Søger sværd entusiaster i ribe/Ribe omegn?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
MLH94
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. mar 2017, 20:45
Interesser: sværd
Geografisk sted: Ribe

Søger sværd entusiaster i ribe/Ribe omegn?

Indlæg af MLH94 » 3. mar 2017, 23:04

Hej
Jeg leder efter sværd/blankvåbens entusiaster, i Ribe eller Ribe omegn, til at træne i våben orienteret kampkunst med.
Jeg har mest erfaring med et-hånds sabel og sværd, og kniv afværg, men er altid åben til foreslag:)

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: søger sværd entusiaster i ribe/Ribe omegn

Indlæg af Martensit » 3. mar 2017, 23:48

Det er nok ikke "omegn", men, der er en forening i Esbjerg der fægter med langsværd, og holder nogle - efter hvad jeg har hørt - rigtig gode seminarer en gang imellem.

http://www.hema-esbjerg.dk/

MLH94
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. mar 2017, 20:45
Interesser: sværd
Geografisk sted: Ribe

Re: søger sværd entusiaster i ribe/Ribe omegn

Indlæg af MLH94 » 4. mar 2017, 11:46

Har hørt om det, men er ikke så meget til det. Tak for svaret alligevel:)

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: søger sværd entusiaster i ribe/Ribe omegn

Indlæg af Elbæk » 4. mar 2017, 13:15

Hvad er du efter?

Variationer over five systemet (som de fleste vikingegrupper anvender)?

WMA - Historisk kampkunst som kampform? (Tysk eller italiensk skole?) Her er HEMA folkene i Esbjerg vejen frem, jeg kender flere af dem - de er ekstremt dygtige!

Adapteret historisk kamp som sportsgren (som f.eks. Battle of the Nations)?

Teater-/stuntkamp (også kaldet showkamp i miljøet?)

Jeg har selv dyrket og undervist i WMA/historisk kampkunst (tysk skole) - med showkamp, som formidlingsform, som sideløbende projekt.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

MLH94
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. mar 2017, 20:45
Interesser: sværd
Geografisk sted: Ribe

Re: søger sværd entusiaster i ribe/Ribe omegn

Indlæg af MLH94 » 4. mar 2017, 13:47

Det meste af det du nævnte er passende, bortset fra vikingernes system og showfighting...
Senest rettet af MLH94 5. mar 2017, 08:37, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: søger sværd entusiaster i ribe/Ribe omegn

Indlæg af Elbæk » 4. mar 2017, 15:17

MLH94 skrev:Det meste af det du nævnte er passende, bortse fra vikingernes system og showfighting...
Jeg er mere intereseret i at møde nogle folk udenfor klubber osv. De er hovedsageligt det jeg får mest glæde af...
Det er i foreningsregi at det meste undervisning og træning foregår - folk sparrer naturligvis sammen privat, men oftest med folk de kender fra deres egen forening eller fra foreninger de, i et eller anet omfang, samarbejder med.

Det er et sikkerhedsmæssigt aspekt som ikke skal undervurderes i at man sparrer med folk man kender - eller med folk som man ved arbejder med ca. det samme som en selv. De relativt få grimme ulykker jeg har set i min tid, har primært involveret folk som ikke havde de samme ideer om hvad der skulle foregå. Jeg har selv stået der...

Det du, som jeg forstår det, grundlæggende søger er sparringspartnere inden for et bredt spektrum af sværdkamp - men uden at du ønsker at deltage i nogen organiseret undervisning? Dét tror jeg umiddelbart ikke du får så meget held med. Jeg kan kun anbefale at du finder en forening som passer til dig - og så networker ud fra den, det vil du opnå meget mere ved både socialt og i din læreproces.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

MLH94
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. mar 2017, 20:45
Interesser: sværd
Geografisk sted: Ribe

Re: søger sværd entusiaster i ribe/Ribe omegn

Indlæg af MLH94 » 4. mar 2017, 15:40

Du har en god pointe...
Senest rettet af MLH94 5. mar 2017, 08:36, rettet i alt 1 gang.

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: søger sværd entusiaster i ribe/Ribe omegn

Indlæg af A284win » 4. mar 2017, 16:33

Undskyld mig men det virker som om du sidder i en robåd med en åre og elbæk rækker dig en mere. Men du mener du skyder en rask fart.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: søger sværd entusiaster i ribe/Ribe omegn

Indlæg af Martensit » 4. mar 2017, 23:52

Jeg tvivler stærkt på, at der dukker nogen op her på forum der er klar til at træne nærkamp med en komplet fremmed.
Personligt har jeg lidt erfaring fra noget sabelfægtning i foreningsregi, og på den måde mødt en del mennesker med forskellig baggrund og interesseområde indenfor europæisk kampsport, som Elbæk siger, så er det gennem foreningerne man får sit netværk og finder dem der interesserer sig for samme niche.
Hvis du ikke er villig til at involvere dig i et fællesskab hvor folk kan se hvad du er for én, så er sandsynligheden for at finde en sparringspartner nok ret ringe. Vi har alle gjort os vores erfaringer, men for at udvikle sig er det godt med feedback fra flere kanter, og det netop det man kan få når man er flere der træner sammen.

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: søger sværd entusiaster i ribe/Ribe omegn

Indlæg af A284win » 5. mar 2017, 05:09

Man kan vel sige at NVF er en forening. En forening af især vidensdeling. Vi ville sku alle sammen sidde hjemme med en 3006 med rekylskræk hvis vi ikke havde det her forum

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: søger sværd entusiaster i ribe/Ribe omegn

Indlæg af FrederikF » 5. mar 2017, 08:03

Kan en 30-06 få rekylskræk? :giggle: :getout:

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: søger sværd entusiaster i ribe/Ribe omegn

Indlæg af ReneKJ » 5. mar 2017, 09:28

Kræver de der aktiviteter ikke en bære og benytte tilladelse? Jeg havde opfattelsen at man helst skulle være medlem af en respekteret forening for at få sådan en.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: søger sværd entusiaster i ribe/Ribe omegn

Indlæg af Elbæk » 5. mar 2017, 11:19

ReneKJ skrev:Kræver de der aktiviteter ikke en bære og benytte tilladelse? Jeg havde opfattelsen at man helst skulle være medlem af en respekteret forening for at få sådan en.
Så længe våbnene er konstruerede til trænings- og teaterbrug, er de sports- og teaterrekvisitter. Politiet, med Aarhus Politi og repræsentanter for vikingekamp miljøet som primus motor, foretog en kovending på det punkt for år tilbage - men, det er stadig, som jeg opfatter det en gråzone i et eller andet omfang. Det kom i stand lige som jeg stoppede med at være aktiv selv. Jeg har noget info liggende på det et eller andet sted, jeg skal prøve at grave det frem ved lejlighed.

Paradoksalt nok kræver samme våben stadig en samlertilladelse.

Uanset; så kræver en bære-/anvende tilladelse til blankvåben fremvisning af kvittering for medlemsskab af en re-enactment forening el. lign. Dét har ikke ændret sig.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar