Er der nogen af jer der har erfaring med kvaliteten på Kopi knive fra Hong kong?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Er der nogen af jer der har erfaring med kvaliteten på Kopi knive fra Hong kong?

Indlæg af Martin G » 27. jan 2017, 18:11

Er der nogen af jer der har erfaring med kvaliteten på dem.

Jeg har en original ZT0452CF og min kamerat kom lige forbi tidligere idag med en han havde bestilt i Kina.

Jeg kunne ikke se eller mærke nogen forskel på dem ud over hans serie nummer var meget lavere og at et k'et i kai var anderledes. Selv kassen var den samme.

Virkelig lækker kniv til en 1/4 af prisen.

Kan dog se på annoncen at stålet er D2 og ikke s35vn. Men det betyder jo ik så meget til de penge.

Fik desværre ikke taget nogle billeder jeg kan dele. For jeg lige fikset hvis der er interesse for det :smile:
Senest rettet af Refraktorius 27. jan 2017, 19:17, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift udskiftet til den markant bedre linje fra indlægget. Læs gerne opslaget i Small Talk.
“Der var et egern!”

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Er der nogen af jer der har erfaring med kvaliteten på Kopi knive fra Hong kong?

Indlæg af EGJ » 28. jan 2017, 09:46

Jeg kender intet til kvaliteten, men hvis den kan betjenes med én hånd, som det er vist i dette review, så er den ikke lovlig i DK.
https://www.youtube.com/watch?v=wQRsvyQ2wC0
Senest rettet af EGJ 28. jan 2017, 09:48, rettet i alt 1 gang.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Er der nogen af jer der har erfaring med kvaliteten på Kopi knive fra Hong kong?

Indlæg af Flugteren » 28. jan 2017, 09:47

EGJ skrev:Jeg kender intet til kvaliteten, men hvis den kan betjenes med én hånd, som det er vist i dette review omkr. 11:00 min, så er den ikke lovlig i DK.
[urlhttps://www.youtube.com/watch?v=wQRsvyQ2wC0][/url]
Enhåndsbetjente knive - med undtagelse af springknive - har været fuldt lovlige at købe og besidde i Danmark siden 1. juli 2016.

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Er der nogen af jer der har erfaring med kvaliteten på Kopi knive fra Hong kong?

Indlæg af EGJ » 28. jan 2017, 09:51

Flugteren skrev:Enhåndsbetjente knive - med undtagelse af springknive - har været fuldt lovlige at købe og besidde i Danmark siden 1. juli 2016.
Jeg tror ikke på den her vil blive erklæret lovlig. Se lige hvad der sker på videoen omkr 11:00 :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er der nogen af jer der har erfaring med kvaliteten på Kopi knive fra Hong kong?

Indlæg af C-X » 28. jan 2017, 10:05

Stadig lovlig :popkorn:

Velkommen til 2017 :razz:

Når sådan en slambert har skiftet hænder et par gange, bliver den solgt som det den ikke er; en original. Det sutter...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Er der nogen af jer der har erfaring med kvaliteten på Kopi knive fra Hong kong?

Indlæg af EGJ » 28. jan 2017, 10:31

Ok, det lyder så enkelt, når du bare siger lovlig. Suppler gerne med et par begrundelser :smile:
Har du set videoen?
Er det ikke en faldkniv når klingen kan droppes ud ved at ryste kniven med én hånd? ' :???:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er der nogen af jer der har erfaring med kvaliteten på Kopi knive fra Hong kong?

Indlæg af C-X » 28. jan 2017, 10:40

Fordi den ikke er ulovlig, jf. seneste opdatering af "knivloven". Der findes mange foldere med "slap fjeder".
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Er der nogen af jer der har erfaring med kvaliteten på Kopi knive fra Hong kong?

Indlæg af Flugteren » 28. jan 2017, 10:42

EGJ skrev:Ok, det lyder så enkelt, når du bare siger lovlig. Suppler gerne med et par begrundelser :smile:
Har du set videoen?
Er det ikke en faldkniv når klingen kan droppes ud ved at ryste kniven med én hånd? ' :???:
Nej. Det er ikke en faldkniv. Han påvirker en manuel flipper og bevæger hånden således, at knivbladet får momentum til at "hoppe" ud og være klar. Det er fuldt lovligt, og jeg har en Lansky Responder, designet af Mikkel Willumsen, som fungerer på komplet samme måde.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Er der nogen af jer der har erfaring med kvaliteten på Kopi knive fra Hong kong?

Indlæg af Scrapper » 28. jan 2017, 10:46

Lige lidt flere opdateringer:

-Jorden er rund
-Man kan ikke længere købe læskedrikken "Urge"
-Tyskerne vandt ikke


:biggrin: :moon:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er der nogen af jer der har erfaring med kvaliteten på Kopi knive fra Hong kong?

Indlæg af C-X » 28. jan 2017, 11:07

Scrapper skrev:Lige lidt flere opdateringer:

-Jorden er måske rund
-Man kan ikke længere købe læskedrikken "Urge", men det var der heller aldrig nogen der gjorde!
-Tyskerne vandt ikke (EU)


:biggrin: :moon:
*Fixed :snu:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Er der nogen af jer der har erfaring med kvaliteten på Kopi knive fra Hong kong?

Indlæg af Scrapper » 28. jan 2017, 11:12

Jeg drak sindsyg meget Urge!

Det forklarer måske nogle ting...

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Er der nogen af jer der har erfaring med kvaliteten på Kopi knive fra Hong kong?

Indlæg af EGJ » 28. jan 2017, 11:15

Flugteren skrev:Nej. Det er ikke en faldkniv. Han påvirker en manuel flipper og bevæger hånden således, at knivbladet får momentum til at "hoppe" ud og være klar. Det er fuldt lovligt, og jeg har en Lansky Responder, designet af Mikkel Willumsen, som fungerer på komplet samme måde.
Yep, det er nemlig ikke det at klingen kan flippes der er problemet. :smile:

Det jeg ser som problemet, er at klingen springer i position med en enkelt ryst - uden flipperen berøres - et gravity flip, som han siger på videoen. Hvis dét ikke sidestilles med en faldkniv, synes jeg det er underligt og inkonsekvent. Men det er er der jo så meget andet der også er, så hvorfor ikke? :smile:

Jeg lader sagen ligge, jeg skal alligevel ikke have sådan en kineserkniv :fun:
Senest rettet af EGJ 28. jan 2017, 11:18, rettet i alt 1 gang.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er der nogen af jer der har erfaring med kvaliteten på Kopi knive fra Hong kong?

Indlæg af C-X » 28. jan 2017, 11:17

De har også glemt at gøre håntaget færdigt på den ene side! :fun:
... typisk, dumme kinesere :giggle:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Er der nogen af jer der har erfaring med kvaliteten på Kopi knive fra Hong kong?

Indlæg af Martin G » 28. jan 2017, 12:00

Min originale og den kopi jeg stod med havde en meget kraftig detend. Man kan ikke åbne dem uden at bruge flipperen i dem så stramt går de :smile:

Var godtnok imponeret af kvaliteten til de penge
“Der var et egern!”

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Er der nogen af jer der har erfaring med kvaliteten på Kopi knive fra Hong kong?

Indlæg af T-REX » 29. jan 2017, 00:23

Produktion af mekanisk udstyr som foldeknive er jo ikke just raketvidenskab.
Og idag, hvor selv kineserne laver det meste, med CNC fræsere osv.. Så er det jo bare et spørgsmål om programering(kopiering)


Jeg regner dog med, at der er en stor risiko, med Kineser knivene, for at de er lavet, af et billigere stål, end det de reklamerer med.

Det skal dog siges, at når stål er noget man indkøber, i 10 tons portioner eller mere, så er godt stål faktisk ikke særlig meget dyrere.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Ansoknives
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 24. feb 2005, 18:43
Interesser: Knivmageri, pistolskydning, ja
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Farre, østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Re: Er der nogen af jer der har erfaring med kvaliteten på Kopi knive fra Hong kong?

Indlæg af Ansoknives » 30. jan 2017, 08:59

Der findes et ganske særligt sted i helvede for kinesere der kopierer andres design og for den sags skyld også til dem der bevidst køber kopier for at spare lidt basører...Hvorfor købe en kopi...? Det må være designet der appelere da der jo findes rigeligt med billige kineser knive der ikke er kopier men endda er lavet under kvalitetssikring fra de store mærker og med godt design under licens. Var det så ikke rimeligt at købe originalen og dermed støtte designeren...her Dmitry Sinkevich, og det firma der har valgt at bruge designet; ZT?

At DU ikke kan SE forskel betyder jo ikke at der ikke er kæmpe forskel. Et Rolex købt i Hong Kong kan du sikkert heller ikke se forskelle fra den ægte vare....men mon ikke der er KÆMPE forskel i kvalitet, materialer og levetid? Jeg kan garantere dig for at Zero Tolerance og Dmitry ville kunne se forskel...
Jens Ansø

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er der nogen af jer der har erfaring med kvaliteten på Kopi knive fra Hong kong?

Indlæg af C-X » 30. jan 2017, 09:53

Har en fin Böker Plus Vox Rold, lavet i Kina. Ville hellere at den var lavet tættere på os selv, men kvaliteten er fin nok.

Finder det også usmageligt med kopivarer. Har jeg ikke råd, så må jeg undvære. Ingen skam i det. Derimod er det skammeligt, når man ser nogen føre sig frem med noget, der viser sig at være en kopi.

Jeg kan til nøds forstå, at man ønsker sig en funktionalitet og ikke har råd til et produkt der har denne. Så kan det være dyrt at være fattig. Det kan ikke være tilfældet med en kniv.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Holmgren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 5. nov 2013, 08:43
Interesser: Nnnn
Geografisk sted: Nnnn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 13 times

Re: Er der nogen af jer der har erfaring med kvaliteten på Kopi knive fra Hong kong?

Indlæg af Holmgren » 30. jan 2017, 12:09

EGJ skrev:Ok, det lyder så enkelt, når du bare siger lovlig. Suppler gerne med et par begrundelser :smile:
Har du set videoen?
Er det ikke en faldkniv når klingen kan droppes ud ved at ryste kniven med én hånd? ' :???:
Min Mini Griptilian kan også åbnes uden at berøre bladet, hvis man aktiverer låsen. Jeg gætter på, at det samme gælder en del andre axislock-knive. Mig bekendt bliver de ikke kategoriseret som "faldknive".

Det er vel lidt den samme debat som "enhåndsbetjent": Betyder det at man kan åbne kniven uden at berøre bladet at den bliver til en faldkniv, selvom den ikke er kontrueret til at blive åbnet på den måde.

Det er ikke en debat jeg mener der kan komme noget som helst fornuftigt ud af. Men hvis vi gør os umage, kan det være vi kan skabe nye problemer for os selv :blink:
...

Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 198
Tilmeldt: 9. jan 2010, 19:45
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Er der nogen af jer der har erfaring med kvaliteten på Kopi knive fra Hong kong?

Indlæg af Herbert » 30. jan 2017, 20:37

Kopiknive er ikke en entydig størrelse der altid skal lægges afstand til, i hvert fald ikke ud fra moralske overvejelser. Nogle fremstiller dem på licens med designerens billigelse og mod betaling, andre gør ikke.
United Cutlery har f.eks. et årelangt samarbejde med Gil Hibben bag sig. Kvaliteten er selvfølgelig ikke på højde med originalerne, men det forventes næppe heller til en tyvendedel af prisen.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er der nogen af jer der har erfaring med kvaliteten på Kopi knive fra Hong kong?

Indlæg af C-X » 30. jan 2017, 20:44

Det hedder et samarbejde. Præcis derfor jeg også har en Vox kniv fra Böker. Jeg ville ikke kunne retfærdiggøre en fra Vox' eget værksted, da den nok ligger nogle hundrede procent over prisen på en Böker fra Kina.

De fleste store fabrikanter laver disse samarbejder, så en designer kan nå ud til det brede publikum og stadig selv have tid til egne projekter.

Det er ikke dem Ansø mener hører til i :prisoner:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 198
Tilmeldt: 9. jan 2010, 19:45
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Er der nogen af jer der har erfaring med kvaliteten på Kopi knive fra Hong kong?

Indlæg af Herbert » 30. jan 2017, 20:59

Ja der er tale om samarbejde, men de bliver alligevel solgt og markedsført som kopiknive (replicaer).
Indlægget var ment som en sidebemærkning til debatten om kopiknive generelt, bare for at få alle dimensioner med.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er der nogen af jer der har erfaring med kvaliteten på Kopi knive fra Hong kong?

Indlæg af C-X » 30. jan 2017, 21:06

Øeh, det har jeg godt nok aldrig set. Replikaer og nyfortolkninger af gamle/historiske jo, men ikke knive markedsført som kopier af nyere designs fra anerkendte producenter.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Er der nogen af jer der har erfaring med kvaliteten på Kopi knive fra Hong kong?

Indlæg af Oscar123 » 30. jan 2017, 21:20

Kopier er naturligvis altid noget man bør holde sig fra – og det uanset hvor de er produceret, herunder Kina.

Men kineserne laver faktisk også udmærkede originale knive af eget design. Se f.eks. på det kinesiske mærke Kizer, der absolut er på højde med vestligt fremstillede knive. Har selv fornøjelse af en Kizer Ursa Minor (Ki3472), som er af meget høj kvalitet med gode materialer og en meget fin finish. :thumbup:

:razz:
Oscar123
Ki3472.jpg
Ki3472.jpg (44.09 KiB) Vist 14636 gange
On scene - but unseen

Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 198
Tilmeldt: 9. jan 2010, 19:45
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Er der nogen af jer der har erfaring med kvaliteten på Kopi knive fra Hong kong?

Indlæg af Herbert » 30. jan 2017, 23:55

C-X skrev:Øeh, det har jeg godt nok aldrig set. Replikaer og nyfortolkninger af gamle/historiske jo, men ikke knive markedsført som kopier af nyere designs fra anerkendte producenter.
Gil Hibbens knive på licens falder tilnærmelsesvis ind under de kategorier. Der er tale om knive designet for, og benyttet i kendte spillefilm som Expendables og Rambo. Nedenfor et eksempel på en Gil Hibben kniv, fabriksfremstillet af United Cutlery på licens.
Officially licensed and faithful replica from the film "The Expendables" signed by United Cutlery.

http://www.mokkimies.com/united_cutlery ... _kunai_set
Efter at have været en tur forbi hibbens hjemmeside, vil jeg dog erkende eksemplet er dårligt. Faktisk omtaler han også sine egne filmknive som kopier.

I min bevidsthed er knive fra designerens eget værksted bare originale, mens fabriksfremstillede fra andre producenter er kopier. Men strengt taget er knive benyttet under selve filmoptagelserne, vel de eneste rigtige originale for feinsmeckere og samlere.

Brugeravatar
Ansoknives
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 24. feb 2005, 18:43
Interesser: Knivmageri, pistolskydning, ja
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Farre, østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Re: Er der nogen af jer der har erfaring med kvaliteten på Kopi knive fra Hong kong?

Indlæg af Ansoknives » 1. feb 2017, 09:53

Jeg hentyder naturligvis ikke til knive lavet under licens men firmaer der uden tilladelse kopiere...En kniv lavet under licens er jo ikke en kopi ....men en fabrikslavet kniv designet af en kendt knvimager eller designer. I stil med en Wegner stol heller ikke er en kopi men en stol lavet under licens på Wegners design.
Jens Ansø

Besvar