Værdi på Stenøkser?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Apexpredator
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18. aug 2015, 14:55
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time

Værdi på Stenøkser?

Indlæg af Apexpredator » 8. sep 2015, 17:50

Hejsa.
Er her nogen der har en ide om hvad sådanne to stenøkser her har af værdi.
Det er nogen min morfar har fundet, i forbindelse med sit arbejde. Lige efter krigen, hvor han kørte rundt og sprang stød for bønderne. Her i trekants området. "Sprang store sten for bønderne"
Vedhæftede filer
økse1.jpg
økse1.jpg (75.98 KiB) Vist 11786 gange
økser 21.jpg
økser 21.jpg (72.85 KiB) Vist 11786 gange
Senest rettet af Lycon 8. sep 2015, 19:32, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinien er ændret til at afspejle indlæggets indhold, ligesom indlægget er flyttet til det korrekte forum.

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 373 times
Been thanked: 228 times

Re: Værdi på Stenøkser?

Indlæg af Patrone » 9. sep 2015, 08:56

Flotte økser din Morfar har fundet. Er gevir-stumpen original?
Normalt ville jeg tage for givet, at gevir-delen er lavet til stenen i nyere tid, men jeg har for nyligt selv oplevet at finde dele af kronhjortgevir med bearbejdningsmærker fra stenalderen, som var i forbløffende god stand. Gevir-stumperne jeg fandt lå i mudderet fra en opgravet mose ved en registreret stenalder boplads.
Iøvrigt er "stød" den korrekte betegnelse for en træstub med roden nede i jorden. Mon ikke at din Morfar har sprunget stød (træstubbe) og ikke store sten. :) Det giver også bedre mening, at han fandt stenalderværktøjet i jorden blandt rødderne.
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Værdi på Stenøkser?

Indlæg af Elbæk » 9. sep 2015, 10:07

Jeg tvivler på at hjortetaksdelen er original, den ser meget moderne ud i udførslen (den er f.eks. helt tydeligt savet) - og øksen er ikke af en type som normalt (der er dog undtagelser) er blevet fundet skæftet på den måde, samtidig med at der er tale om en ufærdig økse, som slet ikke er klar til skæftning.

Værdien af tyk- og spidsnakkede flinteøkser er relativt begrænset - med mindre der er tale om store eller særligt flotte stykker. Hvilket der ikke er her.

Skæfterne, som er nye, tilføjer ingen yderligere værdi.

De er sjove - men deres affektionsværdi bør overstige deres monetære værdi.

I det hele taget er markedet for oldsager i sten (på nær deciderede pragtstykker) ret begrænset efterhånden.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Apexpredator
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18. aug 2015, 14:55
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time

Re: Værdi på Stenøkser?

Indlæg af Apexpredator » 9. sep 2015, 15:05

Gevirdelen er jeg 100% sikker på det er noget han selv har lavet, da han satte dem i træet.
Og ja han sprang også rødder og træstubbe. Men han gjorde mest i at springe sten, for bønderne her i området. Men du har ret, der blev også sprunget trærødder og stubbe. Og at springe stød, er teknikken som der bliver brugt. Og han brugte primær aerolit, som han transporteret rundt på sin cykel.... Og købte hjem i den lokale materialist forhandler. Det hele var sgu lidt nemmere dengang

JMJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 355
Tilmeldt: 10. sep 2010, 15:50
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Værdi på Stenøkser?

Indlæg af JMJ » 9. sep 2015, 17:03

hej drenge .
som elbæk skriver er der ikke meget salg i sten økser kan se den ene er spidsnakket
ælder stenalder kongemose kultur 50/100 kr
den anden er en tyk nakket /mellem bladet firsidet økse fra enkeltgravskulturen
grov opskærpet 200/300 kr .
mvh jmj.

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Værdi på Stenøkser?

Indlæg af Taxen » 9. sep 2015, 18:46

Der var en Guldsmed i Århus der solgte de der Skæftede Stenøkser i store mængde i mange år. Er vidst lukket nu. Har selv 2 af dem. Tvivler på at værdien er ret stor, men er da glad for dem, og at kammeraten forærede mig økserne da han pillede dem ned fra væggen i det gamle sommer hus han havde købt. Kan ikke finde det , men der var også er Cerfikat der sagde at stenen var ægte. De her er nok nogen den oprindelige ejer selv har fundet. da jeg fik en stor kasse med andre flinte ting ikke noget af værdi i den kasse overhovdet.
Taxen
Vedhæftede filer
Billede1210.jpg
(96.85 KiB) Downloadet 2158 gange

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Værdi på Stenøkser?

Indlæg af Martensit » 10. sep 2015, 08:38

Ah, de gode gamle dage hvor oldefar havde et par stænger dynamit med på knallerten når han tog på arbejde. Det er før verden gik helt at lave.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Værdi på Stenøkser?

Indlæg af Cp-Medic » 10. sep 2015, 10:19

Apexpredator skrev:Gevirdelen er jeg 100% sikker på det er noget han selv har lavet, da han satte dem i træet.
Og ja han sprang også rødder og træstubbe. Men han gjorde mest i at springe sten, for bønderne her i området. Men du har ret, der blev også sprunget trærødder og stubbe. Og at springe stød, er teknikken som der bliver brugt. Og han brugte primær aerolit, som han transporteret rundt på sin cykel.... Og købte hjem i den lokale materialist forhandler. Det hele var sgu lidt nemmere dengang
Nej at sprænge stød er ikke teknikken, at sprænge stød er at sprænge stød som er rødder. De der sprænger stød og har taget sprængningskursus på skovskolen sprænger også sten så måske forvekslingen i terminologien er sket der.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21710
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2367 times

Re: Værdi på Stenøkser?

Indlæg af Refraktorius » 10. sep 2015, 17:01

Cp-medic skrev: Nej at sprænge stød er ikke teknikken, at sprænge stød er at sprænge stød som er rødder. De der sprænger stød og har taget sprængningskursus på skovskolen sprænger også sten så måske forvekslingen i terminologien er sket der.

CP, du skal lige have en :Hug: og en :razz:

(Godt nok er det her ikke Nordisk Sprogforum, men tak alligevel)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Nic
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 176
Tilmeldt: 8. dec 2011, 21:58
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 8 times

Re: Værdi på Stenøkser?

Indlæg af Nic » 10. sep 2015, 20:00

på FB går de som varmt brød
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (41.19 KiB) Vist 11301 gange

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Værdi på Stenøkser?

Indlæg af Elbæk » 10. sep 2015, 21:18

500,- er noget mindre end hvad de gik for for bare 4-5 år siden.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Værdi på Stenøkser?

Indlæg af Great Dane » 10. sep 2015, 22:57

Totalt undervurderet kulturarv :???:

De viste økser i starten af tråden er kopier, det er uhyre sjældent og helt i særklasse hvis der findes skæftede økser i dag. Senest fandt Lolland Falster museum nogle da de graver ved udgravningen til Femern bælt. Der går formodentligt mere end 10 år i mellem fundene normalt, og hvis ikke de med det samme kommer til konservator, så er er træet væk i løbet kort tid.

Jeg er da fucking stolt af min stenalder samling, jeg selv har pillet op af jorden på min fædrene gård i Nordsjælland... (kniber lige en tåre)
Mvh Great Dane

JMJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 355
Tilmeldt: 10. sep 2010, 15:50
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Værdi på Stenøkser?

Indlæg af JMJ » 12. sep 2015, 09:57

hej drenge .
min lille bror og jeg har fundet oldsager i 35 år og har en stor samling
der indholder alt fra rommerske glas perler og rav perler fra enkeltgravskulturen
div. ben redskaber (har feks.en ben pil med skafttap og langs gående rille til mikrolitter)
fra horsens fjord . mange lerkar i alle størrelser og perioder og så selvfølgelig stridsøkser
og næsten alt i flindt . ja det er efter hånden blevet et helt museum .
mvh jmj.

Besvar