1-Hånds folder med lås: Hvad anbefaler I til max 600 kr?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Rust
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 112
Tilmeldt: 6. feb 2015, 20:18
Interesser: Veteranbiler
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

1-Hånds folder med lås: Hvad anbefaler I til max 600 kr?

Indlæg af Rust » 1. sep 2017, 20:17

Hey med jer...

Der er et hav af tråde med foldeknive, men ikke lige hvad jeg søger :-)

Jeg skal have mig en ny folder, men har nogle krav, da det rent faktisk er en kniv som jeg skal bruge. Hovedsageligt til træ, reb, embalage og muligvis et dyr.

Jeg har et budget der hedder 600kr
Skæftelængde på 105-120mm
Sort eller koksfarvet blad
One hand
Lås - vigtigt for mig.

Kom gerne med jeres bud :-) Jeg er grøn! :-)
Senest rettet af Refraktorius 2. sep 2017, 02:33, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift præciseret. Læs opslaget i small talk

Smejen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 82
Tilmeldt: 16. dec 2016, 22:47
Interesser: Knive, knivfremstilling
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 18 times

Re: 1-Hånds folder med lås

Indlæg af Smejen » 1. sep 2017, 20:55

Ontario Rat 1

Www.heinnie.com

Den bliver du glad for :) ikke så mange dikkedarer, fantastisk kniv til prisen.

Eller Steel Will cut jack, den er bare lidt klejn i det.
Måtte man gå højere op i pris, er Spyderco Paramilitary 2 også svær at komme udenom.

Mvh.

Brugeravatar
Ferguson
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 26. nov 2009, 19:11
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Re: 1-Hånds folder med lås

Indlæg af Ferguson » 1. sep 2017, 21:27

Ontario Rat er en vidunderlig kniv, men jeg har også fornyligt købt denne, det er en overraskende god kvalitet til prisen.
Ca. 300,- kr. incl fragt fra Heinnie.

https://www.heinnie.com/ganzo-717

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: 1-Hånds folder med lås

Indlæg af Oscar123 » 1. sep 2017, 23:46

Det lyder på mig som om at du er ude efter en ordentlig ”brugskniv”, der skal kunne klare lidt af hver.

Man kan uden problemer bruge (rigtig) mange penge på en sådan men det behøver man faktisk ikke. Jeg bruger selv en del forskellige knive (også flere ”rigtig” dyre) – men en af mine favoritter er faktisk en rimelig billig kineser benævnt Real Steel T101 Thor. Den har ikke mørk klinge men ellers opfylder den dine kriterier og ligger indenfor dit budget. Jeg skrev lidt om den i denne tråd (side 4), som i øvrigt indeholder en masse andre interessante knive: https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... 3&start=75

Real Steel T101 Thor kan købes ved Mesenzo i Holland (https://www.mesenzo.com/Real-Steel-T101 ... lack-Satin). Jeg har selv handlet der flere gange og været rigtig godt tilfreds.

Lad os vide hvad du ender med at købe.

:razz:
Oscar123
Real Steel T101 Thor.jpg
Real Steel T101 Thor.jpg (12.43 KiB) Vist 16315 gange
On scene - but unseen

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: 1-Hånds folder med lås: Hvad anbefaler I til max 600 kr?

Indlæg af FrederikF » 2. sep 2017, 20:20

Gerber Gator. Har haft min siden '95. Brugt voldsomt meget og stadig uden nævneværdig slør og holder stadig skæret.
Verdens nemmeste at åbne med et kast med hånden.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3584
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: 1-Hånds folder med lås: Hvad anbefaler I til max 600 kr?

Indlæg af Agamemnon » 2. sep 2017, 20:28

Jeg har købt denne, hos lamnia. Er godt tilfreds med kniven og super service fra webshoppen.

https://www.lamnia.com/da/p/11589/knive ... -foldekniv
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: 1-Hånds folder med lås: Hvad anbefaler I til max 600 kr?

Indlæg af ABjerre » 2. sep 2017, 21:28

Rust skrev: ...
One hand
...
"One hand" - hvis det er med en knop på bladet, er der så omstændigheder her hjemme, hvor man ikke får problemer med ordensmagten? Det er praktsik når man brækker en buk og har blod langt op over albuerne, men det giver de vist ikke så meget for.

Anyway, da jeg var 10 år gammel fik jeg en Buck 110 af min nu afdøde farfar. Med fare for sentimental slagside, så vil jeg altid give den min varmeste anbefaling - min er 23 år gammel nu, og den er stadig lige god.

Den er en lidt anden retning end det du efterlyser, men med tanke på overordnet levetid og kvalitet af kniven vil jeg stadig mene at den slår langt det meste andet på markedet.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: 1-Hånds folder med lås: Hvad anbefaler I til max 600 kr?

Indlæg af Bofhenator » 2. sep 2017, 23:16

ABjerre skrev:
Rust skrev: ...
One hand
...
"One hand" - hvis det er med en knop på bladet, er der så omstændigheder her hjemme, hvor man ikke får problemer med ordensmagten?
...
Medmindre man har boet under en sten, så har man nok set der er kommet en "ny" kniv lov, den trådte i kraft for over et år siden.

En hånds betjente foldekniv er tilladt med et anerkendelsesværdigt formål.

Så ja, de må besiddes altid og bæres ved anerkendelsesværdigt formål... Hvis det er det du mener med omstændigheder.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: 1-Hånds folder med lås: Hvad anbefaler I til max 600 kr?

Indlæg af Oscar123 » 2. sep 2017, 23:37

ABjerre skrev:
Rust skrev: ...
One hand
...
"One hand" - hvis det er med en knop på bladet, er der så omstændigheder her hjemme, hvor man ikke får problemer med ordensmagten?
At trådstarter ønsker en enhåndsbetjent kniv vil ikke i sig selv udgøre et problem med ordensmagten. Men han skal tænke sig om.

Den 1. juli 2016 trådte en ny og mere lempelige ”knivlov” i kraft som afløsning for den hidtidige forkætrede lov, som havde nogle ganske uheldige konsekvenser. Der var f.eks. sagen med lagermedarbejderen, der blev sigtet for ulovlig våbenbesiddelse fordi han havde et par ”paper-cutters” (til at åbne papkasser med) liggende i sin bil. Eller sagen, hvor en fingernem betjent fra kriminalteknisk afdeling kunne åbne en alm. lommekniv med én hånd, hvorved kniven ”vupti” blev bedømt som enhåndsbetjent.

Den nye knivlov skulle efter politikernes udsagn være en betydelig lempelse. Bortset fra nogle konkret anførte knive, der kræver særlig tilladelse (bl.a. springknive, butterflyknive, knive med tværstillet greb m.v…) er der nu ikke længere noget der hedder ”ulovlige knive”.

Dvs. knive med lås samt enhåndsbetjente knive er nu ikke længere ulovlige (i udgangspunktet…!).

I stedet er det anvendelsen, der er fokus på. Knive må nu kun bæres, hvis det sker som led i en ”anerkendelsesværdig" aktivitet f.eks. erhvervsudøvelse, jagt, lystfiskeri, spejder, naturvandring, sportsudøvelse eller lignende. Til gengæld må knive aldrig bæres i visitationszoner eller på uddannelsessteder, værtshuse, koncerter, demonstrationer og andre offentlige steder, hvor der må forventes mange mennesker. Dette gælder alle typer af knive – også små uskyldige sweizerknive. Begrebet ”EDC – Every Day Carry” eksisterer således ikke længere i Danmark.

Som det har været drøftet indgående her på NVF (prøv blot at søge på ”knivlov”) skaber den nye knivlov faktisk en usikker retsmæssig situation for os alle, idet det ikke længere er entydigt hvornår vi er på den ene eller anden side af loven. I stedet beror det på et skøn – og i sidste ende en domstolsafgørelse. Og konsekvenserne her vil være store, idet en evt. domfældelse for ulovlig besiddelse af en kniv vil kunne medføre, at man udover straffen også mister evt. våbentilladelser til jagt- eller skytteforeningsvåben. Det har fået mange af os til at tænke os rigtigt godt om hvornår vi medbringer en kniv…

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: 1-Hånds folder med lås: Hvad anbefaler I til max 600 kr?

Indlæg af Bofhenator » 3. sep 2017, 08:39

Oscar123 skrev:. Til gengæld må knive aldrig bæres i visitationszoner....
Oscar123
Er du sikker på det? Hvis man er på vej til/fra anderkendelsværdigt formål, må man vel godt?

Eksempel, bor midt i visitations-zone og skal afsted på jagt.

?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Rust
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 112
Tilmeldt: 6. feb 2015, 20:18
Interesser: Veteranbiler
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Re: 1-Hånds folder med lås: Hvad anbefaler I til max 600 kr?

Indlæg af Rust » 3. sep 2017, 08:52

Nu kommer jeg heldigvis ikke i byen, og kunne aldrig drømme om at tage den med derind, hvis det var mit erinde.

Til gengæld ville jeg ikke have nogle skrupler ved at gå gennem byen med den lørdag nat, hvis jeg var på vej hjem.

Jeg opfører mig ordentligt, jeg klæder mig ordentligt, taler pænt til alle, og jeg kunne aldrig drømme om at hive en kniv frem i fuld ordentlighed. Ikke engang hvis jeg skulle bruge den.

Jeg har den samme kniv i lommen næsten altid... Både til familiefest og sejllads, og jeg er trods alt aldrig løbet ind i en betjent der har haft brug for at visitere mig :-)

Hvis man er et velsoigneret menneske med respekt for andre, og deres holdninger, så ville en visitationszone aldrig have været nødvendig.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: 1-Hånds folder med lås: Hvad anbefaler I til max 600 kr?

Indlæg af Oscar123 » 3. sep 2017, 09:40

Rust skrev:Til gengæld ville jeg ikke have nogle skrupler ved at gå gennem byen med den lørdag nat, hvis jeg var på vej hjem.



Jeg har den samme kniv i lommen næsten altid... Både til familiefest og sejllads, og jeg er trods alt aldrig løbet ind i en betjent der har haft brug for at visitere mig :-)
Det er lige præcis dette forhold, som bekymrer. Ligesom dig er det et udbredt ønske/behov for mange af os at kunne bære en kniv i det daglige til ”pludseligt opståede” formål, som man ikke nødvendigvis har forudset. Dette er blot ikke muligt med den nye knivlov, idet den fordrer et konkret anerkendelsesværdigt formål for at det kan accepteres at bære kniv. Samtidig er det problematisk, at der er situationer, hvor knive er direkte forbudt – for hvad gør man hvis man ”tilfældigt” havner i en sådan..? F.eks. hvis man har været ude at sejle og beslutter at spise frokost eller drikke en kop kaffe i en cafe på vejen hjem uden at man har haft mulighed for at skille sig af med sin kniv inden.. :???:

Med den nuværende lov ville jeg personligt aldrig turde have en kniv på mig ved en tur gennem byen en lørdag aften – også selvom det ikke var igennem en decideret ”party-zone”. Dertil har jeg mine våbentilladelser for kær. Med den nuværende lov og præcedens fra de domme, der allerede er faldet er jeg overbevist om at jeg ikke ville kunne klare frisag overfor en dommer – selvom jeg betragter mig som et ordentligt menneske og også er velsoigneret og høflig…
Bofhenator skrev:
Oscar123 skrev:. Til gengæld må knive aldrig bæres i visitationszoner....
Oscar123
Er du sikker på det? Hvis man er på vej til/fra anderkendelsværdigt formål, må man vel godt?

Eksempel, bor midt i visitations-zone og skal afsted på jagt.

?
Bofh – rigtig godt spørgsmål – og jeg var nok for upræcis i mit indlæg. Naturligvis bør man kunne transportere knive - og andre våben - ud og ind af visitationszoner (til lovligt formål). At policen så har ret til at visitere dig f.eks. trigget af din hippie-frisure ændre ikke ved dette. Men det kan givet blive lidt mere bøvlet at forklare sig.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: 1-Hånds folder med lås: Hvad anbefaler I til max 600 kr?

Indlæg af Bofhenator » 3. sep 2017, 11:06

Oscar123 skrev:
Bofhenator skrev:
Oscar123 skrev:. Til gengæld må knive aldrig bæres i visitationszoner....
Oscar123
Er du sikker på det? Hvis man er på vej til/fra anderkendelsværdigt formål, må man vel godt?

Eksempel, bor midt i visitations-zone og skal afsted på jagt.

?
Bofh – rigtig godt spørgsmål – og jeg var nok for upræcis i mit indlæg. Naturligvis bør man kunne transportere knive - og andre våben - ud og ind af visitationszoner (til lovligt formål). At policen så har ret til at visitere dig f.eks. trigget af din hippie-frisure ændre ikke ved dette. Men det kan givet blive lidt mere bøvlet at forklare sig.

:razz:
Oscar123
Jeg ved godt mit hår er langt over 1,5mm, lover det er er klippet til tirsdag ;-)

Og ja, er helt enig.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: 1-Hånds folder med lås: Hvad anbefaler I til max 600 kr?

Indlæg af Martensit » 3. sep 2017, 13:49

Skulle man rent hypotetisk blive stoppet i en visitationszone på vej til eller fra en aktivitet der kræver knive, skydevåben eller begge dele, så siger man det lige højt inden Kling og Klang begynder at kigge i bagagerummet:
"Jeg er på vej til/hjem fra jagt xxxxxxx placering og har i den forbindelse riffel/haglgevær samt div. relevante skarpe redskaber i mit bagagerum. Jeg har skudt to forbiere, de ligger også deromme."

Gerber Gator foldeknivene er også gode, eller det har de i hvert fald været, jeg synes ikke de lige er til at støve op for tiden. God størrelse og ergonomi, og tidligere har de ikke været så dyre.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: 1-Hånds folder med lås: Hvad anbefaler I til max 600 kr?

Indlæg af Raptor357 » 3. sep 2017, 15:21

Martensit skrev:Skulle man rent hypotetisk blive stoppet i en visitationszone på vej til eller fra en aktivitet der kræver knive, skydevåben eller begge dele, så siger man det lige højt inden Kling og Klang begynder at kigge i bagagerummet:
"Jeg er på vej til/hjem fra jagt xxxxxxx placering og har i den forbindelse riffel/haglgevær samt div. relevante skarpe redskaber i mit bagagerum. Jeg har skudt to forbiere, de ligger også deromme."

Gerber Gator foldeknivene er også gode, eller det har de i hvert fald været, jeg synes ikke de lige er til at støve op for tiden. God størrelse og ergonomi, og tidligere har de ikke været så dyre.
Det giver sig selv, de kan se hvad bilen er pakket med. jeg har prøvet det. Den stakkels betjent flegnede over en morakniv i min værktøjskasse. VÅBEN !!!
Svar på det du bliver spurgt om, intet andet. det er deres opgave at løfte bevisbyrden, det er ikke din opgave at kriminalisere dig selv.

Da betjenten opdagede at bilen var spækket med batteri værktøj der var langt farligere end en lille kniv fik jeg lov at køre. om sandheden gik op for manden eller han bare ikke magtede omfanget af skærende værktøj ved jeg jo af gode årsager ikke.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Smejen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 82
Tilmeldt: 16. dec 2016, 22:47
Interesser: Knive, knivfremstilling
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 18 times

Re: 1-Hånds folder med lås: Hvad anbefaler I til max 600 kr?

Indlæg af Smejen » 3. sep 2017, 17:53

Gerber Gator kniven forhandles i Spejder Sport :)

Brugeravatar
Ferguson
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 26. nov 2009, 19:11
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Re: 1-Hånds folder med lås: Hvad anbefaler I til max 600 kr?

Indlæg af Ferguson » 3. sep 2017, 18:54

Gerber Gator kan fås hos Heinnie.com for ca. 380,- kr. dertil ca. 50 kr. i fragt.

https://www.heinnie.com/gerber-gator

Popcorn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 44
Tilmeldt: 25. sep 2014, 19:07
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 7 times

Re: 1-Hånds folder med lås: Hvad anbefaler I til max 600 kr?

Indlæg af Popcorn » 3. sep 2017, 20:28

Kan kun tilslutte mig Gerber Gator , en af de bedste foldeknive jeg har. Den klare stort set alt hvad man byder den. Og er hurtig at åbne med en hånd/bevægelse.

Malte59
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. nov 2016, 19:09
Interesser: Skærende håndværktøj
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: 1-Hånds folder med lås: Hvad anbefaler I til max 600 kr?

Indlæg af Malte59 » 6. sep 2017, 22:25

Jeg ved godt, at knivloven er et fortærsket emne - men det undrer mig, at følgende bemærkning til knivloven (kopieret fra Danmarks jægerforbunds hjemmeside) stort set altid undlades, når knivloven refereres herinde:

… er [det] ikke hensigten med forslaget generelt at forbyde, at almindelige små foldeknive – f.eks. lommeknive, multiværktøjer eller proptrækkere med indbygget kniv – medbringes til dagligdags og fredelige, praktiske gøremål af den føromtalte type. …… Der vil … i praksis være en formodning for, at knive i denne type skal anvendes til et anerkendelsesværdigt formål, medmindre der er konkrete omstændigheder, som taler imod, at dette er tilfældet. Som eksempel på omstændigheder, som – også uden fro de ovenfor omtalte situationer – vil kunne tale imod, at besiddelsen af en sådan kniv har et anerkendelsesværdigt formål, kan nævnes, at kniven er udformet på en sådan måde, at den uanset størrelsen er særligt egnet som angrebs. Og stikvåben, eller at personen, som besidder kniven, tidligere er straffet for flere overtrædelser af våbenlovgivningen.”

Den gør, at jeg i hvert fald roligt bruger mindre lommeknive til EDC - præcis som jeg altid har gjort!

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: 1-Hånds folder med lås: Hvad anbefaler I til max 600 kr?

Indlæg af Deepo » 6. sep 2017, 23:01

Malte59 skrev:Jeg ved godt, at knivloven er et fortærsket emne - men det undrer mig, at følgende bemærkning til knivloven (kopieret fra Danmarks jægerforbunds hjemmeside) stort set altid undlades, når knivloven refereres herinde:

… er [det] ikke hensigten med forslaget generelt at forbyde, at almindelige små foldeknive – f.eks. lommeknive, multiværktøjer eller proptrækkere med indbygget kniv – medbringes til dagligdags og fredelige, praktiske gøremål af den føromtalte type. …… Der vil … i praksis være en formodning for, at knive i denne type skal anvendes til et anerkendelsesværdigt formål, medmindre der er konkrete omstændigheder, som taler imod, at dette er tilfældet. Som eksempel på omstændigheder, som – også uden fro de ovenfor omtalte situationer – vil kunne tale imod, at besiddelsen af en sådan kniv har et anerkendelsesværdigt formål, kan nævnes, at kniven er udformet på en sådan måde, at den uanset størrelsen er særligt egnet som angrebs. Og stikvåben, eller at personen, som besidder kniven, tidligere er straffet for flere overtrædelser af våbenlovgivningen.”

Den gør, at jeg i hvert fald roligt bruger mindre lommeknive til EDC - præcis som jeg altid har gjort!
Det har været behandlet før her på forum, men den nuværende lovgivning afspejler ikke til fulde denne del, som du gengiver.
Specielt efter at foldeknive mindre end 7 cm ikke længere er undtaget.
Derfor er man ikke sikker på at man ville gå fri, hvis man blev sigtet. Og derfor vælger mange helt at afstå fra at gå med en helt almindelig SAK til daglig.

/Mogens

Malte59
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. nov 2016, 19:09
Interesser: Skærende håndværktøj
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: 1-Hånds folder med lås: Hvad anbefaler I til max 600 kr?

Indlæg af Malte59 » 7. sep 2017, 01:02

Nedenstående er fra politiets egen aktuelle hjemmeside, og hvis det med fede typer fremhævede ikke beskriver den almindelige, lovlydige borgers ret til at bære en foldekniv - så er det en så interessant sprogforbistring, at jeg gerne søger afgørelsen i en retssal :)

Også for så vidt angår de almindelige små foldeknive – fx lommeknive, multiværktøjer eller proptrækkere med indbygget kniv mv. – vil det bero på en konkret vurdering, om der foreligger omstændigheder, som gør, at der foreligger et anerkendelsesværdigt formål med at besidde kniven.

Ved denne vurdering vil der, i lighed med hvad der gælder for andre knive, skulle lægges vægt på knivens art, anvendelsesområde og den situation, hvorunder kniven besiddes. Det vil her skulle indgå i vurderingen, at de små foldeknive typisk har et bredere anvendelsesområde end andre knive og kan bruges til mange forskellige og pludseligt opståede dagligdags praktiske gøremål.


... skulle vi ikke beherske vores skepsis - indtil der foreligger et eksempel på, at det er nødvendigt at fortolke den nye lov så pessimistisk som muligt? :razz:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: 1-Hånds folder med lås: Hvad anbefaler I til max 600 kr?

Indlæg af FrederikF » 7. sep 2017, 13:22

Jeg er tilhænger af at lære af erfaringen - indenfor dette område er pessimistiske tolkninger relevante.
Det må være op til den enkelte at vurdere om han har lyst til at være den potentielt første gennem "maskineriet".
For mit eget vedkommende vil jeg ikke stå i den ene ende af en situation, hvor ham i den anden ende kan foretage en skønsmæssig vurdering af mit formåls anerkendelsesværdighed og mit værktøjs egnethed igen synes jeg historien/erfaringen peger i den pessimistiske retning.
EDC begrebet er defacto borte uanset hvad - fordi det nu er et skøn der ligger til grund for om man må eller ej og ikke en ret man har (under x cm - to håndsbetjent etc).
Jeg nærer stor tillid til ordensmagten og de enkelte betjente - men når det er sagt så har jeg også set lidt for mange situationer hvor forholdene pludselig ændrede sig.
Et eksempel. Jeg foretog for nogen år siden det man vel kan kalde en civil anholdelse (en tosse med en kniv der ville have smøger og pung). Under den relativt udramatiske tilbageholdelse skreg tossen op om vold og overfald. Jeg havde dengang en lovlig kniv i lommen (hvor den naturligvis blev), men havde det været idag så tænker jeg at situationen kunne have drejet i meget uheldige retninger.
En af mine venner foretog en civil anholdelse (indbrudstyv der kom ind mens familien sov) det blev rigtig grimt - min ven havde ikke bukser på, men havde han haft det ville der være en edc der i - sagen er relevant fordi den her indbrudstyv skreg op om at være blevet truet med en kniv og så videre.
Jeg kom sammen med min far kørende på en øde vej for nogle år siden, hvor vi stoppede bag en bil der holdt med katastofeblink. Det var en gammel dame der havde kørt en schæfer ned. Den stakkels hund havde skader der var umulige at reparere på. Min gamle far aflivede hunden med sin edc på et øjeblik. Hvad ville det ikke kunne blive til idag - skulle der opstå uenighed om aflivningen. (Og ja man skal altid tænke sig om og tænke på sig selv først og bla bla - men det sker ikke så nemt når der pludselig er en situation)

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: 1-Hånds folder med lås: Hvad anbefaler I til max 600 kr?

Indlæg af Kenned » 7. sep 2017, 13:36

Malte59 skrev:Nedenstående er fra politiets egen aktuelle hjemmeside, og hvis det med fede typer fremhævede ikke beskriver den almindelige, lovlydige borgers ret til at bære en foldekniv - så er det en så interessant sprogforbistring, at jeg gerne søger afgørelsen i en retssal :)

Også for så vidt angår de almindelige små foldeknive – fx lommeknive, multiværktøjer eller proptrækkere med indbygget kniv mv. – vil det bero på en konkret vurdering, om der foreligger omstændigheder, som gør, at der foreligger et anerkendelsesværdigt formål med at besidde kniven.

Ved denne vurdering vil der, i lighed med hvad der gælder for andre knive, skulle lægges vægt på knivens art, anvendelsesområde og den situation, hvorunder kniven besiddes. Det vil her skulle indgå i vurderingen, at de små foldeknive typisk har et bredere anvendelsesområde end andre knive og kan bruges til mange forskellige og pludseligt opståede dagligdags praktiske gøremål.


... skulle vi ikke beherske vores skepsis - indtil der foreligger et eksempel på, at det er nødvendigt at fortolke den nye lov så pessimistisk som muligt? :razz:
En kommentar til det med fed skrift: Det er der allerede eksempel på misbrug af loven, og jeg har ikke lyst til at satse på at en tilfældig betjent ikke også voldtager mig med en sandpapirsdildo, for jeg mister både jagttegn og våbentilladelser i et ukendt antal år hvis jeg bliver taget med en kniv i noget som en eller anden betjent kan overbevise retten om er forkert.

Lovens bogstav - med tryk på bogstav er det eneste jeg tør forholde mig til på dette område, og dér har jeg intet set som gør at jeg føler mig tryg ved at færdes med en kniv.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: 1-Hånds folder med lås: Hvad anbefaler I til max 600 kr?

Indlæg af Martensit » 8. sep 2017, 16:44

Kenneth Jensen skrev: En kommentar til det med fed skrift: Det er der allerede eksempel på misbrug af loven, og jeg har ikke lyst til at satse på at en tilfældig betjent ikke også voldtager mig med en sandpapirsdildo, for jeg mister både jagttegn og våbentilladelser i et ukendt antal år hvis jeg bliver taget med en kniv i noget som en eller anden betjent kan overbevise retten om er forkert.

Lovens bogstav - med tryk på bogstav er det eneste jeg tør forholde mig til på dette område, og dér har jeg intet set som gør at jeg føler mig tryg ved at færdes med en kniv.

Hilsen Kenneth
Tænker du på "bossen" for Satudarah? Jeg synes betragtningen er helt relevant, men jeg vil gerne vide om der er andre der har fået samme tur.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: 1-Hånds folder med lås: Hvad anbefaler I til max 600 kr?

Indlæg af Scrapper » 9. sep 2017, 11:08

Det er forbigået min opmærksomhed, at den nye knivlov skulle være blevet misbrugt.

Hvilken sag tænkes der på?

Besvar