For mange af en slags knive? Cattaraugus.

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

For mange af en slags knive? Cattaraugus.

Indlæg af Scout » 31. mar 2015, 14:29

Der er lidt dødt her i dette subforum, så lige et indlæg her.

Jeg har før omtalt, at jeg godt kan lide den gamle Cattaraugus 225Q - omtalt her i et indlæg. Nærmere historisk gennemgang i bunden af siden;
http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f ... attaraugus

Spørgsmålet er, om man kan have for mange af en slags favoritkniv? ......nej da! :fun:

Jeg har planer om en 'sol' eller cirkel af knive på væggen med disse knive af ældre dato. Et par stykker skal lige sættes i stand først.

Her de fleste af mine 225Qknive. Jeg ville ønske, at de kunne tale - der kunne godt være nogle interessante fortællinger mht brugerne selv og hvor nogle af knivene blev brugt. Det kunne jo godt være, at en kniv havde været brugt til at åbne en konservesdåse på en ø i Stillehavet el.lign.

I betragtning af, at det ikke er specielt dyre knive og i betragtning af, at knivene er lavet under Anden Verdenskrig og flere af dem er godt brugte, så har jeg faktisk været heldig; kun på et par stykker opdagede jeg skader i grebets læderskiver. Da jeg pillede de defekte stykker af læder til side, opdagede jeg rust under grebet. Sikkert fra indtrængen af (salt-)vand og ikke noget der ikke kan rettes op på med en klargøring og ny læderskiver som greb.

Apropos greb, så 'greb' :giggle: jeg chancen til at få sat nye læderskivegreb på et par af knivene. Det kommer til at se godt ud og en af dem kommer på arbejde i skoven ved overnatninger, klargørelse af lejr, brænde etc. Så altså ikke negativt som sådan, at et par billige knive skal have nyt greb.

Knivene er ment til at blive brugt, så den skal nok holde til arbejdet, de/den bliver sat til.

Andre af knivene er blevet brugt og slebet, så de delvist har fået ændret klingeprofil. Ikke uventet mht gamle knive og faktisk giver det kun karakter.

Et par stykker har nærmest helt uberørte klinger, der ikke ser ud til at være blevet slebet. Imponerende, at de ikke alle er blevet voldslebet, når de er så gamle.

Fælles for knivene er, at de har en eller anden grad af (charmerende) patina. Nogle mere end andre. Knivene på billederne er endnu ikke blevet klargjort/renset. På billederne af min først omtalte 225Q (link øverst), kan man se, at selv en grim udseende kniv kan blive relativt pæn efter en grundig men nænsom klargøring. Aldersspor løber ingen af knivene fra....., men hvem gør det :smile:
Vedhæftede filer
IMG_0429.JPG
IMG_0429.JPG (81.1 KiB) Vist 7291 gange
IMG_0430.JPG
IMG_0430.JPG (80.18 KiB) Vist 7291 gange
IMG_0431.JPG
IMG_0431.JPG (80 KiB) Vist 7291 gange
IMG_0432.JPG
IMG_0432.JPG (78.62 KiB) Vist 7291 gange
IMG_0433.JPG
IMG_0433.JPG (78.15 KiB) Vist 7291 gange
IMG_0434.JPG
IMG_0434.JPG (74.22 KiB) Vist 7291 gange
Senest rettet af Scout 31. mar 2015, 14:43, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: For mange af en slags knive? Cattaraugus.

Indlæg af DeVille » 31. mar 2015, 14:41

De ser dejlige ud.
Man kan aldrig have for mange knive. :fun:

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: For mange af en slags knive? Cattaraugus.

Indlæg af Scout » 31. mar 2015, 14:44

PeterLH skrev:De ser dejlige ud.
Man kan aldrig have for mange knive. :fun:
Enig :fun: Aldrig være for tynd eller have for mange knive.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: For mange af en slags knive? Cattaraugus.

Indlæg af Elbæk » 1. apr 2015, 00:07

Man kan aldrig have for meget af noget godt.

Jeg var tæt på at købe min første Cattaraugus på Vandel sidste år, men kunne ikke rigtig blive enig med sælger om en pris som jeg syntes kom i nærheden af at matche standen, så det blev ikke i denne omgang jeg fik føjet en til samlingen.

Det er en spændende - og ofte lidt overset - kniv af sin type. I min optik på mange punkter en overlegen kniv i forhold til Ka-Bar, som den altid har stået i skyggen af.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: For mange af en slags knive? Cattaraugus.

Indlæg af Scout » 1. apr 2015, 07:16

Elbæk skrev: Jeg var tæt på at købe min første Cattaraugus på Vandel sidste år, men kunne ikke rigtig blive enig med sælger om en pris som jeg syntes kom i nærheden af at matche standen, så det blev ikke i denne omgang jeg fik føjet en til samlingen.
Den så jeg desværre ikke på Vandel. Kan du huske, hvilken pris sælger ville have?
Elbæk skrev: Det er en spændende - og ofte lidt overset - kniv af sin type. I min optik på mange punkter en overlegen kniv i forhold til Ka-Bar, som den altid har stået i skyggen af.
Helt enig.

Efter for (relativt) nyligt at have købt både en rigtig gammel original KA-BAR og Ontario's moderne udgave af samme, så forekommer 225Q langt mere robust bygget, når man sammenligner knivene.

To MEGET forskellige knivtyper. Faktisk forekommer KA-BAR nærmest lidt tyndbenet, når man holder knivene op mod hinanden.

KA-BAR skal nok udføre det job, kniven er lavet til -det har den gjort i generationer- men personligt foretrækker jeg langt min gamle Cattaraugus 225Q (også over den moderne Ontariokniv).

Ratata
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 306
Tilmeldt: 12. mar 2011, 23:24
Interesser: mc kørsel
Geografisk sted: sydsjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 27 times

Re: For mange af en slags knive? Cattaraugus.

Indlæg af Ratata » 1. apr 2015, 20:20

Scout. Nu stopper du. Helt seriøst vi havde samme snak første gang du viste dem frem. Jeg har endnu ikke modtaget en adresse hvor jeg kan hente en. :biggrin:
Sendt fra verdens navle Herlufmagle

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: For mange af en slags knive? Cattaraugus.

Indlæg af Elbæk » 1. apr 2015, 21:03

Scout skrev:Den så jeg desværre ikke på Vandel. Kan du huske, hvilken pris sælger ville have?
Det kan jeg desværre ikke, jeg kan bare huske at vi var meget langt fra hinanden. Måske er det bare mig som er vant til at handle "mellem venner", for generelt synes jeg at priserne på Vandel ligger 20-30% over hvad jeg er villig til at give.

Men, jeg kan da byde ind med min Ontario producerede MK2 fighting knife. Den sidste USMC issue, før de gik over til OKC-3S (eller var der en MK2 med syntetisk skæfte imellem?)

Billede
USMC issue Ontario brand MK2 fighting knife by Elbæk, on Flickr
Senest rettet af Elbæk 1. apr 2015, 21:17, rettet i alt 1 gang.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: For mange af en slags knive? Cattaraugus.

Indlæg af Lasse68 » 1. apr 2015, 21:09

Hold fast, jeg glæder mig til du får din "sol" færdig og får taget nogle flotte billeder. Så bliver det bare ikke større.


Sent from my iPhone using Fat fingers
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: For mange af en slags knive? Cattaraugus.

Indlæg af Scout » 1. apr 2015, 22:57

Ratata skrev:Scout. Nu stopper du. Helt seriøst vi havde samme snak første gang du viste dem frem. Jeg har endnu ikke modtaget en adresse hvor jeg kan hente en. :biggrin:
:fun: Jeg kan godt huske, at du var begejstret.
Tro mig, jeg havde dig i tankerne.
Jeg har en kammerat, der skal have en enkelt 225, for han er en guttermand og hvis jeg skal have en af dem med nye læderskiver på grebet til skoven, så kommer det allerede der til at knibe med det rigtige antal til 'solen' uden at købe flere.

Elbæk skrev:
Scout skrev:Den så jeg desværre ikke på Vandel. Kan du huske, hvilken pris sælger ville have?
Det kan jeg desværre ikke, jeg kan bare huske at vi var meget langt fra hinanden. Måske er det bare mig som er vant til at handle "mellem venner", for generelt synes jeg at priserne på Vandel ligger 20-30% over hvad jeg er villig til at give.

Men, jeg kan da byde ind med min Ontario producerede MK2 fighting knife. Den sidste USMC issue, før de gik over til OKC-3S (eller var der en MK2 med syntetisk skæfte imellem?)

Billede
USMC issue Ontario brand MK2 fighting knife by Elbæk, on Flickr
Ja, nogle af de 'vandaler' kan godt tage ved :smile: Andre kan man handle med og få acceptable priser. Jeg har købt nogle 1796 sabler til okay penge, men har bemærket at priserne er steget.

Jep, sådan en spritny Ontario og en original gammel ka-Bar fik jeg også netop fat i. Begge utvivlsomt lavet til og opfyldende de militære specifikationer, men begge noget tyndbenede ved siden af 225Q.
Hvis jeg kun havde været vant til Ka-Baragtige knive, så havde jeg sikkert ikke ment sådan, men vægt og kvalitet af Cattaraugus'en er bare så overbevisende.
Klinger på Ka-Bar og Ontario'en er meget aflange og tynde i sammenligning med 225. Smag og behag.
Ka-Bar'en har i det mindste alderen og noget ærlig patina i sin favør, men mage til ucharmerende kniv som Ontario'en skal man lede længe efter. Som sagt, virker den sikkert fint i brug, men den har ikke den samme pondus som 225.
Kvaliteten på Ontarioskeden er en vits, når man er vant til kvali-læderarbejde. Skeden opfylder sin funktion, men så er det også sagt.

Lasse68 skrev:Hold fast, jeg glæder mig til du får din "sol" færdig og får taget nogle flotte billeder. Så bliver det bare ikke større.


Sent from my iPhone using Fat fingers
Ser også frem til det :smile:
Men det har lange udsigter, da knivmageren har truet med, at det vil tage lang tid (laaang tid), før han har tid til at sætte læderskiver på mine knive. Han har en ide om, at de knive han rent faktisk har taget mod bestillinger på skal ud ad døren først.

Her under; ny Ontario og gammel Ka-Bar.
Vedhæftede filer
IMG_0609.JPG
IMG_0609.JPG (82.1 KiB) Vist 7061 gange
IMG_0606.JPG
IMG_0606.JPG (81.12 KiB) Vist 7061 gange
IMG_0630.JPG
IMG_0630.JPG (82.45 KiB) Vist 7061 gange

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: For mange af en slags knive? Cattaraugus.

Indlæg af Elbæk » 1. apr 2015, 23:05

Jeg kan se at du også har reprofileret æggen på din Ontario.

Personligt har jeg aldrig set en ringere og grovere æg på en kniv end den min kom med. Det tog knap en time med Lansky sættet og en læderstrop at ende med en anvendelig æg - men efter det synes jeg egentlig at den holder æggen fint, selv ved hårdt brug.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: For mange af en slags knive? Cattaraugus.

Indlæg af Scout » 5. apr 2015, 13:32

Elbæk skrev:Jeg kan se at du også har reprofileret æggen på din Ontario.
Personligt har jeg ikke rørt ved æggen..., men det kan da være den tidligere ejer har, det skal jeg lade være usagt.

På all (andre) måder er kniven som ny. Skedens spids er blevet en anelse krøllet ved transport, men det retter sig ud igen. Læderkvaliteten er ikke den tykkeste.

Jeg har slet ikke brugt Ontario'en. Jeg pakkede den ud, vendte den lige en gang mellem fingrene, sagde "hmmmmm.....," tog et par billeder og pakkede kniven væk igen.

Egentligt købte jeg den bare, fordi jeg havde en original gammel og slidt Ka-Bar på vej og gerne ville have de to ved siden af hinanden, da de er samme mønster. En ny og en gammel mili-kniv af samme slags, kunne se sjovt ud, tænkte jeg.

Så kunne min Camillus og en 225Q hænge ved siden af, for at vise lige netop hvordan knive også kan laves :smile:
Elbæk skrev:
Personligt har jeg aldrig set en ringere og grovere æg på en kniv end den min kom med. Det tog knap en time med Lansky sættet og en læderstrop at ende med en anvendelig æg - men efter det synes jeg egentlig at den holder æggen fint, selv ved hårdt brug.
En lidt uinspireret og halvkedelig kniv i forhold til langt dyrere knive, men som du også er inde på, så skal den nok få jobbet gjort.

'Problemet' er jo også i bund og grund, at man som 'kniv-nørd' er bedre vant og når man ved, hvordan en lækker gennemført kniv kan laves og ikke mindst af alt, når man har haft fingrene i flere kvali-knive, så bliver man lidt forkælet.

Så kan sådan en Ontario godt gå hen og blive lidt øv..., men nu skal man jo heller ikke glemme, at kniven er i den billige ende og jeg er som sagt ikke i tvivl om, at den nok skal få arbejdet gjort.

Besvar