Samligning af stål-legeringer

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Samligning af stål-legeringer

Indlæg af Rixen » 3. okt 2015, 21:50

Vi sidder vel alle og kigger på blankvåben, fra andre nationer end vores egen. Og ofte taler de om stål legeringer, som ikke umiddelbart findes her hjemme.

Men der er hjælp at hente! Mange legeringer er den samme, men navngivet efter en anden standard.

Rigor, som jeg selv har fumlet en kniv sammen i. Hedder f.eks. jf. AISI standarden A2. Købte jeg det samme stål ved eksempelvis Meusburger, så hedder det 1.2363.


Her er værktøjer, som jeg har fundet nyttige. I den stål-jungle.

En sammenligningstabel, som jeg fandt den anden dag: https://drive.google.com/file/d/0BzRRdB ... sp=sharing
- Kolonnen "andre betegnelser", er stål fra svenske Uddeholm. Rigtigt mange maskinværksteder/værktøjsfabrikker handler hos Uddeholm. Så mangler man stål, kan det være et godt sted at spørge.


Der er en mobil APP, som hedder "Knife Steel Compositions". Den er helt kanon. Den kommer med krydsreferencer på stålene, men den er ikke perfekt. Der mangler af og til nogen referencer, som dog kan findes den anden vej rundt. Går jeg eksempelvis ind og læser om A2, kan jeg ikke se en reference til Rigor. Men går jeg under Rigor, finder jeg reference til A2.
- Der er endda en fin beskrivelse af stålets anvendelighed, i forhold til blankvåben.


Håber nogen kan bruge de par værktøjer. Hvis andre har gode tips, så del dem gerne med os andre :razz:

RoyalDuck
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 30. dec 2011, 19:25
Interesser: riffelskydning, våbenteknik
Geografisk sted: Dronningens København
Has thanked: 16 times
Been thanked: 14 times

Re: Samligning af stål-legeringer

Indlæg af RoyalDuck » 4. okt 2015, 11:45

godt papir at ha' handy, det kan være en jungle når værksbetegnelser og norm-(W.nr &AISI) betegnelser bliver rodet sammen.
og - lige for en ordens skyld - A2 bolte er ikke lavet af AISI A2/W.nr2363 - det er standardbetegnelsen for alm. (ikke syrefast)
rustfri boltvarer - ska' det være syrefast hedder det A4 (som er AISI 316) - - - forvirret??
På min læreplads havde vi et stort lager af rundstål i div. dimensioner - blåmalet - det hed aldrig andet en "skruetrækkerstål"
en eller anden havde købt et restlager af det - det var skidegodt til udstøderstifter - sejt men let bearbejdeligt og nemt at hærde - og ingen
ku' huske W.nummeret :cry:

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Samligning af stål-legeringer

Indlæg af Great Dane » 4. okt 2015, 21:11

RoyalDuck skrev:godt papir at ha' handy, det kan være en jungle når værksbetegnelser og norm-(W.nr &AISI) betegnelser bliver rodet sammen.
og - lige for en ordens skyld - A2 bolte er ikke lavet af AISI A2/W.nr2363 - det er standardbetegnelsen for alm. (ikke syrefast)
rustfri boltvarer - ska' det være syrefast hedder det A4 (som er AISI 316) - - - forvirret??
På min læreplads havde vi et stort lager af rundstål i div. dimensioner - blåmalet - det hed aldrig andet en "skruetrækkerstål"
en eller anden havde købt et restlager af det - det var skidegodt til udstøderstifter - sejt men let bearbejdeligt og nemt at hærde - og ingen
ku' huske W.nummeret :cry:
Meter/fodstål? = Arne stål
Mvh Great Dane

RoyalDuck
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 30. dec 2011, 19:25
Interesser: riffelskydning, våbenteknik
Geografisk sted: Dronningens København
Has thanked: 16 times
Been thanked: 14 times

Re: Samligning af stål-legeringer

Indlæg af RoyalDuck » 4. okt 2015, 22:26

Nahh, ikke helt - meter stål er normalt 2210 :smile:

Besvar