Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Scrapper » 27. jun 2017, 11:48

Ærlig talt nej.

Lovens forarbejder og betænkninger, er lavet for at en dommer kan vurdere om der er grundlag for en dom.

Det lader det til at der har været her, da en 8.5 cm Schweitzer kniv bevæger sig væk fra en lille foldekniv eller multitool.
Da han sikkert ikke kommer lige fra ferie eller familieskovtur, så går den ikke.

Og hvis man gerne vil finde problemer med loven, så skal man nok finde dem.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Marius » 27. jun 2017, 12:23

Når man har lovgivning, hvor den udøvende magt i vid udstrækning har mulighed for at påvirke domsfældelsen, idet domfældelsen støtter sig til den udøvende magts skøn af sigtedes intentioner, beklædning og almindelige habitus, så har man opskriften på et justitsmord.

Læg dertil at vi har en udøvende magt som i vid udstrækning agerer på baggrund af måltal.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af C-X » 27. jun 2017, 12:29

Jeg er på ingen måde uenig med kritikerne af loven, dog bemærker jeg, at der er en divergens imellem teori og praksis, hvilket jeg pt benytter mig af, med den risiko det nu indebærer.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Scrapper » 27. jun 2017, 12:51

En anke ved loven er, at der ikke en en klar definition af "en lille lommekniv eller multitool".

Det ville da være rart.

Det med anerkendelsesværdigt formål føler jeg mig fint i stand til at navigere rundt i.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Senserazer » 27. jun 2017, 15:05

Jeg har tatoveringer, guldring, guldkæde, kører MC og går af til med lædervest over min hættetrøje. Jeg har jagttegn og er aldeles ustraffet, ikke så meget som en fartbøde, og har derudover ikke de fjerneste relationer til noget som helst banderelateret. Jeg kunne godt forestille mig at jeg ville blive knaldet hvis jeg havde et multitool med i lommen når jeg kørte rundt, udelukkende på baggrund af mit udseende.
Det er selvfølgelig også muligt at de efter at undersøge mine forhold ikke ville sigte mig alligevel, men jeg føler mig sgu ikke ret sikker. Jeg har mødt både dygtige og servicemindede betjente, og betjente der absolut ikke magtede deres hverv, så igen, jeg føler mig ikke ret sikker.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Scrapper » 27. jun 2017, 15:22

Hvis det multitool du vælger en en Leatherman Surge, ja så ryger du nok i spjældet.

Hvis du vælger en Leatherman Juice, så tror jeg du er godt stillet.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Senserazer » 27. jun 2017, 15:26

Det er en KICK jeg har, den var nemlig EDC lovlig med den gamle lov. 2-hånds, under 7cm og ikke låsbar. Og ikke ret tacti-sej :giggle:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Scrapper » 27. jun 2017, 15:31

Så er det min bedste overbevisning at du er ok med den KICK.

Ordensmagten kan jo ikke opfinde en plettet straffeattest, fartbøder og banderelationer, når de ikke findes.

Men man medbringer den selvfølgelig med omtanke, så man ikke kommer stå i omstændigheder hvor enhver kniv er ulovlig at besidde.
:razz:

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Senserazer » 27. jun 2017, 15:42

Ja helt bestemt, men det gjorde jeg nu også med den tidligere lovgivning. Jeg bryder mig bare ikke om ikke at være sikker på om jeg befinder mig indenfor lovens rammer :wall:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Ingsorsi » 27. jun 2017, 15:57

Scrapper skrev:Så er det min bedste overbevisning at du er ok med den KICK.

Ordensmagten kan jo ikke opfinde en plettet straffeattest, fartbøder og banderelationer, når de ikke findes.

Men man medbringer den selvfølgelig med omtanke, så man ikke kommer stå i omstændigheder hvor enhver kniv er ulovlig at besidde.
:razz:
Banderelationer kan næsten godt opfindes. Hvad er en relation? Er det en relation, hvis du kender en der er venner med et bandemedlem? Hvad nu hvis du kender en som kender en der er bandemedlem? Alle i verden er forbundet af maksimalt 6 led (https://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_separation) - og i de fleste tilfælde betydeligt under 6 led. Her taler vi i hele verden. Danmark er et lille land.
Hvis du kender en (første led) som kender en (andet led) der er i familie med en (tredje led) der er bandemedlem, så har du måske banderelationer. Der er SÅ mange forbindelser mellem mennesker, at det stort set er muligt at opfinde "banderelationer" for stort set hvemsomhelst.

Ham der blev dømt for en lommekniv i taske havde så vidt jeg husker også en ren straffeattest. Hvis han er en bandit (hvilket jeg for så vidt gerne tror på), så må politiet udføre deres arbejde og fremskaffe beviser der kan få ham dømt for de forbrydelser han faktisk har begået i stedet for at gøre alle os andre til potentielt kriminelle ved at dømme ham for at have en lommekniv i en taske.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Scrapper » 27. jun 2017, 16:56

Jeg synes det er paranoidt det der.
Men det kan jeg ikke ændre på.

Ham der blev dømt, har færdes i det offentlige rum, med en større lommekniv (8.5 cm) og har ikke kunne sandsynliggøre at han var på vej hjem fra en picnic i anlægget. Punktum.

Hvis du ikke vil dømmes for ulovlig våbenbesiddelse, så tag i stedet en lille Sax Alox Bantam i lommen.
Men det gjorde han ikke. Han valgte kniv fra hylden af Victorinox der er noget større end de små lommeknive de også laver.

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 100 times
Been thanked: 85 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af BoPe » 27. jun 2017, 17:36

Med den nye lov er størrelsen underordnet Scrapper. Det er alene det "anerkendelsesværdige formål" efter "en samlet vurdering", der ses på.

Det er frugtesløst at diskutere knivmodeller, udformning og bladlængde.

- Transport under rejse er IKKE anerkendelsesværdigt (lufthavns sagen).

- Mere eller mindre ukendt del af bils værktøjskit er IKKE anerkendelsesværdigt (Audi sagen, hvor det så vidt jeg erindrer var tale om en lånt Audi, hvor den dømte fører ikke vidste, at multitoolen var en del af værktøjskittet og i øvrigt var ustraffet pædagog og samfundsstøtte).

- 2. stop videre transport af lovlig kniv båret i lovlig arbejdsrelation er IKKE anerkendelsesværdigt (Netto medarbejder sagen, som også var ustraffet samfundsstøtte og aspirerede til at blive politimand). 2. stop var bycentrum med venner, men kunne jo også principielt have været børnehaven efter arbejde.

Husk nu på at størrelse og udformning IKKE undskylder kniven mere efter seneste lovændring. Det gør kun "anerkendelsesværdigt formål", som du jo kan se, at der er ret snævre rammer for. Der tales om et "samlet skøn", en "samlet vurdering", og at "der ikke tilsigtes ændringer". Det er nævnt i forarbejderne.

Her er Jægerforbundets tolkning:
http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... e-knivlov/

Her er Politiets tolkning:
https://www.politi.dk/da/servicemenu/ba ... _knive.htm

Du kan ikke bruge DJ og Politiets tolkninger til noget som helst. De samme forarbejder har mere eller mindre været gældende i alle tidligere versioner af loven. Forarbejderne har så ikke spillet nogen rolle for nogen af dommene.

Den hollandske Saturdarah rocker var - jf. tolkningerne - klart på den rigtige side af loven, bortset måske fra den vurdering hans "bande uniform" gav anledning til. Det må dog blive ved tanken, for det er mig bekendt ikke nævnt nogen steder i retsdokumenterne.

Og det er jo ikke ulovligt af være veltrænet, tatoveret, skaldet og være iført lædertøj mens man kører forbi et værtshus der ligger 100 m væk uden, at man på nogen måde kan siges at ville besøge det.

"Netto drengen" delte vist i øvrigt dine holdninger, - lige til han selv røg en tur i vride maskinen.

Her er en kort beskrivelse af Netto sagen, og hvordan man troede loven ville blive i 2012. Vi kan så se, hvordan den rent faktisk blev...
http://www.jv.dk/indland/Nu-bliver-omst ... el/1264388

Nå, men det er da fortrøstningsfuldt at se den store skare, som vil hjælpe med at udvide domspraksis. Nu kan I også gøre det med åbne øjne.

I bør dog overveje, om I er afhængige af en ren straffeattest nu og i fremtiden, og om kniven er så vigtig, at I vil risikere den. Og naturligvis om I vil bekoste udgifterne til en retssag.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af C-X » 27. jun 2017, 17:52

BoPe, er der nogen af disse sager, rockeren undtaget, der er fra perioden efter revisionen af loven?

Vi er helt enige i vores syn på selve loven og dens elendighed, men hvis politiet holder sig i skindet mht til sigtelser, overfor almindelige borgere, så tager jeg pt chancen, ud fra en helhedsvurdering af mine ærinder og de medbragte redskaber.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Scrapper » 27. jun 2017, 17:56

I øvrigt var den pågældende rocker vel også blevet dømt efter den gamle lovgivning?

Så det at han blev dømt kan I ikke skælde ned nye lov ud for.

Hvis kan var blevet dømt for at bære en kniv under 7 cm, ikke låsbar og 2-håndsbetjent så kunne den nye lov skældes ud.
Senest rettet af Scrapper 27. jun 2017, 18:05, rettet i alt 1 gang.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af ReneKJ » 27. jun 2017, 18:05

C-X skrev:BoPe, er der nogen af disse sager, rockeren undtaget, der er fra perioden efter revisionen af loven?
Der har været meget stille på det område.
Men før man erklærer at det er grund til at være tryg så vil jeg lige pege på de aktuelle problemer med halvautomatisk rifler.

Over en længere periode har tilladelsen været en ren formalitet, men det er nu vendt 180 grader til at det er tæt på uopnåeligt.

Hvis politiet kan gøre det med riflerne, hvorfor så ikke med knivene? I begge tilfælde er det baseret på et uklart lovgrundlag der lader det være op til politiets skøn.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Scrapper » 27. jun 2017, 18:12

Jeg skal i øvrigt nok være den første til at råbe op og kalde loven for noget rent møg, så snart der en en der bliver knaldet for at rende rundt med f.eks. en lille Löewenmesser eller Bantam i lommen, på almindelig vej.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af ReneKJ » 27. jun 2017, 18:33

Scrapper skrev:Jeg skal i øvrigt nok være den første til at råbe op og kalde loven for noget rent møg, så snart der en en der bliver knaldet for at rende rundt med f.eks. en lille Löewenmesser eller Bantam i lommen, på almindelig vej.
Selv hvis han er rocker?
For sådan nogen kan altså også bo i forstæderne.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Scrapper » 27. jun 2017, 18:54

Ja, naturligvis.
Hvis han gutten her havde haft en lille foldekniv på sig, under ikke festlige omstændigheder, så havde mit syn på sagen været et helt andet.

Nu var det bare en foldekniv, som havde været lige så problematisk for ham under den gamle lov.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af ReneKJ » 27. jun 2017, 19:07

Scrapper skrev:Ja, naturligvis.
Hvis han gutten her havde haft en lille foldekniv på sig, under ikke festlige omstændigheder, så havde mit syn på sagen været et helt andet.

Nu var det bare en foldekniv, som havde været lige så problematisk for ham under den gamle lov.
Ja, men under den gamle lov ville den have været ulovlig i alle tilfælde, mens en 7cm ville have været lovlig i alle tilfælde.
Der var ingen tvivl, mens den nye lov der nærmer sig "carrying knife while black", for nu at snuppe en analogi til USA.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Scrapper » 27. jun 2017, 19:27

Hvad gør at du er i tvivl om, at den pågældende kniv er ulovlig at bære i offentligheden?

Det er i hvert fald logisk for mig, at en foldekniv på 8,5 ikke betegnes som en lille lommekniv.

Som jeg i øvrigt skriver tidligere, så så jeg da gerne en mere nøjagtig definition af "en lille lommekniv". Men det viste sig var problematisk at definere i den gamle lov.

Jeg synes først at vi har et problem med den nye lov, den dag en eller anden bliver dømt for at bære f.eks. en lille SAK som var lovlig under den gamle lov. Så længe vedkommende færdes under normale omstændigheder.

Læg i øvrigt mærke til, at jeg slet ikke på noget tidspunkt har hæftet mig ved, om vedkommende er rocker eller ej. Det er helt underordnet for mig.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Flugteren » 27. jun 2017, 19:50

ReneKJ skrev:
Scrapper skrev:Ja, naturligvis.
Hvis han gutten her havde haft en lille foldekniv på sig, under ikke festlige omstændigheder, så havde mit syn på sagen været et helt andet.

Nu var det bare en foldekniv, som havde været lige så problematisk for ham under den gamle lov.
Ja, men under den gamle lov ville den have været ulovlig i alle tilfælde, mens en 7cm ville have været lovlig i alle tilfælde.
Der var ingen tvivl, mens den nye lov der nærmer sig "carrying knife while black", for nu at snuppe en analogi til USA.
Altså, at hvis man(d) opfylder de tre "V´er (+ stumt h)" - hvid, veludannet, velklædt, så er man stort set ikke i risikozonen, mens hættetrøjeklædte personer/personer med anden etnisk herkomst/bumser nok er mere "inclined" til at blive stoppet?

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Scrapper » 27. jun 2017, 20:02

Det er muligt at man er mere udsat for at blive stoppet.
På samme måde som at slidte polske varevogne nok også stoppes oftere end andre varevogne.

Men viser det sig, at man har rent mel i posen, så skal ekspeditionen da behandles som var man enhver anden.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Flugteren » 27. jun 2017, 20:22

Scrapper skrev:Det er muligt at man er mere udsat for at blive stoppet.
På samme måde som at slidte polske varevogne nok også stoppes oftere end andre varevogne.

Men viser det sig, at man har rent mel i posen, så skal ekspeditionen da behandles som var man enhver anden.
Ja, og sådan bør det forholde sig i alle tilfælde. Men hvornår I verdenshistorien har du set, at en velklædt, hvid mand ikke har været behandlet "bedre" end ham i lædervest og tatoveringer?

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Scrapper » 27. jun 2017, 22:07

Det ved jeg faktisk ikke :???:

For mit eget vedkommende så behandler jeg alle, som behandler mig pænt, pænt.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af ReneKJ » 27. jun 2017, 23:28

Scrapper skrev:Hvad gør at du er i tvivl om, at den pågældende kniv er ulovlig at bære i offentligheden?

Det er i hvert fald logisk for mig, at en foldekniv på 8,5 ikke betegnes som en lille lommekniv.
Måske, men det er svært at sige at det er et objektivt fakta.
Det er kun 15 mm længere end hvad der før blev betragtet som en helt uskadelig hverdagsgenstand. Hvis de operere med sådanne grænser så skulle de have beholdt dem i loven.

Besvar