Vådslibning på Scheppach: skal jeg slibe med eller mod stenens retning?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Nero
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 3. jun 2015, 11:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland

Vådslibning på Scheppach: skal jeg slibe med eller mod stenens retning?

Indlæg af Nero » 15. okt 2016, 14:47

Hej Alle

Ved ikke om dette er det rigtige sted for denne post men ellers må moderatoren gerne flytte det :smile:

Jeg var blevet lidt træt af mine køkkenknive ikke helt kunne holde skarpheden med mit keramiske strygestål (ved godt at det ikke sliber men retter æggen) Så da jeg faldt over en Scheppach 2000s næsten ubrugt og næsten gratis kunne jeg ikke lade være med at gi mig selv sådan en...

Der var ingen manual med, men så et par videoer på nettet og kastede mig over en af de billigere let sløve knive... Prøve at slibe efter 25 grader og kørte vel en 6-7 gange per side og sluttede af med læderskiven, den var da osse blevet skarpere men ikke sindsygt samurai skarp (kunne faktisk ikke engang tage hårene på armen), så lidt skuffet må jeg prøve igen.

Men inden jeg gør det vil jeg høre om der er nogen der har nogle gode råd eller en tutorial til at slibe på sådan en fætter? Med stenens retning? Mod? Hvilken grovhed (har købt en rettesten idag så den kan lave slibestenen om til enten 200 eller 1000...

Ved godt at kniven aldrig bliver bedre end stålet, men har en drøm om at gøre mine Twilling Cermax knive så skarpe som de engang var da de kom ud af æsken :smile:

På forhånd tak for inputs
Senest rettet af Refraktorius 15. okt 2016, 21:40, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Intersigende overskrift udbedret

Brugeravatar
Bowman76
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 13. feb 2015, 14:18
Interesser: Buejagt, lystfiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 55 times

Re: Vådslibning

Indlæg af Bowman76 » 15. okt 2016, 15:25

Nu er min erfaring godt nok med vådslibesten, men jeg øger gradvist finheden og slutter med korn 8.000.
Bagefter strigler jeg knivene på en strop (eller en avisside).

Om det kan overføres til en Scheppach, ved jeg ikke. Men mit bud er, at du skal væsentlig op i finhed.

Mine knive bliver så skarpe, at - når et skudt rådyr skal have fjernet overfrakken, så smider den selv hårene i bar skræk, når kniven hives frem.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Vådslibning

Indlæg af Langenge » 15. okt 2016, 15:31

Har du de der værktøjer, der bruges til at holde kniven? Jeg synes ikke det er nemt uden dem, men jeg er også amatør :oops:
Jeg har en slibemaskine magen til (købt brugt her på forum), og jeg er MEGET glad for den. Giver absolut skarpe knive, på en nem måde.
Jeg har manualen liggende et eller andet sted som pdf, men den er elendig. Jeg brugte også noget youtube til at komme i gang, men har som sagt ingen problemer med at lave meget skarpe knive på den.
Jeg sliber med retningen, men det er vist et religionspørgsmål. Læderskiven bruger jeg faktisk ikke meget, men slutter af med strygestål.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Vådslibning

Indlæg af Langenge » 15. okt 2016, 15:37

Du kan hente brugsanvisningen her:
https://www.harald-nyborg.dk/pdf/7171_254577.pdf
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Nero
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 3. jun 2015, 11:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland

Re: Vådslibning

Indlæg af Nero » 15. okt 2016, 17:46

Hej igen...

Jep har den lille knivholder dertil, men købte den store idag. Tror måske osse bare at jeg skal øve mig noget mere og give det lidt længere tid... Men tror jeg prøver grovslibningen på et par knive og så slibe færdig på korn 1000 så må vi se om de blir samurai skarpe :biggrin:

Hvilken grader sliber du køkkenknive på?

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Vådslibning

Indlæg af Langenge » 15. okt 2016, 18:25

jeg sliber på 20 grader, men ligegyldigt hvad, så skal du være obs på, at hvis dine knive er slebet meget tilfældigt førhen, så kræver det lige lidt mere slibning, før de har den rette vinkel hele vejen igennem.
Men andre her på forum ved langt mere om dette :smile:
Jeg ved bare, at nævne vådsliber virker rigtigt godt for mig :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Nero
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 3. jun 2015, 11:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland

Re: Vådslibning

Indlæg af Nero » 15. okt 2016, 18:50

Du har nok ret... tålmodighed skal der til taget i betragtning at mine knive ikke har set andet end strygestålet de sidste 10 år... :blink:

Men tak for info..

Ps har du fundet økseholderen til Jiggen?

Brugeravatar
Skumme
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 305
Tilmeldt: 11. aug 2008, 14:38
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Vådslibning

Indlæg af Skumme » 15. okt 2016, 20:37

Når du sliber, er det vigtigt at du kan se et "skæg" langs hele æggen inden du går videre til læderskiven. Det er det her skæg læderet skal fjerne. når det er væk skulle din kniv meget gerne være lyn skarp.

Når jeg sliber mine knive (bruger godt nok min båndsliber) har jeg en kontor lampe, jeg kan holde æggen op imod. Så er det lettere at se skægget. Det er så fint at du kan bevæge det med fingeren.

Håber det hjælper :-)
Michael

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Vådslibning på Scheppach: skal jeg slibe med eller mod stenens retning?

Indlæg af Refraktorius » 15. okt 2016, 21:44

Jeg bruger en Tormek (det er vist den Scheppach er et knock-off af?)

Jeg sliber køkkenknive i 22,5° (primært fordi jeg ikke kunne beslutte mig til om det skulle være 20 eller 25).

Normalt sliber jeg dem mod retningen, og jeg har aldrig brugt stenen til at gøre slibestenen grov med.


At holde vinklen er ekstremt vigtigt.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

BobGrizzly
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 80
Tilmeldt: 23. feb 2016, 17:52
Interesser: luftbøsser
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 6 times

Re: Vådslibning på Scheppach: skal jeg slibe med eller mod stenens retning?

Indlæg af BobGrizzly » 26. okt 2016, 20:07

Jeg sliber "på fri hånd" enten på båndpudser eller vådsliber....kommet an på om jeg husker vand i første omgang.
Jeg bruger strygestål til sidst og hvis hårene på armene ryger af....er jeg tilfreds.
Arbejdede i "gamle dage " på hadsten svineslagteri

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Vådslibning på Scheppach: skal jeg slibe med eller mod stenens retning?

Indlæg af Martin G » 27. okt 2016, 07:24

Hvis den ikke tager hår så er det fordi du ikke har ramt apex på æggen. du skal slibe på kniven indtil du kan mærke metallet fra den side du sliber på bøjer sig om på den modsatte side. Og det er over hele bladet!

Når du er nået dertil har du 2 muligheder.

1 tag et par meget lette strøj skiftevis på hver side indtil det er væk
2 tag et stykke træ og træk det blødt gennem kniven for at trække det af.

Jeg plejer at bruge metode 2 og derefter 1 :biggrin:

Slut af med et par bløde strøj på læder-hjulet uden at ligge pres på kniven. jeg plejer at give den 2-3 gange per side.

Hvis den ikke tager hår efter den omgang så kommer den aldrig til det.

Jeg bruger afretterstenen til at ændre grovheden med hvis det er nødvendigt
“Der var et egern!”

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Vådslibning

Indlæg af Krung » 27. okt 2016, 09:21

Michael Stein skrev:Når du sliber, er det vigtigt at du kan se et "skæg" langs hele æggen inden du går videre til læderskiven.
Det her er det vigtigste råd i hele tråden. Det gælder for al slibning, om det er elektrisk eller med-vand-og-zen-og-pisse-dyre-sten.

Du har ikke slebet ned og fået skabt en ny æg, før du har produceret skæg. Skægget kan ses og mærkes, så længe du bruger de grove sten, men princippet holder over alle grovheder. Du kan mærke skægget med neglen, ved at glide neglen hen over stålet og ud over kanten. Ikke langs æggen, ud over æggen. Så kan du mærke at din negle hænger lidt ved. Skægget peger op af fra stenen, så du kan kun mærke det på den modsatte side af den du sleb sidst.

Når du har dannet skæg langs hele æggen og fra begge sider, så går man op i finhed, eller i dit tilfælde over til lædderremmen.

Det din maskine gør nemt for dig, er at holde vinklen ensartet hele tiden. Det er det, begyndere har det sværest med. Samme vinkel er det næstvigtigste af det hele.

Resten vil jeg driste mig til at sige er smag og behag. Nogle kan lide en poleret fas, og det giver da en anden skæreoplevelse, men når æggen har fået med lædderet og passende fint poleremiddel, så er kniven skarp.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Janjac
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 6. mar 2017, 14:05
Interesser: Knivslibning
Geografisk sted: Tårnby
Has thanked: 1 time

Re: Vådslibning på Scheppach: skal jeg slibe med eller mod stenens retning?

Indlæg af Janjac » 6. mar 2017, 14:09

Til jer der har ovennævnte vådsliber Harald Nyborgs !!
Er den pengene værd eller skal man købe Tormekken T4 ??
Det er til alm. Husbehov, tænker bare på kvaliteten af stenen og evt. Slør i samme og slør i stativ !!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Vådslibning på Scheppach: skal jeg slibe med eller mod stenens retning?

Indlæg af Kenned » 6. mar 2017, 14:37

Janjac skrev:Til jer der har ovennævnte vådsliber Harald Nyborgs !!
Er den pengene værd eller skal man købe Tormekken T4 ??
Det er til alm. Husbehov, tænker bare på kvaliteten af stenen og evt. Slør i samme og slør i stativ !!
Kender ikke Tormekken, men har selv haft HN modellen.

Den er ganske udmærket, og der er mange andre end dig der bruger den til deres knive. Det er ikke raketvidenskab at kave en sten der roterer med nogle få omdrejninger pr minut :smile:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Saro
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12. jun 2017, 09:46
Interesser: jagt, trædrejning
Geografisk sted: Viborg

Re: Vådslibning på Scheppach: skal jeg slibe med eller mod stenens retning?

Indlæg af Saro » 12. jun 2017, 09:53

Nu kender jeg ikke HN modellen, men jeg kan varmt anbefale Triton TWss10, hvis man gerne vil have en maskine i god kvalitet, men stadig til en overkommelig pris... :-) Det er sådan én her
https://www.carls.nu/maskiner/triton-sl ... wss10-120w

Den er ret stabil synes jeg og man får op til 3 års garanti som jeg husker det...

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Vådslibning på Scheppach: skal jeg slibe med eller mod stenens retning?

Indlæg af Refraktorius » 12. jun 2017, 16:56

Den ligner meget den "Jet" der testes mod en Tormek her:
http://www.joewoodworker.com/tormek.htm




I den sidste ende, så er det stenen der bliver slidt, og stenen er ikke billig at genanskaffe.


.... til almindelig slibning til husbehov, så gør det formodentligt ikke den store forskel.
Bruger man den dagligt, så er det nok en anden sag.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar