Hvilken kniv syntes DU er den bedste lovlige EDC kniv

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Hvilken kniv syntes DU er den bedste lovlige EDC kniv

Indlæg af PSindrup » 28. okt 2015, 19:35

Afstemning/tilkendegivelse:

Hvilken kniv syntes DU er den bedste all-round kniv man lovligt kan gå med i lommen?

Peter

Tråd delt fra denne; http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 92#p675592
Senest rettet af Elbæk 28. okt 2015, 20:06, rettet i alt 2 gange.
Begrundelse: Tråd delt /moderatorservice

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: "Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af C-X » 28. okt 2015, 19:54

Jeg bruger en Lansky Madrock, fordi den er bundsolid, kan klare de fleste af mine opgaver og er meget lidt tvivlsomt lovlig (modsat mine Lansky World Legal og Spiderco SpyDK).
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: "Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af Elbæk » 28. okt 2015, 20:00

PSindrup skrev:Afstemning/tilkendegivelse:

Hvilken kniv syntes DU er den bedste all-round kniv man lovligt kan gå med i lommen?

Peter
Victorinox Swisslite i bukselommen og en Victorinox Tinker el. Super Tinker i tasken/jakkelommen.

Den røde schweizerkniv er kniv nok til de fleste situationer, har en tendens til kun at genere den allermest rabiate klidmoster og de ekstra værktøjer er altid rare at have, især saksen.

Eneste ulempe er at de er kedelige... Men, alligevel ender jeg altid med at vende tilbage til dem, uanset at jeg har masser af mere spændende og dyrere gadelovlige knive og multi-tools liggende i skuffen.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: "Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af Rixen » 28. okt 2015, 20:03

Jeg render med en Victorinox Electrician. Den passer fint til mine behov.

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 770
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: "Hvorfor går du med kniv?"

Indlæg af Deepo » 28. okt 2015, 20:08

PSindrup skrev:Afstemning/tilkendegivelse:

Hvilken kniv syntes DU er den bedste all-round kniv man lovligt kan gå med i lommen?

Peter
Jeg har gennem årene gået med en del forskellige SAK's, en sodbuster, en Böker Cox og en SAK Alox Solo. Jeg vender tilbage til Solo'en hver gang. Den er tilpas slank til at man ikke mærker at man har den i lommen, og har et knivsblad der er maxet ud i forhold til lovgivningen. Det hjælper når man skal skære æbler :)

Billede

/Mogens

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Hvilken kniv syntes DU er den bedste lovlige EDC kniv

Indlæg af 308 W » 28. okt 2015, 20:08

Enzo Pk70 carbon fiber
https://www.lamnia.com/da/p/4481/knive- ... rbon-fiber

Sendt fra min D5803

Brugeravatar
Kloster
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 624
Tilmeldt: 6. jul 2008, 17:23
Interesser: skydning og jagt
Geografisk sted: Holstebro.
Has thanked: 185 times
Been thanked: 44 times

Re: Hvilken kniv syntes DU er den bedste lovlige EDC kniv

Indlæg af Kloster » 28. okt 2015, 20:50

Cudeman Country, fylder intet i lommen, også er den lovlig.
Kloster.

Ratata
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 306
Tilmeldt: 12. mar 2011, 23:24
Interesser: mc kørsel
Geografisk sted: sydsjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 27 times

Re: Hvilken kniv syntes DU er den bedste lovlige EDC kniv

Indlæg af Ratata » 28. okt 2015, 21:10

Jeg har 3 favoritter. Min enzo pk70 titanium/g10 i de alm bukser. Og så skifter jeg mellem böker cox og case sod Buster til arbejds brug.
Sendt fra verdens navle Herlufmagle

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27. okt 2008, 22:44
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvilken kniv syntes DU er den bedste lovlige EDC kniv

Indlæg af BasicReality » 28. okt 2015, 21:10

Per retspraksis er der vel praktisk talt ikke nogen lovlige foldeknive lige nu overhovedet?

Snakkede selv med Arms Gallery for ikke så langt tid siden og de ville ikke ligge hoved på blokken for nogen af deres knive overhovedet, det siger vist ikke så lidt om retstilstanden lige nu...

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Hvilken kniv syntes DU er den bedste lovlige EDC kniv

Indlæg af Cp-Medic » 28. okt 2015, 22:06

Efter jeg åbnede min madrock og min world legal med en hånd er skarpe negle blevet min nye edc:/

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvilken kniv syntes DU er den bedste lovlige EDC kniv

Indlæg af Elbæk » 28. okt 2015, 22:12

Der er allerede rigeligt med tråde om knivloven, lad os holde denne her fri for sligt.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Hvilken kniv syntes DU er den bedste lovlige EDC kniv

Indlæg af Mapzter » 28. okt 2015, 22:19

I øjeblikket bruger jeg en klassisk rød Victorinox, men håber på en mere klar knivlov, så jeg kan bruge f.eks. min Böker Cox igen.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27. okt 2008, 22:44
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvilken kniv syntes DU er den bedste lovlige EDC kniv

Indlæg af BasicReality » 28. okt 2015, 22:25

Elbæk skrev:Der er allerede rigeligt med tråde om knivloven, lad os holde denne her fri for sligt.
Forstår godt hvad du mener, men faktum er at det er svært at definere hvad man mener er den bedste lovlige EDC kniv, når der ikke (til min viden) findens nogen lovlige EDC knive.

Flere af dem som er nævnt i den her tråd (sikkert dem alle, men kender dem ikke alle sammen) er 100% ulovlige lige nu, det er der desværre ingen tvivl om.

Selvom det er fuldstændigt grotesk svare det lige nu til at spørge om hvad der er den bedste EDC pistol... Afhængig af tid og sted giver det vel nok også samme strafferamme...

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvilken kniv syntes DU er den bedste lovlige EDC kniv

Indlæg af Elbæk » 28. okt 2015, 22:46

BasicReality skrev:
Elbæk skrev:Der er allerede rigeligt med tråde om knivloven, lad os holde denne her fri for sligt.
Forstår godt hvad du mener, men faktum er at det er svært at definere hvad man mener er den bedste lovlige EDC kniv, når der ikke (til min viden) findens nogen lovlige EDC knive.

Flere af dem som er nævnt i den her tråd (sikkert dem alle, men kender dem ikke alle sammen) er 100% ulovlige lige nu, det er der desværre ingen tvivl om.

Selvom det er fuldstændigt grotesk svare det lige nu til at spørge om hvad der er den bedste EDC pistol... Afhængig af tid og sted giver det vel nok også samme strafferamme...
Ved du noget som ingen andre (inkl. politi, domstole, politikere, importører, forretninger og tykke knivnørder som undertegnede) ved? Siden du kan udtale dig så skråsikkert...

Ingen, hverken forretninger eller enkeltpersoner, er blevet sigtet for at være i besiddelse af nogen af de knive som er nævnt i tråden hidtil.

Faktisk er ingen enkeltpersoner overhovedet blevet sigtet, for at være i besiddelse af nogen kniv, med baggrund i den seneste tids uheldige domme over to forretningsdrivende. Politiet har haft rig mulighed for at kaste om sig med sigtelser mod private på denne baggrund, men har tilsyneladende undladt at gøre det.

En tredje sag mod en forretningsdrivende er blevet sat i bero af en byretsdommer, fordi denne mener at der er for stor uklarhed om lovens korrekte tolkning. Denne beslutning er, så vidt jeg er vidende om, ikke blevet anket af anklagemyndigheden.

Sædvanligvis pålidelig kilde beretter at rigspolitiet har givet de lokale politikredse ordre på ikke at rejse flere sigtelser med baggrund af omtalte domme, indtil klarhed foreligger. I den forbindelse er det kommet frem at rigspolitiet angiveligt er uenige i den tolkning som ligger til grund for dommene over de to forretningsdrivende, med undtagelse af en enkelt af de knive Hanghøi er dømt for.

Bevares, loven er stadig dårligt formuleret og bør laves om (eller endnu bedre; afskaffes) - men lad os lade være med at forfalde til idel panik og selvstrammeri. Faktum er at tingene heldigvis ikke endte som vi allesammen (inkl. undertegnede) indledningsvis frygtede - og intet tyder lige nu på at de gør det. Dommene over de to forretningsdrivende er forkastelige, dårligt politiarbejde (i en grad hvor det burde koste nogen jobbet), udtryk for uvidenhed og dovenskab hos dele af dommerstanden, dårligt forsvarsarbejde, sløvhed og konfliktskyhed i (kniv-)branchen og tangerer idelt justitsmord, men noget tyder heldigvis på at de bliver de eneste to domme i den retning vi ser.
Endvidere bør man ikke udtale sig om strafferammer, når man tydeligvis ikke er inde i sligt. Uanset hvordan knivloven tolkes, så er det stadig, som det også bør være, betydeligt "dyrere" at blive taget med en ulovlig pistol.

Personligt frygter jeg langt mere hvad rygterne siger vil blive indholdet af den bebudede nye knivlov. For dér tror jeg ikke, såfremt de indledende rygter taler sandt, at vi skal vente os andet en de-facto stramninger. Men, det kan jo være at jeg er heldig og tager fejl der også.
Uanset, så har de folkevalgte det perfekte alibi til at indføre en ny og de-facto strammere lov; vi har jo selv bedt om en ny og klarere formuleret lov...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Hvilken kniv syntes DU er den bedste lovlige EDC kniv

Indlæg af Senserazer » 28. okt 2015, 23:13

Gælder Leatherman KICK? Min eneste anden EDC kniv er min pre-production World Legal med titanium skaller, men den er en smule stor synes jeg.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Hvilken kniv syntes DU er den bedste lovlige EDC kniv

Indlæg af Scrapper » 28. okt 2015, 23:27

Længe var det min Böker Cox, der boede i min lomme.
Men efter at Mikkel Willumsen forærede mig en Lansky Madrock til Baldeshow, så har den taget pladsen.

Jeg har tidligere udtalt, at klinger med karambit karakter, ikke syntes at have noget praktisk anvendelse i hverdagen, men det udsagn må jeg dementere.
Den Madrock er virkelig god! Og så er jeg personligt helt ligeglad med hvad folk tænker om mig/kniven, når jeg bruger den. Tror faktisk det er sundt for en almindelige knivforskrækkede dansker at se en kniv brugt som redskab.

En lille sjov historie:
Sad for nyligt til en polterabend. Der skulle åbnes en ost, og folk magtede det ikke.
Jeg tog min kniv frem, og åbnede osten.
Flere af de andre deltagende kiggede underligt på mig, og spurgte: Hvorfor går du med kniv?

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3334 times
Been thanked: 414 times

Re: Hvilken kniv syntes DU er den bedste lovlige EDC kniv

Indlæg af Kalthoff » 29. okt 2015, 00:08

Scrapper skrev:En lille sjov historie:
Sad for nyligt til en polterabend. Der skulle åbnes en ost, og folk magtede det ikke.
Jeg tog min kniv frem, og åbnede osten.
Flere af de andre deltagende kiggede underligt på mig, og spurgte: Hvorfor går du med kniv?
Så svarede du vel: "for at kunne åbne ost".

:giggle:

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Hvilken kniv syntes DU er den bedste lovlige EDC kniv

Indlæg af Scrapper » 29. okt 2015, 00:11

Lige præcis.

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27. okt 2008, 22:44
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvilken kniv syntes DU er den bedste lovlige EDC kniv

Indlæg af BasicReality » 29. okt 2015, 08:19

Elbæk skrev:
BasicReality skrev:
Elbæk skrev:Der er allerede rigeligt med tråde om knivloven, lad os holde denne her fri for sligt.
Forstår godt hvad du mener, men faktum er at det er svært at definere hvad man mener er den bedste lovlige EDC kniv, når der ikke (til min viden) findens nogen lovlige EDC knive.

Flere af dem som er nævnt i den her tråd (sikkert dem alle, men kender dem ikke alle sammen) er 100% ulovlige lige nu, det er der desværre ingen tvivl om.

Selvom det er fuldstændigt grotesk svare det lige nu til at spørge om hvad der er den bedste EDC pistol... Afhængig af tid og sted giver det vel nok også samme strafferamme...
Ved du noget som ingen andre (inkl. politi, domstole, politikere, importører, forretninger og tykke knivnørder som undertegnede) ved? Siden du kan udtale dig så skråsikkert...
Vi er begge to enige om at enhåndsbetjente knive er ulovlige ikke sandt? Flere af knivene nævnt her i tråden har jeg personligt haft i hænderne og kan åbne med en hånd.

Ydermere så har jeg kendskab til en sag som køre lige nu på en HSR kniv som også skulle være "EDC" men altså kan åbnes med en hånd hvis man har viljen, der er ikke afsagt dom så den er oppe i luften.
Så har jeg kendskab til en sag som er afsluttet hvor en kniv, specifikt en af de her "credit card" knive blev vurderet til enhåndsåbnet af dommerne på trods af en udtalelse fra rigspolitiet som mente noget andet.

Det skal dog siges at det ikke var præmissen for domsfældelse i credit card kniv sagen da personen var banderelateret og også blev taget med skarpladt pistol. Ikke destomindre så var kniven isoleret set stadig vurderet enhåndsbetjent selvom den var "EDC" klar.
Elbæk skrev:Ingen, hverken forretninger eller enkeltpersoner, er blevet sigtet for at være i besiddelse af nogen af de knive som er nævnt i tråden hidtil.
Nej men nu behøves der ikke at være faldet dom over samtlige knive for at indse at med lovens nuværende tolkning ville flere af dem være ulovlige.
Elbæk skrev:Faktisk er ingen enkeltpersoner overhovedet blevet sigtet, for at være i besiddelse af nogen kniv, med baggrund i den seneste tids uheldige domme over to forretningsdrivende. Politiet har haft rig mulighed for at kaste om sig med sigtelser mod private på denne baggrund, men har tilsyneladende undladt at gøre det.
Gad jeg godt at vide hvor du har det fra, har fra Arms Gallery hvor en af deres kunder bliver kørt sag på med den HSR kniv, og har fra anklagemyndigheden at der er blevet fældet dom i en sag hvor den her credit card kniv var involveret.

Det er kun det som "jeg" ved, må formode der er flere sager?
Elbæk skrev:En tredje sag mod en forretningsdrivende er blevet sat i bero af en byretsdommer, fordi denne mener at der er for stor uklarhed om lovens korrekte tolkning. Denne beslutning er, så vidt jeg er vidende om, ikke blevet anket af anklagemyndigheden.
Jeg har også hørt der er problemer fordi de mener der er reel grund til retslig vildfarelse, ikke destomindre så ville JEG ikke risikere en retssag hvor min hobby og interesse bliver sat på spil.
Elbæk skrev:Sædvanligvis pålidelig kilde beretter at rigspolitiet har givet de lokale politikredse ordre på ikke at rejse flere sigtelser med baggrund af omtalte domme, indtil klarhed foreligger. I den forbindelse er det kommet frem at rigspolitiet angiveligt er uenige i den tolkning som ligger til grund for dommene over de to forretningsdrivende, med undtagelse af en enkelt af de knive Hanghøi er dømt for.
Det kan meget vel være sandt for nuværende, er ikke sikker på hvornår de sager jeg kender til blev rejst, men det er formentligt et godt stykke tid siden efterhånden.
Elbæk skrev:Bevares, loven er stadig dårligt formuleret og bør laves om (eller endnu bedre; afskaffes) - men lad os lade være med at forfalde til idel panik og selvstrammeri. Faktum er at tingene heldigvis ikke endte som vi allesammen (inkl. undertegnede) indledningsvis frygtede - og intet tyder lige nu på at de gør det. Dommene over de to forretningsdrivende er forkastelige, dårligt politiarbejde (i en grad hvor det burde koste nogen jobbet), udtryk for uvidenhed og dovenskab hos dele af dommerstanden, dårligt forsvarsarbejde, sløvhed og konfliktskyhed i (kniv-)branchen og tangerer idelt justitsmord, men noget tyder heldigvis på at de bliver de eneste to domme i den retning vi ser.
Enig i første del, tilslutter mig håbefuldt sidste del.
Elbæk skrev:Endvidere bør man ikke udtale sig om strafferammer, når man tydeligvis ikke er inde i sligt. Uanset hvordan knivloven tolkes, så er det stadig, som det også bør være, betydeligt "dyrere" at blive taget med en ulovlig pistol.
Overdrivelse fremmer forståelse, eller det gør det åbentbart ikke, my bad.


Beklager afsporingen af tråden, men jeg får altså et sug i maven når folk siger de stadig går med EDC kniv, med det kendskab jeg har til anklagemyndighedens og rigspolitiets syn på knive generelt samt (grotesk) retspraksis.

Jeg er selv til delvist til civil ulydighed, men lige med knive og andre våben så er der bare rigtigt meget på spil hvis det går galt...

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Hvilken kniv syntes DU er den bedste lovlige EDC kniv

Indlæg af Holten101 » 29. okt 2015, 08:28

Jeg har ærligt talt ikke lyst til at dele hvilken kniv jeg bruger til EDC herinde...når vi får afklaring mht. loven så er det en anden sag, indtil da....pænt nej tak :tinfoil:.

Den jeg bruger anser jeg for at være lovlig på lige fod med en Lansky WL, den har en clip (hvilket jeg ikke kan undvære....og hovedårsagen til at SAK ikke gør det for mig).

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvilken kniv syntes DU er den bedste lovlige EDC kniv

Indlæg af Elbæk » 29. okt 2015, 08:36

BasicReality skrev:Vi er begge to enige om at enhåndsbetjente knive er ulovlige ikke sandt? Flere af knivene nævnt her i tråden har jeg personligt haft i hænderne og kan åbne med en hånd.
Lad nu politiet og domstolene om at lege politi og domstole...
BasicReality skrev:Ydermere så har jeg kendskab til en sag som køre lige nu på en HSR kniv som også skulle være "EDC" men altså kan åbnes med en hånd hvis man har viljen, der er ikke afsagt dom så den er oppe i luften.

Så har jeg kendskab til en sag som er afsluttet hvor en kniv, specifikt en af de her "credit card" knive blev vurderet til enhåndsåbnet af dommerne på trods af en udtalelse fra rigspolitiet som mente noget andet.

Det skal dog siges at det ikke var præmissen for domsfældelse i credit card kniv sagen da personen var banderelateret og også blev taget med skarpladt pistol. Ikke destomindre så var kniven isoleret set stadig vurderet enhåndsbetjent selvom den var "EDC" klar.
Gad jeg godt at vide hvor du har det fra, har fra Arms Gallery hvor en af deres kunder bliver kørt sag på med den HSR kniv, og har fra anklagemyndigheden at der er blevet fældet dom i en sag hvor den her credit card kniv var involveret.

Det er kun det som "jeg" ved, må formode der er flere sager?
En sag, på baggrund af en HSR kniv, mod en af Arms Gallerys kunder? Det har jeg, på trods af at jeg skrev sammen med Michael som ejer og producerer HSR kniven i forgårs, ikke hørt om (jeg skriver lige til ham igen når jeg kommer på arbejde om lidt). Kan du linke til en artikel om sagen?
Det forekommer mig at Arms Gallery har et "sjovt" forhold til HSR kniven, i det tv indslag de deltog i tidligere på året, havde en HSR kniv med teksten "Tæl til ti før du trækker" en prominent plads på disken under hele interviewet. Det fandt jeg personligt meget mærkeligt - og ikke ret formålstjenligt.

Credit card kniven blev vurderet til at være et skjult våben, ikke en enhåndsbetjent kniv - derudover blev der ikke fældet dom i sagen på baggrund af kniven, da man valgte at gå efter den tunge anklage, nemlig pistolen.
BasicReality skrev:Overdrivelse fremmer forståelse, eller det gør det åbentbart ikke, my bad.
Overdrivelse fremmer ikke forståelsen, det mudrer derimod vandene og er med til at udbrede frygt og misforståelser.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27. okt 2008, 22:44
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvilken kniv syntes DU er den bedste lovlige EDC kniv

Indlæg af BasicReality » 29. okt 2015, 09:07

Elbæk skrev:
BasicReality skrev:Vi er begge to enige om at enhåndsbetjente knive er ulovlige ikke sandt? Flere af knivene nævnt her i tråden har jeg personligt haft i hænderne og kan åbne med en hånd.
Lad nu politiet og domstolene om at lege politi og domstole...
BasicReality skrev:Ydermere så har jeg kendskab til en sag som køre lige nu på en HSR kniv som også skulle være "EDC" men altså kan åbnes med en hånd hvis man har viljen, der er ikke afsagt dom så den er oppe i luften.

Så har jeg kendskab til en sag som er afsluttet hvor en kniv, specifikt en af de her "credit card" knive blev vurderet til enhåndsåbnet af dommerne på trods af en udtalelse fra rigspolitiet som mente noget andet.

Det skal dog siges at det ikke var præmissen for domsfældelse i credit card kniv sagen da personen var banderelateret og også blev taget med skarpladt pistol. Ikke destomindre så var kniven isoleret set stadig vurderet enhåndsbetjent selvom den var "EDC" klar.
Gad jeg godt at vide hvor du har det fra, har fra Arms Gallery hvor en af deres kunder bliver kørt sag på med den HSR kniv, og har fra anklagemyndigheden at der er blevet fældet dom i en sag hvor den her credit card kniv var involveret.

Det er kun det som "jeg" ved, må formode der er flere sager?
En sag, på baggrund af en HSR kniv, mod en af Arms Gallerys kunder? Det har jeg, på trods af at jeg skrev sammen med Michael som ejer og producerer HSR kniven i forgårs, ikke hørt om (jeg skriver lige til ham igen når jeg kommer på arbejde om lidt). Kan du linke til en artikel om sagen?
Det forekommer mig at Arms Gallery har et "sjovt" forhold til HSR kniven, i det tv indslag de deltog i tidligere på året, havde en HSR kniv med teksten "Tæl til ti før du trækker" en prominent plads på disken under hele interviewet. Det fandt jeg personligt meget mærkeligt - og ikke ret formålstjenligt.

Credit card kniven blev vurderet til at være et skjult våben, ikke en enhåndsbetjent kniv - derudover blev der ikke fældet dom i sagen på baggrund af kniven, da man valgte at gå efter den tunge anklage, nemlig pistolen.
BasicReality skrev:Overdrivelse fremmer forståelse, eller det gør det åbentbart ikke, my bad.
Overdrivelse fremmer ikke forståelsen, det mudrer derimod vandene og er med til at udbrede frygt og misforståelser.
Jeg er ikke stamkunde i Arms, var på besøg i butikken for omkring 3 uger siden og skulle kigge på en sabel, i den forbindelse kom jeg i snak med herren som stod i biksen som nævnte den HSR sag, mere kendskab har jeg ikke til det, men kan ikke se hvorfor manden skulle lyve i og med de nok har interresse i at sælge de her knive.

At credit card kniven skulle være betragtet som et skjult våben er ikke hvad Rasmus fortalte mig, det er ham som har ført sagen for anklagemyndigheden. Jeg mødes først med ham om et par uger, men kan prøve at få et sagsnummer hvis du ikke allerede har det.

Sidst vil jeg bare sige at kritikken om at jeg skal virke for stråsikker i den grad også går den anden vej.

Vil DU ligge hovedet på blokken for f.eks. en HSR kniv? Hvis svaret er ja, så har du større nosser end mig, er svaret nej (og overvej nu ærligt om du ville ligge hovedet på blokken her) så ved du også hvor jeg kommer fra når jeg siger som jeg gør.
Senest rettet af BasicReality 29. okt 2015, 09:10, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Hvilken kniv syntes DU er den bedste lovlige EDC kniv

Indlæg af Elbæk » 29. okt 2015, 09:08

Det kunne være interessant med et sagsnummer - om ikke andet for at sikre at vi ikke taler om to forsk. sager.
BasicReality skrev:Sidst vil jeg bare sige at kritikken om at jeg skal virke for stråsikker i den grad også går den anden vej.
Jeg forholder mig til hvad der rent faktisk ér blevet rejst af sigtelser og faldet af domme - og indtil jeg ser bevis på andet, så fastholder jeg at vores kollektive bekymring heldigvis har vist sig at være overdrevet.
Retstilstanden er stadig bekymrende og uacceptabel - men jeg mangler at se politiet indlede det korstog mod folks lommeknive som vi allesammen (undertegnede inkl.) forudså tidligere på året.
BasicReality skrev:Vil DU ligge hovedet på blokken for f.eks. en HSR kniv? Hvis svaret er ja, så har du større nosser end mig, er svaret nej (og overvej nu ærligt om du ville ligge hovedet på blokken her) så ved du også hvor jeg kommer fra når jeg siger som jeg gør.
Nu er jeg her ikke for at sammenligne størrelse... :blink: Men Ja, det ville jeg og det gør jeg - jeg sælger HSR knive, så rent faktisk så lægger jeg hovedet på blokken for den kniv (og mange andre), hver eneste dag! Desuden bruger jeg selv en, hver eneste dag.

Mail til Michael fra HSR er afsendt.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

MichaelMejer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 10. dec 2013, 15:42
Interesser: Blankvåben og luftrifler
Geografisk sted: Kongernes Nordsjælland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Re: Hvilken kniv syntes DU er den bedste lovlige EDC kniv

Indlæg af MichaelMejer » 29. okt 2015, 09:14

For at svare i trådens ånd så er min edc kniv en puma-tec folder som den kære Elbæk tidligere har delt et dokument om fra politiets våbentekniske afdeling hvor de vurderer kniven til at være lovlig edc kniv...

Brugeravatar
Holmgren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 5. nov 2013, 08:43
Interesser: Nnnn
Geografisk sted: Nnnn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvilken kniv syntes DU er den bedste lovlige EDC kniv

Indlæg af Holmgren » 29. okt 2015, 09:25

Willumsen WL Madrock. Lille nok til at den kan være i lommen eller tasken, stor nok til rent faktisk at kunne bruges til noget.
...

Besvar