Ny knivlov træder i kraft nu. Bye Bye Madrock.

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Ny knivlov træder i kraft nu. Bye Bye Madrock.

Indlæg af Scrapper » 1. jul 2016, 08:35

Så er det i dag, at vi forholde os til den nye knivlov, i vores hverdag.

Jeg starter med, at tage min Lansky Madrock ud af lommen, og udskifte den med en mindre farligt udseende kniv. I dag bliver det min Böker Cox. Må se, om jeg kan undgå at knække spidsen på den.
Så Cox bliver den kniv jeg vil bruge som EDC igen, som jeg gjorde inden jeg fik Madrock.

Hvordan ændrer I jeres adfærd fra i dag?

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ny knivlov træder i kraft nu. Bye Bye Madrock.

Indlæg af ReneKJ » 1. jul 2016, 08:45

Jeg har allerede for noget tid siden tømt lommerne for enhver form for kniv.
Den nye lov giver mig følelsen af at vi kommer til at se nogle nye retssager i stil med dem der ramte håndværkerne.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ny knivlov træder i kraft nu. Bye Bye Madrock.

Indlæg af C-X » 1. jul 2016, 08:47

Hvad så med Mad Rocks forgænger, WL, kan den gå an?
Jeg ejer og bruger begge og er sgu træt af, at konstant skifte knive ud, pga et idiotisk politi, dommervæsen og ikke mindst politikere.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Ny knivlov træder i kraft nu. Bye Bye Madrock.

Indlæg af Scrapper » 1. jul 2016, 09:24

Umiddelbart bart vil jeg tro, at World Legal vil blive set på, med samme øjne som Madrock.
Mit valg af Cox hviler på, at jeg med helt ren samvittighed kan sige, at det er en lille lommekniv, der i øvrigt ikke vil have nogen praktisk anvendelse som våben.

Sixpack
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 172
Tilmeldt: 31. mar 2016, 20:16
Interesser: Alt der kan skyde
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 30 times
Been thanked: 52 times

Re: Ny knivlov træder i kraft nu. Bye Bye Madrock.

Indlæg af Sixpack » 1. jul 2016, 10:17

Jeg har svært ved at forstå hvordan Lansky WL og MR skulle være et større problem end alle andre foldere? Er det ikke ligegyldigt hvilken type der er tale som så længe formålet er "anderkendelsesværdigt" (elastik i metermål)? Please enlighten me.

MichaelMejer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 10. dec 2013, 15:42
Interesser: Blankvåben og luftrifler
Geografisk sted: Kongernes Nordsjælland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Re: Ny knivlov træder i kraft nu. Bye Bye Madrock.

Indlæg af MichaelMejer » 1. jul 2016, 10:48

Holder min WL til værktøjskassen i bagagerummet, sammen med strips, gaffa, multitool osv... Og fortsætter med min puma tec folder i bukselommen, og holder i øvrigt meget lav profil med den indtil vi har set de første prøvesager om hvordan loven skal tolkes...

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Ny knivlov træder i kraft nu. Bye Bye Madrock.

Indlæg af GåsPåGaffelen » 1. jul 2016, 10:52

Jeg har droppet min Puma Tec 6cm folder fra bukselommen. Jeg bor i en by, og kommer steder med mange mennesker samlet på en gang. Det gør at jeg tør ikke gå rundt med (lomme)kniv længere.

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 233
Tilmeldt: 21. jul 2004, 21:35
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Re: Ny knivlov træder i kraft nu. Bye Bye Madrock.

Indlæg af Hedegaard » 1. jul 2016, 10:57

Min Victorinox Bantam bliver hvor den har været hele tiden, nemlig i min højre forlomme. Måske vil jeg fra tid til anden skifte imellem nogle af mine andre knive, men umiddelbart er jeg dækket godt ind med min Victorinox (på sigt kan det være at der ryger en Rat II i lommen men det må tiden vise)
Desværre er der allerede visse politikere og journalister der har har drukket af natpotten og som misinformerer for fuld drøn. Se blandt andet medlem af retsudvalget for venstre Britt Bager udtaler til dr.dk:
I dag er den nye knivlov trådt i kraft, og det betyder, at det er tilladt at bære kniv på offentlige steder, hvis det har, hvad justitsministeriet kalder et "anerkendelsesværdigt formål". Det kan for eksempel være jagt eller fiskeri.Til gengæld bliver der totalforbud mod at bære knive i alle andre situationer i offentligheden. Det forklarer medlem af Folketingets retsudvalg Britt Bager (V).
-Vi gør det nemmere for almindelige mennesker, mens straffen bliver hårdere for personer, der er ude på at bruge kniven til et ulovligt og farligt formål, siger hun.
Og dette kommer fra et medlem af retsudvalget som har siddet til forhandlingerne og som man burde kunne regne med var inde i det stykke lovgivning de har skruet sammen.
Senest rettet af Hedegaard 1. jul 2016, 13:16, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Ny knivlov træder i kraft nu. Bye Bye Madrock.

Indlæg af 308 W » 1. jul 2016, 11:03

Jeg beholder min Enzo pk70 carbon fiber I lommen, hvor den har ligget de sidste 3 år.
[emoji85]

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Ny knivlov træder i kraft nu. Bye Bye Madrock.

Indlæg af Kenned » 1. jul 2016, 11:05

Jeg er så kyllingeagtig at jeg ikke vil risikere jagttegn og våbentilladelser for at gå med min lommekniv, nu hvor EDC begrebet forsvinder.

Så indtil vi kender et niveau for tosserierne, så vil jeg droppe kniven til alt andet end de klassiske anerkendelsesværdige formål.

/Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Ny knivlov træder i kraft nu. Bye Bye Madrock.

Indlæg af Caspian1911 » 1. jul 2016, 11:25

Jeg fortsætter med at gå med en af disse:
Case gammelmandskniv.jpg
Case gammelmandskniv.jpg (37.84 KiB) Vist 10900 gange
Gerber Gatormate pocket.jpg
Gerber Gatormate pocket.jpg (86.37 KiB) Vist 10900 gange
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Grejs76
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 730
Tilmeldt: 19. okt 2010, 17:27
Interesser: DK lovlige EDC knive
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 33 times

Re: Ny knivlov træder i kraft nu. Bye Bye Madrock.

Indlæg af Grejs76 » 1. jul 2016, 11:33

Jeg bærer stadig synligt min Spyderco SpyDK i lårlommen. Jeg bruger den flere gange dagligt til alt muligt, så det går ikke uden. Jeg bor på landet, men arbejder i en provinsby, så jeg er ikke uden for farezonen.

Mikael.
Jeg går sgu med den kniv

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 233
Tilmeldt: 21. jul 2004, 21:35
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Re: Ny knivlov træder i kraft nu. Bye Bye Madrock.

Indlæg af Hedegaard » 1. jul 2016, 12:02

Jeg lader med sindsro min lommekniv blive i lommen, da Søren Pind i egenskab af justitsminister selv har udlagt begrebet anerkendelsværdigt formål og hvorledes dette skal fortolkes i forbindelse med "alm. lommeknive".

I forbindelse med retsudvalgets behandling af indkomne spørgsmål til L 107, bad retsudvalget Justitsministeren at tage stilling til et indkommet brev fra en folkepensionist der under et besøg i Folketingets tårn, havde fået sin foldekniv konfiskeret og i den forbindelse måtte rejse hjem til Viborg med en plettet straffeattest.

Folketingets spørgsmål lød i den forbindelse
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 20/1 2016 fra Erik Justesen, jf. L 107 - bilag 4."
Hele Erik Justesen brev og den artikel som JP skrev om sagen, kan læses her: http://www.ft.dk/samling/20151/lovforsl ... 593101.pdf

Det er en rigtig god ide at læse ovenstående pdf først, for at få det fulde udbytte af nedenstående, men det ændrer ikke ved at Pind her informerer Retsudvalget om, at lommeknive stadig har en plads i danskernes lommer.
(Jeg har understreget og highlightet centrale passager, læs evt. hele svaret her: http://www.ft.dk/samling/20151/lovforsl ... 597890.pdf)
I forbindelse med, at lovforslaget blev sendt i høring, pegede flere høringsparter på, at det med fordel kunne præciseres, hvornår der foreliggeret anerkendelsesværdigt formål med at bære mindre foldeknive, som f.eks.små lommeknive og multiværktøjer, der bruges af mange mennesker til daglige, praktiske gøremål.
Da et af hovedformålene med lovforslaget netop er at præcisere lovgivningen om knive, så reglerne fremstår mere sammenhængende og klare og ikke skaber unødig tvivl i befolkningen om, hvorvidt besiddelse af en givenkniv er lovlig eller ej, har Justitsministeriet lyttet til denne kritik og foretaget en række præciseringer i det nu fremsatte lovforslag.Det er således i pkt. 2.2.3. og de særlige bemærkninger til § 1 i det fremsatte lovforslag præciseret, at det ikke er hensigten med de nye regler generelt at forbyde, at almindelige små foldeknive – f.eks. lommeknive, multiværktøjer eller proptrækkere med indbygget kniv – medbringes til dagligdags og fredelige, praktiske gøremål.Det vil også i forhold til disse typer af knive fremover bero på en konkretvurdering, om der foreligger omstændigheder, som gør, at der foreligger etanerkendelsesværdigt formål med at besidde kniven. Ved denne vurderingvil der, i lighed med hvad der gælder for andre knive omfattet af lovforsla-gets § 1, skulle lægges vægt på knivens art, anvendelsesområde og den situation, hvorunder kniven besiddes.Det vil dog samtidig skulle indgå ved vurderingen af, om der foreligger et anerkendelsesværdigt formål med at besidde kniven, at små foldeknive af den føromtalte type almindeligvis har et bredere anvendelsesområde end andre knive og kan bruges til mange forskellige og pludseligt opståede dagligdags, praktiske gøremål. Derfor vil det efter omstændighederne også være anerkendelsesværdigt at medbringe en sådan kniv på offentlige tilgængelige steder mv., selv om formålet hermed har en bredere karakterend f.eks. at deltage i en bestemt fritidsaktivitet, herunder en fisketur ellerspejderlejr. En kniv af denne type vil derfor f.eks. kunne opbevares i en bil, båd eller campingvogn – eller efter omstændighederne bæres i lommen– i tilfælde af, at der opstår et behov for reparationer mv.
Så hvordan Britt Bager (V), medlem af Folketingets retsudvalg kan stille sig op og udtale sig til DR som hun gør, er mig en gåde:
I dag er den nye knivlov trådt i kraft, og det betyder, at det er tilladt at bære kniv på offentlige steder, hvis det har, hvad justitsministeriet kalder et "anerkendelsesværdigt formål". Det kan for eksempel være jagt eller fiskeri.Til gengæld bliver der totalforbud mod at bære knive i alle andre situationer i offentligheden. Det forklarer medlem af Folketingets retsudvalg Britt Bager (V).
- Vi gør det nemmere for almindelige mennesker, mens straffen bliver hårdere for personer, der er ude på at bruge kniven til et ulovligt og farligt formål, siger hun.
På denne baggrund vil jeg tage kontakt til medlemmerne af retsudvalget (igen, igen) og ikke mindst justitsministeren, for at bekræfte ovenstående besvarelse til retsudvalget og dens konklusioner angående "alm. lommeknive" og det offentlige rum.
(Man burde vel også sende det til relevante medier?)

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Ny knivlov træder i kraft nu. Bye Bye Madrock.

Indlæg af Grendel » 1. jul 2016, 17:26

Jeg lægger mine lommeknive i skuffen indtil videre, da jeg ikke har så mange anderkendelsesværdige emner i de daglige gøremål ..

Jeg må indrømme, at jeg også læser den nye knivlov som Britt Bager gør!
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Ny knivlov træder i kraft nu. Bye Bye Madrock.

Indlæg af Scrapper » 1. jul 2016, 17:41

Jamen, det vil jo generelt blive betragtet som anerkendelsesværdigt med en lille lommekniv i lommen.
Så der er ikke nogen grund til at lægge dem i skuffen.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ny knivlov træder i kraft nu. Bye Bye Madrock.

Indlæg af ReneKJ » 1. jul 2016, 17:55

Scrapper skrev:Jamen, det vil jo generelt blive betragtet som anerkendelsesværdigt med en lille lommekniv i lommen.
Så der er ikke nogen grund til at lægge dem i skuffen.
Vil det?
Og hvad er "generelt"? For min hobby tillader ikke generelle overtrædelser af våbenloven på straffeattesten.

For at være ærlig, så giver jeg ikke en pind (ha ha) for diverse politikeres udtaleser om hensigten med loven.
Det var heller ikke hensigten med den anden lov at folk skulle arresteres for at have deres arbejdsredskaber i bilen, eller for at have en lommekniv som 1% af befolkningen kan åbne med én hånd.

De har eksplicit fjernet det afsnit i loven der gjorde små lommeknive lovlige til EDC, det er den hensigt der gør indtryk på mig.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Ny knivlov træder i kraft nu. Bye Bye Madrock.

Indlæg af Langenge » 1. jul 2016, 17:58

ReneKJ skrev:
De har eksplicit fjernet det afsnit i loven der gjorde små lommeknive lovlige til EDC, det er den hensigt der gør indtryk på mig.
Enig.
Og jeg har heller ikke længere en lommekniv liggende i lommen eller bilen. Min søn har også fået ordre på, at efterlade sin lille røde hjemme.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Ny knivlov træder i kraft nu. Bye Bye Madrock.

Indlæg af Scrapper » 1. jul 2016, 18:12

Jeg tror, at I tager imod loven med for meget pessimisme.

Og det har I selvfølgelig lov til.

Min opfattelse er, at hvis man er fornuftig og opfører sig fornuftigt, så skal man nok klare sig med den nye lov.

Der til skal dog siges, at jeg selv gerne havde ønsket at loven var formuleret anderledes hvad angår de knive vi har i lommen til hverdag.
Senest rettet af Scrapper 1. jul 2016, 18:17, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Ny knivlov træder i kraft nu. Bye Bye Madrock.

Indlæg af Elbæk » 1. jul 2016, 18:17

Jeg har også aflagt alle knive og multitools fra lommer, nøgleringe, bil og rygsæk - på nær én schweizerkniv, som ligger i mit værktøjs kit nederst i min EDC rygsæk.

Jeg har 100% tiltro til politiet... Tiltro til at de gør som de plejer når de får en ny lov at lege med.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 233
Tilmeldt: 21. jul 2004, 21:35
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Re: Ny knivlov træder i kraft nu. Bye Bye Madrock.

Indlæg af Hedegaard » 1. jul 2016, 18:27

For at samle Pindens betragtninger omkring lommeknive og begrebet "anerkendelsesværdigt formål" som beskrevet i mit tidligere indlæg
Det er således i pkt. 2.2.3. og de særlige bemærkninger til § 1 i det fremsatte lovforslag præciseret, at det ikke er hensigten med de nye regler generelt at forbyde, at almindelige små foldeknive – f.eks. lommeknive, multiværktøjer eller proptrækkere med indbygget kniv – medbringes til dagligdags og fredelige, praktiske gøremål...Det vil dog samtidig skulle indgå ved vurderingen af, om der foreligger et anerkendelsesværdigt formål med at besidde kniven, at små foldeknive af den føromtalte type almindeligvis har et bredere anvendelsesområde end andre knive og kan bruges til mange forskellige og pludseligt opståede dagligdags, praktiske gøremål.Derfor vil det efter omstændighederne også være anerkendelsesværdigt at medbringe en sådan kniv på offentlige tilgængelige steder mv., selv om formålet hermed har en bredere karakterend f.eks. at deltage i en bestemt fritidsaktivitet, herunder en fisketur ellerspejderlejr.
Jeg kan vanskeligt læse dette som andet end en godkendelse af edc kniven (med de begrænsninger som beskrevet andetsteds, nemlig større fodboldkampe, politiske protester og i nattelivet m.fl.).
Så endnu engang, hvordan hulan Britt Bager (V) kan sige som hun gør, er mig en gåde, jeg mener hun har vel læst de ting som retsudvalget sender til hende og som danner grundlag for hendes anbefaling til hvordan resten af folketingsgruppen bør stemme?

Søren Pinds udlægning af den nye lovgivning, som det er beskrevet i den omtalte besvarelse til Folketingets retsudvalg, må siges at være et af de mest centrale dokumenter i forarbejdet til L 107, idet Søren Pind benytter besvarelsen i hele 5 ud af 7 spørgsmål rejst angående den endelige udformning af L 107.
Det er derfor vanskeligt at udlede andet, end at netop denne besvarelse må repræsentere intentionen med loven. Det er Pinds egne ord til Folketingets retsudvalg som på denne baggrund, dvs. ministerens forklaring, har valgt at stemme for L 107.
Netop spørgsmålet omkring "anerkendelsesværdigt formål" har været en så vigtig del af arbejdet med L 107, at det i betænkningen afgivet af Retsudvalget er blevet direkte noteret, at partierne EL, ALT og SF
...det er vigtigt, at der uden for de situationer, hvor der er en særlig fare, vil være en formodning til borgernes fordel i tvivlsspørgsmål, som det også er præciseret i svaret på spørgsmål 6, herunder også i situationer, hvor anvendelsen af en kniv ikke er planlagt
Bemærk formuleringen "...herunder også i situationer, hvor anvendelsen af en kniv ikke er planlagt". Med andre ord, du behøver ikke en begrundelse for at have en kniv på dig, andet end at den pludselig kunne være god at have ved hånden.

Nu gælder det bare om at holde politikerne (Pinden ligeså) op på deres ord og udtalelser.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ny knivlov træder i kraft nu. Bye Bye Madrock.

Indlæg af ReneKJ » 1. jul 2016, 18:37

Hedegaard skrev:
Jeg kan vanskeligt læse dette som andet end en godkendelse af edc kniven (med de begrænsninger som beskrevet andetsteds, nemlig større fodboldkampe, politiske protester og i nattelivet m.fl.).
.
Lige det her er i sig selv et problem. Større forsamlinger sker nogen gange spontant, og i offentlige områder.
Eller hvis du møder en gammel ven ved busstoppestedet efter fyraften og i ender i en billardsalon. Skal man så droppe sin lommekniv i nærmeste kloakrist?

Jeg har spurgt om det før uden at få svar, så jeg prøver lige igen: Hvilken retsgyldighed har alle de betænkninger, forarbejder og udtalelser der citeres?

For alle deres fine udtalelser afspejler sig altså ikke i det der står i selve lovteksten.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Ny knivlov træder i kraft nu. Bye Bye Madrock.

Indlæg af Scrapper » 1. jul 2016, 18:45

Det er så der, hvor jeg mener, at hvis man er fornuftig og tænker sig om, så klarer man den nok.
Hvis man lige møder sin ven og vil på bar, ja så må man rigtigt nok, lige tænke sig om en ekstra gang.

Det kan selvfølgelig godt være, at man finder det uoverstigeligt, men sådan er det bare fra nu.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Ny knivlov træder i kraft nu. Bye Bye Madrock.

Indlæg af Martensit » 1. jul 2016, 18:53

ReneKJ skrev:
Hedegaard skrev:
Jeg kan vanskeligt læse dette som andet end en godkendelse af edc kniven (med de begrænsninger som beskrevet andetsteds, nemlig større fodboldkampe, politiske protester og i nattelivet m.fl.).
.
Lige det her er i sig selv et problem. Større forsamlinger sker nogen gange spontant, og i offentlige områder.
Eller hvis du møder en gammel ven ved busstoppestedet efter fyraften og i ender i en billardsalon. Skal man så droppe sin lommekniv i nærmeste kloakrist?

Jeg har spurgt om det før uden at få svar, så jeg prøver lige igen: Hvilken retsgyldighed har alle de betænkninger, forarbejder og udtalelser der citeres?

For alle deres fine udtalelser afspejler sig altså ikke i det der står i selve lovteksten.
De har om sådan ikke nogen "retsgyldighed", men, de lægger op til, at man kan argumentere for at "meningen" med loven er "sådan og sådan", så kræver det en retssag ved en højere retsinstans så der kan sættes præcedens for hvordan det skal tolkes i byretten. Jeg har personligt ikke lyst til at lægge rygstykker til at være prøvekanin. Det er betænkninger som disse der førte til, at rigsadvokaten udfærdigede en skrivelse om hvordan den tidligere "knivlov" skulle anvendes.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ny knivlov træder i kraft nu. Bye Bye Madrock.

Indlæg af C-X » 1. jul 2016, 18:57

Lad os så lige, i samme ånd som tråden startede, diskuttere knives beskaffenhed. Nu er der jo specifikt rettet fokus imod Lansky knivene, trods deres ringe evne som våben.

Selv hvis vi antager, at det er ok med en "lille" lommekniv; hvad så når en af os, antastes med en taktisk (læs: praktisk), sort (endnu værre olivengrøn, eller det helt ekstreme, multicam), OHO og låsbar - er den så anderkendelsesværdig til de formål, som vi kan kalde "bedstefaderlige"?

Jeg tror det sgu ikke og derfor vil jeg være loren ved, at medbringe selv min SpyDK i det daglige (går alligevel hverken til fodboldkampe, koncerter eller by-druk). For at sige det ret ud, så forventer jeg den hårdest mulige for-/mis-tolkning af loven og dens hensigter.

Selv et fedt multitool, kan hævdes at være konstrueret til soldater og politifolk og derfor ikke "egnede/nødvendige" til den almindelige borgers daglige gøremål, af pludselig opstået karakter.

Helt konkret overvejer jeg at finde mig en mindre folder, med træ på og et blad i form af noget lig det man fnder på en SAK. Alt der minder som tanto stil, savskær, sortfarvet blad, hurtig præsentation - jeg tror ikke det får lov at gå.

Det nedenstående, markeret med rød, giver mig anledning til, at tro, at alt der ikke ser særdeles fredeligt ud, vil kunne dømmes ulovligt - uden videre mulighed for at forsvare sit valg af værktøj.
Ved denne vurdering vil der, i lighed med hvad der gælder for andre knive omfattet af lovforsla-gets § 1, skulle lægges vægt på knivens art, anvendelsesområde og den situation, hvorunder kniven besiddes. Det vil dog samtidig skulle indgå ved vurderingen af, om der foreligger et anerkendelsesværdigt formål med at besidde kniven, at små foldeknive af den føromtalte type almindeligvis har et bredere anvendelsesområde end andre knive og kan bruges til mange forskellige og pludseligt opståede dagligdags, praktiske gøremål.
Men hvad er så en "lille foldekniv"? For mit vedkommende alt under 10 cm - men menes der en 5 cm når den skal forelægges for dommeren?

Hvis nogen kan overbevise mig om at jeg tager fejl, bliver jeg nær lykkelig.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ny knivlov træder i kraft nu. Bye Bye Madrock.

Indlæg af ReneKJ » 1. jul 2016, 19:05

Martensit skrev: De har om sådan ikke nogen "retsgyldighed", men, de lægger op til, at man kan argumentere for at "meningen" med loven er "sådan og sådan", så kræver det en retssag ved en højere retsinstans så der kan sættes præcedens for hvordan det skal tolkes i byretten. Jeg har personligt ikke lyst til at lægge rygstykker til at være prøvekanin. Det er betænkninger som disse der førte til, at rigsadvokaten udfærdigede en skrivelse om hvordan den tidligere "knivlov" skulle anvendes.
Tak :thumbup:

Ja så forbliver jeg altså knivløs indtil en optimist har taget turen gennem systemet.

Besvar