Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Scrapper » 18. jan 2015, 10:43

I den perfekte verden, så ville enhåndsbetjente lommeknive slet ikke være ulovlige.

Men verdenen er langt fra perfekt.. :cry:

At få en definition fra den lovgivende forsamling af, hvad der gør en kniv enhåndsbetjent ville være et godt udgangspunkt. Man kunne bare frygte, at den anbefaling ville læne sig op ad politiets opfattelse.

Hvis vi her fra beder om den definition, så ville det være meget fornuftigt, at lade den opfordring med argumenter der taler imod politiets (på Fyn) definition.

MichaelMejer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 10. dec 2013, 15:42
Interesser: Blankvåben og luftrifler
Geografisk sted: Kongernes Nordsjælland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af MichaelMejer » 18. jan 2015, 11:36

kunne der evt være en NVF'er der kunne lave en velformuleret forespørgsel til JM, netop med alle de kritiske spørgsmål omkring hvornår og hvordan kniven er enhåndsbetjent ?? Og med kritiske spørgsmål til politiets frie fortolkning ??

RoyalDuck
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 30. dec 2011, 19:25
Interesser: riffelskydning, våbenteknik
Geografisk sted: Dronningens København
Has thanked: 16 times
Been thanked: 14 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af RoyalDuck » 18. jan 2015, 12:05

jeg har troet, indtil jeg læste knivloven, at jura handlede om at kunne udtrykke sig klart.
Dvs. at en "enhåndsbetjent kniv forstås som en foldekniv (eller kniv med aksialt forskydelig klinge) der, med et normalt greb om hæftet,
lader sig åbne ved hjælp af en fjedermekanisme, tyngdekraft/inerti, tommelfingerknop, eller ditto hul /slids"
(der skulle de "kendte" trusler mod almenvellet: springknive, faldknive, og traditionelt enhåndsbetjente foldere være dækket ind)

Bali-song'en er lidt udenfor - lad teksten blive som den er - "knive med to-delt bla-bla der lader sig bla-bla-bla"

At en buck folding hunter, puma game warden etc. lader sig åbne ved at ta' godt fat om klingeryggen
og slå HÆFTET ud er ikke ny viden - og at man i en snæver vending og kun en fri hånd ka' åbne en sak eller opinel med
tænderne behøver jo ikke betyde at de dermed OGSÅ er potente masseødelæggelsesvåben -

RoyalDuck
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 30. dec 2011, 19:25
Interesser: riffelskydning, våbenteknik
Geografisk sted: Dronningens København
Has thanked: 16 times
Been thanked: 14 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af RoyalDuck » 18. jan 2015, 12:52

MichaelMejer skrev:kunne der evt være en NVF'er der kunne lave en velformuleret forespørgsel til JM, netop med alle de kritiske spørgsmål omkring hvornår og hvordan kniven er enhåndsbetjent ?? Og med kritiske spørgsmål til politiets frie fortolkning ??
jeg tror de er helt i særklasse immune over for kritiske spørgsmål, men måske fordi konsekvenserne af deres lovgivning også fiser
over hovedet på dem, kan man måske være heldig at se en departementschef fotograferet på en svampetur, burberry kluns og det hele :fun: - lystigt svingende en opinel!
(opinel er også kategoriseret som enhåndsbetjent nu) så er der jo basis for en anmeldelse -

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 267
Tilmeldt: 20. apr 2013, 18:34
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 22 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Starling » 18. jan 2015, 14:20

Den sag om foldeknivene er ved at udvikle sig til det absurde teater. Hvis politi og domstole forbyder flere knive i Danmark, ender det med at samfundet ikke kan fungere normalt.

Der er vel snart heller ingen forhandlere der tør tage knive hjem, da politiet står parat med nogen store bøder.

Der må en politisk løsning til på dette her. Det er nu at fornuftige og demokratiske politikere bør ændre knivloven, så at normalitet i Danmark sejre. Vi kan vel ikke leve i et samfund uden foldeknive, eller kan vi ?
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Scrapper » 18. jan 2015, 15:10

For så vidt er loven mod enhåndsbetjente foldeknive ok, da den giver politiet lovhjemmel til at afmontere de typer der går med kniv af de forkerte grunde.
Det er så meget uheldigt, at den lovgivning bruges forkert mod de forkerte borgere.

Man kunne se på, at udvide begrebet anerkendelsesværdigt formål.
Enhåndsbetjente foldeknive kunne passende falde ind under det begreb.

I det hele taget lave en meget mere præcis definition af anerkendelsesværdige formål.

RoyalDuck
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 30. dec 2011, 19:25
Interesser: riffelskydning, våbenteknik
Geografisk sted: Dronningens København
Has thanked: 16 times
Been thanked: 14 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af RoyalDuck » 18. jan 2015, 16:23

Scrapper skrev:For så vidt er loven mod enhåndsbetjente foldeknive ok, da den giver politiet lovhjemmel til at afmontere de typer der går med kniv af de forkerte grunde.
Det er så meget uheldigt, at den lovgivning bruges forkert mod de forkerte borgere.

Man kunne se på, at udvide begrebet anerkendelsesværdigt formål.
Enhåndsbetjente foldeknive kunne passende falde ind under det begreb.

I det hele taget lave en meget mere præcis definition af anerkendelsesværdige formål.
og klar, entydig definition af "enhåndsbetjent"

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3338 times
Been thanked: 414 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Kalthoff » 18. jan 2015, 16:29

RoyalDuck skrev:
Scrapper skrev:I det hele taget lave en meget mere præcis definition af anerkendelsesværdige formål.
og klar, entydig definition af "enhåndsbetjent"
Man kunne også fjerne forbuddet mod enhåndsbetjente foldeknive? Det forbud giver jo tydeligvis flere problemer end det fjerner.

Det er jo i forvejen strafbart at stikke mennesker med kniv i alt andet end rent selvforsvar.

Hvorfor forbyde en knivtype der bruges til 1000 andre ting end kriminelle handlinger?

Der er da mange situationer f.eks. forlægning af vildt, stikning af vildt, klatring, sejlads, stilladsarbejde, højdearbejde generelt osv. hvor man ofte holder i et eller andet med den ene hånd og så skal fiske en kniv frem og bruge den alene med den anden hånd. Der ville en en-håndsbetjent foldekniv være meget praktisk.

Brugeravatar
MAS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 21. aug 2014, 20:56
Interesser: Jagt, skydning, MAD...
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 11 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af MAS » 18. jan 2015, 16:40

For lige at tage en tråd på facebook op her :

"Vi har lige fået nogle nye knive på arbejdet.
Mærke : Richartz
Model : Outdoor
Mit spørgsmål er omkring lovligheden i denne kniv.
Den er ikke designet til at være enhåndsbetjent, men der er ingen negle recess i. Den kan uden problemer åbnes med en hånd.
Den er låsbar.
Den er dog under 7 cm i bladet.
Af personlig mening omkring kvalitet og holdbarhed : Æv Æv og tre gange Æv... længe siden jeg har haft så ringe en kniv i hånden.
Det er dog den der er indkøbt, så det er den vi skal bruge.
Men, jeg drager lidt en parallel til gerber gator som vi brugte i hæren. Den blev ulovlig da den kunne åbnes med en hånd.
Så i min verden er den ulovlig."

Så med et indlæg herfra :

"Problemstillingen kort: Med udgangspunkt i en ny ekstrem fortolkning, fra politiets side, af § 4 stk. 2.1 i Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer, er det lykkedes politiet at få fældet dom (i by- og landsretten) over en dansk forhandler af knive, som har solgt knive som ikke, fra producentens side, er konstrueret til at kunne betjenes med en hånd, men som alligevel - af individer indenfor politiet - har kunnet demonstreret åbnet med én hånd i retten. Derfor må man konkludere at på nuværende tidspunkt er knive der KAN åbnes med 1 hånd anses som værende 1 håndsbetjente knive og derfor ulovlige. Om de er designet dertil eller ej. Bare lige for at gøre det klart for andre i denne tråd : Der gives IKKE dispensation til at gå med/bære/bruge/besidde en enhåndsbetjent kniv. MEDMINDRE at særligt handicap eller andet gør sig gældende."

Der må jeg jo give manden ret.
Kniven må anses som ulovlig.

TeNielsen
Banned
Banned
Indlæg: 88
Tilmeldt: 22. apr 2012, 22:26
Interesser: Pistol, Riffel og Haglbøsse
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Been thanked: 3 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af TeNielsen » 18. jan 2015, 18:02

Slettet af bruger
Senest rettet af TeNielsen 7. feb 2015, 13:07, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Grejs76
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 730
Tilmeldt: 19. okt 2010, 17:27
Interesser: DK lovlige EDC knive
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 33 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Grejs76 » 19. jan 2015, 01:03

Det er paradoksalt, at de to foldeknive med lås, jeg ejer, som er mest lovlige efter den nye fortolkning, begge er knive, hvor forhandleren har fjernet thumb studen. Mens de knive, som har nailnick und alles, pludselig er ulovlige.

Mikael.
Jeg går sgu med den kniv

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Holten101 » 19. jan 2015, 08:20

Mit gæt er at 70-80% af alle hustande nu ligger inde med ulovlige knive (knive man stadig kan købe).

Med de her domme er det da vigtigt at folk bliver informeret om at lommekniven de købte igår er ulovlig (ikke bare at gå med...men at eje). Politiet må informerer om hvordan de afgører disse sager....gerne med en video, for folk er jo prisgivet.

Og så et lille tillykke til politiet.....det må have været irriterende med alle de nitter ved ransagninger, de dage er heldigvis talte.

Mvh Morten, som nu er 3 knive fattigere....det blev et farvel til min Buck 110 (kniven jeg brækkede min første buk med), Puma Packer og en Haller
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af The Yeti » 19. jan 2015, 08:38

Det er jo tydeligt at denne lov intet har med logik at gøre. Når man kan komme frem til at en stanley kniv ikke er enhåndsbetjent, låsbar og ulovlig efter makværksloven så er der som jeg ser det ikke håb om at få ændres noget med rationelle argumenter. Det eneste der kan ændre den lov er en folkestemning der kan måles i meningsmålingerne for det er det eneste der betyder noget for de store partier.

Indtil da så må folk gå med økser så de ikke risikerer at komme i konflikt med makværksloven...





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Martensit » 19. jan 2015, 09:10

Rigbymauser skrev:Jeg har spurgt en politimand på våbenkontoret i Hillerød ansigt-ansigt omkring dette emne og hans fortælling var enkel:
Det er fabrikantens beskrivelse der afgøre om den er 2hånds eller 1-hånds betjent!!.

Min engangsvinkel var at hvis man har en 2-håndsbetjent foldekniv og man havde fingerfærdighed til at åbne den en 1-hånd hvad så??. Også svarede betjenten det overstående.


Eksempel: Kastekniv.
Hvis fabrikanten oplyser det er en kastekniv er den således forbudt at besidde, erhverve og anvende.

Er det ulovligt at kaste med en kniv?. Nej!...det må bare ikke være en kastekniv. Man må gerne kaste med en brødkniv, hobbykniv ma.
Den tidligere politimester i Lyngby havde en noget anden udlægning af det. Det samme gør sig gældende for Rigspolitiets våbentekniske afdeling. Hvad en enkelt betjent i Hillerød siger er fløjtende ligegyldigt når du står i byretten og møder den sædvanlige grammatiske elskovsakt med Musca domestica. Det er ligegyldigt hvad fabrikanten siger den er lavet til, hvis den kan, så kan den.
MichaelMejer skrev:kunne der evt være en NVF'er der kunne lave en velformuleret forespørgsel til JM, netop med alle de kritiske spørgsmål omkring hvornår og hvordan kniven er enhåndsbetjent ?? Og med kritiske spørgsmål til politiets frie fortolkning ??
Jeg har forsøgt et par gange, hver gang ender man med en telefonopringning fra en jurist der fortæller at man bare kan søge en våbentilladelse til bemeldte kniv. De har ingen våbenteknisk forståelse, og er generelt de jurister der fik så lave karakterer på Universitetet, at det private erhvervsliv ikke er interesserede i dem, fordi de ganske enkelt ikke har det der skal til for at tænke en original tanke selv.
Scrapper skrev:For så vidt er loven mod enhåndsbetjente foldeknive ok, da den giver politiet lovhjemmel til at afmontere de typer der går med kniv af de forkerte grunde.
Det er så meget uheldigt, at den lovgivning bruges forkert mod de forkerte borgere.

Man kunne se på, at udvide begrebet anerkendelsesværdigt formål.
Enhåndsbetjente foldeknive kunne passende falde ind under det begreb.

I det hele taget lave en meget mere præcis definition af anerkendelsesværdige formål.
Den lov er på ingen måde OK. At "afmontere suspekte typer" deres kniv kan sagtens gøres uden at stå med en lov der forbyder den knivtype per se. Lovgivningen bruges ikke forkert mod forkerte borgere, vi er alle lige for loven, og den anvendes så derefter.
Anderendelsesværdigt formål skal IKKE defineres fast. Der skulle ikke engang stå sportsudøvelse. Det ligger i formuleringen at det er en aktivitet hvor det må kunne formodes at den type kniv man er i besiddelse af kan finde anvendelse. Yderligere væveri omkring begrebet fører til selvstrammeri, elendige fortolkninger og domsafsigelser der er basere på føromtalte elskovsakt med Musca domestica.
RoyalDuck skrev: og klar, entydig definition af "enhåndsbetjent"
En kniv der er KONSTRUERET således den kan foldes ud ved brug af én hånd.
Det kan ikke blive mere klart og entydigt. Det at du er uenig i den nuværende definition kan jeg kun bakke op om, idet jeg selv finder den for omfattende. Det burde istedet være: "En kniv der er DESIGNET således den er SÆRLIGT EGNET til HURTIGT at kunne åbnes ved brug af EN hånd."
The Yeti skrev:Det er jo tydeligt at denne lov intet har med logik at gøre. Når man kan komme frem til at en stanley kniv ikke er enhåndsbetjent, låsbar og ulovlig efter makværksloven så er der som jeg ser det ikke håb om at få ændres noget med rationelle argumenter. Det eneste der kan ændre den lov er en folkestemning der kan måles i meningsmålingerne for det er det eneste der betyder noget for de store partier.

Indtil da så må folk gå med økser så de ikke risikerer at komme i konflikt med makværksloven...





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk
Du skal være opmærksom på at loven forbyder FOLDEKNIVE, en stanleykniv folder ikke, den skydes frem og tilbage og undgår deved belejligt at falde i kategorien med de forbudte FOLDEknive, selvom den kan åbnes med en hånd. Det er igen et eksempel på Musca domesticas parringsakt anvendt på grammatik og sprog.

Jeg tror bestemt jeg kan mærke det er mandag i dag...

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af The Yeti » 19. jan 2015, 10:04

Betyder det at du mener at de fjederbelastede knive der skyder bladet ud af skæftet og ikke svinger det ud nu er lovlige...





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Holten101 » 19. jan 2015, 10:23

The Yeti skrev:Betyder det at du mener at de fjederbelastede knive der skyder bladet ud af skæftet og ikke svinger det ud nu er lovlige...





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk
De er allerede dækket ind " knive med tværstillet greb beregnet til stød, springknive, springstiletter, faldknive, faldstiletter, enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således".

Hobbyknive er udemærket at bruge til at udstille hvor åndsvag lovgivningen er....men jeg tror ikke det gavner at søge grænserne den vej. Både Cold Steel og CRKT har lavet knive hvor bladet skydes ud (manuelt) fra håndtaget, men jeg tror at vi alle ved at de knive næppe kan regnes som lovlige....og næppe vil gå fri hvis de kommer for en dommer.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Fresh
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 420
Tilmeldt: 11. mar 2010, 14:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 12 times
Been thanked: 49 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Fresh » 19. jan 2015, 10:57

Det er lige gået op for mig, at proptrækkeren på min lille Victorinox kan åbnes med en hånd. Jeg må hellere aflevere den til ordensmagten med det samme! :wall:

Brugeravatar
Nicolasd
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 3. jun 2010, 12:43
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Nicolasd » 19. jan 2015, 11:14

Scrapper skrev:For så vidt er loven mod enhåndsbetjente foldeknive ok, da den giver politiet lovhjemmel til at afmontere de typer der går med kniv af de forkerte grunde.
Det er så meget uheldigt, at den lovgivning bruges forkert mod de forkerte borgere.
Det her er et glimrende eksempel på, hvorfor det netop ikke er ok, at politiet får frie hænder, så de effektivt kan gå efter kriminelle, og hvor vi andre så blot må stole på, at de forvalter deres beføjelser forsvarligt.

Det sker gang på gang, at politiet misbruger deres beføjelser til at forfølge helt almindelige borgere. Man får faktiske det indtryk, at politiet i stadig højere grad skifter fokus fra personfarlig kriminalitet til at forfølge almindelige borgere, da vi jo er et meget lettere mål.

Jeg savner, at der var en holdning i politiet og anklagemyndigheden om, at de var til for at tjene og beskytte borgerne, og at betjente og anklagere, som gør den slags ting, som der fortælles om i denne tråd, blev fyret. Jeg er ikke i tvivl om, at langt de fleste private virksomhed ville afskedige medarbejdere, som chikanerede kunderne på denne måde.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af The Yeti » 19. jan 2015, 13:09

Holten101 skrev:
The Yeti skrev:Betyder det at du mener at de fjederbelastede knive der skyder bladet ud af skæftet og ikke svinger det ud nu er lovlige...





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk
De er allerede dækket ind " knive med tværstillet greb beregnet til stød, springknive, springstiletter, faldknive, faldstiletter, enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således".

Hobbyknive er udemærket at bruge til at udstille hvor åndsvag lovgivningen er....men jeg tror ikke det gavner at søge grænserne den vej. Både Cold Steel og CRKT har lavet knive hvor bladet skydes ud (manuelt) fra håndtaget, men jeg tror at vi alle ved at de knive næppe kan regnes som lovlige....og næppe vil gå fri hvis de kommer for en dommer.

Cheers
Jeg søger sådan set ikke grænser. Jeg mener at knivloven bør følge de retstraditioner der er i Danmark, hvor bemærkningerne tidligere ikke vægtede over anden juridiske litteratur (bl.a. for at sikre tre-delingen ved ikke at give FT instruktionsbeføjelse overfor domstolene). Jeg mener at hobbyknive efter loven skal være ulovlige og at alle der antræffes med en sådan skal straffes med minimum et års fængsel - det kunne jo være en potentiel 9/11 kapre. Hvis folk så blev oprørte ville de nok vælge nogle mere kompetente politikkere. Jeg mener ikke at Højesteret har til opgave at redde uduelige politikere fra ansvar for de tåbeligheder de vedtager.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Elbæk » 19. jan 2015, 13:12

Nicolasd skrev:Jeg er ikke i tvivl om, at langt de fleste private virksomhed ville afskedige medarbejdere, som chikanerede kunderne på denne måde.
Vi er ikke politiets kunder, kva. bonusordningerne og de politisk bestemte kvoter er vi blot produktionsfaktorer...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Martensit » 19. jan 2015, 18:35

The Yeti skrev:Betyder det at du mener at de fjederbelastede knive der skyder bladet ud af skæftet og ikke svinger det ud nu er lovlige...





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk
Springknive, springstiletter, faldknive og faldstiletter er forbudt andetsteds i lovteksten.
Grunden til, at man stadig tillader salget af hobbyknive er fordi de ikke FOLDER, men stadig skal skydes frem og tilbage manuelt.

Knivmikael
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13. maj 2008, 20:06
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 27 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Knivmikael » 19. jan 2015, 21:24

Hej venner.

Jeg kan ikke lide tonen der fremføres for betjente, der blot håndhæver den lov de skal varetage. Ret lige op! Det er tjenestemænd på arbejde. Og de er ofte sat på arbejde.

Dem vi skal have fat i er lovgiverne, der ikke har udarbejdet en klart forståelig lov, der rummer så mange fortolkningsmuligheder at det ikke er rimeligt.

Desuden har retspraksis rettet sig uheldigt med de sidste fynske domme, der særligt er gået ud over våbenhandlere, der burde have haft søgt bedre juridisk hjælp i deres sager.
I praksis har vi med disse domme kun en juridisk instans, da ankerne ofte heller ikke tager højde for at dommen afsiges på et forkert grundlag. Og derfor er det for sent at rejse det principielle i 3. retsinstans.
Det er dyrt at hyre en rigtig god advokat, og op mod en bøde til 5.000 kr kan et højt advokathonorar, uden sikkerhed for frifindelse virke frygtindgydende dyrt. Derfor bliver alt for mange fanget i dårligt forberedte og elendigt førte domme. Det burde der laves om på.

Jeg har med interesse læst ovenstående mange indlæg, og forstår harmen, som jeg deler. Jeg har sat mig ind i loven - og dommen der faldt på Fyn i sommeren 14 - og har sammenskrevet nedenstående i Dansk Knivforenings seneste blad (4/14). Beklager det lange skrift. Jeg beklager at må bringe et par nye præciseringer ind i diskussionen ud fra en konkret dom, men det er de ord der er anvendt i dom og forarbejde. Artiklen er alene udtryk for min holdning.

Citat fra Dansk Knivforening 4/14 - og altså udtryk for forfatterens holdning. Citat start:

[b]Hvad er enhåndsbetjente, hvad er tohåndsbetjente og hvad er hurtigtræks-knive?[/b]

Fra tid til anden og i forskellige anledninger kommer diskussionen op at stå: hvad er enhåndsbetjente og hvad er tohåndsbetjente knive? Er der klare grænser ? - og hvad siger knivloven om det?

Indledende jura...
Fra våbenloven kan citeres:
  • § 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære eller besidde kniv eller dolk, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter dog ikke foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position.
    Stk. 2. Justitsministeren kan udstede regler om forbud mod at indføre, ved overdragelse at erhverve, at besidde, bære eller anvende, at overdrage eller at overlade andre besiddelsen af:
    1) Skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm, knive med tværstillet greb beregnet til stød, springknive, springstiletter, faldknive, faldstiletter, enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at de i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd, knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd, kastestjerner, kasteknive samt kårdestokke og andre tilsvarende våben, der fremtræder som en anden genstand.
    2) Andre skarpe eller spidse våben, som ikke kan antages at have noget anerkendelsesværdigt formål.

I det forberedende lovarbejde (2004) til nuværende knivlov, blev der fra Justitsministeriet, arbejdet med begrebet ”hurtigtræksknive” i relation til de enhåndsbetjente foldeknive. Begrebet ”hurtigtræksknive” må have været så vanskeligt at håndtere, at begrebet er skrevet ud af loven, men da det stadig står i det lovforberedende arbejde (se Folketingets hjemmeside: ft.dk, find arkivet, søg knivlov), vil det være et begreb og en forståelse, som landets domstole skal arbejde med.
Hurtigtræksknive er beskrevet som enhåndsbetjente knive med for eksempel en tap, så kniven kan betjenes med tomlen på højre hånd. Kniven kan komme fra en bukselomme og på meget kort tid trækkes til fuld funktionsduelige. Det var den slags kniv, den italienske turist blev stukket ned med, og som man ville forbyde (knivlovsændring af 2004).

Et væld af foldeknive på det danske marked kan åbnes med fingerfærdighed – men langsommere – med en hånd. Det gør dem ikke til enhåndsbetjente hurtigtræksknive, blandt andet fordi de også er hurtigere at åbne med to hænder – det de er konstrueret til.

Krav til enhåndsbetjening
Kan kniven altid bedst åbnes med een hånd? Kan den åbnes uden brug af særligt mange kræfter i en fuld funktionsdygtig hånd? Skal man have ved klingen med et særligt greb, for derefter at vende kniven så den bliver til funktionsdygtig som kniv? Er der risiko for at komme til skade, hvis man åbner den med en hånd? Kan man åbne kniven uden samtidigt at se på den? Kan man åbne kniven, hvis man holder hånden på ryggen? Og alt sammen hurtigere end ved brug af begge hænder? Hvad stiller vi op med neglebidere, der ikke har negl til åbning af knive? Og har borgere med funktionsnedsættelse (f. eks. gigtramte, amputerede) lov til at bruge særligt betjeningsvenlige knive? Ovenstående spørgsmål plus eventuelt nogle mere tekniske, kunne være spørgsmål, der skal stilles til skillelinjen mellem hurtigtræksknive og tohåndsbetjente.

Det gør ikke - efter min vurdering - en tohåndsbetjent kniv til en enhåndsbetjent hurtigtrækskniv, fordi den af en særlig kyndig bruger kan åbnes med een hånd.

Nye fortolkninger af Knivloven
Fra en nyligt afsagt dom i fra Østre Landsret er fundet den kriminaltekniske gennemgang af knivene (Kriminalteknisk erklæring), der bringer i det mindste to nye, og i knivlovsammenhænge nye/ukendte begreber, frem: Neglerille og fremspring.

Neglerillen kender vi fra mange foldeknive, som den 10 – 15 mm lange udfræsning på klingen, gerne placeret således, at kniven med en negl på venstre tommeltot kan åbne kniven. Det er første gang, at Justitsministeriet (og det er politiet og anklager i denne sammenhæng), anvender dette parameter i tekniske beskrivelser af knive. Derfor har der hidtil heller ikke været et stillet krav om neglerille i foldeknive.
Da der ikke i loven stilles krav om neglerille, er det svært at stille krav til producenterne af knive, der ender på det danske marked, at det skal være en neglerille.

Spydeco anvender altid som varemærke for deres knive et ca.10 mm stort hul i klingen, som ligger så dybt i klingen i sammenfoldet stand, at hullet kan betragtes som tilsvarende en neglerille, der oven i købet ikke forskelsbehandler venstrehåndede brugere. Knive kan generelt ikke godkendes, men producentens mange knive er i praksis godkendt på mange lokale godkendelseskontorer over de sidste mange år.

Fremspringet er også ukendt i juraen. Fremspringet er den del af klingen, der ligger blottet fra skæftet i foldekniven i sammenfoldet stand. Der er mange designmæssige grunde til at vælge at lade klingen være mere eller mindre synligt i den lukkede kniv. Især er en stram aksel eller fjederpåvirkning af den lukkede foldekniv afgørende for, hvor let/smidigt en kniv kan åbnes.
Da der i dansk lovgivning ikke stilles krav til fremspringet, er det svært at kunne stille krav til producenterne om den detalje på knive.

I den kriminaltekniske erklæring, der blev lagt til grund for Østre Landsrets afgørelse fremgik det, at hvis fremspringet er så stort, at man med én hånd kan få ved fremspringet og åbne foldekniven, så er det en enhåndsbetjent foldekniv, og dermed en ulovlig foldekniv efter Østre Landsrets dom.

Jurakampe.
Siden Grundloven gennemførte den tredelte magt i Danmark, har der været en intellektuel krig i gang, om hvem der reelt har magten i landet. Folketingets politikere (den lovgivende magt) kan lave love. Justitsministeren (den udøvende magt) kan ikke lave love, men alene håndhæve dem. Domstolene (den dømmende magt) kan dømme for lovovertrædelser.
Jævnt tit rejses sager, hvor befolkningen bliver vidner til uskønne kampe om denne tredeling. Ind i mellem går kampene ud over borgere i landet. Knivloven har været en af disse slagmarker.

Lad os lige se på Knivloven en gang til i dette lys og sammenfatte loven, som den står, hvis man trækker det frem, som vi skal bruge i denne sammenhæng:
Stk. 2. Justitsministeren kan udstede regler om forbud (for)… enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at de i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, ...

Justitsministeren har som følge af ovenstående ret til at lave regler om enhåndsbetjente foldeknive – intet andet. Og særligt ikke om tohåndsbetjente knive.

Når det skal fortolkes, hvor langt ministerens bemyndigelse rækker, vil domstolene skulle se på forarbejderne til våbenloven og Justitsministeriets forklaringer til Folketinget, om hvad det var man gerne ville have lov til at forbyde. I forarbejderne til våbenloven forklarer Justitsministeriet selv, at det er hurtigtræksknive (enhåndsbetjente foldeknive) man gerne vil have lov til at forbyde, hvis Justitsministeren får lov til dette af Folketinget.

Justitsministeren kan fra love få ret til at udarbejde bekendtgørelse i de dele af loven, som lovgiverne giver Justitsministeren lov til, men laver Justitsministeren af egen drift forordninger, kan borgere ikke dømmes på sådan et grundlag.

Så når for eksempler kriminaltekniskafdeling laver fortolkninger om, at der skal findes en neglerille – eller at fremspringet er for stort - på tohåndsbetjente knive -, må jurister vurdere, om disse er rimelige og legale parametre, som domstolene skal medinddrage i bedømmelsen af, hvorvidt en foldekniv, der kan åbnes med én hånd også er en hurtigtrækskniv.

Jurister bruger meget tid og opmærksomhed på sådan detaljer, idet at det er her hele magtspillet mellem hvem der laver love, fortolker og håndhæver dem udspiller sig.

Det er simpelthen uklart, hvad der er forbudt efter bekendtgørelsen til Våbenloven i forhold til foldeknive, og hvilke produktions- og designmæssige krav der stilles til en lovlig foldekniv. Møder der en kriminaltekniker op i Retten, der er behændighedskunstner, kan alle foldeknive i princippet være forbudte og strafbare at besidde.

Europæiske standarder for knivlovgivning?
I vores nabolande er enhåndsbetjente knive helt lovlig. Også hurtigtræksknive. Derfor kan det forventes, at ville politiet stoppe en tysk, en svensk, en norsk, en fransk, eller en hollandsk turist i Danmark, ransage hans lommer for knive, ville man der finde hans lokalt lovlige foldekniv. Han ville også stå med en farlig dansk hurtigtrækskniv, der er meget kriminel, og stå til en 7 dages fængsling – måske vekslet til en meget stor bøde.
Det er en helt utrolig forskelsbehandling af europæiske borgere. Det skal vi have ændret på. Varernes og borgernes frie bevægelighed kan være det mantra, man i denne sammenhæng kan bruge.

At holde sig inden for loven
Jeg ved, at rigtigt mange har en praktisk foldekniv med sig mange steder. Jeg vil håbe, at det er en sikker tohåndsbetjent, der kan anvendes til dagligdagens udfordringer. Jeg vil håbe, at du har købt kniven eller selv lavet den, og konstrueret som tohåndsbetjent. Skulle det uventede ske, at du bliver ransaget, og en betjent finder din lovlige kniv ulovlig, fordi han med fingerfærdighed kan åbne den med en hånd, skal du huske at fremføre, at det er en lovlig kniv. Hvis der kommer en sag ud af det, skal du have den rigtige hjælp.

Citat slut.

Jeg kan opfordre til medlemskab af Dansk Knivforening, der foruden udvikler hobby og håndværk desuden beskæftiger os med lovgivningen, når vi kan komme til det. se mere her. http://www.knivforeningen.dk

Jeg opfordrer til at fortsætte diskussionen - og holde den rene linje.

Med venlig hilsen

Mikael Hansen

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Elbæk » 19. jan 2015, 21:58

Knivmikael skrev:Jeg kan ikke lide tonen der fremføres for betjente, der blot håndhæver den lov de skal varetage. Ret lige op! Det er tjenestemænd på arbejde. Og de er ofte sat på arbejde.

Dem vi skal have fat i er lovgiverne, der ikke har udarbejdet en klart forståelig lov, der rummer så mange fortolkningsmuligheder at det ikke er rimeligt.
Med al respekt, så er problemstillingen her netop at politiet har valgt - ud af den blå luft - radikalt at ændre deres fortolkning af en eksisterende lov og rejse sager på den baggrund. Der er ikke tale om en lovændring - ej heller er denne nye ekstreme fortolkning, så vidt jeg er orienteret, kommet på baggrund af et udtalt (i så fald ikke offentligt udtalt) ønske om en radikalt strammere fortolkning af loven, fra justitsministeriets side. Al respekt for den enkelte betjent - men jeg må fastholde at ophavet til at det her i det hele taget ér en problemstilling, primært ligger hos politiet - og dernæst hos domstolene som har valgt at følge denne nye stramme fortolkning.

Vi skal have fat i lovgiverne - for at bede om en mere klart formuleret lov. Men, dette er, nøgtent set, kun nødvendigt i denne sag, pga. politiets pludselige, voldsomme og uberettigede fremfærd - og domstolenes efterfølgende følgen trop.

Jeg har stor respekt for den enkelte betjent og gider heller ikke idel politi-bashing - men politiet, som virksomhed, hár et problem iht. deres fremfærd her. Et problem, som jeg umiddelbart ser bunde en alt for stor fokus på tomme tal og alt for lidt på reel samfundsmæssig nytteværdi. Det sidste kender jeg personligt flere betjente som vil give mig 100% ret i. Den enkelte betjent er - som jeg oplever det - heller ikke tilfreds med tingenes nuværende tilstand i etaten.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Refraktorius » 19. jan 2015, 22:13

Jeg kommer til at tænke på politiinspektør Jens Jersild.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Nicolasd
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 3. jun 2010, 12:43
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Nicolasd » 19. jan 2015, 22:54

Knivmikael skrev:Hej venner.

Jeg kan ikke lide tonen der fremføres for betjente, der blot håndhæver den lov de skal varetage. Ret lige op! Det er tjenestemænd på arbejde. Og de er ofte sat på arbejde.
Det er ingen undskyldning, at man "blot håndhæver en lov" eller at man er "på arbejde". Politiet kan vælge at fortolke lovene og udføre deres arbejde med god moral, eller de kan vælge at gøre det modsatte, som i dette tilfælde - og så er det en borgerpligt at fordømme dem.

Politiet som institution kan og bør fordømmes for, at de som organisation lader den slags ting ske. Værst er de betjente og ledere, som er direkte ansvarlige for det. Næsten lige så slemme er dem, som farer til deres forsvar. Der skal nok også være en del principløse betjente, som nok er modstander af den slags, men som ikke tør sige noget.

Det virker desværre som om, at der er langt mellem de gode betjente, som er på borgernes side og tør sige deres mening.

Hvis politiet vil have genskabt respekten for deres arbejde, så bliver de nød til at rydde grundigt op i egne rækker og få korpsånden og kulturen ændret.

Besvar