A gentlemans survival knife

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
MIKE73
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 506
Tilmeldt: 23. sep 2005, 15:51
Interesser: IPSC, 30/30 rifler, genladning
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 59 times
Been thanked: 22 times

A gentlemans survival knife

Indlæg af MIKE73 » 9. maj 2016, 17:34

Sidste kniv fra min hånd. Tribute til Fällkniven A1, men lidt mere oldschool materialevalg. Klingen har jeg lavet af O2 stål, hærdet i olie og blåneret. Skæfte er ibenholt med rødt fiberindlæg. Skæftet buffet let op med bivoks.
4mm over ryggen, 16 cm klinge. Det er min femte kniv...

[attachment=1]20160508_170220.jpg[/attachment]

[attachment=1]20160508_170220.jpg[/attachment]
Vedhæftede filer
20160508_170220.jpg
20160508_170220.jpg (460.42 KiB) Vist 10790 gange
20160508_170313_001.jpg
20160508_170313_001.jpg (412.68 KiB) Vist 10790 gange
Shooting on the move? Call me twinkletoes...

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: A gentlemans survival knife

Indlæg af Langenge » 9. maj 2016, 17:39

En kniv efter min smag. Lækker kniv :thumbup:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: A gentlemans survival knife

Indlæg af Elbæk » 9. maj 2016, 17:56

Rigtig lækker :thumbup:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: A gentlemans survival knife

Indlæg af Rixen » 9. maj 2016, 18:46

Fedt med blånering :thumbup:

Brugeravatar
MIKE73
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 506
Tilmeldt: 23. sep 2005, 15:51
Interesser: IPSC, 30/30 rifler, genladning
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 59 times
Been thanked: 22 times

Re: A gentlemans survival knife

Indlæg af MIKE73 » 9. maj 2016, 22:01

Tusind tak - det varmer for en begynder kmivmager :)
Shooting on the move? Call me twinkletoes...

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: A gentlemans survival knife

Indlæg af C-X » 9. maj 2016, 22:26

Nydelig! Lav en pæn læderskede til den, så den ikke bliver ridset op af en gang kydex.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
TheKapow
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 264
Tilmeldt: 21. jul 2009, 00:08
Interesser: edc, foldeknive, paracord
Geografisk sted: København, Vanløse
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

Re: A gentlemans survival knife

Indlæg af TheKapow » 10. maj 2016, 19:17

C-X skrev:Nydelig! Lav en pæn læderskede til den, så den ikke bliver ridset op af en gang kydex.
Hvis man er bange for at ridse sin survival knife skal man vist kigge efter noget andet :D :D

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: A gentlemans survival knife

Indlæg af C-X » 10. maj 2016, 21:00

En survival kniv behøver ikke blive misbrugt med det samme. Den kan lige så fint være en pæn kniv, men dimensioneret til når situationen opstår og man har brug for robustheden. Lidt som en forsikring man håber ikke at få brug for.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: A gentlemans survival knife

Indlæg af Lycon » 10. maj 2016, 21:23

TheKapow skrev:
C-X skrev:Nydelig! Lav en pæn læderskede til den, så den ikke bliver ridset op af en gang kydex.
Hvis man er bange for at ridse sin survival knife skal man vist kigge efter noget andet :D :D
Der er jeg enig, jeg har selv et par gode venner der behandler deres skydevåben, biler, knive og smartphones som om det er en museumsgenstand, og ikke et brugsredskab. Der er for meget og for lidt, det er jeg klar over, men når genstanden dikterer personens gøren og laden, så har det taget overhånd, og jeg er stået af. Jeg nægter at tage hensyn med henblik på videresalg, jeg behandler mine ting som om jeg er den sidste ejer af dem.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
TheKapow
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 264
Tilmeldt: 21. jul 2009, 00:08
Interesser: edc, foldeknive, paracord
Geografisk sted: København, Vanløse
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

Re: A gentlemans survival knife

Indlæg af TheKapow » 10. maj 2016, 21:24

C-X skrev:En survival kniv behøver ikke blive misbrugt med det samme. Den kan lige så fint være en pæn kniv, men dimensioneret til når situationen opstår og man har brug for robustheden. Lidt som en forsikring man håber ikke at få brug for.
Så kydex forringer knivens evne til at være klar og robust?

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: A gentlemans survival knife

Indlæg af Scrapper » 10. maj 2016, 21:34

Nu har jeg en snigende fornemmelse af, at den viste nok ikke umiddelbart kommer til at hjælpe nogen til at overleve.

Og så er det vel i øvrigt fair nok, at udtrykke en præferance for læder over kydex?!

Tror i øvrigt ikke, at CX har givet udtryk for, at en kydex forringer en knivs evne til at være klar og robust.
Men det er jo altid besnærende med stråmandsargumenter :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: A gentlemans survival knife

Indlæg af C-X » 10. maj 2016, 21:39

Kydex ridser finishen på en kniv. Om man så vælger det alligevel, er op til den enkelte. Jeg ser ikke den store idé i, at lave en så flot finish, blot for at hærge den prompte. Hver mand ait værktøj. Af egne knive i samme kategori, bruger jeg både kydex og læder.

Jeg renser også min hammer af, når den er blevet beskidt, men jeg har intet imod at slide den op.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Coldsteel
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 547
Tilmeldt: 23. nov 2008, 00:45
Interesser: Knive
Geografisk sted: på fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 44 times

Re: A gentlemans survival knife

Indlæg af Coldsteel » 11. maj 2016, 00:21

En ordenlig lavet kydexskede ridser ikke kniven. Men får man sand og andet skidt med i den kan det næsten ikke undgåes. Man kan dog lavet mere frirum mellem kydex og klinge hvis man virkelig vil undgå det.

En kniv som den viste ville jeg selv fortrække med kydex, da der er mindre risiko for den ruster i sådan en. Da vand/fugt kan komme ud af et drænhul i kydex. Hvor læder i sig selv kan være fuld af fugt. Af samme oversag skal man altid tage kulstofknive ud af læderskeder når man ikke bruger dem.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: A gentlemans survival knife

Indlæg af Holten101 » 11. maj 2016, 08:01

Coldsteel skrev:En ordenlig lavet kydexskede ridser ikke kniven. Men får man sand og andet skidt med i den kan det næsten ikke undgåes. Man kan dog lavet mere frirum mellem kydex og klinge hvis man virkelig vil undgå det.

En kniv som den viste ville jeg selv fortrække med kydex, da der er mindre risiko for den ruster i sådan en. Da vand/fugt kan komme ud af et drænhul i kydex. Hvor læder i sig selv kan være fuld af fugt. Af samme oversag skal man altid tage kulstofknive ud af læderskeder når man ikke bruger dem.
Drænhuller i kydex er forbavsende ineffektive da rigeligt vand bliver tilbage langs siderne. Lader man kniven sidde i den våde kydexskede så tager det måske enda længere tid før den er tør på indersiden end en læderskede. Kydex er dog nemmere at tørre end læder....men de tørre bestemt ikke særligt effektivt af sig selv, drænhuller eller ej (jeg laver og bruger selv kydex skeder).

Som jeg ser det, er det lidt plastik vs. træ diskussionen blandt riffelfolk om igen. Personligt kan jeg bedst lide læder og træ, da det er "varme" materialer der har liv og personlighed.....argumenter der nok ikke bider på ret mange kydex, plastik og rustfritstål fortalere;-).

Anyways.....fantastisk kniv, der bestemt fortjener en awesome læderskede :getout:

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Coldsteel
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 547
Tilmeldt: 23. nov 2008, 00:45
Interesser: Knive
Geografisk sted: på fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 44 times

Re: A gentlemans survival knife

Indlæg af Coldsteel » 11. maj 2016, 08:51

Holten101 skrev:
Coldsteel skrev:En ordenlig lavet kydexskede ridser ikke kniven. Men får man sand og andet skidt med i den kan det næsten ikke undgåes. Man kan dog lavet mere frirum mellem kydex og klinge hvis man virkelig vil undgå det.

En kniv som den viste ville jeg selv fortrække med kydex, da der er mindre risiko for den ruster i sådan en. Da vand/fugt kan komme ud af et drænhul i kydex. Hvor læder i sig selv kan være fuld af fugt. Af samme oversag skal man altid tage kulstofknive ud af læderskeder når man ikke bruger dem.
Drænhuller i kydex er forbavsende ineffektive da rigeligt vand bliver tilbage langs siderne. Lader man kniven sidde i den våde kydexskede så tager det måske enda længere tid før den er tør på indersiden end en læderskede. Kydex er dog nemmere at tørre end læder....men de tørre bestemt ikke særligt effektivt af sig selv, drænhuller eller ej (jeg laver og bruger selv kydex skeder).

Som jeg ser det, er det lidt plastik vs. træ diskussionen blandt riffelfolk om igen. Personligt kan jeg bedst lide læder og træ, da det er "varme" materialer der har liv og personlighed.....argumenter der nok ikke bider på ret mange kydex, plastik og rustfritstål fortalere;-).

Anyways.....fantastisk kniv, der bestemt fortjener en awesome læderskede :getout:

Cheers
Direkte rustfrie bliver de aldrig men med drænhuller kan kondens og fugt nemmere komme ud det er der ingen tvivl om. og en læderskede efter lidt brugt vil hurtigt tage fugt efter lidt brug og her snakker jeg også luftfugtighed, så ingen tvivl om der er en del +'er i bogen til kydex hvad korrosion angår. jeg husker det også fra de første knive jeg lavede der kunne jeg tage knive ud at skeden efter et par måneder og så var der en smugle rust på dem der var i læder vs dem der var i kydex.
Jeg har også lave en del kydex, 50+ stk hovedessligt til de knive jeg selv laver.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: A gentlemans survival knife

Indlæg af Holten101 » 11. maj 2016, 11:17

Coldsteel skrev:
Holten101 skrev:
Coldsteel skrev:En ordenlig lavet kydexskede ridser ikke kniven. Men får man sand og andet skidt med i den kan det næsten ikke undgåes. Man kan dog lavet mere frirum mellem kydex og klinge hvis man virkelig vil undgå det.

En kniv som den viste ville jeg selv fortrække med kydex, da der er mindre risiko for den ruster i sådan en. Da vand/fugt kan komme ud af et drænhul i kydex. Hvor læder i sig selv kan være fuld af fugt. Af samme oversag skal man altid tage kulstofknive ud af læderskeder når man ikke bruger dem.
Drænhuller i kydex er forbavsende ineffektive da rigeligt vand bliver tilbage langs siderne. Lader man kniven sidde i den våde kydexskede så tager det måske enda længere tid før den er tør på indersiden end en læderskede. Kydex er dog nemmere at tørre end læder....men de tørre bestemt ikke særligt effektivt af sig selv, drænhuller eller ej (jeg laver og bruger selv kydex skeder).

Som jeg ser det, er det lidt plastik vs. træ diskussionen blandt riffelfolk om igen. Personligt kan jeg bedst lide læder og træ, da det er "varme" materialer der har liv og personlighed.....argumenter der nok ikke bider på ret mange kydex, plastik og rustfritstål fortalere;-).

Anyways.....fantastisk kniv, der bestemt fortjener en awesome læderskede :getout:

Cheers
Direkte rustfrie bliver de aldrig men med drænhuller kan kondens og fugt nemmere komme ud det er der ingen tvivl om. og en læderskede efter lidt brugt vil hurtigt tage fugt efter lidt brug og her snakker jeg også luftfugtighed, så ingen tvivl om der er en del +'er i bogen til kydex hvad korrosion angår. jeg husker det også fra de første knive jeg lavede der kunne jeg tage knive ud at skeden efter et par måneder og så var der en smugle rust på dem der var i læder vs dem der var i kydex.
Jeg har også lave en del kydex, 50+ stk hovedessligt til de knive jeg selv laver.
Den generelle konsensus er vist også at kydex er bedre til knive der bliver udsat for vand, støv, sand osv. Om drænhuller i kydex er markant mere effektive til afvanding end ditto i læderskeder der tilmed er diffusionsåbne er jeg som sagt ikke sikker på (kunne være sjovt at teste...hvis det ikke allerede er). Kydex har så andre fordele...de kan nemt laves så de kan skilles ad hvilke gør rengøring og tørring nemt...og når en kydex skede er tør, så ved man den er tør.

MEN...da OP har lavet en kniv han selv kalder en "gentlemans" kniv, så er læder da det eneste rigtige;-).

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
MIKE73
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 506
Tilmeldt: 23. sep 2005, 15:51
Interesser: IPSC, 30/30 rifler, genladning
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 59 times
Been thanked: 22 times

Re: A gentlemans survival knife

Indlæg af MIKE73 » 11. maj 2016, 16:51

Der bliver så afgjort syet noget helt enkelt i læder - det vill være stilforvirring at gøre andet til den kniv - i min optik :)
Shooting on the move? Call me twinkletoes...

Brugeravatar
Wetke
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 23. apr 2009, 08:28
Interesser: Pistolskydning, 22er plinking
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 81 times
Been thanked: 49 times

Re: A gentlemans survival knife

Indlæg af Wetke » 12. maj 2016, 08:55

MIKE73 skrev:Der bliver så afgjort syet noget helt enkelt i læder - det vill være stilforvirring at gøre andet til den kniv - i min optik :)
Jeg kunne nu ellers godt se en webbing-skede virke.


W
Rigeligt med smør

Brugeravatar
MIKE73
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 506
Tilmeldt: 23. sep 2005, 15:51
Interesser: IPSC, 30/30 rifler, genladning
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 59 times
Been thanked: 22 times

Re: A gentlemans survival knife

Indlæg af MIKE73 » 12. maj 2016, 16:28

Uhhh ja, noget kraftig gammel webbing/kanvas i khaki - det kunne godt lugte lidt af "WWII Africa corps" på den fede måde - god idé Wetke :thumbup:
Shooting on the move? Call me twinkletoes...

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: A gentlemans survival knife

Indlæg af Refraktorius » 12. maj 2016, 16:44

Den er fin!

MIKE73 skrev:Sidste kniv fra min hånd.
Jeg håber da du mener "Seneste kniv fra min hånd."
Det ville være synd hvis du stoppede nu!
:smile:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
MIKE73
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 506
Tilmeldt: 23. sep 2005, 15:51
Interesser: IPSC, 30/30 rifler, genladning
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 59 times
Been thanked: 22 times

Re: A gentlemans survival knife

Indlæg af MIKE73 » 12. maj 2016, 19:38

Det var et freudiansk slip :)

Er skam igang :)
Shooting on the move? Call me twinkletoes...

Besvar