Mora Kansbol - en god all round outdoor kniv!

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Mora Kansbol - en god all round outdoor kniv!

Indlæg af C-X » 2. jul 2017, 17:17

Som lovet i en anden tråd, kommer her et lille review af denne interessante Mora kniv.

Mine forventninger var, at denne kniv skulle kunne klare de fleste opgaver, såsom madlavning og let snittearbejde. Det lever den også op til.
kansbol.jpg
Mora Kansbol
Formen er anderledes, idet den både har et klassisk "sen-skandinavisk" skær, som Mora er kendt for, tættest på grebet og samtidig et full flat yderst, med en generøs mængde "belly" mod spidsen, så den arbejder bedre i bløde materialer, såsom kød.
Den del virker fortrinligt! Skal man skære gennem en gren, så bruger man typisk den inderste del af en kniv og skal man arbejde i fødevarer, så er det også typisk den yderste halvdel der anvendes, så det er logisk. Man mærker tydeligt skærenes forskellighed, når man kommer udenfor hvert enkelts anvendelsesområde. Derfor kan denne kniv heller ikke excellere i nogen af disciplinerne, men er låst i rollen som en god all round kniv.
Slibningen er lige til den agressive side, for min smag. På sigt bliver den mere "skandi-veks".

Selve spidsen er meget tynd og jeg kan have mine betænkninger ved dette, når den skal gennem et større kadaver.
profil.jpg
Kansbil i profil
Ryggen af kniven er den skarpeste jeg har prøvet, ab fabrik. Dette markedsføres som værende tiltænkt fire steels - jeg har personligt endnu ikke fundet træet de gror på og har jeg alligevel et med, har jeg også en striker med. Men til at skrabe andre materialer med, er den fantastisk! Havde ryggen været rund, så havde jeg også været glad, da det er rarere at arbejde med. Her kan man ikke rigtig få begge dele, som med skæret.

Balancen i kniven er ikke min præference, da den ligger et stykke nede i håndtaget, men det betyder ikke rigtig noget, da den er meget let.

Formen af grebet finder jeg ikke optimalt, da det er meget rundt og har en ret stor omkreds. Den slags er naturligvis personligt, men mine hænder bruger handsker str. large og kommer der handsker på, så bliver det et meget åbent greb.

Håndværket er desværre lidt ringe. På min er "flat grindet" ikke ens på begge sider og det er meget ru i overfladen. Sidstnævnte gør den sværere at rengøre, så det er bestemt noget jeg vil adressere en dag jeg har tid og korn 800 papir i hånden. Her blev jeg mildt sagt noget skuffet, da en del af den højere pris, i forhold til andre Mora knive, netop begrundes i det ekstra håndarbejde.

Materialerne er gode. Stålet er rustfri, i kendt Mora kvalitet, som man ønsker det til en "køkkenkniv", der søles ind i blod og syre fra grøntsager. Grebet rimeligt blødt, men det kunne være blødere og bliver det fedtet, så er det let glat.

Skeden er god og enkel, samtidig virker den både højre- og venstrevendt og holder kniven godt fast. Den rengøres let, hvilket man ønsker sig af en sådan kniv. Da bæltestroppen er i læder, er den designet således, at denne sidder i en plastring, der låser sig på skeden, således den kan afmonteres.

Brugbarheden vil jeg vurdere ud fra lidt forskellige scenarier:

Jagtkniv
Til jægeren, der ikke skal rydde et spor gennem skoven, er her en fin kniv, der både kan gå gennem tremmekassen på bambi, slagte bambi og snitte en pind. Dog ville jeg være påpasselig omkring bambis led, når maden skal tages ud af skindet og pilles fra knoglerne.

Fiskekniv
Jeg har endnu ikke prøvet denne kniv i en fisk, men min erfaring på området siger den må være fantastisk til opgaven, hvis man samtidig vil kunne lave lidt andet også. De almindelige Moraknive er jeg ikke super fan af, når fisken skal parteres, men jeg har brugt en i flere årtier til det meste.

Campingkniv og skovture
Absolut indenfor dens tiltænkte brug. Til madlavning og ad hoc opgaver vil den gøre det udemærket.

Bushcraftkniv
Her vil jeg være i tvivl. Supplerer man den med f.eks. foldesav, stor kniv/økse, så vil den sagtens kunne bruges, når man sidder ved bålet og skal konsumere maden. Den kunne også være en super back up kniv.
Til grov-arbejde i træ, så skal man vælge noget andet.

Opsummering
Jeg gav den svimlende sum af £24 for min (faktisk minus 10 %). Til den pris finder jeg den særdeles attraktiv og tilgiver alle de mindre forbehold jeg har overfor den. Den føres markant dyrere andre steder, hvilket jeg ikke mener den helt kan bære. Den er en oplagt gaveidé, til mennesker man kan lide, uanset om de ønsker sig en kniv eller ej! Jeg har endnu til gode at høre om nogen, der har for mange gode brugsknive...

Specifikationer
Total længde, 226 mm
Klingelængde, 109 mm
Tykkelse, 2,5 mm
Vægt total 136 g, kniv 98 g, skede 36 g
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Mora Kansbol - en god all round outdoor kniv!

Indlæg af C-X » 2. jul 2017, 17:17

Til mine test og sammenligningsgrundlag, havde jeg gang i lidt andre knive, af nogenlunde samme størrelse.
alternativer.jpg
En "spejderkniv" og en gammel arvesag fra Norge.
Spejderkniven (som jeg kalder den her, da det er hvad jeg brugte en til) er i rustfri stål, slebet med en acceptabel æg, på et Lansky system.

Den performede bedre i fødevarer, end Kansbol kniven, men er langt fra lige så godt til andre opgaver. Ej heller er den nær så sikker. Faktisk vil jeg kalde det en ret ringe kniv.

Den norske kniv gjorde det bedst i fødevareafdelingen, af de 3. Den er håndslebet, så den er rimelig konveks i bunden af et full flat. Det lakerede trægreb ligger godt i hånden, bedre end Mora kniven, men bliver den snasket, mister man let grebet. Sådan en kniv kræver vedligeholdelse.
oldschool.jpg
Kniven fra Norge er også lavet med en skede, der kan bøde højre- og venstrehænges.
Når vi snakker greb, så jer jeg mere fan af Hultafors nye serie, der har et eminient greb! Jeg kunne sagtens finde på at købe deres OK4 kniv.
hultafors.jpg
Hultafors snittekniv.
... og så måske ikke alligevel, da jeg også har denne finske Terävä Jääkäripuukko 110, fra Varusteleka;
puukko1.jpg
Jääkäripuukko
Denne kniv ligger bedre i hånden og byder på en helt anden robusthed. Til gengæld er den både tungere og dyrere. Det er heller ikke en kniv man har høje tanker om, når maden skal tilberedes. Her er Mora Kansbol et godt supplement!
puukko2.jpg
Den får sit helt eget review en dag, måske sammen med sin kæmpe fætter, Terävä Skrama.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Mora Kansbol - en god all round outdoor kniv!

Indlæg af Deepo » 4. jul 2017, 15:44

Fint review, R-X!

Jeg har lavet tre knive ud af de Mora 2000 knivsblade (de er blanke), som jeg også finder meget anvendelige til let køkkenarbejde. Den ene kniv er i mit køkken, den anden gav jeg til min kammerat, som sværger til den kniv i hans køkken. Den anden gav jeg til min far, som mener at den er for fin til overhovedet at blive brugt :oops:

Jeg har to knivsblade tilbage, som nok bliver til spejderknive til min søn.

/Mogens

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Mora Kansbol - en god all round outdoor kniv!

Indlæg af C-X » 4. jul 2017, 15:57

Brisa.fi har Mora 2000 bladene - det er sikkert også der du købte dine?
Desværre er bladene i sig selv deroppe af i pris, hvor man ikke skal lægge ret meget mere for, at få hele kniven. Nuvel, så er der grundlag for en fed custom kniv!

Post endelig billeder af dine kreationer!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Mora Kansbol - en god all round outdoor kniv!

Indlæg af Deepo » 5. jul 2017, 22:50

Jeg kan desværre ikke huske hvor jeg købte dem, men de kostede 50,- per stk. Så det er et stykke tid siden...

Den her er min fars, som han mener er for pæn til at blive brugt.
IMG_2504r.jpg
IMG_2504r.jpg (147.81 KiB) Vist 5464 gange
IMG_2503r.jpg
IMG_2503r.jpg (151.33 KiB) Vist 5464 gange
/Mogens

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Mora Kansbol - en god all round outdoor kniv!

Indlæg af Deepo » 7. jul 2017, 21:46

Mora Eldris er ca. samme kniv, men meget kortere :)
IMG_2281r.jpg
IMG_2281r.jpg (124.85 KiB) Vist 5406 gange
Men mindst lige så spændende og brugbar til hverdagsopgaver, som dens større brødre. Men den kommer til kort med det korte knivsblad.
Den får ca. samme kommentarer som en labradorhvalp ;)

/Mogens

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Mora Kansbol - en god all round outdoor kniv!

Indlæg af C-X » 7. jul 2017, 23:54

Eldris er sød, men jeg synes den er lige højt nok prissat, så jeg venter til de er på bud.
Selvom der er ligheder, så er der alligevel den væsentlige forskel, at den ikke er udstyret med full flat skær med sekundær v-æg, som Kansbol, men derimod et andet skandi type.

Jeg har ikke prøvet den selv endnu, Eldris kniven, men jeg mistænker den for, at være omtrent lige så god, havde den kun haft én slibning eller en flydende overgang i vinklen.

Den håndskæftede kniv - enkelt og flot arbejde!
Din gamle er en knold, for den kniv fortjener at blive brugt, og det kan jo lige så godt være af ham. Der er ingen grund til, at vi efterlader os ubrugt grej, i denne verden. Mind ham lige om det.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Mora Kansbol - en god all round outdoor kniv!

Indlæg af PSindrup » 8. jul 2017, 08:44

Deepo skrev:Jeg kan desværre ikke huske hvor jeg købte dem, men de kostede 50,- per stk. Så det er et stykke tid siden...

Den her er min fars, som han mener er for pæn til at blive brugt.
/Mogens
Jeg er helt enig i at den er smuk, men det er noget øv med den holdning at noget (der ikke ligefrem er historisk) er for smukt til at blive brugt.

Jeg har mødt adskillige folk til motocross og andre støvende aktiviteter der ikke har taget deres dyre system (SLR) kamera med, af frygt for at det ikke kunne tåle mosten. Jamen hvorfor så købe et semi-professionelt kamera, hvis det ikke skal med, hvor det gør aller mest nytte? :???:

Peter

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Mora Kansbol - en god all round outdoor kniv!

Indlæg af LJ » 4. mar 2021, 13:09

Deepo skrev:
5. jul 2017, 22:50
Jeg kan desværre ikke huske hvor jeg købte dem, men de kostede 50,- per stk. Så det er et stykke tid siden...

Den her er min fars, som han mener er for pæn til at blive brugt.

IMG_2504r.jpg

IMG_2503r.jpg

/Mogens
Fantastisk smuk kniv og skede du har lavet der! :thumbup:

Besvar