en facebook side for bedre forståelse af kniven som et brugsredskab :biggrin:
Hmmm - hvad kunne sådan en side hedde????

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3335 times
Been thanked: 414 times

Re: "Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af Kalthoff » 25. okt 2014, 09:08

Dytti skrev:Da jeg var knægt, havde alle raske drenge en dolk i bæltet.
Min klasselærer i de små klasser i skolen bar en fin dolk i bæltet til hverdag.

Jeg har selv båret dolk i skolen som dreng når vi skulle noget med "verden udenfor klasselokalet".

Jeg har aldrig i min skoletid hørt om nogen der brugte dolke til andet end at rense fisk, snitte i pinde, skære i snor og alle de andre klassiske anvendelser. Det med at bruge dem til at skade hinanden var ikke en del af normalbilledet.
Dytti skrev:Som Grejs skrev tidligere: "Knivforskrækkelsen er massiv i Danmark"
Det er et skifte der er sket indenfor de seneste 25 år.

Egentligt absurd, for glæden ved friluftsliv ser ud til at være uformindsket, ja måske stigende, at dømme efter antallet af butikker med teltturs udstyr, antallet af "friluftslinjer" på landets efterskoler og højskoler osv. og det stigende antal der tager jagttegn.

Ratata
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 306
Tilmeldt: 12. mar 2011, 23:24
Interesser: mc kørsel
Geografisk sted: sydsjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 27 times

Re: "Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af Ratata » 25. okt 2014, 13:08

Uh jeg husker stadig min første mora snitte kniv. Det var en stor dag da jeg fik den sidst i 80'erne. Man kunne klare alt i verden. Og et par år senere da jeg blev spejder og fik vangedal kniven med mergelspir. Der var intet den kniv ikke fik lov til at prøve, skærer i sodavands dåser og lign. Idag har jeg altid en kniv på mig. Lommeknive er en dejlig ting og jeg har lige for tiden 2 faste. I mine alm bukser ligger min enzo pk70 titanium, dejlig kniv lidt nordisk i designet men flot. I arbejds bukserne ligger en boker cox. Rimelig feeeed kniv jeg lige har erhvervet mig. Men altså jeg går med kniv til daglig for at åbne pap kasser med reserve dele, skære snor og afisolere ledning når ikke jeg gider hente det rigtige værktøj til det. Lednings net på en lastbil idag er også pakket ind i noget flex og masser af isolerbånd og mine knive klare altid nemt sådan en opgave
Sendt fra verdens navle Herlufmagle

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: "Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af LapuaMagnum » 25. okt 2014, 13:16

Jeg fik min første kniv i 1979 af min Farfar da han mente en mand ikke kunne gå rundt uden at have en kniv på sig, så det har hængt ved. Jeg har stadig den samme kniv fra Loewen Messer fra Lûtters&CO, og har gået med den siden.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Knifelover
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 171
Tilmeldt: 27. sep 2009, 21:05
Interesser: Knive, buer, luftvåben,pistol
Geografisk sted: area Skanderborg
Has thanked: 44 times
Been thanked: 19 times

Re: "Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af Knifelover » 27. okt 2014, 22:22

Min første lommekniv, som også blev startskuddet til at bære dagligt, fik jeg af min farfar da jeg var 10 år (1978) Vi gik i Isenkram forretningen Vestergade i Silkeborg. Siden har jeg haft flere edc lommeknive, i dag er det en old-school Colt, er den er i brug hver dag, både på outdoor ture, havearbejde, åbne breve/pakker osv osv.

Billede
Weihrauch WH97k - 177 cal. Nikko Stirling Gold Crown Airking 4-12x42 Mil-Dot.
Tunet af ham sjelv

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7308
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1071 times

Re: "Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af Langenge » 27. okt 2014, 22:33

Min første dolk, som jeg fik af min bedstemor til min 10-års fødselsdag, er desværre gået tabt :cry:
Den lommekniv jeg fik et halvt år senere af min onkel, har jeg stadig. Den fejler intet, og er den kniv, der ligger fast i min bil.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: "Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af EGJ » 27. okt 2014, 23:04

Jeg går med kniv fordi den er uundværlig. Til dagligt er det en Victorinox Spartan, der løser store og små opgaver i hverdagen. Den er efterhånden noget hærget, så til pæn brug har jeg købt én ny Waiter der fylder lidt mindre i lommerne, men som stadig kan klare at skære, stikke, prikke, dreje, skrue, vippe, rense, røre, banke, hive og åbne selv om jeg er i det fine tøj. :biggrin:
Jeg har aldrig mødt fordomme når jeg har hevet kniven frem for at klare et praktisk problem, men nu er jeg jo også næsten så langt fra hovedstaden som man kan komme her i landet. :eek:

MichaelMejer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 10. dec 2013, 15:42
Interesser: Blankvåben og luftrifler
Geografisk sted: Kongernes Nordsjælland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Re: "Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af MichaelMejer » 31. okt 2014, 10:59

Jeg tænker meget over signalværdien i det at gå med kniv, og overvejer på derfor at finde noget mere gentleman agtigt til civilt brug i stedet lansky world legal som nærmeste familie mobber en del med, for 'hvem skal du stikke ned ??' Og 'tror du selv du kan nå at folde den ud til selvforsvar ??' Er åbenbart valide argumenter for selvstrammeri også er det som om at de på ingen måde er lydhøre overfor argumenter som at det er et værktøj og jeg i øvrigt ikke overtræder loven... Det skal selvfølgelig nævnes at det er ikke pga selvforsvar at jeg har kniven på mig, den bliver jævnligt brugt og ofte til ting man ikke umiddelbart tænker over...

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: "Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af C-X » 31. okt 2014, 11:15

Lige netop EDC knivenes kampvogn ville være elendig som våben, med mindre du vil slå en angribende part i hovedet med den! Så hellere en ligekærvet skruetrækker, den kan i det mindste stikke. En SAK ville være langt bedre, at stikke nogen med - evt. med proptrækkeren, hvis man ville lave avantgardekunst ud af sit foretagende...

Behold din kniv, hvis du er glad for den som værktøj. Du ved aldrig hvonår du lige skal brække en genstridig hoveddør op og så er det lige dén kniv, du skal bruge :blink:
Senest rettet af C-X 31. okt 2014, 11:18, rettet i alt 1 gang.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

MichaelMejer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 10. dec 2013, 15:42
Interesser: Blankvåben og luftrifler
Geografisk sted: Kongernes Nordsjælland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Re: "Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af MichaelMejer » 31. okt 2014, 11:17

Præcis og eftersom jeg kører som patruljevagt er det ikke unormalt at noget skal rettes til efter hærværk eller indbrud...

Brugeravatar
MadsF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 560
Tilmeldt: 20. mar 2012, 18:48
Interesser: Jagt, Fiskeri, Outdoor, Teknik
Geografisk sted: Vesthimmerland
Has thanked: 77 times
Been thanked: 93 times

Re: "Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af MadsF » 4. nov 2014, 17:36

At gå med kniv for mig er relativt nyt, jeg startede for cirka 1,5 år siden med at have en EDC kniv i lommen. Før i tiden tænkte jeg ikke rigtigt over "Øv, gad jeg havde haft en kniv i lommen nu..."

De dage hvor den er smuttet ud af lommen og ligger i sofaen eller på bilsædet og jeg går videre uden at opdage det. Så føler jeg mig nøgen så snart jeg opdager den mangler. Og de dage hvor jeg glemmer den på bordet så mangler jeg den sommetider op til flere gange dagligt.

Når først man har haft en EDC og brugt den, så er det ikke til at undvære. Jeg bruger min til at smøre et rundstykke med af og til, skære en løs snor over i et stykke tøj, skære papir, åbne breve, åbne pakker, afisolere ledninger, skrabe lidt pakning af .... Ja alt hvad den kan bruges til bliver den brugt til. Og den har en fast plads sammen med nøgler, pung og telefon.

Min er i øjeblikket en Victorinox Florist i sort. Har også Lansky WL, men bruger den ikke af grunden at kniv forskrækkede mennesker tror man er stjerne psykopat hvis man går man sådan en taktisk kniv. En klassisk Victorinox føler jeg er lidt mere "accepteret" af den generelle befolkning fordi det er en kniv alle har set og alle er vokset op med.

Jeg har også oplevet folk der nærmst bliver "lig-blege" når de ser at man har en lille uskyldig lovlig folde kniv i lommen. Det er som om at de bliver overrasket når man ikke har tænkt sig at slagte dem og flå dem levende.

Det er sådan jeg ser den generelle befolknings syn på knive. Det er egentligt ganske tragisk, fordi førhen var det jo noget en mand bare skulle have i sin lomme, en gammel Solingen eller lignende er da et must for enhver gammel mand.
Elsker at se andre gå med kniv, fordi de har altid et eller andet særligt forhold til sin kniv og der følger tit en historie med. :razz:

:director: En kniv er et stykke værktøj :director:
Harald Skrald PCP / .177 / 3-9 x 40
Weirauch HW 77 / .177 / 3-9 x 40 / Ambitextous
CZ 452 /.22 LR / A-Tec dæmper / 4-16 x 44 / Links
Tikka M590 / .308w / 3-18 x 44 / Links
Tikka T3X Roughtech / .223 / 5-25x56 / Links
Khan Elite / 12/76
Miruko / 12/70 / Links
Escort Magnum /12/76 / Links

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: "Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af C-X » 4. nov 2014, 17:58

Ja, folk har det med at udtrykke forbløffelse, undren eller ligefrem frygt, når man wobber sin Lansky WL frem - derfor beholder jeg min som EDC og bruger den også i det offentlige rum! :biggrin:

Vi er nødt til at opdrage lidt på de frafaldne, der ikke længere har en identitet som jægere, samlere, naturmennesker mm. Det er jo synd for dem, at de ikke fatter hvad et stykke kvalitetsværktøj er.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar