Er assisted opening knive lovlige ?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af Sort » 20. feb 2018, 12:27

Noget indeni min ønsker inderligt at alle politikere der nogensinde har udtalt sig på våbenområdet samt naturligvis deres embedsfolk og lovforfattere, blev tværet rundt i de her problemstillinger til sidste komma, på daglig basis indtil de spænder hjelmen og hitter ud af love der kan læses og administreres af mennesker.

Men det ser ikke umiddelbart ud til at blive virkeligheden, det er da også alt for meget at forlange, når man ved at feks luftvåben bekendtgørelsen blev behandlet og omformuleret i 15 år før de fandt en minister der var dum nok til at stemple den igennem.



Og tænk engang.. igen igen viser det sig at en lille tilladelse til alle lovlydige borgere, evt med en lidt større bonusudgave til folk med særlig begrundelse, kunne løse problemet.

Lige her for knivene kunne en forbudsliste nok også gøre det.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

whcvip
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 5. jul 2016, 23:09
Interesser: Natur, Teknologi, Fotografi
Geografisk sted: Hafnia
Been thanked: 4 times

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af whcvip » 27. jun 2018, 08:59

Har netop fået svar fra Politiet om fjeder assisteret (spring assisted) knive er lovlige eller ej i Danmark, her er svaret:
Det er ikke lovligt at være i besiddelse af en fjederassisteret kniv i Danmark.

Med venlig hilsen

Winnie Berthelsen
Sagsbehandler
Våben- og Tilladelsessektionen
Kan vist ikke siges mere klart.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af Bofhenator » 27. jun 2018, 10:48

whcvip skrev:
27. jun 2018, 08:59
Har netop fået svar fra Politiet om fjeder assisteret (spring assisted) knive er lovlige eller ej i Danmark, her er svaret:
Det er ikke lovligt at være i besiddelse af en fjederassisteret kniv i Danmark.

Med venlig hilsen

Winnie Berthelsen
Sagsbehandler
Våben- og Tilladelsessektionen
Kan vist ikke siges mere klart.
Nej. Udfordringen er at en af Winnies kolleger, Thom Jepsen, fra samme kontor siger "det kommer an på"... Eller det gjorde han i februar.

Men skriver du ikke tilbage til Winnie og bede dem kigge på den knivforretning så? Hvis besiddelse er forbudt må salg jo meget forbudt...

Hvor kunne det være rart om de (politiet) fik styr på deres biks...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af Lycon » 27. jun 2018, 12:15

whcvip skrev:
27. jun 2018, 08:59
Har netop fået svar fra Politiet om fjeder assisteret (spring assisted) knive er lovlige eller ej i Danmark, her er svaret:
Det er ikke lovligt at være i besiddelse af en fjederassisteret kniv i Danmark.

Med venlig hilsen

Winnie Berthelsen
Sagsbehandler
Våben- og Tilladelsessektionen
Kan vist ikke siges mere klart.
Men hvordan lød dit spørgsmål? Hvis du bare har spurgt om en "fjederassisteret" kniv er ulovlig, har de jo tænkt "springkniv" og med det samme dømt den ulovlig. Det er jo ret vigtigt at forklare at det netop ikke er en springkniv i traditionel forstand, men en foldekniv hvor klingen ved at man "trækker" i den hjælpes ud af en fjeder.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

whcvip
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 5. jul 2016, 23:09
Interesser: Natur, Teknologi, Fotografi
Geografisk sted: Hafnia
Been thanked: 4 times

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af whcvip » 27. jun 2018, 19:35

Lycon skrev:
27. jun 2018, 12:15
whcvip skrev:
27. jun 2018, 08:59
Har netop fået svar fra Politiet om fjeder assisteret (spring assisted) knive er lovlige eller ej i Danmark, her er svaret:
Det er ikke lovligt at være i besiddelse af en fjederassisteret kniv i Danmark.

Med venlig hilsen

Winnie Berthelsen
Sagsbehandler
Våben- og Tilladelsessektionen
Kan vist ikke siges mere klart.
Men hvordan lød dit spørgsmål? Hvis du bare har spurgt om en "fjederassisteret" kniv er ulovlig, har de jo tænkt "springkniv" og med det samme dømt den ulovlig. Det er jo ret vigtigt at forklare at det netop ikke er en springkniv i traditionel forstand, men en foldekniv hvor klingen ved at man "trækker" i den hjælpes ud af en fjeder.
Mailen jeg skrev til Politiet:
Jeg syntes ikke det fremgård særligt tydeligt i knivloven om fjeder assisteret knive er lovlige i Danmark. Springknive står som at være ulovlige eller kræve tilladelse, men fjeder assisteret knive er ikke springknive, trods de har en fjeder kræver de stadig man “flipper” bladet ud med en finger, og altså ikke bare trykke på en knap som ved en springkniv. Søgning på nettet har ikke gjort mig mere klog på om det er lovligt eller ej, vandende er meget delte og ikke noget entydigt svar.

Derfor skriver jeg nu direkte til jer Politiet med håb om svar på dette, da jeg ikke har lyst til at prøve at bestille sådanne knive fra udlandet hvis de viser sig at være ulovlige.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af Rigsby » 28. jun 2018, 09:03

whcvip skrev:
27. jun 2018, 19:35
Lycon skrev:
27. jun 2018, 12:15
whcvip skrev:
27. jun 2018, 08:59
Har netop fået svar fra Politiet om fjeder assisteret (spring assisted) knive er lovlige eller ej i Danmark, her er svaret:
Det er ikke lovligt at være i besiddelse af en fjederassisteret kniv i Danmark.

Med venlig hilsen

Winnie Berthelsen
Sagsbehandler
Våben- og Tilladelsessektionen
Kan vist ikke siges mere klart.
Men hvordan lød dit spørgsmål? Hvis du bare har spurgt om en "fjederassisteret" kniv er ulovlig, har de jo tænkt "springkniv" og med det samme dømt den ulovlig. Det er jo ret vigtigt at forklare at det netop ikke er en springkniv i traditionel forstand, men en foldekniv hvor klingen ved at man "trækker" i den hjælpes ud af en fjeder.
Mailen jeg skrev til Politiet:
Jeg syntes ikke det fremgård særligt tydeligt i knivloven om fjeder assisteret knive er lovlige i Danmark. Springknive står som at være ulovlige eller kræve tilladelse, men fjeder assisteret knive er ikke springknive, trods de har en fjeder kræver de stadig man “flipper” bladet ud med en finger, og altså ikke bare trykke på en knap som ved en springkniv. Søgning på nettet har ikke gjort mig mere klog på om det er lovligt eller ej, vandende er meget delte og ikke noget entydigt svar.

Derfor skriver jeg nu direkte til jer Politiet med håb om svar på dette, da jeg ikke har lyst til at prøve at bestille sådanne knive fra udlandet hvis de viser sig at være ulovlige.
Lad mig starte med at sige at jeg synes at det er godt arbejde at kontakte Politiet for at få afklaret hvad der er lovligt og hvad som ikke er lovligt.

Desværre har det bare vist sig gentagne gange at de (politiet) gerne udtaler sig om lovligheden af alt muligt uden at ha' den ringeste pejling af hvad som er op eller ned.

Vi har senest set det med et medlem her på forum som blev sigtet for ulovligt at ha importeret en kniv som Politiet sagde var en halskniv og derfor var "DYBT ULOVLIG" at besidde, hvorefter det selv samme Politi udsteder en importtilladelse til præcist den samme kniv. (Case closed)

Mit råd skal derfor være at spørge, spørge og spørge men altid bede om HJEMMEL, HJEMMEL og atter HJEMMEL og så stadigvæk være skeptisk overfor svaret.

At spørge Politiet svarer lidt som at spørge Jan Magnussen om hvilken Caster indstilling som virker bedst på Hockenheim i regnvejr og så tage hans svar som den fuldkomne sandhed, Jan Magnussen ved hvordan man kører bilen ikke hvordan man bygger den, det samme med Politiet , de ved noget om.......( Hmmm. jeg kan ikke lige komme i tanke om hvad de ved noget om) færdselsloven måske, men noget så kontroversielt og ufuldkomment som våbenloven/Knivloven er ene og alene formodninger fra deres side, og de tolker så det passer bedst ind i deres agenda og det er skidt!.

Det evigt tilbagevendende problem er at vi ikke har nogle interesseorganisation som reelt står frem med reel modstand overfor Politiet når de opfører sig fjollet eller agerer udenfor lovens bogstav, i dette tilfælde har Politiet sat lighedstegn imellem Spring-assisted og springknive, hvilket igen er den tolkning som passer bedst ind i deres agenda.

Som jeg læser loven så er Springknive forbudt men Spring-assisted er ikke, men igen det er MIN TOLKNING, vores politikere har fucket det hele op ved ikke at gå til biddet og specificere helt ned i detaljen hvad som er lovligt og hvad som er forbudt!!!

Det er ikke fair overfor borgerne at man reelt ikke kan finde ud af hvornår man er på den ene eller anden side af stregen!!!
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

whcvip
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 5. jul 2016, 23:09
Interesser: Natur, Teknologi, Fotografi
Geografisk sted: Hafnia
Been thanked: 4 times

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af whcvip » 28. jun 2018, 12:13

Rigsby skrev:
28. jun 2018, 09:03
whcvip skrev:
27. jun 2018, 19:35
Lycon skrev:
27. jun 2018, 12:15
whcvip skrev:
27. jun 2018, 08:59
Har netop fået svar fra Politiet om fjeder assisteret (spring assisted) knive er lovlige eller ej i Danmark, her er svaret:
Det er ikke lovligt at være i besiddelse af en fjederassisteret kniv i Danmark.

Med venlig hilsen

Winnie Berthelsen
Sagsbehandler
Våben- og Tilladelsessektionen
Kan vist ikke siges mere klart.
Men hvordan lød dit spørgsmål? Hvis du bare har spurgt om en "fjederassisteret" kniv er ulovlig, har de jo tænkt "springkniv" og med det samme dømt den ulovlig. Det er jo ret vigtigt at forklare at det netop ikke er en springkniv i traditionel forstand, men en foldekniv hvor klingen ved at man "trækker" i den hjælpes ud af en fjeder.
Mailen jeg skrev til Politiet:
Jeg syntes ikke det fremgård særligt tydeligt i knivloven om fjeder assisteret knive er lovlige i Danmark. Springknive står som at være ulovlige eller kræve tilladelse, men fjeder assisteret knive er ikke springknive, trods de har en fjeder kræver de stadig man “flipper” bladet ud med en finger, og altså ikke bare trykke på en knap som ved en springkniv. Søgning på nettet har ikke gjort mig mere klog på om det er lovligt eller ej, vandende er meget delte og ikke noget entydigt svar.

Derfor skriver jeg nu direkte til jer Politiet med håb om svar på dette, da jeg ikke har lyst til at prøve at bestille sådanne knive fra udlandet hvis de viser sig at være ulovlige.
Lad mig starte med at sige at jeg synes at det er godt arbejde at kontakte Politiet for at få afklaret hvad der er lovligt og hvad som ikke er lovligt.

Desværre har det bare vist sig gentagne gange at de (politiet) gerne udtaler sig om lovligheden af alt muligt uden at ha' den ringeste pejling af hvad som er op eller ned.

Vi har senest set det med et medlem her på forum som blev sigtet for ulovligt at ha importeret en kniv som Politiet sagde var en halskniv og derfor var "DYBT ULOVLIG" at besidde, hvorefter det selv samme Politi udsteder en importtilladelse til præcist den samme kniv. (Case closed)

Mit råd skal derfor være at spørge, spørge og spørge men altid bede om HJEMMEL, HJEMMEL og atter HJEMMEL og så stadigvæk være skeptisk overfor svaret.

At spørge Politiet svarer lidt som at spørge Jan Magnussen om hvilken Caster indstilling som virker bedst på Hockenheim i regnvejr og så tage hans svar som den fuldkomne sandhed, Jan Magnussen ved hvordan man kører bilen ikke hvordan man bygger den, det samme med Politiet , de ved noget om.......( Hmmm. jeg kan ikke lige komme i tanke om hvad de ved noget om) færdselsloven måske, men noget så kontroversielt og ufuldkomment som våbenloven/Knivloven er ene og alene formodninger fra deres side, og de tolker så det passer bedst ind i deres agenda og det er skidt!.

Det evigt tilbagevendende problem er at vi ikke har nogle interesseorganisation som reelt står frem med reel modstand overfor Politiet når de opfører sig fjollet eller agerer udenfor lovens bogstav, i dette tilfælde har Politiet sat lighedstegn imellem Spring-assisted og springknive, hvilket igen er den tolkning som passer bedst ind i deres agenda.

Som jeg læser loven så er Springknive forbudt men Spring-assisted er ikke, men igen det er MIN TOLKNING, vores politikere har fucket det hele op ved ikke at gå til biddet og specificere helt ned i detaljen hvad som er lovligt og hvad som er forbudt!!!

Det er ikke fair overfor borgerne at man reelt ikke kan finde ud af hvornår man er på den ene eller anden side af stregen!!!
De knive forhandlere jeg har snakket med har også bekræftet at fjeder assisteret knive er ulovlige. Det sår jo desværre ikke sort på hvidt i knivloven at fjeder assisteret knive er ulovlige, men når både politiet og forhandlere oplyser at de er ulovlige, så ville jeg nok lige tænke mig 2 gange om før jeg bestiller en eller bærer rundt på en kniv med fjeder.

Fik selv for en del år siden 30 dages fængsel for at importere enhåndsbetjente knive fra kina, kun 4 stk. knive, så gør lige op med dig selv om det i virkeligheden er det værd.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af Rigsby » 28. jun 2018, 12:54

whcvip skrev:
28. jun 2018, 12:13

De knive forhandlere jeg har snakket med har også bekræftet at fjeder assisteret knive er ulovlige. Det sår jo desværre ikke sort på hvidt i knivloven at fjeder assisteret knive er ulovlige, men når både politiet og forhandlere oplyser at de er ulovlige, så ville jeg nok lige tænke mig 2 gange om før jeg bestiller en eller bærer rundt på en kniv med fjeder.

Fik selv for en del år siden 30 dages fængsel for at importere enhåndsbetjente knive fra kina, kun 4 stk. knive, så gør lige op med dig selv om det i virkeligheden er det værd.
Jeg er fuldstændig enig i at man ikke skal eksperimentere med om det går men det ændrer da ikke det faktum at der er modstridende udmeldinger om lovligheden fra etaten!

Hvis du mener at forhandlere er nutidens orakler på området så tænker jeg at du tager godt og grundigt fejl, du kan jo f.eks. prøve og spørge en forhandler som rent faktisk sælger disse knive, så tænker jeg at du får et helt andet svar.

Hvornår var det at du fik 30 dage i boksen for import at 4 enhåndsbetjente foldeknive?, det lyder noget voldsomt for noget som hidtil kun har været straffet med bøde og sagde din advokat virkelig at det var ok og ikke burde ankes??
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Mikbaek
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 29. apr 2019, 14:53
Interesser: Fiskeri
Geografisk sted: Bornholm
Been thanked: 2 times

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af Mikbaek » 24. jan 2020, 16:49

Hey.
Jeg ved godt at tråden har lidt tid på bagen efterhånden, men vil alligevel lige skrive følgende.
Springassist er IKKE lovligt i dk.
Jeg købte 4 lommeknive (troede jeg) som viste sig at være med ‘assist’ fjeder i, på nettet.
De blev taget i tolden, sendt til våbenteknisk afdeling, og kategoriseret som springknive.
Jeg fik et bødeforlæg på 7000,- som jeg ikke ville betale.
Så blev jeg kaldt i retten, en anklager med speciale i våben kom på statens vegne.
Efter min laaaange forklaring og eksempler på hvor man kunne købe den samme kniv ( også i dk) endte det med at knivene blev beslaglagt til destruktion, men jeg blev frikendt da dommeren trods alt mente at jeg havde handlet i god tro.
Så det korte af det lange, lad være med at tro på forretninger, hjemmesider, sælgere, betjente og andre der ‘har en mening’.....
De er ikke lovlige at købe, sælge eller eje.
Mvh. :)

Besvar