Tavshed omkring knivloven

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.

Får vi en ny knivlov ?

Ja
32
41%
Nej
46
59%
 
Afgivne stemmer: 78

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 267
Tilmeldt: 20. apr 2013, 18:34
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 22 times

Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Starling » 25. sep 2015, 12:26

Der er tavshed omkring en eventuel ændring af knivloven. Da Mette Fredriksen var justitsminister lovede hun ellers at der ville komme en ændring af knivloven, og at hvis man havde en foldekniv der måske var ulovlig, så kunne man midlertidigt lægge den bort i skuffen.
Nu har vi fået en ny sherif i Justitsministeriet, og han lovede ellers her i sommer at det var en sag som han straks ville tage hånd om.
Men efterårskulden har nu sat ind, og intet sker. Jeg tror heller ikke at der kommer til at ske noget. Vi får lov til at beholde den knivlov som at vi har, og så vil politiet nok få besked på ikke at være helt så ivrig som politiet på Fyn var det. Der kommer ingen rigtig ændring, men antagelig bliver loven i fremtiden bare tolket lidt mere løst.

Tror du på at vi får en ny knivlov ?
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af DeVille » 25. sep 2015, 12:36

Desværre ser jeg det ikke for mig. Jeg havde ellers forhåbninger til Pind, men så skulle det næsten allerede være sket nu synes jeg.

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 151 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af NSander » 25. sep 2015, 13:30

Tommerup jagt skulle have været i østre landstret i mandag (21/9) den retssag er blevet udskudt. Det kan man jo vælge at tolke positivt, da det må formodes at den er blevet udskudt fordi der er gang i noget der kan påvirke udfaldet.

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Ølgaard » 25. sep 2015, 13:49

Håbet er lysegrønt, men det er utroligt at Pinden ikke ordner det i et snuptag som han sagde han kunne hvis han kom til magten, nu sidder han der og som med ALLE politikkere fulde af, ?? "find selv på det rette ord" :blink:

:razz: :razz:

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 233
Tilmeldt: 21. jul 2004, 21:35
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Hedegaard » 25. sep 2015, 14:08

Søren Pind var den 17 september, i sin egenskab af Justitsminister, inviteret i studiet på radio 24syv programmet "Cordua og Steno".

Her blev mange emner vendt, og afslutningsvis tog Cordua og Steno et par emner frem, heriblandt knivloven og luftvåben. Jeg har ord for ord afskrevet omtalen af disse to emner:
Cordua: Knivloven, hvad gør i ved det?

Pind: Jamen den sidder vi og arbejder med for nærværende…

Cordua: Hvad betyder det?

Pind: Igår havde min særlige rådgiver møde med danmarks jægerforbund og rigspolitiet sidder for tiden og overvejer hvordan og hvorledes de kan imødekomme mit ønske om en liberalisering og det ser jeg sådan set meget frem til at få færdiggjort i løbet af det kommende folketingsår.

Cordua: Hvad med den regel om at hvis man havde et luftgevær liggende derhjemme så skal man have våbentilladelse og alt sådan noget pjat, er det også noget du har tænkt dig at afskaffe?

Pind: På et tidspunkt så skal vi have et kig på våbenloven men det bliver ikke lige nu.
Så hvad kan vi lære af det? - Jo, 1) folketingsåret varer længe endnu, sidste mødedag er fredag d. 3. juni, så vi skal nok ikke sidde og vente med tilbageholdt åndedræt. 2) Pind ønsker en liberalisering af våbenloven, men hvilke ønsker har han fremlagt og hvad mener han at en passende liberalisering er? 3) Danmarks Jægerforbund er endnu engang blevet hevet frem som en art alibi (se, vi taler med knivbrugerne) men hvem taler for alle os der har en schweizerkniv i lommen og ikke ønsker, at det at bære og benytte kniv skal være indeholdt i et begreb som "anerkendelsesværdigt formål"?
Senest rettet af Lycon 25. sep 2015, 15:21, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af HHC » 26. sep 2015, 07:32

Jeg nægter at tro på de glemmer det.
Der er alt for mange der har noget i klemme.
Heller det tager lidt tid, især når djøferne skal skrive loven :wall: :wall: :wall: end samme gang hovsa løsninger som Lene Espersen lavede.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Elbæk » 26. sep 2015, 19:14

Der er givet diskret, men klar, besked fra embedsmandsværket i JM til rigspolitiet om at de skal slå bremsen i og undlade at rejse flere af disse uværdige sager. Den igangværende sag frafaldes i stilhed. Offentligheden glemmer alt om sagen. Hverken embedsmænd, folkevalgte eller etaten taber ansigt. Intet videre sker...

eller...

Vi får en ny knivlov, som nok er klarere formuleret (i hvert fald i dens definition af hvornår en kniv er enhåndsbetjent), men som binder al besiddelse og anvendelse af knive op på anerkendelsesværdigt formål ud fra en begrænset positivliste (eller formålsspecifikke tilladelser, som ikke bliver nemmere at få end de er i dag), således at ideen om den "gadelovlige" kniv helt forsvinder. Det er, ifølge sædvanligvis pålidelig kilde, det rigspolitiet har udtrykt stærkt ønske om.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3338 times
Been thanked: 414 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Kalthoff » 26. sep 2015, 23:25

Elbæk skrev: Vi får en ny knivlov, som nok er klarere formuleret (i hvert fald i dens definition af hvornår en kniv er enhåndsbetjent), men som binder al besiddelse og anvendelse af knive op på anerkendelsesværdigt formål ud fra en begrænset positivliste (eller formålsspecifikke tilladelser, som ikke bliver nemmere at få end de er i dag), således at ideen om den "gadelovlige" kniv helt forsvinder. Det er, ifølge sædvanligvis pålidelig kilde, det rigspolitiet har udtrykt stærkt ønske om.
Få fjernet "Rigspolitiet" fra den opgave. De er i bedste fald en af en lang række interessenter på det område. De må ikke få afgørende eller betydende indflydelse.

Der skal derimod gives overvægt af indflydelse til hr og fru normaldanskers repræsentanter (hvem det så end er) for det er dem der pt. rammes hårdt af loven. Helt normale mennesker der ikke tør tage en kniv med i skoven, på camping, eller bare have en fornuftig dolk eller foldekniv i bilen/båden/tasken til daglig til løbende praktiske opgaver.

I et fungerende demokrati ville der i parlamentet være indvalgt så tilpas mange mennesker fra normalbefolkningen at de ville fungere som repræsentanter for hr og fru normaldansker og så ville man slet ikke få de her tosselove. Men det er ikke tilfældet med det danske Folketings sammensætning og har ikke været det i en del år efterhånden.

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 267
Tilmeldt: 20. apr 2013, 18:34
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 22 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Starling » 28. sep 2015, 13:24

Jeg skrev i går eftermiddag direkte en mail stilet til Søren Pind selv. Og jeg spurgte på en høflig måde ministeren hvad det bliver til med knivloven. Jeg har ikke fået et svar endnu, men det er vel også for meget at forvente. Jeg håber imidlertid at ministeren vil levne lidt af sin kostbare tid og så svare på min henvendelse.

Det er såmænd let nok at sende en mail til Søren Pind. Man går ind på :

www.justitsministeriet.dk

Og så bruger man den åbne kontaktformular.

Hvis han gider svare mig skal jeg nok bringe hans svar.
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Ølgaard » 28. sep 2015, 13:34

En tanke faldt mig ind, skulle vi ikke alle skrive til ham om emnet, eller går det i kurven, for han sidder jo ikke selv og læser hundredevis af mails, så kunne han jo ikke lave andet. Bare en ide :smile:

:razz: :razz:

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Holten101 » 28. sep 2015, 14:00

Ølgaard skrev:En tanke faldt mig ind, skulle vi ikke alle skrive til ham om emnet, eller går det i kurven, for han sidder jo ikke selv og læser hundredevis af mails, så kunne han jo ikke lave andet. Bare en ide :smile:

:razz: :razz:
Pind er kongen af Facebook...det er sgu nok der i har størst chance for at komme i kontakt med ham.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9706
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2158 times
Kontakt:

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Bofhenator » 28. sep 2015, 14:13

Holten101 skrev:
Ølgaard skrev:En tanke faldt mig ind, skulle vi ikke alle skrive til ham om emnet, eller går det i kurven, for han sidder jo ikke selv og læser hundredevis af mails, så kunne han jo ikke lave andet. Bare en ide :smile:

:razz: :razz:
Pind er kongen af Facebook...det er sgu nok der i har størst chance for at komme i kontakt med ham.

Cheers
Det ene behøver jo ikke udelukke det andet :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 233
Tilmeldt: 21. jul 2004, 21:35
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Hedegaard » 2. okt 2015, 12:29

Som den ærede justitsminister udtalte d. 17. sept.:
Igår havde min særlige rådgiver møde med danmarks jægerforbund og rigspolitiet sidder for tiden og overvejer hvordan og hvorledes de kan imødekomme mit ønske om en liberalisering og det ser jeg sådan set meget frem til at få færdiggjort i løbet af det kommende folketingsår.
Her har vi med ministerens egne ord, hvorledes han ser på knivloven, nemlig at han ønsker en liberalisering.
Ifølge min ordbog er betydningen af ordet "Liberalisering" denne:
liberalisering

lempelse eller fjernelse af (statslige) restriktioner især om handelsmæssige og politiske forhold
Vi mangler stadig at høre fra Hr. Justitsminister, om den forståelse af ordet "liberalisering" som benyttes af den almindelige befolkning og de autoriserede ordbøger, også er den som han har benyttet sig af, i sin henvendelse til rigspolitiet.
Med andre ord, hvad er Hr. Justitsministerens ønsker angående lempelser eller fjernelse af restriktioner i forbindelse med knivloven?

Naturligvis vil Hr. Justitsminister, hvis konfronteret med ovenstående, naturligvis blot henvise til at rigspolitiet arbejder på sagen og at der tales med relevante parter, og at han derfor ikke vil påvirke rigspolitiets arbejde, ved at komme med utidige udmeldinger.

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 267
Tilmeldt: 20. apr 2013, 18:34
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 22 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Starling » 3. okt 2015, 11:24

Spørgsmålet er så om en ny knivlov kan stemmes igennem folketingssalen.

Det kræver et flertal, og mange politikere er ikke glade for at liberalisere våbenloven på nogen måde.
Det er et sortsyn at jeg anlægger der, men i Danmark er forbud oppe i tiden desværre.
Det glæder mig dog at jægerne er med ved bordet endnu. Måske at de kan påvirket.

Jeg var i Aarhus tidligere på ugen, hvor jeg fandt tid til at besøge et par jagtforretninger. Der var ingen foldeknive til salg i den ene forretning, mens den anden havde et absolut minimum. Begge ekspedienter jeg talte med udtrykte angst for at have foldeknive frit fremme da de frygtede et politibesøg, og prisen for et sådant besøg. Det er helt urimeligt at man i Aarhus er ved at løbe tør for foldere.....jeg er godt rystet over at hæderlige forretninger er i den situation.
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Elbæk » 3. okt 2015, 13:07

Da skærpelsen af loven blev vedtaget i 2008 stemte enhedslisten, SF og de radikale imod. Partierne bag lovforslaget var socialdemokratiet og DF.

Ved lempelsen i 2012 stemte venstre, konservative og DF imod. Partierne bag forslaget var SF, socialdemokratiet og radikale.

Under seneste valgkamp talte SF, radikale, venstre, konservative og liberal alliance stærkt for en ændring af loven. Mens socialdemokratiet ikke rigtig kunne bestemme sig, omend partiets bagland virker til at være klart for en ændring - og enhedslisten og DF holdt sig mere eller mindre ude af debatten.
Som jeg oplever det, navnlig med enhedslistens historik udi at være imod lovens vedtagelse i sin tid, er det kun hvis DF prøver at gøre det til et kardinalspørgsmål ikke at ændre loven, at der bliver problemer med at få stemt en ændring af knivloven igennem.

Men, lad os nu se om der nu rent faktisk overhovedet sker noget...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3338 times
Been thanked: 414 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Kalthoff » 3. okt 2015, 17:40

Starling skrev: Jeg var i Aarhus tidligere på ugen, hvor jeg fandt tid til at besøge et par jagtforretninger. Der var ingen foldeknive til salg i den ene forretning, mens den anden havde et absolut minimum. Begge ekspedienter jeg talte med udtrykte angst for at have foldeknive frit fremme da de frygtede et politibesøg, og prisen for et sådant besøg. Det er helt urimeligt at man i Aarhus er ved at løbe tør for foldere.....jeg er godt rystet over at hæderlige forretninger er i den situation.
Det er sådan terror virker.

Nogle få grufulde handlinger skræmmer den store befolkning til at ændre deres daglige adfærd til afsavn, ulempe og skade for dem selv.

Forfærdeligt at det er statens politi, anklagemyndighed og domstole der udøver det mod befolkningen.

Hvordan får vi ændret på den gyselige situation? Hvordan kan jeg få indvalgt et folketingsflertal der afspejler befolkningen så de totalitære mørkemænd kan blive kørt ud på et sidespor?

Knivmikael
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13. maj 2008, 20:06
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 27 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Knivmikael » 6. okt 2015, 13:36

Hej

Så kan afstemningen slutte. Knivloven bliver lavet om... Fra Regeringens lovprogram kan hentes:

Kilde: http://stm.dk/multimedia/regeringens_lo ... 015-16.pdf

Side 20 (ca. der er ikke sidenummer i dokumentet) indsat citat:
"Ændring af lovgivning vedrørende knive (Jan II)
Lovforslaget har til formål at præcisere reglerne for besiddelse af knive. Det nærmere indhold af lovforslaget er fortsat under overvejelse."

Mikaels bemærkninger:
(Jan II) betyder at loven bliver 1. behandlet i slutningen af januar.
Det vil sige at der er god tid til lobbyarbejde for sagen.
Læg mærke til at der ikke står noget om ændret straf for knivvold mv.
Der står heller ikke at knive skal skrives ud af våbenloven. Våbenloven bliver ikke nævnt i lovprogrammet.

Med venlig hilsen

Mikael

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Holten101 » 6. okt 2015, 14:00

Knivmikael skrev:Hej

Så kan afstemningen slutte. Knivloven bliver lavet om... Fra Regeringens lovprogram kan hentes:

Kilde: http://stm.dk/multimedia/regeringens_lo ... 015-16.pdf

Side 20 (ca. der er ikke sidenummer i dokumentet) indsat citat:
"Ændring af lovgivning vedrørende knive (Jan II)
Lovforslaget har til formål at præcisere reglerne for besiddelse af knive. Det nærmere indhold af lovforslaget er fortsat under overvejelse."

Mikaels bemærkninger:
(Jan II) betyder at loven bliver 1. behandlet i slutningen af januar.
Det vil sige at der er god tid til lobbyarbejde for sagen.
Læg mærke til at der ikke står noget om ændret straf for knivvold mv.
Der står heller ikke at knive skal skrives ud af våbenloven. Våbenloven bliver ikke nævnt i lovprogrammet.

Med venlig hilsen

Mikael
Det lugter lidt af at Elbæk får ret i følgende:
Elbæk skrev: eller...

Vi får en ny knivlov, som nok er klarere formuleret (i hvert fald i dens definition af hvornår en kniv er enhåndsbetjent), men som binder al besiddelse og anvendelse af knive op på anerkendelsesværdigt formål ud fra en begrænset positivliste (eller formålsspecifikke tilladelser, som ikke bliver nemmere at få end de er i dag), således at ideen om den "gadelovlige" kniv helt forsvinder. Det er, ifølge sædvanligvis pålidelig kilde, det rigspolitiet har udtrykt stærkt ønske om.
Det bliver med garanti noget lort så:-(

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Ølgaard » 6. okt 2015, 14:08

Det er et forslag til ændring, og ikke en ny lov, og den er under udarbejdelse, så ingen aner hvad/hvornår/hvordan den kommer til at se ud, der er på nuværende ingen lempelser, men udvalget arbejder på sagen, og vi ved alle hvor lang tid et udvalg kan tage, og det er ikke en topprioritet, desværre, men der er måske lys forude :biggrin:

:razz: :razz:

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af HHC » 6. okt 2015, 14:49

Søren Pind nævner knivloven i dag på sin fb, at det er en af de ting der skal tages fat på i forbindelse med Folketingets åbning
Så det bliver spændende

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Refraktorius » 6. okt 2015, 14:55

Hvis man nu bliver meget specifik i en "positivliste", så vil det være nærliggende at råbe "favorisering" og "teknisk handelshindring".
(Det tror jeg godt juristerne er klar over)
:giggle:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Bowman76
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 13. feb 2015, 14:18
Interesser: Buejagt, lystfiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 55 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Bowman76 » 8. okt 2015, 19:06

Vi må håbe, at politikerne besidder en lille smule fornuft og ikke går rundt i en utopisk vrangforestilling om, at man kan lovgive sig ud af terror, hvis bare lovgivningen strammes tilstrækkeligt.

Det ender med, at sugerør også skal forbydes, fordi de kan bruges som stikvåben :wall:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Elbæk » 8. okt 2015, 22:20

De fleste folkevalgtes idé om "fornuft" indebærer ikke en forståelse for at rigtige mennesker kan have behov for at have en kniv på sig i deres daglige virke. Især ikke i en Verden hvor politiet - som ellers selv, da loven blev vedtaget i 2008, gjorde det klart at de selv mente at de allerede havde beføjelser nok i den retning - decideret giver udtryk for et ønske om at al besiddelse af knive skal hænges op på anerkendelsesværdigt formål. Det undrer mig hvad der kan have formået politiet til at skifte holdning her, for så vidt jeg kan læse mig til er knivvolden ikke steget siden 2008...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Tranberg
Banned
Banned
Indlæg: 51
Tilmeldt: 23. apr 2015, 14:25
Interesser: Plinking
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 8 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Tranberg » 8. okt 2015, 22:58

Politiet har vel et ønske om at ethvert møde med den almindelige borger kan udmunde i en bøde.

De kan jo ikke sidde i fotovognene hele tiden.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Sort » 9. okt 2015, 21:57

Elbæk skrev:Især ikke i en Verden hvor politiet - som ellers selv, da loven blev vedtaget i 2008, gjorde det klart at de selv mente at de allerede havde beføjelser nok i den retning - decideret giver udtryk for et ønske om at al besiddelse af knive skal hænges op på anerkendelsesværdigt formål. Det undrer mig hvad der kan have formået politiet til at skifte holdning her, for så vidt jeg kan læse mig til er knivvolden ikke steget siden 2008...
Politiet ved godt at de har rigeligt beføjelser etc.

Rigspolitiet derimod vil stortset selv have lov at bestemme hvem der er kriminelle. De er heller ikke blege for bare at digte nogle tal hvis der er udsigt til et forbud eller nogle beføjelser de er glade ved. Feks overvågning af datastrømmen efter krudttønde angrebet, eller de "ekstrapolerede" data i luftgevær sagen.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Låst