DJ reagerer på knivloven

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

DJ reagerer på knivloven

Indlæg af C-X » 16. feb 2015, 16:54

Man skulle snart tro, at de læser med herinde :smile:

http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... afcede1097
DJ skrev:
DJ: Uholdbar knivsituation

Inden jul skrev vi her på hjemmesiden, at man skal tænke sig om og sætte sig grundigt ind i reglerne for besiddelse og anvendelse af knive.

Det skyldes en dom i byretten, som blev stadfæstet i landsretten i efteråret, der viser, at reglen om enhåndsbetjente foldeknive tolkes bredt og dermed kan ramme i hundredetusindvis af mennesker.

- Vi har sammen med Danmarks Våbenhandlerforening arbejdet hårdt på at få løftet sagen over for justitsminister Mette Frederiksen gennem regeringens retsordførere. Det er lykkedes, men indtil videre uden positive tilbagemeldinger. Derfor vælger vi nu at informere vores medlemmer, udtaler Jægerforbundets formand, Claus Lind Christensen.

Domme og dilemmaer

De to domme i samme sag betyder i al sin enkelthed, at hvis en person besidder eller bærer en foldekniv, der kan åbnes med én hånd af en vilkårlig politimand, så er den per definition at betragte som en enhåndsbetjent foldekniv og dermed ulovlig, uanset om kniven i øvrigt er konstrueret til at blive åbnet med to hænder.

- Det stiller Jægerforbundet i flere dilemmaer. Vi kan ikke med sikkerhed rådgive om, hvilke knive der er ulovlige, da det jo beror på den enkelte politibetjents ”fingerfærdighed”. Omvendt kan vi heller ikke opfordre til andet end at udvise stor omtanke, hvis man besidder og bærer foldekniv, siger Claus Lind Christensen og tilføjer:

- I en eventuel bortskaffelsessituation vil vi heller ikke kunne anvise en metode hertil. Det har vi ingen adkomst til, hvorfor vi naturligvis må opfordre til, at man kontakter Justitsministeriet i tvivlsspørgsmål.

Meget alvorligt problem

Det, der gør denne sag til mere end et mellemværende mellem Politiet og jægerne, er, at hele outdoorsegmentet (jægere, fiskere, spejdere, svampeplukkere og lignende) potentielt overtræder Våbenloven lige nu ved at besidde en foldekniv, der kan åbnes med én hånd, og dermed risikerer en straf og en plettet straffeattest.

- Det er en meget alvorlig og uholdbar situation, som både Danmarks Jægerforbund og Danmarks Våbenhandlerforening forventer, at Justitsministeriet og justitsministeren tager seriøst og snarest gør noget ved. Vores medlemmer har krav på korrekte og klare retningslinjer for, hvordan de skal forholde sig til foldeknive, siger Claus Lind og fortsætter:

- En ting er sikkert, vi vil forfølge denne sag og arbejde intenst på en løsning for ikke bare jægere, der risikerer at miste jagttegnet, men for alle, der besidder og anvender foldeknive.

Sidder du inde med spørgsmål om konkrete foldeknive, vil vi bede dig om enten at kontakte Politiet eller Justitsministeriet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: DJ reagerer på knivloven

Indlæg af Holten101 » 16. feb 2015, 17:16

Bedre sent end aldrig....så håber jeg bare at det kommer som feature artikel i bladet, med billeder af den "type" knive det drejer sig om....nemlig langt størstedelen af alle foldeknive. Personligt kan jeg med lidt nørklen åbne min SAK med en hånd....med kun lettere risiko for at jeg skærer mig.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: DJ reagerer på knivloven

Indlæg af Senserazer » 16. feb 2015, 17:18

Nu tror jeg ikke folk herinde er villige til at sætte deres elskede foldeknive over styr, men det kunne være sjovt at se hvordan politiet ville reagere på tusindvis af henvendelser om individuel vurdering af foldeknive. :wall:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14343
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: DJ reagerer på knivloven

Indlæg af Lycon » 16. feb 2015, 17:21

Holten101 skrev:Bedre sent end aldrig....så håber jeg bare at det kommer som feature artikel i bladet, med billeder af den "type" knive det drejer sig om....nemlig langt størstedelen af alle foldeknive. Personligt kan jeg med lidt nørklen åbne min SAK med en hånd....med kun lettere risiko for at jeg skærer mig.

Cheers
Jeg kan åbne en rød Schweizerkniv der kun har neglerille. Er de blevet komplet sindssyge, hvem er bannerfører for dette galimatias?
Jeg håber at DJ arbejder for at énhåndbetjente folkeknive skal være lovlige, som minimum at besidde på bopælen, men det er de nok ikke interesseret i at røre ved. Bare de kan få fred om de almindelige tohåndbetjente så tror jeg de stiller sig tilfreds. Våbenhistorisk Selskab har dælme også sovet i timen, da den lov oprindelig blev vedtaget.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: DJ reagerer på knivloven

Indlæg af Holten101 » 16. feb 2015, 17:22

Senserazer skrev:Nu tror jeg ikke folk herinde er villige til at sætte deres elskede foldeknive over styr, men det kunne være sjovt at se hvordan politiet ville reagere på tusindvis af henvendelser om individuel vurdering af foldeknive. :wall:
Vil man overhovede kunne bruge en sådan vurdering til noget? Jeg mener....det han jo være at din lokale betjent siger god for den, men hvad sker der så når du bliver taget i Odense og den ender i retten?

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: DJ reagerer på knivloven

Indlæg af Holten101 » 16. feb 2015, 17:28

Hmmm....jeg kan faktisk åbne min Lansky World Legal med en hånd.....tabte den kun een gang inden det lykkedes.

Oh joy
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14343
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: DJ reagerer på knivloven

Indlæg af Lycon » 16. feb 2015, 17:39

Holten101 skrev:Hmmm....jeg kan faktisk åbne min Lansky World Legal med en hånd.....tabte den kun een gang inden det lykkedes.

Oh joy
Nu stopper du sgu, jeg har lige bestilt to! :angry:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: DJ reagerer på knivloven

Indlæg af Agamemnon » 16. feb 2015, 17:50

Lycon skrev:
Holten101 skrev:Hmmm....jeg kan faktisk åbne min Lansky World Legal med en hånd.....tabte den kun een gang inden det lykkedes.

Oh joy
Nu stopper du sgu, jeg har lige bestilt to! :angry:
Dét måtte sgu lige prøves..... Og hokus pokus.
Jeg har nu en Lansky (not so) world legal. :shock:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: DJ reagerer på knivloven

Indlæg af Elbæk » 16. feb 2015, 18:23

Det er hele humlen i problemstillingen; enhver foldeknive kan fumles op med en hånd, hvis man har tid nok til det - og ikke er bange for at skære sig...

DJ har arbejdet med spørgsmålet i et godt stykke tid, men de har håbet på at få en udmelding fra JM, derfor har de holdt kortene tæt ind til kroppen i et stykke tid. Men da en sådan udmelding er udeblevet, har DJ valgt at gå offentligt med problemstillingen.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: DJ reagerer på knivloven

Indlæg af Marius » 16. feb 2015, 18:33

Alle lommeknive kan jo åbnes med én hånd, hvis man fx. tager fat i bladet og svipper resten udefter.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14343
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: DJ reagerer på knivloven

Indlæg af Lycon » 16. feb 2015, 19:15

Elbæk skrev:Det er hele humlen i problemstillingen; enhver foldeknive kan fumles op med en hånd, hvis man har tid nok til det - og ikke er bange for at skære sig...

DJ har arbejdet med spørgsmålet i et godt stykke tid, men de har håbet på at få en udmelding fra JM, derfor har de holdt kortene tæt ind til kroppen i et stykke tid. Men da en sådan udmelding er udeblevet, har DJ valgt at gå offentligt med problemstillingen.
Hvorfor skal der være så meget hysh hysh om deres sag, er det en taktik jeg ikke lige kan gennemskue?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: DJ reagerer på knivloven

Indlæg af Elbæk » 16. feb 2015, 19:16

Lycon skrev:
Elbæk skrev:Det er hele humlen i problemstillingen; enhver foldeknive kan fumles op med en hånd, hvis man har tid nok til det - og ikke er bange for at skære sig...

DJ har arbejdet med spørgsmålet i et godt stykke tid, men de har håbet på at få en udmelding fra JM, derfor har de holdt kortene tæt ind til kroppen i et stykke tid. Men da en sådan udmelding er udeblevet, har DJ valgt at gå offentligt med problemstillingen.
Hvorfor skal der være så meget hysh hysh om deres sag, er det en taktik jeg ikke lige kan gennemskue?
Ej heller jeg.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: DJ reagerer på knivloven

Indlæg af Langenge » 16. feb 2015, 20:20

UHA :shock:
Inspireret af denne tråd, så har jeg lige forsøgt mig med en af min røde lommeknive.
JO, den kan, med en del fumlen (men det var også første forsøg), åbnes med én hånd :mad:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: DJ reagerer på knivloven

Indlæg af PeptoBizmo » 16. feb 2015, 20:26

Jeg er selv på jagt efter en EDC, og jeg må indrømme at jeg afventer lige og ser hvordan dette ender, inden jeg investerer :thumbdown:
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 903
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: DJ reagerer på knivloven

Indlæg af Bemoni1 » 16. feb 2015, 20:34

Som konsekvens af dette, har jeg i dag skilt min Gerber ad og den kommer ikke til at blive samlet igen, foreløbig.
I forvejen har jeg en Morakniv, som er blevet skåret ned til 68 mm og derefter slebet i korrekt kontur og den fungerer som min jagtkniv.
Men hvor er jeg dog træt af denne jagt på folk som gør deres bedste for at være lovlydige :evil:
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 98 times
Been thanked: 119 times

Re: DJ reagerer på knivloven

Indlæg af DB89 » 16. feb 2015, 20:37

Bemoni1 skrev:Som konsekvens af dette, har jeg i dag skilt min Gerber ad og den kommer ikke til at blive samlet igen, foreløbig.
I forvejen har jeg en Morakniv, som er blevet skåret ned til 68 mm og derefter slebet i korrekt kontur og den fungerer som min jagtkniv.
Men hvor er jeg dog træt af denne jagt på folk som gør deres bedste for at være lovlydige :evil:
Hvorfor har du kortet den ned? :what:

icewing
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14. jan 2012, 17:10
Interesser: frilufts knive
Geografisk sted: Sverige
Been thanked: 2 times

Re: DJ reagerer på knivloven

Indlæg af icewing » 17. feb 2015, 00:08

Jeg har nu sendt en mail til Justitsministeriet for at bede om en vurdering af de 3 knive jeg indtil for nyligt har båret rundt på altid... (siden de andre jeg anvendte blev ulovlige)

Jeg er ikke i samme risiko for bøvl og sigtelser, da jeg er bosat i Sverige, men arbejder i Danmark. (alle mine knive er lovlige i Sverige, så hvis der problemer kommer de bare ikke med over broen)

Knivene som jeg har bedt om en vurdering på er følgende 3.

Kniv nummer 1.
https://www.brisa.fi/portal/index.php?o ... th=119_316

Kniv nummer 2.
http://www.thegoodstuffshop.dk/product. ... duct=34735

Kniv nummer 3.
https://www.leatherman.com/22.html

Så må vi se hvilket svar der kommer....

Coldsteel
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 547
Tilmeldt: 23. nov 2008, 00:45
Interesser: Knive
Geografisk sted: på fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 44 times

Re: DJ reagerer på knivloven

Indlæg af Coldsteel » 17. feb 2015, 06:38

Bemoni1 skrev:Som konsekvens af dette, har jeg i dag skilt min Gerber ad og den kommer ikke til at blive samlet igen, foreløbig.
I forvejen har jeg en Morakniv, som er blevet skåret ned til 68 mm og derefter slebet i korrekt kontur og den fungerer som min jagtkniv.
Men hvor er jeg dog træt af denne jagt på folk som gør deres bedste for at være lovlydige :evil:
Det er i sandhed selvstrammeri at forkorte en dolk :mrgreen:
Det gør ingen forskel om en dolk er 3 eller 12 cm bare lige til din orientering.

Edit glad for at læse det "bare" er en mora og ikke en meget dyr kniv.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: DJ reagerer på knivloven

Indlæg af Holten101 » 17. feb 2015, 08:05

icewing skrev:Jeg har nu sendt en mail til Justitsministeriet for at bede om en vurdering af de 3 knive jeg indtil for nyligt har båret rundt på altid... (siden de andre jeg anvendte blev ulovlige)

Jeg er ikke i samme risiko for bøvl og sigtelser, da jeg er bosat i Sverige, men arbejder i Danmark. (alle mine knive er lovlige i Sverige, så hvis der problemer kommer de bare ikke med over broen)

Knivene som jeg har bedt om en vurdering på er følgende 3.

Kniv nummer 1.
https://www.brisa.fi/portal/index.php?o ... th=119_316

Kniv nummer 2.
http://www.thegoodstuffshop.dk/product. ... duct=34735

Kniv nummer 3.
https://www.leatherman.com/22.html

Så må vi se hvilket svar der kommer....
Jeg kan ikke se hvordan de kan bedømme det. Sagerne fra Odensen viser vel at der er tale om en praktisk bedømmelse af den enkelte kniv....hvis en betjent kan åbne den med en hånd, så er den ulovlig. I praktisk kan man have to ens knive og hvis den en går stramt er den lovlig og hvis den anden er slap i fjederen så er den ulovlig.

Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forstille mig at du får et skriv fra JM der godkender de knive i juridisk forstand....jeg er spændt på hvad de svarer;-)

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Coldsteel
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 547
Tilmeldt: 23. nov 2008, 00:45
Interesser: Knive
Geografisk sted: på fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 44 times

Re: DJ reagerer på knivloven

Indlæg af Coldsteel » 17. feb 2015, 10:12

Vi er helt ude på et skråplan, det at spørge til lovligheden på helt tydeligt lovlige knive er helt hul i hovedet i min verden.
Ved godt der har været forrykte sager med folk der alligevel har fået en bøde, Men jeg nægter at tro at vi i en retsstat som Danmark, kan få en bøde får noget der var lovligt i går og bare sådan "over night" er "ulovligt". Jeg mener man som person må have en god sag, når man får en bøde for noget der er lovligt og også var det før og når der ingen steder er kommet stramninger i knivloven/ny lovtekst omkring lovlige lommeknive, der må da helt sikkert være noget at gå videre med i sådan en sag. Jeg ville fandme også gerne se noget statistik for hvor mange der bliver slået ihjel af ulåsebare foldekniven under 7 cm om året. Mit bud er 0 Så det er fuldstændig hovedrystende at der ikke findes en der køre en sag der klart får streget op/være principiel over hvilke knive der er lovlige og hvilke der ikke er.

Det er fandme på tide vi danskere tager vores eget land igen og forlanger at Danmark forbliver et demokrati og ikke en politistat. Alt for mange danskere er villige til give den ene rettighed væk efter den anden i sikkerhedens navn, men forstå dog det ender med vil alle er "låst" inde i vores eget fængsel, overvåget konstant og ingenting må. Hvad er sikkerhed så værd hvis man skal i fængsel for at få den? :puke: Og spørg jer selv hvem der så egentlig har vundet os eller tenoristerne og de kriminelle?

Når noget først er ulovligt er det virkelig svært at komme tilbage og få det lovligt igen da det kommer til at danne en "forståelse" om hvad der er farligt og forkert i befolkningen. Så mit ønske er at folk tænkte sig om inde man begynder at stemme på populistiske partier der kommer med hovsa løsninger hver gang der sker noget i håb og at få nemme stemmer. Man må som menneske forstå at man ALDRIG kan gardere sig i mod psykopater der ikke følger loven, så det er kun os lovlydige der bliver straffet hver gang :wall:

Edit sorry for at de gik hen og blev lidt en får lang smøre
Senest rettet af Coldsteel 17. feb 2015, 10:20, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: DJ reagerer på knivloven

Indlæg af Mapzter » 17. feb 2015, 10:15

icewing skrev:Jeg har nu sendt en mail til Justitsministeriet for at bede om en vurdering af de 3 knive jeg indtil for nyligt har båret rundt på altid... (siden de andre jeg anvendte blev ulovlige)
icewing skrev: Så må vi se hvilket svar der kommer....
Håber du er god til at være tålmodig. Der går sikkert 6 måneder eller mere før du hører fra JM. Når du får svar vil det sikkert være noget i retning af "Justitsministeriet kan oplyse, at ministeriet af principielle og ressourcemæssige ikke afgiver responsumlignende udtalelser til private."

[Herefter en henvisning til, at enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at klingen i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd er ulovlige]

Og så slutter de nok af med:
"Justitsministeriet skal endelig bemærke, at den endelige fortolkning af reglerne i en konkret sag om, [om en kniv er enhåndsbetjent eller ikke], hører under domstolene."

Med andre ord: forvent ikke at få et brugtbart svar ud af at spørge JM konkret til punkter i våbenloven som er åbne for fortolkning.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: DJ reagerer på knivloven

Indlæg af Holten101 » 17. feb 2015, 10:24

Mapzter skrev:
icewing skrev:Jeg har nu sendt en mail til Justitsministeriet for at bede om en vurdering af de 3 knive jeg indtil for nyligt har båret rundt på altid... (siden de andre jeg anvendte blev ulovlige)
icewing skrev: Så må vi se hvilket svar der kommer....
Håber du er god til at være tålmodig. Der går sikkert 6 måneder eller mere før du hører fra JM. Når du får svar vil det sikkert være noget i retning af "Justitsministeriet kan oplyse, at ministeriet af principielle og ressourcemæssige ikke afgiver responsumlignende udtalelser til private."

[Herefter en henvisning til, at enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at klingen i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd er ulovlige]

Og så slutter de nok af med:
"Justitsministeriet skal endelig bemærke, at den endelige fortolkning af reglerne i en konkret sag om, [om en kniv er enhåndsbetjent eller ikke], hører under domstolene."

Med andre ord: forvent ikke at få et brugtbart svar ud af at spørge JM konkret til punkter i våbenloven som er åbne for fortolkning.
Det er præcis hvad jeg forestiller mig:-(. Det eneste der tæller er hvad domstolene siger....at spørge politiet, JM eller andre om lovligheden af en kniv kan jeg ikke se give mening, selv i de tilfælde hvor man skulle få noget så usandsynligt som et konkret, utvetydigt svar på skrift.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: DJ reagerer på knivloven

Indlæg af C-X » 17. feb 2015, 10:36

Modsat er det kun godt, at JM nu får lov til, at se problemets omfang fra borgernes side. Egentlig burde vi alle rette en lignende henvendelse, men få af os har nok lyst til at inkriminere os selv - da ingen af os reelt længere ved, hvad enenhåndsbetjent kniv er!

Jeg postede den opringelige post, lige så meget for at imødegå den evindelige kritik af DJ, der ofte kan virke en smule overdrevet, mildt sagt. Når der på NVF er så mange gode kapaciteter, kan det undre, at disse ikke retter henvendelse til DJ og søger indflydelse den vej. Det er mit umiddelbare indtryk, at den nye ledelse af DJ er enddog meget åbne overfor al praktisk hjælp udefra. DJ ligner ikke den sammenspiste organisation den engang var.

I denne sag kan det undre, at friluftrådet, spejderne, DN, sportsdykkerne, blomsterbeskærerne, fagforeningerne - ja, ALLE grupper der har med aktiv fritid og erhverv af håndværksmæssig karakter, ikke er involverede. Som status er pt. kan nærved alle husstande blive ramt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: DJ reagerer på knivloven

Indlæg af Holten101 » 17. feb 2015, 10:49

C-X skrev:Modsat er det kun godt, at JM nu får lov til, at se problemets omfang fra borgernes side. Egentlig burde vi alle rette en lignende henvendelse, men få af os har nok lyst til at inkriminere os selv - da ingen af os reelt længere ved, hvad enenhåndsbetjent kniv er!

Jeg postede den opringelige post, lige så meget for at imødegå den evindelige kritik af DJ, der ofte kan virke en smule overdrevet, mildt sagt. Når der på NVF er så mange gode kapaciteter, kan det undre, at disse ikke retter henvendelse til DJ og søger indflydelse den vej. Det er mit umiddelbare indtryk, at den nye ledelse af DJ er enddog meget åbne overfor al praktisk hjælp udefra. DJ ligner ikke den sammenspiste organisation den engang var.

I denne sag kan det undre, at friluftrådet, spejderne, DN, sportsdykkerne, blomsterbeskærerne, fagforeningerne - ja, ALLE grupper der har med aktiv fritid og erhverv af håndværksmæssig karakter, ikke er involverede. Som status er pt. kan nærved alle husstande blive ramt.
God pointe....det er korrekt at forespørgelser af den slags måske kan få dem til at indse problemet....den vinkel er vigtig at få med.

Og så deler jeg din undren af manglen på fokus på problemet fra interessegrupper....pt. står alle der ejer en foldekniv på kanten af straffeloven. Jægere og skytter bliver så straffet uproportionalt hårdere end andre når hammeren falder
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

icewing
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14. jan 2012, 17:10
Interesser: frilufts knive
Geografisk sted: Sverige
Been thanked: 2 times

Re: DJ reagerer på knivloven

Indlæg af icewing » 17. feb 2015, 13:48

Jeg forventer ikke endegyldigt svar fra JM, og nu er der meget mere i den forespørgsel som jeg har sendt, så det er ikke kun link til de 3 knive. :-)

Men jeg forventer at det kan være med til at sætte focus på problemet, som i først omgang går ud på at man som "lovlig" bruger af en kniv, nu ikke kun løber den risiko at kniven er utilgængelig eller klapper sammen om fingerne på en. men at man nu også resikere store bøder og pletter på atesten.

Men jeg skal nok vende tilbage med svar, hvis der kommer et.

Besvar