Spørgsmål om knivslibning ( igen)

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Slettet bruger

Spørgsmål om knivslibning ( igen)

Indlæg af Slettet bruger » 1. aug 2018, 15:13

Jeg kan slibe knive skarpe på mit 5- stens Lansky sæt ( med efterfølgende stropning) rigtig rigtig skarpe.
Jeg har så forsøgt mig med frihånds slibning og har købt mig en sten med korn 400 og korn 1000 - samt en “ vinkellære”.
Jeg synes selv, det går fint med at holde en jævn vinkel - jeg passer MEGET på at holde den samme vinkel og at bladet ikke “ flagrer” op og ned.
Jeg kan dog ikke slibe knive helt så skarpe som på mit Lansky sæt.
Er en af årsagerne til det, at jeg går direkte fra korn 400 til korn 1000 ?
Vil jeg vinde meget ved at investere i flere sten med mellemliggende grovhed og nok også efterfølgende finhed ?
Jeg kunne jo også bare fortsætte med Lansky - jeg synes dog at Lansky stenene er for små og dårlige at holde ved - får “ krampe” i hånden hvis jeg skal slibe mere end en kniv.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Spørgsmål om knivslibning ( igen)

Indlæg af C-X » 1. aug 2018, 16:38

Lansky er fint til en V æg, mens frihåndsslibning er bedst til konvekse eller skandinaviske ægge.
Måske du bare skal vælge hvilken æg, der passer hvilken kniv, og så bruge det redskab der matcher? Det er min fremgangsmåde og jeg har ikke tænkt mig at gøre det anderledes.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Spørgsmål om knivslibning ( igen)

Indlæg af Martin G » 1. aug 2018, 17:05

400 er rigeligt til at få en kniv skarpere end fra fabrikken (hvis slebet ordentligt) går sjælden over 800 på køkkenknive med mindre de skal kunne lave Pushcut eller for show :)

Har Diamant helt op til 0,1µ Og diamant spray op til 0,0125µ men det er kun samlerknive der får den begandling :)
“Der var et egern!”

Besvar