Nogen der har set sådan en kniv før?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
P-F-V-A-C
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 110
Tilmeldt: 30. jul 2012, 15:29
Interesser: Skydning, Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Falster
Been thanked: 10 times

Nogen der har set sådan en kniv før?

Indlæg af P-F-V-A-C » 26. dec 2018, 03:57

Jeg kunne godt tænke mig at vide noget mere om min gamle kniv, men det har aldrig lykkedes mig at finde ud af hvor den nærme bestemt kommer fra eller hvor gammel den er - det eneste jeg ved er, at der er hammer & segl på siden af den, så går ud fra at den er fra Soviet union af?

Hvis nogen vil svælge lidt i mine nostalgiske erindringer omkring hvordan den kom i min besiddelse, er der her en lille historie:

For snart en del år siden, fra dengang hvor alle raske drenge skød med luftgevær & kørte på cykel uden hjelm og med et stykke plastik i eger'ne, da som ganske ung dreng, var jeg på et loppemarkede hvor at denne gamle halv rustende kniv lå i en rodekassen og fanget min opmærksomhed.
Manden med rodekassen ville vist have en 50'er for den, men da mine sparepenge ikke rakte, måtte der forhandles om prisen, så det endte med at jeg gik derfra 35kr. fattigere men til gengæld følte jeg mig som den mest priviligeret 12 årige dreng i hele byen - nu med kniv!
Selv efter at jeg fik gravrusten af den, så var den langt fra i mint condition, ej hellere var der nogen lås på, og igennem årene er der kommet mange andre langt smartere knive til samlingen, men selv her over et halvt liv senere er der for mig stadig noget helt specielt over denne gamle foldekniv.
Den har fulgt mig på mange jagt & fisketurer i DK & Sverige, og hver gang jeg er i skoven ligger den trofast i lommen - den er nok gået hen og blevet et af mine kæreste ejer.
Vedhæftede filer
IMG_20181226_024458.jpg
IMG_20181226_024614.jpg
IMG_20181226_024634.jpg
Panzer er det nye sort.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Nogen der har set sådan en kniv før?

Indlæg af Refraktorius » 26. dec 2018, 07:27

Umiddelbart vil jeg sige “østblok souvenir-kniv”.

Hvis håndtaget er lavet af et foldet stykke metal, så ligner den egentligt en fransk “douk douk” en del.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Slettet bruger

Re: Nogen der har set sådan en kniv før?

Indlæg af Slettet bruger » 26. dec 2018, 17:27

Håndtaget ligner støbt tin? Er det rigtigt

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Nogen der har set sådan en kniv før?

Indlæg af Elbæk » 31. dec 2018, 14:08

Polsk eller tjekkisk, fremstillet efter 1917 og før ca. 1960.

De fleste af dem har ingen angivelse af fremstiller, mange af dem blev fremstillet helt eller delvist som hjemmeindustri.

Skæfteskallerne er ofte støbt i hvidt metal eller messing, sjældnere slået/presset i form eller standset ud i blik. Graverede eksemplarer (ofte med bedre klinger og mere gennemført finish) med skæfteskaller i messing, sølv eller stål kendes også. Man ser fra tid til de støbte og pressede skaller med bemaling eller rester af samme, ligesom forniklede eksemplarer også kendes.

Knivene blev fremstillet - og solgt - som billige souvenirs ifm. mærkedage, særlige begivenheder eller som markering af særlige (politiske, militære, religiøse, etc.) tilhørsforhold. Eller, slet og ret givet som reklamegaver for produkter og firmaer. Som sådan findes der nærmest uendeligt med variationer - ligesom kvaliteten varierer meget, dette forstærket af at hvis nogen designede et populært mønster, så blev det hurtigt afstøbt af andre. Nogen af de groveste eksemplarer man kan finde ligner afstøbninger af afstøbninger af afstøbninger (og så videre), til en grad hvor motivet ikke længere er genkendeligt, hvis man ikke kender det på forhånd eller har et pænere eksemplar at sammenligne med.

Typen fremstilles den dag i dag, navnlig i polen. De fleste af de nyfremstillede man kan finde i dag, er forsynet variationer over tyske ørne, hagekors SS runer, navne på tyske regimenter, enheder, skibe, u-både, tyske brand logoer med relevans for WWII, etc. og sælges på polske og tjekkiske loppemarkeder til turister som formår at bilde sig selv ind at historien om "sjælden kammeratskabskniv fundet på loft i lommen på et par mølædte SS uniformsbukser" (eller variationer over samme) er den pureste skindbarlige sandhed - og så endog til den lave pris af under kr. 200,- :wall:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Nogen der har set sådan en kniv før?

Indlæg af Sort » 19. jan 2019, 03:30

Nu tror jeg værdien fra start af var mere sentimental end forbundet med kvaliteten. Men det er da sjovt at der er nogen der ved hvad selv relativt ringe genstande er og kommer fra.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
P-F-V-A-C
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 110
Tilmeldt: 30. jul 2012, 15:29
Interesser: Skydning, Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Falster
Been thanked: 10 times

Re: Nogen der har set sådan en kniv før?

Indlæg af P-F-V-A-C » 20. jan 2019, 12:42

Mange tak for svar!!

Ja jeg er godt klar over at den faktiske værdi af kniven ikke beløber sig til mange kroner, og ja for mig betyder den kun noget fordi jeg har haft den i så mange år og kan tilknyttet den en lille historie.


Efter jeg skrev opslaget her, faldt jeg i snak med en af mine venner som kommer fra Rusland af, og viste ham kniven og han genkendte den ned det samme, da hans morfar havde haft samme kniv. Han kunne fortælle at den var fra omkring 1950-1960 og var en kniv som i dette tilfælde var brugt i hans morfars drenge spejderkorps hjemme i det gamle Soviet, en kniv som på russisk hedder Пионер, og på dansk ville den hedde pioner, og det og det skal udtales som Pioneri.

Jeg blev det klogere, og har nu fået lidt mere historie til min gamle foldekniv :razz:
Panzer er det nye sort.

Brugeravatar
P-F-V-A-C
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 110
Tilmeldt: 30. jul 2012, 15:29
Interesser: Skydning, Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Falster
Been thanked: 10 times

Re: Nogen der har set sådan en kniv før?

Indlæg af P-F-V-A-C » 26. jan 2019, 12:32

P-F-V-A-C skrev:
20. jan 2019, 12:42
Mange tak for svar!!

Ja jeg er godt klar over at den faktiske værdi af kniven ikke beløber sig til mange kroner, og ja for mig betyder den kun noget fordi jeg har haft den i så mange år og kan tilknyttet den en lille historie.


Efter jeg skrev opslaget her, faldt jeg i snak med en af mine venner som kommer fra Rusland af, og viste ham kniven og han genkendte den med det samme, da hans morfar havde haft samme kniv. Han kunne fortælle at den var fra omkring 1950-1960 og var en kniv som i dette tilfælde var brugt i hans morfars drenge spejderkorps hjemme i det gamle Soviet, en kniv som på russisk hedder Пионер, og på dansk ville den hedde pioner, og det skal udtales som Pioneri.

Jeg blev det klogere, og har nu fået lidt mere historie til min gamle foldekniv :razz:
Panzer er det nye sort.

Besvar