Puma "White Hunter"

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Puma "White Hunter"

Indlæg af Lassescout » 13. okt 2017, 21:19

Denne klassiske kniv har opnået status som den ultimative big game jagtkniv, den standard andre sammenlignes med. Den blev udviklet i 1956 af Puma i samarbejde med East African Professionel Hunters Association.

Jeg så kniven første gang som dreng i 1970´erne i de kataloger med jagtudstyr min far fik sammen med jagtbladet. Jeg var vild med den kniv, det var kærlighed ved første blik, men den var uhyggeligt dyr, så det blev ved drømmene dengang.

Jeg har fundet en anmeldelse af kniven i Arvid Borge Pedersens bog " I våbenkammeret - og udenfor" fra 1978, så anmeldelsen er næsten lige så gammel som min interesse for kniven:
Jægerens knive.
Lad mig først gennemgå min egen samling af jagtknive. Det bringer os ind i de mangeartede problemer omkring dette uundværlige jægerværktøj. Samlingen er vist i figur 1, og flagskibet vil mange genkende som det tyske Puma fabrikats model ”White Hunter”.

Den er blevet mig en uundværlig følgesvend på reviret og ved jagter andetsteds, men dens fortrin er først gået op for mig ved den praktiske brug. Faktisk beror vort følgeskab på en tilfældighed. Jeg var i Nairobi med en ven der skulle flyve hjem efter en tur i Østafrika. Vores vej gik forbi våbenforretningen ”Shaw and Hunter”, og dér i vinduet lå ”white Hunter” kniven. Vi diskuterede den lidt, og jeg sagde vist noget med, at det var en dejlig kniv, men at man ville gå i evig frygt for at tabe den i bushen. Den kostede over 100 kr, og det var en uskyldig tid, hvor sådant var vild luksus. Men min ven havde været glad for sin tur, og han forærede mig denne kniv da jeg var vendt hjem til den danske bush.

Model ”white Hunter”s særlige kvalitet er, at man kan hugge med den. Trods den begrænsede længde giver vægtkoncentrationen mod spidsen tilstrækkelig kraft til f.eks. at gå gennem en centimetertyk gren i ét hug. Større dimensioner giver mere arbejde, men i en snæver vending kan man godt fælde et 5 cm tykt træ. Den erstatter derfor i nogen grad den store buskkniv der i Afrika hedder en panga og i Sydamerika en machete.
Og der er rigeligt arbejde til den i vores jungle. Det kan være en prøvelse at drive i tæt underskov og lave bevoksninger med et virvar af grene og ranker af roser og brombær, men ”white hunter” kniven er en stor hjælp under disse forhold.

Også når man står på post er den til nytte. En gren der skal væk for at give bedre syns- og skudmuligheder, eller måske skal der netop anbringes lidt camouflage i form af grene for at sløre skyttens konturer. Hermed er vi ovre i skydeskjulenes område, og hvad enten jagten gælder krager, duer, ænder eller bukke, mulighederne er langt større når man har en kniv der kan hugge.

Men det fine ved model ”white Hunter” er, at den kan mere end at hugge. Den opfylder de fleste af en jagtknivs øvrige funktioner. Et redskab der skal være universelt ender ofte med at være temmelig dårlig til det hele. Model ”White Hunter” er ganske god til næsten det hele. Jeg har forsøgsvis brækket en buk alene med den. Det gik faktisk udmærket i betragtning af, at jeg slet ingen rutine havde i at anvende denne type kniv til formålet. Denne rutine får jeg vel heller ikke, når jeg har knive der er mere umiddelbart velegnet, men ”White Hunter´en” kan altid være en hjælp ved opbrækningen til at hugge bækkenknoglen over når det kniber med at skære gennem låsen.

Model ”White Hunter” er også god til at snitte med. I min nuværende form da. Fra fabrikken var klingen ganske vist forsynet med en slags savskær netop på den del der anvendes ved snittearbejde. Ifølge brochuren var savskæret til at snitte tomater med. Det må være en særlig tysk forestilling at white huntere er store tomatspisere, og savskæret nedsætter knivens anvendelighed. Jeg løste problemet ved at fjerne det med en slibesten, vand og håndkraft. Håndkraften nævnes udtrykkeligt af hensyn til interesserede. Brug aldrig nogensinde den roterende slibesten på Deres gode kniv! Det kan ikke undgå at give lokal overhedning, der ødelægger stålets hærdning.

I ryggen af ”White Hunter´ens” klinge er der en kraftig æg der er tænkt til grovere huggearbejder. Den er ikke så god at hugge med som klingens forside, og jeg har ikke brugt den meget. Jeg er ikke sikker på, om ikke en rund ryg, der kunne give anlæg for fingrene, havde været at foretrække. Nu er æggen der imidlertid, og den udvider trods alt knivens anvendelse til områder, hvor man ikke ville nænne at bruge den slanke æg.

På knivhovedets bagside er der en hammerflade der ifølge brochuren er til at slå teltpløkke og søm i med. Jeg har ikke fundet den særlig anvendelig til disse formål, men den er ypperlig til at aflive fisk med. Det skal nævnes, da mange jægere også dyrker fiskeriet.
Om knivstålet er så godt, som det er opreklameret tør jeg ikke sige. I Pumas nyere knive er anvendt et andet stål, og det tyder på, at der er sket en udvikling. Ændringen i materialet kan imidlertid både have det formål at give kunden en bedre kniv og at gøre fremstillingen lettere. I reklamen vil det første formål være fremhævet, i realiteten nok oftere det sidste.

Jeg vil nøjes med at konstatere at ”Pumaster” stålet i min ”White Hunter” er godt nok. Æggen er ikke knækket under de kraftige påvirkninger, og selvom skæret nogenlunde hyppigt må rettes op på slibestenen, skal det ses på den baggrund, at kniven sandelig får lov at deltage i det forekommende arbejde.

Og jeg har ikke mistet den endnu. Den har været tabt i felten, men har til alt held ladet sig finde.
Skeden er meget praktisk hvis man ikke anvender den særlige læderstrop til at sikre den med, men det rummer altså en risiko. Jeg må da anbefale andre at vænne sig til at sikre kniven, selvom det ikke har fungeret for mit eget vedkommende. Der kunne i øvrigt nok konstrueres en dybere skede, der gav den fornødne sikkerhed uden den ubekvemme læderstrop.
Gennem årene har jeg af og til overvejet at købe et eksemplar, men jeg fik det aldrig gjort, før der pludselig var én til salg på Lauritz. Jeg gav et bud på den og fik hammerslag på 1.250 kr, så for godt 1.600,- kr var kniven min. På billederne kan man se, at den er en smule ridset, men det er svært at bedømme hvor dybe de er. Det var derfor med stor glæde jeg tjekkede kniven da jeg afhentede den, og kunne konstatere at ridserne er helt overfladiske. Kniven skal bare slibes og poleres, så er den så god som ny. Der er ikke nogen dybe hak i æggen eller afslag eller revner i skæftet, så jeg vil mene at kniven er i meget fin stand.

Andre udgaver:
I den klassiske udgave har White Hunter skæfteplader af hjortegevir. Der findes også udgaver med skæfte af oliventræ, men det ser ud til, at hvis man finder en med skæfte af jacaranda, så er der tale om en Puma Automesser. Denne skulle være lavet til at ligge i bilen til at skrabe is af med (!), til at hugge friktionsmønster i is hvis man sidder fast(!!) og til andre opgaver hvor en kniv er handy når man er på tur.

Her er en video med omtale af forskellen på de to, link leveret af C-X : https://www.youtube.com/watch?v=mc5n71gbT0o&app=desktop

Jeg glæder mig rigtig meget til at tage kniven i brug til forefaldende arbejde. Den skal med på jagt når jeg lige får skeden indrettet med sikringsløkke som vist i videoen, jeg vil jo blive meget ked af at tabe den. Men først skal jeg i gang med at slibe og polere :smile:

Updates følger når jeg har brugt den noget mere. Hvis andre kan bidrage til historien om kniven eller fra brugen af den, så kom glad, jeg vil gerne høre mere. Her er lidt billeder af mit eksemplar som den fremtræder lige nu. Nummeret på parérpladen er 14081. Det fastlægger fremstillingstidspunktet til første halvår af 1980. Det var det år jeg tog jagttegn :biggrin:
Vedhæftede filer
kniv.jpg
Kniv2.jpg
Kniv2.jpg (9.86 KiB) Vist 14829 gange
Kniv3.jpg
Kniv3.jpg (11.89 KiB) Vist 14829 gange
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Puma "White Hunter"

Indlæg af Scrapper » 13. okt 2017, 21:36

Tillykke med din nye kniv!

Jeg har endnu ikke stødt på nogen, som var kede af at eje sådan en.
Og fint at den kommer ud og får strakt benene. Der findes dem, som ville låse den inde i et skab, og kun fedte den til med fingrene.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Puma "White Hunter"

Indlæg af Bofhenator » 13. okt 2017, 21:40

Den kniv er slet ikke min stil...

Men når det så er sagt, så smitter din begejstring over den helt vildt i den måde du beskriver den på.

Tak for det :-) og tillykke med den!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Puma "White Hunter"

Indlæg af Lycon » 14. okt 2017, 01:13

Lassescout skrev:Denne klassiske kniv har opnået status som den ultimative big game jagtkniv, den standard andre sammenlignes med. Den blev udviklet i 1956 af Puma i samarbejde med East African Professionel Hunters Association.

Jeg så kniven første gang som dreng i 1970´erne i de kataloger med jagtudstyr min far fik sammen med jagtbladet. Jeg var vild med den kniv, det var kærlighed ved første blik, men den var uhyggeligt dyr, så det blev ved drømmene dengang.
Jeg købte også min i mine unge år af samme årsag som du beskriver, det var bare et must have. Min har #25191. Det første jeg gjorde var at bejdse læderskeden sort, jeg kunne ikke holde ud at se på det lysebrune skind.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Puma "White Hunter"

Indlæg af Elbæk » 14. okt 2017, 09:14

Puma White Hunter er manges første "knife crush" - jeg er ikke en undtagelse. Jeg kan huske at jeg plejede at sætte kryds ved den i kataloget fra Armyvarer i Assens.

Det her er min, en sjælden White Hunter II fra 1996. Gave fra en ven:

Billede
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Patrold
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 161
Tilmeldt: 8. jan 2010, 21:20
Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
Geografisk sted: djursland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 23 times

Re: Puma "White Hunter"

Indlæg af Patrold » 14. okt 2017, 11:01

Har "White Hunter" II ikke savtakket skær ?

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Puma "White Hunter"

Indlæg af Elbæk » 14. okt 2017, 12:24

White Hunter II er forsynet med en kortere klinge uden savtakket skær.

Modellen var ikke i produktion særlig længe.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Malte59
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. nov 2016, 19:09
Interesser: Skærende håndværktøj
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Puma "White Hunter"

Indlæg af Malte59 » 16. okt 2017, 00:13

Hvor er det en fornøjelse at læse et indlæg med en så smittende glæde ved kniven. :goodpost:
Jeg foretrækker selv mere simple knive - men hvor jeg dog håber, at glæden ved kniven kommer til at stå mål med de mange års forventning :smile:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Puma "White Hunter"

Indlæg af Refraktorius » 16. okt 2017, 21:26

Elbæk skrev:Puma White Hunter er manges første "knife crush" - jeg er ikke en undtagelse. Jeg kan huske at jeg plejede at sætte kryds ved den i kataloget fra Armyvarer i Assens.
Der sendte du mig lige en tur ned ad "Memory Lane" til først i firserne!
:cry:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Puma "White Hunter"

Indlæg af Elbæk » 16. okt 2017, 21:30

Refraktorius skrev:
Elbæk skrev:Puma White Hunter er manges første "knife crush" - jeg er ikke en undtagelse. Jeg kan huske at jeg plejede at sætte kryds ved den i kataloget fra Armyvarer i Assens.
Der sendte du mig lige en tur ned ad "Memory Lane"!
:cry:
Besøgene der var at tælle blandt min barndoms absolutte højdepunkter... Stor var skuffelsen desværre da jeg besøgte dem igen, ca. et år før de lukkede. Der var ikke meget at komme efter længere :cry:

Godt vi stadig har 417.dk - omend de da godt ved hvad de synes at tingene skal koste :shock:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Puma "White Hunter"

Indlæg af Refraktorius » 17. okt 2017, 20:30

:hijack:

Der er ikke rigtigt "overskudslagre" mere som der var i gamle dage.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Puma "White Hunter"

Indlæg af Sort » 4. nov 2017, 11:59

Refraktorius skrev::hijack:

Der er ikke rigtigt "overskudslagre" mere som der var i gamle dage.
Sært som jeg synes jeg har brokket mig over netop det for relativt nyligt.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Puma "White Hunter"

Indlæg af Lassescout » 2. jan 2018, 10:03

Update

Jeg har nu brugt kniven en smule, og i anledning af den netop overståede højtid kan jeg oplyse, at White Hunter fungerer perfekt som champagnesabel :razz: . Den stumpe æg på ryggen af kniven, sammen med den betydelige vægt af klingen gør, at champagneproperne springer villigt. Der sparede jeg lige udgiften til en champagnesabel :biggrin: .

Jeg har også brugt den som lejrkniv. Den er fin til at kløve optændigsbrænde med, og fungerer i det hele taget godt som en lille håndøkse. Jeg har ikke brækket vildt med den endnu, og det bliver den nok heller ikke brugt til. Der er andre knive som har en mere passende udformning til det.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Puma "White Hunter"

Indlæg af Bofhenator » 2. jan 2018, 12:57

Lassescout skrev:Der sparede jeg lige udgiften til en champagnesabel
Det er en meget farlig sti du er på vej ned af!!

Hvad bliver det næste? Bare en enkelt riffel i .308win for den kan det hele? En standardlygte, en pistol, en foldekniv...

Kan du ikke se det mand! Det er jo helt ude i skoven!!

Skynd dig ud og køb en champagne sabel! Og en kniv mere, det er væsentligt den på ingen måde dækker et behov du har, den skal bare være lækker!

Den der dør med mest grej har vundet!

Godt nytår :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Puma "White Hunter"

Indlæg af Lassescout » 2. jan 2018, 15:35

Beklager Bofhenator, det skal ikke ske igen.

...der må være en rest tømmermænd fra nytåraften tilbage i blodet. Jeg var blevet hængende i bortforklaringsfasen, så jeg fortsatte med at retfærdiggøre dette indkøb, fremfor at se fremad og begynde at argumentere for det næste.

Så altså: Undskyld, undskyld, undskyld :oops: :oops: :oops:

P.S. under research på denne kniv, fandt jeg ud af, at Puma også har lavet en regulær Bowie kniv. White hunter har tydeligt slægtskab med Bowie design, men der findes altså en mere rendyrket udgave. Hmmmmm, skulle man begynde at lede??? Det tror jeg nok man skal.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Puma "White Hunter"

Indlæg af Bofhenator » 2. jan 2018, 15:38

Lassescout skrev:Beklager Bofhenator, det skal ikke ske igen.

...der må være en rest tømmermænd fra nytåraften tilbage i blodet. Jeg var blevet hængende i bortforklaringsfasen, så jeg fortsatte med at retfærdiggøre dette indkøb, fremfor at se fremad og begynde at argumentere for det næste.

Så altså: Undskyld, undskyld, undskyld :oops: :oops: :oops:

P.S. under research på denne kniv, fandt jeg ud af, at Puma også har lavet en regulær Bowie kniv. White hunter har tydeligt slægtskab med Bowie design, men der findes altså en mere rendyrket udgave. Hmmmmm, skulle man begynde at lede??? Det tror jeg nok man skal.
Det er nemlig lige det man skal!

Snuden tilbage i sporet og alt er smukt og rigtigt :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Puma "White Hunter"

Indlæg af Scout » 20. nov 2019, 15:45

Gammel tråd (lige som WH :fun: )

Lassescout skrev:
13. okt 2017, 21:19
Andre udgaver:
I den klassiske udgave har White Hunter skæfteplader af hjortegevir. Der findes også udgaver med skæfte af oliventræ, men det ser ud til, at hvis man finder en med skæfte af jacaranda, så er der tale om en Puma Automesser. Denne skulle være lavet til at ligge i bilen til at skrabe is af med (!), til at hugge friktionsmønster i is hvis man sidder fast(!!) og til andre opgaver hvor en kniv er handy når man er på tur.

Hvis andre kan bidrage til historien om kniven eller fra brugen af den, så kom glad, jeg vil gerne høre mere.

Bemærk, at der også findes en lidet kendt aflægger af WH-knivene. HIrschkrone lavede en WH-lignende kniv til det tyske flyvevåben.
Historien her:
https://www.adamsknifeworks.com/store/p ... ts_id=6366

Der er også en PUMAkniv med titlen 'Kappmesser der Flughafen Feuerwehr.' Se nedenstående link.

Fotos og PUMA-info om Automesser, div BUND-knive (BUND = det tyske forsvar), WH og PUMA-varianter - bl.a 'Kappmesser der Flughafen Feuerwehr.' Advarsel: det på tysk (men med rigtigt gode fotos).
https://www.pumahunter.de/biography-abo ... to-knife-/

Fotos af andre PUMA-variationer, kopier, kloner og knive med design-indflydelse fra WH. Det er tydeligt, at det var/er en populær kniv
https://iknifecollector.com/forum/topic ... 1#comments

WH har aldrig rigtigt hidset mig op, da min knivsmag går i anden retning (historien er dog interessant) men jeg fik da en foræret en gammel WH for år tilbage. Jeg skal få taget mig sammen til at få fyret den af (….og til at få taget et bedre billede :oops: ).

Billede

Besvar