Omfarve knivskæfte?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Omfarve knivskæfte?

Indlæg af Randy M » 6. dec 2018, 15:42

Hej NVF. Jeg har denne kniv, som jeg gerne vil farve lidt mørkere på skæftet. Jeg havde tænkt på at farve det med noget skæfte olie beregnet til rifler, og derefter give det noget kogt linolie eller tung olie. Jeg er dog lidt i tvivl om dette er en god ide med en full tang kniv, da jeg tænker at eventuelt lim der er blevet brugt til at klistre grebsskallerne sammen kan opløses hvis skæfte olien med farve eller linolien / tung olien kommer ind imellem grebsskallerne? Jeg ved godt at grebs skallerne også er nittet fast, men jeg vil stadig ikke opløse eventuelt lim der også kunne være brugt. Hvad siger i ? Er der nogen risiko?
Vedhæftede filer
Cudeman_135L.jpg

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Omfarve knivskæfte?

Indlæg af Martensit » 6. dec 2018, 18:25

Det ligner oliventræ, det er ret olieholdigt i forvejen, så det kan godt blive en udfordring at farve det. Hvis det var mig ville jeg få fat i et stykke oliventræ, slibe det plant og eksperimentere på den ene side, slibe det ned og prøve igen, så jeg havde lidt erfaring med hvad der skal til for at få den ønskede effekt :smile: Så kan du også eksperimentere med spritfarver og andet godt.
Hvis der er brugt en 2 komponent lim til at lime skallerne fast burde det ikke blive opløst af lidt olie.

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Omfarve knivskæfte?

Indlæg af Randy M » 6. dec 2018, 19:21

fejl post
Senest rettet af Randy M 6. dec 2018, 19:22, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Omfarve knivskæfte?

Indlæg af Randy M » 6. dec 2018, 19:21

Martensit skrev:
6. dec 2018, 18:25
Det ligner oliventræ, det er ret olieholdigt i forvejen, så det kan godt blive en udfordring at farve det. Hvis det var mig ville jeg få fat i et stykke oliventræ, slibe det plant og eksperimentere på den ene side, slibe det ned og prøve igen, så jeg havde lidt erfaring med hvad der skal til for at få den ønskede effekt :smile: Så kan du også eksperimentere med spritfarver og andet godt.
Hvis der er brugt en 2 komponent lim til at lime skallerne fast burde det ikke blive opløst af lidt olie.

Hej Martinsit. Det er nemmelig oliventræ. Jeg vil følge dit råd, og se om jeg kan skaffe et stykke oliventræ at afprøve på. Havde faktisk ikke tænkt over, at træet muligvis er svær at få til at tage farve da det er olieholdigt i forvejen.

I forhold til lim mellem skallerne, hvad med sådan noget som almindelig våbenolie osv, ved du om det kan opløse den slags lim? Jeg har nemmelig en kniv med plast skaller, ligeledes en full tang kniv, som jeg bruger almindelig våbenolie på. Jeg plasker den ikke ind i våbenolie, men er heller ikke så omhyggelig med at det ikke kommer i nærheden af skæftet da det jo som sagt er plast. Nogen gange giver jeg også lidt våbenolie på metallet mellem de 2 plastik skaller hvis den har været i regnvejr eller andet. Ville almindelige våbenolie ( den fra biltema ) kunne opløse lim mellem skallener på den måde tænker du? Takker for svar :razz:

Brugeravatar
Kloster
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 624
Tilmeldt: 6. jul 2008, 17:23
Interesser: skydning og jagt
Geografisk sted: Holstebro.
Has thanked: 185 times
Been thanked: 44 times

Re: Omfarve knivskæfte?

Indlæg af Kloster » 6. dec 2018, 21:45

Jeg har en foldekniv fra samme
Mærke, den har også oliventræ på. Kniven har jeg måske haft en 8 år, hvor meget af tiden har den lagt i min lomme, så den er blevet brugt meget og har fået en flot mark farve sådan. Så det er bare med at få den brugt. Sid i sofaen og gnid på den :oops:
Kloster.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Omfarve knivskæfte?

Indlæg af Elbæk » 6. dec 2018, 22:34

Oliventræ har den fine egenskab at det langsomt absorberer olie fra dine hænder. Ved brug bliver træet mørkere og mørkere samt mere og mere håndpoleret.

Det bliver ikke mahogni med tiden, men noget i den henretning.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Omfarve knivskæfte?

Indlæg af Randy M » 7. dec 2018, 12:36

Er allerede gået i gang, og er næsten hudløs ( i hænderne ) efter alt det gnideri :biggrin:

I forhold til lim mellem grebsskaller på knive generelt. Kan det tåle almindeligt våbenolie fra biltema tænker i? Eller risikere man at løsne limen?

Jeg takker for svarene :smile:

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Omfarve knivskæfte?

Indlæg af Krung » 7. dec 2018, 12:56

Jeg har aldrig arbejdet med oliventræ. Jeg har kun haft en enkelt morter (køkkenredskab) af det i hånden.

Jeg ville give det noget Schaftol. Noget af det mørke. Så går det nok lidt hurtigere med at få den mørk og du får en olietype, som nok ikke bliver harsk, som menneskefedt kan.

Mht. om olie opløser lim, så afhænger det selvfølgelig af typen, men jeg vil generalisere og sige at olie til pleje af træ og sten typisk ikke er særligt opløsende, men olie lavet til metalpleje og specielt opløsning af krudtslam, måske godt kan have nogle kedelige opløsningsmidler.

Mht. olien til træ så kan du alt efter overfladeønske vælge noget, der aldrig hærder og som giver en overflade der åben, rar at holde på og ser lidt ubehandlet ud, eller noget der hærder, bliver blankt og 'pænt'. Af det der aldrig hærder er ubehandlet linolie og babyolie, og det der hærder er hurtigt køkkenbordsolie. Det, du kan købe til trækolber i jagtbutikker, hærder, men langsomt. Jo flere ingredienser og opvarminger, jo hurtigere hærder den.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Omfarve knivskæfte?

Indlæg af Randy M » 7. dec 2018, 13:39

Mange tak :)

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Omfarve knivskæfte?

Indlæg af Refraktorius » 7. dec 2018, 20:41

husk på, at jo hurtigere olien hærder, jo mere sandsynligt er det også at kluden selvantænder.
Så put oliekludene i et syltetøjsglas med låg når de ikke er i brug.

(min bror gjorde et velmenende, men heldigvis mislykket, forsøg på at brænde sit hus af med olieklude i skraldespanden)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Omfarve knivskæfte?

Indlæg af Randy M » 10. dec 2018, 12:42

Tak for råddet med selvantændende olier, jeg bruger aldrig den samme klud med de typer olie, jeg brænder dem af eller skyller dem i vand og smider dem ud ;)

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Omfarve knivskæfte?

Indlæg af HR » 10. dec 2018, 18:12

Krung skrev:
7. dec 2018, 12:56
..... Af det der aldrig hærder er ubehandlet linolie og babyolie, og det der hærder er hurtigt køkkenbordsolie.
Rå/ubehandlet linolie er, brugt rigtigt, en hærdende olie.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar