Ny kniv til sønnen

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 770
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Ny kniv til sønnen

Indlæg af Deepo » 29. mar 2017, 23:48

Dette blev resultatet af knivkursus hen over vinteren. Den er til min søn, som er spejder.

Billede
Billede

Knivsbladet er en Knivegg Beech, som er 3,2 mm tyk og 20 cm lang fuldtange i rustfast stål.
Der er brugt messing til pins og rør.
Træet er York Gum, dvs. eukalyptus.

Første forsøg på at få samlet kniven mislykkedes pga. epoxy rapid. Limen stivnede inden jeg kunne få samlet kniven, så jeg måtte starte forfra med at slibe nyt træ til :)

/Mogens

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Ny kniv til sønnen

Indlæg af Elbæk » 30. mar 2017, 00:12

Super lækkert arbejde :numberone:

Den bliver han glad for!
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21700
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Ny kniv til sønnen

Indlæg af Refraktorius » 30. mar 2017, 06:38

Den er nydelig!



Nu har jeg selv en søn, som har udvist en utrolig evne til at vandre gennem livet med et spor af sine ejendele drysset efter sig. Sidder den godt fast i skeden?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Coldsteel
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 547
Tilmeldt: 23. nov 2008, 00:45
Interesser: Knive
Geografisk sted: på fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 44 times

Re: Ny kniv til sønnen

Indlæg af Coldsteel » 30. mar 2017, 10:40

Flot :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2632 times

Re: Ny kniv til sønnen

Indlæg af C-X » 30. mar 2017, 11:25

Nydelig kniv! Den ligner et godt stykke værktøj til at brække et stykke råvildt med.

Som spejderkniv derimod, ville jeg nok selv have valgt noget andet. Enten kniv målrettet til træ, f.eks. Mora-type, eller en mere ovre i Survival genren, der ofte er gode til det meste, uden decideret at excellere (de er ofte bedre til tilberedning af mad, end skandinavisk slebne).

Måske du skal lave ham en kniv mere :blink:

Du må endelig ikke tage dette som negativ kritik af din kniv - den er så pæn, at den sagtens kunne få en plads i min beskedne samling. :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 770
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Ny kniv til sønnen

Indlæg af Deepo » 30. mar 2017, 21:19

Tak for roserne! Knægten er stolt over at have en kniv, som ingen anden har. Og jeg er glad for at kunne lave noget, som han synes om.
Refraktorius skrev:Den er nydelig!

Nu har jeg selv en søn, som har udvist en utrolig evne til at vandre gennem livet med et spor af sine ejendele drysset efter sig. Sidder den godt fast i skeden?
Tak!
Den løber ingen steder, men den er løs. Det skal forståes på den måde at kniven kan bevæge sig under 1 cm i længderetningen forholdsvist let, men det kræver en del flere kræfter at få kniven ud af skeden. Jeg kunne ikke paute læderet mere til at holde kniven mere fast, desværre. Og jeg havde ingen snaplåse, så jeg kunne ikke lave en snaplås-løsning.
C-X skrev:Nydelig kniv! Den ligner et godt stykke værktøj til at brække et stykke råvildt med.

Som spejderkniv derimod, ville jeg nok selv have valgt noget andet. Enten kniv målrettet til træ, f.eks. Mora-type, eller en mere ovre i Survival genren, der ofte er gode til det meste, uden decideret at excellere (de er ofte bedre til tilberedning af mad, end skandinavisk slebne).

Måske du skal lave ham en kniv mere :blink:

Du må endelig ikke tage dette som negativ kritik af din kniv - den er så pæn, at den sagtens kunne få en plads i min beskedne samling. :thumbup:
Tak!
Jo, han skal nok få en kniv eller to mere :)
Du har nok ret i, at en anden klingeform ville have været bedre - det må jeg se om jeg kan ændre på til den næste kniv.
Jeg valgte denne fordi den havde "hullet" til pegefingeren, og jeg regnede så med at den ville være mere sikker for en nybegynder.
Derudover synes jeg bedre om fuldtangeknive, men det er sværere at lave en "parerstang", så det blev denne form som første kniv.
Jeg kender Vangedal kniven, som man vist også kan købe som lav-selv-kniv. Jeg må gå i tænkeboks over næste kniv...

/Mogens

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2632 times

Re: Ny kniv til sønnen

Indlæg af C-X » 30. mar 2017, 23:09

Rigtig god filosofi, Mogens :thumbup:

En kniv der er god til tilberedning af fødevarer er sjældent god som snittekniv og omvendt.

Når jeg er ude, har jeg oftest en full flat profileret jagt/overlevelseskniv, i rustfast, med i bæltet og en lille skandinavisk type Mora, i kulstofstål, i tasken. Den sidste vejer ikke alverden og så kan jeg både snitte træ og lave andre opgaver. Mister jeg den ene, har jeg en anden klar (men jeg passer dæleme på mine sager, så det skal ikke ske!).

Måske det var en idé, at supplere op med en kniv mere, når junior er klar til ansvaret og har behovet?

Jeg har i øvrigt gjort de grimmeste ting og sager ved både en Mora og nogle Hultafors og de har holdt til det! Der er få opgaver, hvor en full tange reelt er nødvendigt.

Du kan finde mange billige skandinaviske klinger på bl.a. Lamnia og andre velassorterede knivhandlere.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar