Hvilke knive opfylder mine krav?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Hvilke knive opfylder mine krav?

Indlæg af Cpt » 15. jun 2018, 18:28

Jeg er på jagt efter en camp/buschcraft kniv med følgende krav :

-full tang
-ret ryg (til ildstål)
-tykt blad min. 3.5mm
-længde mellem 10-20 cm
-pris, helst ikke dyrere end 6-700kr

Ved I om en sådan findes? Jeg ved godt prisen er lavt sat, men hvis jeg køber en meget dyrere kniv bliver jeg for nærig til at bruge den til det grove arbejde og det er det den skal bruges til..

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvilke knive opfylder mine krav?

Indlæg af C-X » 15. jun 2018, 20:03

Varusteleka har nogle fede knive, produceret i eget brand, Terävä Jääkäripuukko. I rustfri kunne den være interessant for dig (eller carbon, hvis du vil bruge tid på TLC);
https://www.varusteleka.com/en/group/knives/1197

Jeg har selv den korte, i ruster-udgaven, og den er et bæst af en kniv! I helvede den gør det godt, især I træ. Mindre godt i køkkenet, der vil jeg til enhver tid foretrække en full flat grind kniv.

Det er en no-nonsens kniv, uden nogen særlig finish - men den er finish! Du finder ikke en stærkere kniv, i samme prisklasse, men du kan godt få en stak Mora knive, for de samme penge, og dem bør man altid have nogle stykker af (eller Hultafors). Faktisk performer den bedre, end væsentligt dyrere knive.

Start med sådan en, så kan du altid supplere op senere, hvis du får andre behov.

En holdning til 90 grader spine til firesteel - de kan købes med en skraber og de vokser alligevel ikke på træerne. De er hårde ved hænderne, når man arbejder med kniven, men kan også bruges til, at skrabe andre materialer, såsom optændingsmaterialer, og derved skånes æggen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Hvilke knive opfylder mine krav?

Indlæg af Cpt » 15. jun 2018, 20:38

C-X skrev:
15. jun 2018, 20:03
Varusteleka har nogle fede knive, produceret i eget brand, Terävä Jääkäripuukko. I rustfri kunne den være interessant for dig (eller carbon, hvis du vil bruge tid på TLC);
https://www.varusteleka.com/en/group/knives/1197

Jeg har selv den korte, i ruster-udgaven, og den er et bæst af en kniv! I helvede den gør det godt, især I træ. Mindre godt i køkkenet, der vil jeg til enhver tid foretrække en full flat grind kniv.

Det er en no-nonsens kniv, uden nogen særlig finish - men den er finish! Du finder ikke en stærkere kniv, i samme prisklasse, men du kan godt få en stak Mora knive, for de samme penge, og dem bør man altid have nogle stykker af (eller Hultafors). Faktisk performer den bedre, end væsentligt dyrere knive.

Start med sådan en, så kan du altid supplere op senere, hvis du får andre behov.

En holdning til 90 grader spine til firesteel - de kan købes med en skraber og de vokser alligevel ikke på træerne. De er hårde ved hænderne, når man arbejder med kniven, men kan også bruges til, at skrabe andre materialer, såsom optændingsmaterialer, og derved skånes æggen.
Tak for anbefalingen! Så ved jeg hvad jeg skal bruge gavekortet på hvis jeg vinder i deres drukne-bingo efter midsommer :)
Jeg ville også bruge 90 grader spine til harpiks træ og bark som skal laves til granulat.
Jeg har naturligvis allerede en del mora knive, men de er ikke rigtig gode nok til det mere grove arbejde.
Skederne er desværre i restordre ser det ud til, har du købt din for nyligt? Og gik den lige igennem tolder John's hænder uden ballade? (der er jo et faaaarligt hul i bunden af skeden, som kan gøre selv en krumsabel til en neckknife... :wall: )

Brugeravatar
LundJensen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 209
Tilmeldt: 13. maj 2013, 10:24
Interesser: WWII - skydning - jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times

Re: Hvilke knive opfylder mine krav?

Indlæg af LundJensen » 15. jun 2018, 20:48

Jeg købte denne her til det grove og den fungerer fint med ildstål https://www.amazon.de/dp/B0033H7VI6/ref ... 11_TE_dp_1

Dog er det en tung satan

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Hvilke knive opfylder mine krav?

Indlæg af Cpt » 15. jun 2018, 22:53

LundJensen skrev:
15. jun 2018, 20:48
Jeg købte denne her til det grove og den fungerer fint med ildstål https://www.amazon.de/dp/B0033H7VI6/ref ... 11_TE_dp_1

Dog er det en tung satan
Bestemt heller ikke noget dårligt bud!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvilke knive opfylder mine krav?

Indlæg af C-X » 15. jun 2018, 22:55

Jeg har vist haft min i et års tid, eller noget i den dur. Skriv dig op til en notifikation, hvis du kan vente. Skeden er bestemt pengene værd.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvilke knive opfylder mine krav?

Indlæg af Refraktorius » 16. jun 2018, 08:57

En Glock feltkniv?

Glock Model 78

Enkel, solid.... og du bør bruge noget andet end knivbladet til "lighterstenen".
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Hvilke knive opfylder mine krav?

Indlæg af Martensit » 17. jun 2018, 12:29

Cpt skrev:
15. jun 2018, 20:38
C-X skrev:
15. jun 2018, 20:03
Varusteleka har nogle fede knive, produceret i eget brand, Terävä Jääkäripuukko. I rustfri kunne den være interessant for dig (eller carbon, hvis du vil bruge tid på TLC);
https://www.varusteleka.com/en/group/knives/1197

Jeg har selv den korte, i ruster-udgaven, og den er et bæst af en kniv! I helvede den gør det godt, især I træ. Mindre godt i køkkenet, der vil jeg til enhver tid foretrække en full flat grind kniv.

Det er en no-nonsens kniv, uden nogen særlig finish - men den er finish! Du finder ikke en stærkere kniv, i samme prisklasse, men du kan godt få en stak Mora knive, for de samme penge, og dem bør man altid have nogle stykker af (eller Hultafors). Faktisk performer den bedre, end væsentligt dyrere knive.

Start med sådan en, så kan du altid supplere op senere, hvis du får andre behov.

En holdning til 90 grader spine til firesteel - de kan købes med en skraber og de vokser alligevel ikke på træerne. De er hårde ved hænderne, når man arbejder med kniven, men kan også bruges til, at skrabe andre materialer, såsom optændingsmaterialer, og derved skånes æggen.
Tak for anbefalingen! Så ved jeg hvad jeg skal bruge gavekortet på hvis jeg vinder i deres drukne-bingo efter midsommer :)
Jeg ville også bruge 90 grader spine til harpiks træ og bark som skal laves til granulat.
Jeg har naturligvis allerede en del mora knive, men de er ikke rigtig gode nok til det mere grove arbejde.
Skederne er desværre i restordre ser det ud til, har du købt din for nyligt? Og gik den lige igennem tolder John's hænder uden ballade? (der er jo et faaaarligt hul i bunden af skeden, som kan gøre selv en krumsabel til en neckknife... :wall: )
Hvis moraknivene ikke helt kan klare det "grove", er det så ikke en økse du mangler?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvilke knive opfylder mine krav?

Indlæg af C-X » 17. jun 2018, 13:42

Næeh, så mangler han en Terävä Skrama! :biggrin:
Den kniv er djævelsk nyttig, men går også lige til knogle, hvis man ikke passer på :axe
Økser efterlader let et ret stort footprint i ens taske, hvis den overhovedet kan være deri. De er ikke velkomne alle steder. En mellemstor kniv kan også det meste af, hvad en lille økse kan.

Dermed ikke sagt, man han ikke også bør have nogle økser i arsenalet. Aldrig gå ned på grej!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Hvilke knive opfylder mine krav?

Indlæg af Scrapper » 17. jun 2018, 19:26

I det lunere 1\2 år, så er det også oftest sådan, at jeg lader øksen blive hjemme.

Så hellere en god sav, og en solid kniv til at flække små kævler med. Om vinteren er det en anden snak, og der får øksen lov at komme med på tur.

I dit prisleje, så ville jeg nok også se efter en Varusteleka.
Og så leve med at den er scandi-grind.

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Hvilke knive opfylder mine krav?

Indlæg af Cpt » 17. jun 2018, 21:44

C-X skrev:
17. jun 2018, 13:42
Næeh, så mangler han en Terävä Skrama! :biggrin:
Den kniv er djævelsk nyttig, men går også lige til knogle, hvis man ikke passer på :axe
Økser efterlader let et ret stort footprint i ens taske, hvis den overhovedet kan være deri. De er ikke velkomne alle steder. En mellemstor kniv kan også det meste af, hvad en lille økse kan.

Dermed ikke sagt, man han ikke også bør have nogle økser i arsenalet. Aldrig gå ned på grej!
Jeg har skam kigget på deres sax og kunne bestemt godt tænke mig en :) men jeg ved ikke om politi / dommer syntes den er nødvendig til en skovtur i den danske fauna?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvilke knive opfylder mine krav?

Indlæg af C-X » 17. jun 2018, 22:32

Den er da bestemt relevant, som udtyndingskniv, flækkejern, båndhøvl, substitut for økse og meget andet. Den er heller ikke lavet til kamp, da den er elendig at stikke med, ikke har rækkevidde som et sværd og er ret tyk. Samtidig er den kulturelt betinget til vores område.

Køb den, for pokker da! Jeg knuselsker min, også selvom det kostede 6 sting i venstre hånd :axe

Den kan lige akkurat være i deres lille Särmä assault rygsæk, i hvert fald uden læderskeden. Så køb sådan en med, den er billigere end skeden! Plastikhylsteret er fint.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Hvilke knive opfylder mine krav?

Indlæg af Cpt » 18. jun 2018, 08:51

C-X skrev:
17. jun 2018, 22:32
Den er da bestemt relevant, som udtyndingskniv, flækkejern, båndhøvl, substitut for økse og meget andet. Den er heller ikke lavet til kamp, da den er elendig at stikke med, ikke har rækkevidde som et sværd og er ret tyk. Samtidig er den kulturelt betinget til vores område.

Køb den, for pokker da! Jeg knuselsker min, også selvom det kostede 6 sting i venstre hånd :axe

Den kan lige akkurat være i deres lille Särmä assault rygsæk, i hvert fald uden læderskeden. Så køb sådan en med, den er billigere end skeden! Plastikhylsteret er fint.
Sax'en er desværre i restordre også kan jeg se :(
Hvordan gik det til at den kostede dig 6 sting?

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvilke knive opfylder mine krav?

Indlæg af Refraktorius » 18. jun 2018, 09:04

C-X skrev:
17. jun 2018, 13:42
Næeh, så mangler han en Terävä Skrama! :biggrin:
Den kniv er djævelsk nyttig, men går også lige til knogle, hvis man ikke passer på :axe
......
Åh FSM!
Deres side om den går lige til mit forskruede og nørdede hjerte: https://www.varusteleka.com/en/product/ ... teel/30189

Den kan nærmest opsummeres som (bør udtales med mumi-svensk accent):
"Dette er en stor og solid kniv. Ikke noget ninja-pis.... den kan bruges til alle realistiske opgaver, også til at snitte en traditionel finsk træpik"
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvilke knive opfylder mine krav?

Indlæg af C-X » 18. jun 2018, 14:30

Jeg fumlede og snittede imod mig selv. Den klinge stopper ikke bare lige...

Refrak - du et nuttet og må gerne pille en dag.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Hvilke knive opfylder mine krav?

Indlæg af Scrapper » 18. jun 2018, 15:42

C-X skrev:
18. jun 2018, 14:30


Refrak - du et nuttet og må gerne pille en dag.
Eeeh... Du er godt klar over, at vi har muligheden for PB på dette forum, ik?!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Hvilke knive opfylder mine krav?

Indlæg af Bofhenator » 18. jun 2018, 15:50

Scrapper skrev:
18. jun 2018, 15:42
C-X skrev:
18. jun 2018, 14:30


Refrak - du et nuttet og må gerne pille en dag.
Eeeh... Du er godt klar over, at vi har muligheden for PB på dette forum, ik?!
Jeg synes det er dejligt der er plads til at dele :-D
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvilke knive opfylder mine krav?

Indlæg af Refraktorius » 18. jun 2018, 17:11

C-X skrev:
18. jun 2018, 14:30
Jeg fumlede og snittede imod mig selv. Den klinge stopper ikke bare lige...

Refrak - du et nuttet og må gerne pille en dag.

Dejligt.
Må jeg også se kniven?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvilke knive opfylder mine krav?

Indlæg af C-X » 18. jun 2018, 18:24

Bestemt du må :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hvilke knive opfylder mine krav?

Indlæg af LJ » 18. jun 2018, 23:48

I det prisleje måske denne:
https://www.lamnia.com/da/p/17394/knive ... k-sk5-kniv

Den nye version med mindre ricasso (som er spild af klinge :smile: )

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Hvilke knive opfylder mine krav?

Indlæg af Cpt » 5. jul 2018, 21:18

Så kom kniven, jeg var lige nødt til at vente på de havde fået skeden på lager igen..
20180705_200726.jpg
Dejlig solid kniv virker det til :rock:

Besvar